Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@09:39:20 GMT

نفت نباید موجب عقب ماندگی کشور شود

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۴۶۳۴

نفت نباید موجب عقب ماندگی کشور شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نفت نباید موجب عقب ماندگی کشور شود بلکه باید کاری کرد که نفت موجب پیشرفت مملکت شود.

به گزارش ایسنا، داوود دانش جعفری در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد افزود: مقام معظم رهبری به مناسبت گرامیداشت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی رحمت الله علیه بطور کلی راجع به ویژگی های تحول خواهی حضرت امام ایراد سخن کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: معظم له در سخنرانی خود به چند مورد از مصادیق تحول خواهی در حوزه اقتصاد ایران مثل وابستگی به نفت و عملیاتی نبودن بودجه در ایران اشاره فرمودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقام معظم رهبری فرمودند باید بند ناف اقتصاد ایران را از نفت قطع کرد.

وی در این باره توضیح داد: منظور این نیست که کشور از ثروت خدادادی در حوزه نفت و گاز استفاده نکند یا درب چاه های نفت خود را ببندد، بلکه مقصود اینکه از این ثروت به شکل درست استفاده شود.

دانش جعفری بیان کرد: نفت نباید موجب عقب ماندگی کشور شود بلکه باید کاری کرد که نفت موجب پیشرفت مملکت شود.

وی در برنامه رهیافت گفت: حال سئوال اینکه چه باید کرد نفت موجب عقب ماندگی کشور نشود.

او افزود: کارهای زیادی می شود با نفت کرد، اول اینکه بجای فروش نفت خام و صرف در آمد حاصل از نفت در حوزه هزینه های جاری دولت می توان این ماده با ارزش را تبدیل به ارزش افزوده بالا کرد و سپس روی ریل صادرات قرار داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فروش نفت خام تحولی در اقتصاد مملکت بوجود نخواهد آورد از اینرو باید کاری کرد که در آمدهای حاصل از نفت صرف توسعه زیر ساخت ها، افزایش تولید، گسترش صادرات و صدها کار خوب دیگر در اقتصاد ایران شود.

وی افزود: سئوال دیگری که در اینجا مطرح می شود اینکه کشورهای که در دنیا نفت ندارد چگونه مخارج دولت را تامین می کنند؟

دانش جعفری اظهار کرد: اینکه دولت مخارج خود را به نفت متصل کند شرایط خاصی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده که خیلی نگران کننده است.

وی ادامه داد: پس از کشف نفت در آمد حاصل از نفت به سمت دولت هدایت شد و دولت هم متناسب با افزایش درآمد نفتی اندازه خود را بزرگ کرد و هر آنچه در می آورد در بودجه خود هزینه می کرد.

وزیر اسبق اقتصاد گفت: هم اکنون دولت ایران یک دولت فربه با عائله و مخارج زیاد است. این دولت جدا از فربه بودن و مخارج سنگین بدهی های زیادی هم دارد.

دانش جعفری بیان کرد: اقتصاد ایران در سال های گذشته نه تنها منابع حاصل از فروش نفت را بلعیده بلکه از بانک های تجاری، بانک مرکزی و همینطور در سال های اخیر از مردم هم استقراض کرده است.

وی در ادامه نرخ تورم در اقتصاد ایران را بسیار بالا برشمرد و گفت: نرخ تورم در برخی از کشورها بین سه تا پنج درصد و نرخ تورم در اقتصاد ایران بالای ۱۵ درصد و حتی به بیش از ۳۰ درصد هم در مقاطعی رسیده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق اقتصاد افزود: تورم بالا، ضد تولید و بسیاری از مشکلات دیگر در کشور است که باید کنترل شود.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نفت توسعه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب عقب ماندگی کشور اقتصاد ایران دانش جعفری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۴۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لسه‌فر چیست؟

لسه‌فر در حوزه علم اقتصاد، رویکردی است که طبق آن تراکنش میان افراد باید عاری از هر گونه دخالت حکومت باشد.

این اصطلاح عنوان دیگری برای فرضیه «اقتصاد کلاسیک» به شمار می‌رود و مبتنی بر این اصل است:

چنانچه دولت یا هر قدرت الزامی دیگر در اقتصاد مداخله نکند، مشکلات خود به خود حل خواهند شد.

دکترین لسه‌فر اولین بار به طور سیستماتیک توسط فیزیوکرات‌ها (طبیعت‌گرایان که اساس تفکرشان زمین مبنا و تولیدات کشاورزی بود) در فرانسه رواج یافت.

فیزیوکرات‌ها گروهی از متفکران روشنگری دهه ۱۷۶۰ فرانسه بودند که حول فرانسوا کوزنای، پزشک دربار این کشور، گرد آمده بودند.

فیزیوکرات‌ها می‌پنداشتند که سیاست‌های کهنه مبنی بر حمایت از شرکت‌های تجاری و صنعتی کاری نادرست است.

به باور آن‌ها هیچ ارزشی نداشت که دولت، به میانجی اعطای مجوز‌های انحصارگرایانه، کنترل‌ها و تعرفه‌های حمایتی برای کمک به بخش‌هایی که تولید خالصی ندارند و از این رو بر ثروت کشور نمی‌افزایند، کل اقتصاد را به کژتابی بکشاند.

منتقدان دکترین لسه‌فر به موارد زیر اشاره می‌کنند:

۱- با این دکترین از دام فقر نمی‌شود رها یافت.

۲- اشباع بازار به دلیل عرضه زیاد یا تقاضای کم

۳- به وجود آمدن قدرت‌های انحصاری در بازار

۴- سوءاستفاده از نیروی کار با پایین آوردن دستمزد به حداقل معیشت و تن دادن کارگران به شرایط سخت و ناامن کاری.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • منوچهر متکی: دولت باید اقتصاد را رها کند
  • گیر و گور اقتصاد ایران چیست؟
  • مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
  • عقب‌ماندگی جذب ۵۰ درصدی اشتغال نیرو‌های بومی استان بوشهر جبران شود
  • لسه‌فر چیست؟
  • عقب ماندگی جذب ۵۰ درصدی نیرو‌های بومی در پارس جنوبی جبران شود
  • عقب‌ماندگی اقتصاد با جهش اتفاق می‌افتد
  • عقب‌ماندگی اشتغال بوشهری‌ها در پارس جنوبی جبران شود
  • مشکل اقتصاد ایران در ۱۴۰۲ چه بود و ۱۴۰۳ دولت چه باید کند؟
  • سال سخت اقتصادی در راه است؟ / کرباسیان: سیاسیون یک مقدار کوتاه بیایند و بگذارند اقتصادیون کشور را بگردانند