Web Analytics Made Easy - Statcounter

«فاطمه کرباسی» از خسارت پنج میلیارد تومانی اصحاب فرهنگ و هنر استان ناشی از کروناویروس خبر داد و گفت: تلاش‌ها و پیگیری‌های لازم برای جبران بخشی از خسارت‌ها انجام شده است

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجانشیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر تعطیلی بسیاری از مشاغل، موجب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان زنجان شد که طبق اظهارات خانم فاطمه کرباسی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان براساس برآوردهای انجام شده، تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری و مشاغل مرتبط‌ پنج‌ میلیارد تومان خسارت بر اصحاب فرهنگ و هنر استان وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طبق اظهارات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان شیوع کرونا و مشکلات ناشی‌ از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، صنوف مختلف را با مشکلات گوناگون مواجه کرده است؛ در این بین اصحاب فرهنگ و هنر استان زنجان و اقشاری که از طریق فعالیت‌های فرهنگی و هنری امرار معاش می‌کنند هم از این وضعیت بی‌نصیب نمانده‌اند و نیازمند حمایت دولتمردان هستند.

 

از این‌رو خبرنگار خبرگزاری شبستان در گفت‌‌وگویی  اختصاصی با فاطمه کرباسی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به‌ بررسی این موضوع پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

خبرگزاری شبستان: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان چه تغییری در برنامه‌های پیش‌بینی‌شده‌ در استان زنجان ایجاد شده است؟

فاطمه کرباسی‌: ابتدا بر خود فرض می‌دانم که از زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی مجاهدان سلامت، مسؤولان محترم کشوری و استانی بالاخص جناب آقای دکتر حقیقی استاندار محترم زنجان و رییس ستاد استانی مقابله با کروناویروس و جناب دکتر قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمانی استان و مجاهدت‌های مردمی در این زمینه صمیمانه سپاسگزاری کنم. همچنین لازم‌می‌دانم که از فعالیت‌های شبانه‌روزی اصحاب فرهنگ و هنر ورسانه هم که این ایثارها، از خودگذشتگی‌ها و تلاش‌های مردمی و مسؤولان محترم در مقابله با کروناویروس را به تصویرمی‌کشند و ثبت تاریخی می‌کنند قدردانی و تشکر کنم‌.

 

شرایط امسال از چند لحاظ متفاوت است، وضعیت تحریم کشور و شرایط سخت ناشی از  پاندمی کروناویروس موجب شده است که در برنامه‌های فرهنگی و هنری استان تغییراتی اساسی ایجاد و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری در فضای عینی تعطیل شود، اما ما سعی کردیم که مانع تعطیلی این فعالیت‌ها شویم و نهایت سعی خود را کردیم که فعالیت‌های فرهنگی و هنری را از فضای عینی به‌ فضای مجازی منتقل کنیم؛ یعنی شکل اجرای برنامه‌ها تغییرات اساسی کرد و ما توانستیم از ظرفیت فضای مجازی برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی و هنری بهره ببریم. 

 

در سال گذشته و قبل از شیوع کروناویروس جلسات متعددی با رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های استان به منظور برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی و هنری داشتیم و برای برگزاری برنامه‌هایی همچون نمایشگاه کتاب، جشنواره‌های تئاتر، موسیقی، شب‌های شعر و دیگر برنامه‌ها تصمیم‌گیری شد و به امید خدا تا جایی که شرایط اجازه دهد همه این برنامه‌های مصوب را اجرا خواهیم کرد.

 

خبرگزاری شبستان: بودجه اختصاص‌یافته در سال جاری برای برنامه‌های فرهنگی و هنری چه میزان است؟

فاطمه کرباسی: تحریم‌های ظالمانه و شیوع کروناویروسشرایط سختی را بر کشور حاکم کرده است. در شرایط موجود، اولویت برنامه‌های نظام و دولت تأمین هزینه‌های مربوط به معیشت مردم است؛زیرا کروناویروس بسیاری از مشاغل مردم را تا حد تعطیلی تحت‌الشعاع قرار داده و مشکلات بسیاری برای وضعیت معیشتی و حتی سبد غذایی مردم ایجاد کرده است.

 

این وضعیت موجب شده است که بودجه فرهنگی کشور از میزان یک‌درصد بودجه کشور به نیم درصد کاهش یابد. این بودجه در بین دستگاه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، حوزه هنری و تبلیغات اسلامی توزیع شود.

 

خبرگزاری شبستان: باتوجه به این‌که تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری از مشاغل مرتبط با این فعالیت‌ها را هم تحت‌الشعاع قرار داده است، چه حمایت‌هایی از این قشر انجام خواهد شد؟

فاطمه کرباسی: بسیاری از اصحاب و فرهنگ و هنراز طریق فعالیت‌های فرهنگی و هنری امرار معاش می‌کنند و این وضعیت اصحاب و فرهنگ و هنررا با مشکلاتی جدی مواجه کرده است. ازاین‌روبا تلاش‌هایی که انجام‌شده تسهیلاتی در اختیار این قشر فرهیخته قرار خواهد گرفت که در این‌‌جا لازم می‌دانم از وزیرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران وزارتخانه به خاطرتلاش‌های شبانه‌روزی آنان برای تأمین اعتبارات لازم به منظور حمایت از اصحاب و فرهنگ و هنر کشور سپاسگزاری کنم.

 

در این میان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از جمله اولین استان‌هایی بود که میزان خسارات وارد شده به بخش فرهنگ و هنر را که ناشی شیوع کروناویروس بود محاسبه و به وزارتخانه متبوع ارسال کرد.طبق برآوردی که شده است میزان خسارات وارده به اصحاب فرهنگ و هنر به علت تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری و مشاغل مرتبط پنج میلیارد تومان می‌باشد که امیدواریم بخشی از طریق تسهیلات و بخشی هم به صورت حمایت‌های بلاعوض جبران شود.

 

به همین منظور سامانه‌ای از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت نام مشاغل مختلف از جمله مشاغل مرتبط با فرهنگ و هنر و رسانه اعلام شده بود که از سوی ما اطلاع‌رسانی دقیق و سریع در این زمینه انجام شد.

 

خبرگزاری شبستان: با توجه به بازگشایی بسیاری از مراکز که بنا به دستور ستاد کرونا تعطیل شده بودند، فعالیت مراکز فرهنگی، فرهنگسراها و مجتمع‌های فرهنگی و هنری در استان زنجان به چه شکل خواهد بود؟

فاطمه کرباسی: برخی از آموزشگاه‌های فرهنگی و هنری در بخش خصوصیبه صورت مرحله به مرحله و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند و آغاز فعالیت فرهنگسراها و مجتمع‌های فرهنگی و هنری استان منوط به اجازه فعالیت این مراکز از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌باشد. از این‌رو تلاش می‌شود که همه دقت‌های لازم که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌شود برای بازگشایی فرهنگسراها و مجتمع های فرهنگی و هنری اِعمال شود.

 

در این‌جا لازم می‌دانم از جناب دکتر صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر ارسال دونامه در این زمینه به وزیرمحترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر محترم کشور سپاسگزاری کنم. جناب دکتر صالحی در این دو نامه ضمن تبیین خسارات وارده به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، با توجه به گشایش مشاغل مختلف و حتی مشاغل پرخطر و پرریسک، خواستار از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری و بازگشایی مراکز مرتبط با این فعالیت‌ها شده‌اند. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیوست ایندو نامه، پروتکل مفصلی را هم درباره رعایت موارد بهداشتی بر اساس ضوابط بهداشتی، برای سالن‌های سینما، موسیقی، تئاتر و آموزشگاه‌های هنری ارائه کرده‌اند.

 

خبرگزاری شبستان: حمایت از اصحاب رسانه به دلیل مشکلاتی که از شیوع ویروس کرونا براین قشر تحمیل شده است به چه شکلی خواهد بود؟

فاطمه کرباسی:با مصوبه شورای اطلاع‌رسانی استان، اصحاب رسانه استان می‌توانند از تسهیلاتی کم‌بهره‌ که برای آنان در نظر گرفته شده است استفاده کنند. همچنین اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه‌ی عضو صندوق هنرمندان می‌توانند از حمایت‌های ملی در نظر گرفته‌شده در این زمینه بهره‌مند شوند؛ همچنین مقرر شده است که آگهی‌های دستگاه‌های دولتی از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به صورت عادلانه در بین نشریات توزیع شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در پایان تعداد عناوین برنامه‌های فرهنگی و هنری پیش‌بینی‌شده برای سال 1399را 554 عنوان در سطح استان اعلام کرد و گفت: از این تعداد 102 عنوان در زنجان، 125 عنوان در ابهر، 103 عنوان در خرم‌دره، 53 عنوان در خدابنده، 39 عنوان در طارم، 45 عنوان در ماهنشان، 47 عنوان در ایجرود و 40 عنوان برنامه در سلطانیه اجرا خواهد شد.

پایان پیام/73

منبع: شبستان

کلیدواژه: مبارزه با کرونا حمایت از مطبوعات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان حمایت از هنرمندان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان فعالیت های فرهنگی و هنری برنامه های فرهنگی و هنری اصحاب فرهنگ و هنر استان فرهنگی و هنری خبرگزاری شبستان فاطمه کرباسی مشاغل مرتبط شیوع کرونا برنامه ها فعالیت ها انجام شد تلاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۴۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون عفاف و حجاب قانونی و شرعی است که باید همه به آن پایبند باشند



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، صحرایی استاندار کرمانشاه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه با اشاره به تهاجم فرهنگی همه جانبه دشمنان خاطر نشان کرد: به منظور اثربخش‌تر و هدفمندتر شدن فعالیت‌های فرهنگی در استان و پرهیز از پراکنده کاری، موازی کاری و دوباره کاری در حوزه فرهنگی نیاز به پیشبرد کار‌ها از طریق قرارگاه فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه اقدامات و فعالیت‌ها در خصوص قانون عفاف و حجاب باید با مشارکت دستگاه‌های مختلف به صورت ترکیبی انجام شود، اظهار داشت: دستگاه‌های ذیربط ضمن اینکه مقوله عفاف حجاب را باید در جامعه به گفتمان تبدیل کنند، می‌بابست در اداره متبوع شان نیز قانون عفاف و‌حجاب را رعایت و اجرا کنند که از آن جمله احترام به تقاضا‌های بسیاری از کارکنان خانم اداره‌ها برای مستقل بودن اتاق خانم‌ها از آقایان است.

در ادامه نشست شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه تسهیل ازدواج جوانان، برپایی نمایشگاه دائمی مد و لباس اسلامی در کرمانشاه و اشباع و اقناع جامعه در خصوص زیست عفیفانه را از جمله برنامه‌ها و مصوبات این شورا اعلام شد.

دیگر خبرها

  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • قانون عفاف و حجاب قانونی و شرعی است که باید همه به آن پایبند باشند
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد