Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@19:07:15 GMT

تولید 15 هزار تن گلاب ناب در کاشان

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۵۰۹۶

تولید 15 هزار تن گلاب ناب در کاشان

فرماندار کاشان گفت: میزان گلاب تولیدی در شهرستان کاشان حداقل 15 هزار تن گلاب ناب و درجه یک است که سهم قابل توجهی از بازار ایران را شامل می شود.

علی اکبر مرتضایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار کرد:  میزان مراتع تحت کشت گل محمدی حدود 2هزار و 580 هکتار است که بیش از 10 هزار تن گل محمدی از اراضی تحت کشت در مناطق کاشان قابل برداشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندار کاشان با اشاره به اینکه در منطقه کاشان و در سال‌های بدون خسارت می‌توان در هر هکتار به طور متوسط 4 هزار و 200 کیلو گل محمدی برداشت کرد، گفت: میزان گلاب تولیدی در شهرستان کاشان حداقل 15 هزار تن گلاب ناب و درجه یک است که  سهم قابل توجهی از بازار ایران را شامل می‌شود.

وی افزود: اسانس گل‌های محمدی کاشان به اتحادیه اروپا، آسیای شرقی و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود و امسال نیز با بازگشایی مرزها 500 کیلو اسانس گل محمدی از این منطقه صادر خواهد شد.

مرتضایی با تأکید بر اینکه  شهرستان کاشان به‌ عنوان قطب صنایع فرآوری گلاب، اسانس و عرقیات گیاهی ظرفیت تولید بیش از 60 هزار تن گلاب و بیش از 85 هزار تن عرقیات گیاهی در سال را دارد، اذعان داشت: این محصولات در 38 کارخانه صنعتی و حدود 5 هزار دیگ در هزار و 800 کارگاه سنتی فرآوری و عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گلستان‌ها 5هزار نفر، کارخانه‌های صنعتی هزار نفر، کارگاه‌های سنتی 3هزار نفر  و در ایام گل‌چینی نیز 250 هزار نفر روز کارگر مشغول به کار می‌شوند، گفت:  گردش ریالی این محصول 5 هزار میلیارد ریال بوده است که حدود 17 میلیون دلار گلاب و 4 میلیون دلار اسانس ارزآوری داشته است.

فرماندار کاشان با تأکید بر اینکه علیرغم شیوع بیماری کرونا و تأثیرات منفی آن در بخش اقتصاد این صنعت، تلاش دولت و فعالان این حوزه بر آن بوده است که با بازاریابی و گشایش بازارهای جدید میزان تولید و ارزش محصولات حفظ شود، افزود:  با وجود بسته شدن بنادر بازرگانی و کاهش میزان صادرات در قبل ماه مبارک رمضان، تعطیلی قنادی‌ها و بستنی‌فروشی‌ها و مراکز مذهبی و توقف ورود گردشگران به منطقه در ایام پیک کرونا، بخشی از محصولات به دلیل مرغوبیت از طریق سفارش‌های اینترنتی و یا مراجعه افراد به نمایندگی‌ها در سایر شهرها به فروش رسیده است.

 وی یادآور شد: کیفیت بهتر گل محمدی امسال به دلیل شرایط آب‌وهوای مناسب و از طرفی آموزش کشاورزان،  به روز شدن تجهیزات کارگاه‌های گلاب‌گیری و بهره‌برداری از آخرین یافته‌های حوزه دانشگاه منجر به تولید گلاب مرغوب‌تر در سال جاری شده است.

مرتضایی خاطر نشان کرد: نظارت ادارات صنعت، معدن و تجارت، اداره استاندارد، مرکز بهداشت و اتحادیه گلاب‌گیران  و همچنین  کنترل مستمر کیفیت گلاب کاشان منجر شده که علی‌رغم تولید گلاب در 16 استان همچنان کیفیت گلاب کاشان در صدر قرار بگیرد.

انتهای پیام/63055/آ 30/

منبع: فارس

کلیدواژه: کاشان اتحادیه اروپا گلاب تولید هزار تن گلاب هزار تن گل هزار نفر گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۵۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم معارفه فرماندار ویژه کاشان برگزار شد

مراسم معارفه فرماندار ویژه کاشان برگزار و حمیدرضا محمدی فشارکی به عنوان سرپرست فرمانداری ویژه کاشان معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، مراسم تکریم و معارفه فرماندار جدید کاشان همزمان با شورای اداری شهرستان کاشان ظهر امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در سالن اجتماعات امام رضا (ع) فرمانداری برگزار شد.

در جلسه شورای اداری شهرستان ابتدا از زحمات محمد شریف زارعی به عنوان فرماندار پیشین که حدود دو سال است در کاشان به عنوان مقام اول دولت فعالیت می‌کرد، تقدیر به عمل آمد و پس از آن حمید رضا محمدی فشارکی به عنوان فرماندار جدید این شهرستان معرفی شد.

به گزارش ایمنا، حمید رضا محمدی فشارکی پیش از این به عنوان فرماندار شهرستان لنجان فعالیت می‌کرد و فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان لنجان از دیگر سوابق وی است.

کد خبر 747229

دیگر خبرها

  • سیل از ۴ طرف کاشان را محاصره کرد
  • جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر
  • برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر
  • سیلاب از ۴ طرف کاشان را محاصره کرد + فیلم
  • برداشت ۳ تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد زواره
  • مراسم معارفه سرپرست فرمانداری کاشان برگزار شد
  • مراسم معارفه فرماندار ویژه کاشان برگزار شد
  • گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال
  • افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ ۳۸ کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند