Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتی با تائید آزادی مجید طاهری از زندان آمریکا تایید کرد که این روند می‌تواند برای همه زندانیان رخ بدهد.

وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه شب در این توئیت افزود: خوشحالم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده‌هایشان می‌پیوندند.
او ادامه داد: پروفسور سیروس عسگری نیز در روز چهارشنبه با خوشحالی به خانواده خود پیوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظریف نوشت: این می‌تواند برای همه زندانیان اتفاق بیفتد. نیازی به دست‌چین کردن، نیست.
وزیر امور خارجه ایران افزود: تمام گروگان‌های ایرانی که به درخواست آمریکا در سایر کشورها یا در این کشور گروگان گرفته شده‌اند باید به خانه بازگردانده شوند.

دادگاه آمریکا، پرونده پزشک ایرانی مقیم این کشور را که به دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا متهم شده بود، مختومه اعلام کرد و وی می‌تواند به ایران بازگردد.

مهدی عاطفت سرپرست دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن روز پنج‌شنبه با اعلام این خبر افزود: پرونده مجید طاهری در جلسه امروز دادگاه مختومه شد و احتمالا فردا به ایران بازمی‌گردد.

طاهری پزشک ایرانی است که ۳۳ سال در آمریکا اقامت دارد و در فلوریدا مشغول به کار بوده است. دولت آمریکا او را به دور زدن تحریم‌ها علیه ایران متهم کرد و نزدیک به ۱۶ ماه در بازداشت قرار داشت.

سرانجام با پیگیری‌های انجام شده، مدت بازداشتی وی به عنوان مجازات در نظر گرفته شد و این پرونده مختومه گردید. برخی از رسانه‌ها از تبادل وی با مایکل وایت افسر نیروی دریایی آمریکا که در بازداشت ایران بود، خبر دادند.

ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بارها موضوع تبادل زندانیان دو کشور را مطرح کرده بود اما دولت آمریکا زیر بار تبادل نمی‌رفت. با پیگیری‌های به عمل آمده از طریق سفارت سوئیس که حفاظت منافع آمریکا در ایران را هم بر عهده دارد، وایت به زوریخ منتقل و منتظر آزادی طاهری هستند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با اعلام خبر آزادی مایکل ری وایت تبعه آمریکا که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود، گفت: با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رافت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز پنجشنبه ۱۵ خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج شد.

به گزارش ایرنا، موسوی با اعلام این خبر افزود: وایت پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، طبق بخشنامه عمومی رییس محترم قوه قضائیه مشمول مرخصی شده و به دلیل عدم برخورداری از خویشاوند در ایران، به درخواست سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده، در اختیار آن سفارت قرار گرفت.

او ادامه داد: در این مدت به دلیل بروز برخی علائم مشکوک به کرونا، نامبرده تحت درمان و نظارت کامل پزشکی قرار داشته و پس از کسب اطمینان از منفی بودن آزمایش کرونا حکم آزادی او اجرا شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه افزود: همزمان با آزادی وایت، مجید طاهری دانشمند ایرانی که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرده و از زندان آزاد شد.

موسوی در پایان از همکاری نزدیک قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نیز سفارت سوییس در تهران، در ترتیبات منجر به آزادی وایت و طاهری تشکر و قدردانی کرد.

یورونیوز خبر داده مایکل وایت، تبعه آمریکایی که در ایران زندانی بود عصر روز پنجشنبه آزاد و با همکاری سفارت سوئیس با یک فروند هواپیمای متعلق به این کشور به سوی ایالات متحده پرواز کرد.

شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شده بود که تهران و واشنگتن بر سر آزادی یک پزشک ایرانی-آمریکایی به نام «مجید طاهری» در قبال صدور مجوز بازگشت مایکل وایت به کشورش به توافق رسیده‌اند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزیر امور خارجه مایکل وایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۷۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران دارنده یکی از بزرگترین ناوگان‌های تانک جهان+ اینفوگرافی

نهاد مطالعاتی IISS اعلام کرد: عصر تانک هنوز به پایان نرسیده و بزرگترین ارتش‌های جهان کماکان به دنبال توسعه و مدرن سازی ناوگان زرهی خود هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (International Institute for Strategic Studies) یک اتاق فکر بین‌المللی است که بر امور دفاعی و امنیتی متمرکز است. نهاد مطالعاتی IISS به عنوان یکی از اندیشکده‌های امنیتی برتر در جهان، گزارشی تحت عنوان موازنه نظامی ۲۰۲۴ منتشر کرده است. نیروهای نظامی، موجودی تجهیزات، تعداد پرسنل و اقتصاد دفاعی بیش از ۱۷۰ کشور جهان در این گزارش مورد ارزیابی قرار گرفته است.

پایگاه آماری ویژوال کپیتالیست (VisualCapitalist) با استناد به گزارش موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) دارندگان برتر ناوگان تانک در جهان را منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که عصر تانک هنوز به پایان نرسیده و بزرگترین ارتش‌های جهان کماکان به دنبال توسعه و مدرن سازی ناوگان زرهی خود هستند. به عنوان نمونه؛ آمریکا و چین متمرکز بر خودروهای زرهی کنترل از راه دور هستند. گزارش IISS به پانزده کشور دارای بزرگترین ناوگان تانک جهان پرداخته که ایران نیز در میان این کشورهاست. نکته اینجاست که هفت کشور از این لیست در شعاع ۲۰۰۰ کیلومتری ایران قرار دارند و آمریکا نیز به عنوان بزرگترین نیروی متخاصم ایران دارای بزرگترین ناوگان زرهی جهان است.

چین هم اکنون دارای ۴۷۰۰ به اصطلاح تانک میدان نبرد (MBT) است که از این حیث در جایگاه اول جهان است. اما مجموع ناوگان زرهی این کشور در مرتبه سوم جهان است. از جمله ادوات ناوگان زرهی می‌توان به نفربر و وسایل نقلیه زرهی اشاره کرد. طبق این گزارش، هند و پاکستان نیز با حدود ۳۷۰۰ تانک در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. اما مجموع ناوگان زرهی این دو کشور در مرتبه ششم و دهم جهان قرار دارد.

ناوگان زرهی آمریکا با ۶۰۹۳۷ هزار ادوات در جایگاه اول جهان قرار دارد. از این تعداد، بالغ بر ۲۶۴۰ مورد تانک و ۱۰۶۴۴ نفربر زرهی (APCs) است. آمریکا در زمینه تانک میدان نبرد (MBT) در رده چهارم قرار گرفته است. قریب به نیمی از ۶۰ هزار ادوات آمریکا مربوط به وسایل نقلیه زرهی نظیر هاموی است که به طور گسترده در جریان اشغال عراق مورد استفاده قرار گرفت.

ناوگان زرهی ایران در این گزارش ۲۸۷۸ تانک و نفربر ادعا شده است. این درصورتی است که ایران در ارزیابی‌های نظامی گلوبال فایر پاور در سال ۲۰۲۳ دارای ۴۰۷۱ تانک ذکر شده است. در مجموع آمریکا، روسیه، چین، ترکیه، مصر، هند، کره جنوبی، عربستان، کره شمالی، پاکستان، یونان، اوکراین، الجزایر، ویتنام و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دارندگان بزرگترین ناوگان زرهی جهان در گزارش IISS عنوان شدند.

منبع: فارس

کد خبر 737200

دیگر خبرها

  • رونمایی WWE از فیلم مستندی جدید درباره بری وایت فقید+ عکس
  • (تصاویر) بازگشت «شیء نقره‌ای مرموز»؛ این‌بار در ولز
  • نگرانی پنتاگون از سطح روابط نیجر با ایران
  • طالبان کاردار سفارت پاکستان در کابل را احضار کرد
  • احضار سرپرست سفارت پاکستان به وزارت امور خارجه افغانستان
  • احضار سرپرست سفارت پاکستان در کابل
  • تیک‌تاکِ فروپاشی آزادی بیان در آمریکا
  • ایران دارنده یکی از بزرگترین ناوگان‌های تانک جهان+ اینفوگرافی
  • دستگیری مردی که به سفارت روسیه در مولداوی حمله کرد (فیلم)
  • برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ایران