Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران گزارش‌های پیشتر منتشرشده درباره آزادی دکتر مجید طاهری از بازداشت آمریکا را تأیید کرد.

ظریف در توئیتر نوشت: «خرسندم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده‌هایشان ملحق می‌شوند. استاد عسگری روز چهارشنبه به جمع خانواده‌شان برگشتند. این اتفاق می‌‌تواند برای تمامی زندانی‌ها بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیازی به دست‌چین کردن نیست. گروگان‌های ایرانی بازداشت‌شده در آمریکا باید به خانه برگردند.»

 ساعتی قبل‌تر، دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد «مایکل وایت» از ایران خارج شده است.

آزادی مایک وایت و مجید طاهری در ادامه روند تبادل زندانی میان ایران و آمریکاست. 

۱۹ دی ماه سال ۱۳۹۷ «بهرام قاسمی» سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی به نام «مایکل وایت»‌ در شهر مشهد بازداشت شده است.

قاسمی گفت موضوع، در نخستین روزهای دستگیری از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران به اطلاع دولت آمریکا رسید و دولت متبوع وی از همان ابتدای بازداشت، در جریان این دستگیری قرار داشته است.

 این شهروند آمریکایی شاکی خصوصی داشته و پس از رسیدگی به پرونده، به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

همزمان با اعلام خبر آزادی مایک وایت شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که آمریکا توافق کرده در ازای آزادی مایکل وایت، یک پزشک ایرانی-آمریکایی به نام «مجید طاهری» را آزاد کند.

طاهری به جرم نقض قوانین یکجانبه تحریم‌های ضدایرانی آمریکا به تحمل ۱۶ ماه حبس محکوم شده بود. طاهری از ۳۳ سال پیش ساکن آمریکا است و در ایالت فلوریدا طبابت می‌کند.

چند روز پیش نیز سیروس عسگری دانشمند ایرانی از آمریکا به ایران بازگشت. «مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز ۱۳ خردادماه مبادله «سیروس عسگری»، دانشمند ایرانی بازداشت‌شده در آمریکا با «مایکل وایت» را رد کرد.

بیشتر بخوانید: ایران و آمریکا در آستانه یک تبادل جدید زندانیان 

توضیحات سخنگوی وزارت خارجه

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه امشب (پنجشنبه) با اعلام خبر آزادی مایکل ری وایت تبعه آمریکا، که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود گفت: با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رافت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود، و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز پنج‌شنبه ۱۵ خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج شد.

موسوی گفت: آقای وایت بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، بر طبق بخشنامه عمومی رئیس محترم قوه قضائیه مشمول مرخصی شده و به دلیل عدم برخورداری از خویشاوند در ایران، به درخواست سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده، در اختیار آن سفارت قرار گرفت. در این مدت به دلیل بروز برخی علائم مشکوک به کرونا، نامبرده تحت درمان و نظارت کامل پزشکی قرار داشته و پس از کسب اطمینان از منفی بودن آزمایش کرونا حکم آزادی او اجرا گردید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود همزمان با آزادی آقای وایت، دکتر مجید طاهری دانشمند ایرانی که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرده و از زندان آزاد شد.

موسوی در پایان از همکاری نزدیک قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و نیز سفارت سویس در تهران، در ترتیبات منجر به آزادی آقای وایت و آقای دکتر طاهری تشکر و قدردانی کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: آمریکا مجید طاهری سخنگوی وزارت مجید طاهری امور خارجه مایکل وایت آقای وایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۷۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه خدمات به خانواده زندانیان تا ۳ ماه پس از آزادی

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور با هدف تقویت حمایت از خانواده‌های زندانیان نیازمند، با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور امضا شد.

رئیس کمیته امداد در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با تاکید بر ضرورت ارتقای نظام عدالت اجتماعی و کنترل آسیب‌های اجتماعی، گفت: خوشبختانه شاهد تغییر نگاه جامعه در موضوع زندانیان و رشد آمار کمک‌های مردمی در زمینه رفع مشکلات این اقشار هستیم.

وی با اشاره به خدمات مختلف کمیته امداد به خانواده‌های زندانیان نیازمند، اظهار کرد: آموزش‌های مهارتی و کسب و کار، تأمین اجاره و ودیعه مسکن، تأمین لوازم ضروری زندگی، احداث و خرید مسکن، هزینه تحصیل دانش‌آموزان، تأمین جهیزیه نوعروسان از جمله خدمات کمیته امداد به خانواده‌های زندانیان نیازمند است.

بختیاری تاکید کرد: سال گذشته در مجموع ۸۷۶ میلیارد تومان خدمات به خانواده‌های زندانیان نیازمند ارائه شد.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه بر اساس آمار بخش بزرگی از خانواده زندانیان از جرم سرپرست خود اطلاع نداشته‌اند، گفت: خانواده زندانیان در حالی به مشکلات معیشتی گرفتار می‌شوند که تقصیری از بابت جرم سرپرست خود ندارند و این وظیفه نهادهای حمایتی است که از آنان پشتیبانی شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، خدمات ارائه شده به خانواده زندانیان تا سه ماه پس از آزادی تداوم می‌یابد تا سرپرست خانواده در این مدت با آرامش به دنبال کسب و کار و تأمین خانواده خود برود.

رئیس کمیته امداد با اشاره به تفاهم‌نامه پیشین این نهاد با سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور اظهار امیدواری کرد که تفاهم‌نامه پیش رو گام مهمی در ارتقای سطح همکاری‌های دو نهاد برای کمک‌رسانی به این اقشار محروم باشد.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه نباید جرم سرپرست خانواده موجب بروز آسیب‌های اجتماعی برای خانواده او شود، گفت: به دنبال توانمندسازی این خانواده از طریق معرفی آنان به کمیته امداد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه خدمات کمیته امداد به ویژه در سال‌های اخیر منشأ خیر و برکت برای جامعه بوده است، افزود: کمیته امداد در حوزه خانواده زندانیان نیازمند خدمات بسیار خوبی از طریق سبد کالا، امور معیشتی و.. داشته که قابل تقدیر است.

کد خبر 6080837

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به وتوی قطعنامه فلسطین از سوی آمریکا
  • بررسی تحولات منطقه در گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و فیدان
  • سفر رئیسی به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • آمریکا باز هم قطعنامه عضویت فلسطین را وتو می‌کند
  • آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند
  • گسترش تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌ا...
  • جشنی برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد
  • ارایه خدمات به خانواده زندانیان تا ۳ ماه پس از آزادی
  • کمک ۵۰ میلیون تومانی خیر بافقی به آزادی زندانیان غیر عمد