Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@21:40:35 GMT

قیام ۱۵ خرداد در قاب کتاب‌

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۵۵۶۹

قیام ۱۵ خرداد در قاب کتاب‌

تاریخ معاصر سرشار از سوال است و شاید نخسین سوال این باشد که انقلاب اسلامی از کجا آغاز شد؟ بسیاری از نظریه پردازان، واقعه ۱۵ خرداد را، مبدا تاریخ انقلاب اسلامی می‌دانند، رویدادی که با اعتراض مردم قم و ورامین آغاز شد و تمام ایران را به تحرک واداشت. برای دانستن نسبت این تاریخ و انقلاب می‌توانید کتاب بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب‌هایی که از نسبت امام خمینی (ره) با قیام ۱۵ خرداد و از رویدادهای این قیام صحبت می‌کنند و شاید بگویند که چگونه انقلاب اسلامی را برای کودکان توضیح بدهید.

از زبان یاران انقلاب

حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی، از تاریخ نگاران نهضت‌های اسلامی به شمار می‌آید، او که در سال‌های انقلاب یکی از مبارزان فعال و از نزدیکان به امام خمینی (ره) بود، حرف‌های زیادی درباره انقلاب اسلامی دارد.

 کتاب درباره امام خمینی (ره) که به موضوع ۱۵ خرداد و موضوع انقلاب می‌پردازد، در بخش نخست تحلیلی تاریخی از رفتارهای امام خمینی پس از قیام ۱۵ خرداد و بخش دوم مجموعه خاطرات خسروشاهی است در طول سال‌ها فعالیت انقلابی، به دست آمده است. در بخش اول این کتاب بخش، مطالبی چون پیام امام به علمای آذربایجان، ویژگی مهم امام در رهبری نهضت، علت عقب نشینی رژیم در ماجرای انجمن‌های ایالتی و ولایتی، علت مقاومت رژیم در ماجرای رفراندوم، برخورد حوزه با فدائیان اسلام و غیره  و در بخش دوم، خاطرات سیدهادی خسروشاهی از امام خمینی در تبریز، ارتباط امام خمینی و آیت الله کاشانی، بازداشت امام، و ... منتشر شده است. در بخش پایانی کتاب نیز اسناد، نامه‌ها، عکس‌های مربوط به این وقایع آورده شده است.

درباره امام خمینی (ره)، خرداد و مسئله انقلاب، خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی، در ۵۰۸ صفحه، توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به چاپ رسیده است.

از زبان مردم شهر

پل باقرآباد شهرستان قرچک ورامین جایی است که هفت شهید قیام خونین ۱۵ خرداد، با گلوله‌های نیروهای شاهنشاهی به شهادت رسیدند. ورامین مرکز این رویداد است که شاید باید بیشتر درباره آن بخوانیم.

کتاب خاطره طلوع خرداد، مجموعه داستان‌های کوتاه برگزیده جشنواره سراسری طلوع خرداد به میزبانی شهر ورامین، مبدا قیام خونین پانزده خرداد ۱۳۴۲ است. این جشنواره هنری در قالب یادواره ملی فرهنگی، هنری طلوع خرداد به بررسی آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی در آیینه فرهنگ و ادب و هنر، نقش حماسه عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی، نقش زنان در قیام ۱۵ خرداد و پیروزی انقلاب اسلامی، توجه ویژه به جایگاه قیام ۱۵ خرداد در شکل گیری انقلاب اسلامی، نقش مردم ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت در قیام ۱۵ خرداد و انقلاب اسلامی و نقش مرجعیت و روحانیت در قیام ۱۵ خرداد و شخصیت‌های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی می‌پردازد.

در این کتاب ۱۱ داستان برگزیده از نویسندگان نوقلم به انتخاب هیات داوران جشنواره گردآوری شده است. کتاب خاطره طلوع خرداد، به کوشش محمدتقی قشقایی در ۱۷۶ صفحه،  از سوی انتشارات نظری روانه بازار نشر شده است.

از زبان بزرگترها

بازگو کردن قصه‌های انقلاب برای کودکان و نوجوانان کار سختی است، شاید درک این واقعه بزرگ که مسیر انقلاب‌های جهان را تغییر داد، آسان نباشد اما کتابی هست که می‌تواند برای توضیح این موضوع به خانواده کمک کند.

کتاب دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران برای کودکان و نوجوانان، با هدف آشنایی با شخصیت‌ها، حوادث و مفاهیم انقلاب اسلامی، به صورت مصور به چاپ رسیده و مطالب آن به ترتیب الفبایی آمده است.

این کتاب مرجعی جذاب و گیرا درباره‌ دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران برای کودکان و نوجوانان است؛ دانستنی‌هایی شامل شخصیت‌ها، حوادث و مفاهیم مرتبط با آن. امید است این اثر، انگیزه کاوش، تفکر و روحیه جست و جوگری مخاطبان را در کشف اسرار و شناخت جاده‌های پر پیچ و خم تاریخ انقلاب اسلامی تقویت کند. این کتاب فرهنگ نامه انقلاب برای نوجوانان به شمار می‌آید.

کتاب دانستنی‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران برای کودکان و نوجوانان، نوشته ناصر نادری، با تصویرگری فرهاد جمشیدی، امیر نساجی و میثم موسوی، توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها قیام ۱۵ خرداد سید هادی خسروشاهی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ورامین کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پروندهٔ خبری سی و یکمین سالگرد هجرت آفتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیام ۱۵ خرداد سید هادی خسروشاهی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ورامین کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قیام ۱۵ خرداد سید هادی خسروشاهی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ورامین کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان و نوجوانان تاریخ انقلاب اسلامی قیام ۱۵ خرداد طلوع خرداد امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۵۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

وزیر کشور به استانداران سراسر کشور دستور داد تا برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره) در ۱۴ خرداد در تمامی شهرستان‌ها و روستاها اهتمام ویژه داشته باشند.

به گزارش ایسنا، نشست ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، عصر چهارشنبه به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور و با حضور اعضای این ستاد در وزارت کشور برگزار شد.

وزیر کشور با ادای احترام به مقام شامخ حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: ایشان یگانه دوران معاصر و انسان بزرگی هستند که همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت عظیم ایشان است.

وحیدی ضمن بررسی تکالیف دستگاه‌های مربوطه و ابلاغ اقدامات مورد نیاز، بر انتشار افکار و اندیشه‌های امام راحل(ره) تاکید کرد و افزود: باید ابعاد مختلف شخصیت والای حضرت امام(ره) برای کودکان، نوجوانان و جوانان با شیوه‌های نوین و ابتکاری تبیین شود.

وی تصریح کرد: این اقدام نباید به یک روز در سال محدود شود بلکه دستگاه‌های تبلیغاتی و همچنین رسانه‌ها برنامه‌ریزی مداومی در این زمینه داشته باشند.

وزیر کشور همچنین به استانداران، فرمانداران و بخشداران دستور داد تا بزرگداشت امام راحل(ره) را در همه شهرستان‌ها و روستاها با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنند.

وحیدی ادامه داد: ۱۴ خرداد روزی است که باید انعکاس عمومی داشته باشد و محدود به تهران نشود.

در ادامه، محمد علی انصاری سرپرست حرم حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: بزرگداشت امام خمینی(ره) یک دستاورد معنوی، سیاسی، انقلابی و دینی است که در مجامع داخلی و بین‌المللی برگزار می شود.

وی با تاکید بر اهمیت این بزرگداشت، با بیان اینکه «هرساله شخصیت، آرمان‌ها، افکار و اندیشه‌های بلند امام(ره) توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بازخوانی می‌شود»، عنوان کرد: بزرگترین دستاورد این مراسم این است که رهبر معظم انقلاب، مسیر امام(ره) را به دیگران می‌نمایاند.

سرپرست حرم امام خمینی(ره) افزود: دستاورد بزرگ این اجتماع مردمی این است، مفسر واقعی اندیشه های امام، نقشه راه را ترسیم می‌کنند.

انصاری پیام اجتماع بزرگ مردم در این مراسم را اعلام وحدت و انسجام حول محور امام و ولایت برشمرد و اضافه کرد: مردم میثاق خود با امام راحل(ره) و بیعت خود را با رهبر معظم انقلاب تجدید می‌کنند و اقتدار نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی به رخ جهان کشیده می‌شود.

وی تاکید بر تداوم بی وقفه راه امام(ره) را سومین دستاورد مراسم بزرگداشت بنیانگذار انقلاب اسلامی برشمرد و یادآور شد: سالگرد ارتحال امام(ره) احیای این شعار است که راه امام با پیروی از ولایت زنده است.

سرپرست حرم امام خمینی(ره) با تقدیر از وزیر کشور که پرچمدار این راه و حرکت بوده است، تصریح کرد: سالگرد بزرگداشت امام(ره) میراث معنوی است که هرچه پررنگ‌تر، قوی‌تر، مردمی‌تر، انقلابی‌تر و وحدت‌بخش‌تر باشد، ثمرات و دستاوردهای بیشتری برای تقویت راه و آرمان‌های امام(ره) و حمایت قاطع از ولایت دارد.

در این نشست، دستگاه‌های مختلف درباره مسئولیت‌های محوله و اقداماتی که باید برای تسهیل حضور زایران امام خمینی(ره) در ۱۴ خرداد به عمل آورند، بحث و تبادل نظر کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود