Web Analytics Made Easy - Statcounter

این بار آتش به جان علف‌های هرز محوطه‌ی سایت تاریخی «ربع رشیدی» افتاد، محوطه‌ای تاریخی در منطقه‌ای که معمولا گرمای کمتری را در طول سال تجربه می‌کند، اما این‌بار گرمای هوا هشدارهای سالیانه‌ی فعالان میراث فرهنگی را در این محوطه‌ی تاریخی ثبت شده در فهرست میراث موقت یونسکو به واقعیت تبدیل کرد و آن شد تا بار دیگر هشدارها برای وارد شدن آسیب‌های بیشتر به محوطه‌های تاریخی مطرح شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، عصر روز چهارشنبه ۱۴ خرداد، خبر رسید که علف‌های هرز محوطه‌ی سایت تاریخی ربع‌رشیدی آتش گرفته‌اند. هر چند ساعتی بعد با حضور نیروهای آتش‌نشانی، علف‌ها خاموش شد، اما وقوع این اتفاق باز هم داستانِ هشدارهای سال گذشته برای محوطه‌های تاریخی را به یاد می‌آورد که معمولا احتمال آتش‌گرفتن علف‌های هرز بلند با آغاز تابستان و گرمای هوا را تذکر می‌دهد.

تصاویر نشان می‌دهند، زمینِ برهوت در اطرافِ محوطه‌ی ربع‌رشیدی - که بخش زیادی از آن در طول سال‌های گذشته توسط مردم تملک و حتی روی‌ آن‌ها سخت‌وساز انجام شده به حدی که برخی از خانه‌ها امروز سند قانونی دارند - سیاه شده است و بین این سیاهی‌ها باقی‌مانده‌های ربع‌رشیدی چشمک می‌زند. محوطه‌ای تاریخی که به اعتقادِ فعالانِ میراثی تبریز قطعا رشیدالدین فضل‌الله همدانی وزیر دانشمند ایلخان‌ها ۷۰۰ سال قبل و وقتی که نخستین مجموعه دانشگاهی جهان را در تبریز راه‌اندازی کرد، هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد که شاید روزی به این وضعیت دچار شود.

از یک سو می‌گویند سال‌هاست واژه آتش‌سوزی در تابستان با محوطه‌های تاریخی در نقاط مختلف کشور عجین شده! اتفاقی که به جای تبدیل شدن به یک زنگ خطر، در حال تبدیل شدن به رخدادی ساده و روزمره است که دست‌کم یک وظیفه، از وظایف مسئولان در محوطه تاریخی کم می‌کند تا کار علف‌زنی در محوطه‌ها را به دوش گرمای هوا بیندازند و از سوی دیگر باستان‌شناسان بروز همین اتفاق را در محوطه‌های تاریخی که از قضا اغلب آن‌ها هنوز نیازمند بررسی‌ها و کاوش‌های مطالعاتی باستان‌شناسانه است، عاملی در از بین رفتن تدریجی نشانه‌های تاریخی آثار و سازه‌های تاریخی در این محوطه‌ها می‌داند.

حالا محوطه‌ی وسیع و بزرگ ربع رشیدی که یکی از مهم‌ترین مشکلات آن تملک زمین‌های حریمِ این محوطه توسط مردم و حتی ساخت‌وسازهای غیرمجاز است، بعد از آزاد سازی به کاوش‌هایی عمیق و گسترده نیاز دارد، محوطه‌ای که بیابانی بودنش خود عاملی در رشد علف‌های هرز است و به دنبال بی‌توجهی‌ها خودش هم در آتش می‌سوزد.

هر چند بزرگ شدن علف‌های هرز در این محوطه عاملی آسان‌تر برای اعلام علت آتش‌سوزی است، اما با این وجود برخی حرف و حدیث‌ها از عمدی بودن برخی از این آتش‌سوزی‌ها خبر می‌دهند که اگر حالت دوم را در نظر نگیریم، بی‌توجهی به علف‌های هرزی که هر سال یکی از هشدارهای فعالان و دوستداران میراثی صرفِ وجین کردن آن می‌گذرد، خود می‌تواند یک عامل عمدی در این اتفاق محسوب شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ربع رشیدی تبریز اتش سوزی در محوطه تاریخی محوطه های تاریخی علف های هرز ربع رشیدی محوطه ها ی تاریخی محوطه ی علف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۵۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین رشیدی کوچی به کریمی قدوسی: گفته بودی من نفوذی اسرائیلم اما خدا جای حق نشسته /بازم برای توجیه رفتار غلطت از رهبری هزینه کردی!!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در واکنش به ادعای کریمی قدوسی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

ول کن تو را به علی.
‏الان اومدی ابروش درست کنی زدی چمشم کور کردی که!
‏از یک هفته رسیدی به نصف روز؟
‏بازم برای توجیه رفتار غلطت از رهبری هزینه کردی!!
‏شنیدم جایی گفته بودی رشیدی نفوذی اسرائیله!
‏آورنده خبر آدم موثق و خداترسی بود، اما همینجا میگم، من حلالت کردم، ‏ولی ‏خدا جای حق نشسته.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899014

دیگر خبرها

  • چراغ سبز قایدی به استقلال
  • سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • طعنه سنگین رشیدی کوچی به کریمی قدوسی: گفته بودی من نفوذی اسرائیلم، اما خدا جای حق نشسته
  • طعنه سنگین رشیدی کوچی به کریمی قدوسی: گفته بودی من نفوذی اسرائیلم اما خدا جای حق نشسته /بازم برای توجیه رفتار غلطت از رهبری هزینه کردی!!
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • علی رشیدی دبیر کل فدراسیون کبدی شد
  • علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد
  • شغل نان و آب‌دار چراغ‌روشن‌کنی را چه کسانی عهده‌دار بودند؟