Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتیجه یکی از پژوهش‌های دانشمندان در دانشگاه آکسفورد بریتانیا نشان می‌دهد که تشکیل «حباب‌های اجتماعی» می‌تواند به شکل چشمگیری دامنه شیوع کرونا را محدود سازد.

تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان داده است که بهترین راه برای کاهش شیوع ویروس کرونا آن است که افراد تعاملات روزمره خود را به تماس‌های کمابیش تکراری با گروهی اندک محدود کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این دامنه‌های محدود ارتباطات اصطلاحا «حباب‌های اجتماعی» گفته می‌شود.

بر اساس این پژوهش که نتیجه آن در ژورنال Nature Human Behaviour ( طبیعت رفتار انسانی) منتشر شده، این استراتژی که بر مبنای کاهش مخاطبین روزمره است به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از فاصله‌گذاری ساده اجتماعی می‌تواند باعث کاهش آمار ابتلا به کووید ۱۹ شده و منحنی رشد آن را پایین بیاورد.

این شیوه عبارت از آن است که افراد موقتا و در شرایط بحران شیوع بیماری، تنها با کسانی در ارتباط باشند که ویژگی‌های مشابه یا فضای زندگی مشابهی دارند، مانند افرادی که در یک محله زندگی می‌کنند. از سوی دیگر و بر مبنای نتایج همین پژوهش مشخص شده است که برای کاهش گستره شیوع کرونا بهتر است تعامل با آشنایان دور را که گاه به گاه آنها را می‌بینیم، کاهش داده و محدود کنیم.

«پِر بلاک»، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آکسفورد و نویسنده اصلی مقاله مورد بحث در این زمینه می‌گوید: «کاهش استراتژیک دامنه تماس‌ها، کارآیی اقدامات دیگر مانند فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز افزایش می‌دهد. با این کار، در عین شرایط دوری‌های اجتماعی، امکان ایجاد برخی از تماس‌ها با خطرات کمتر نیز فراهم می‌شود.»

وی همچنین گفته است: «این رویکرد می‌تواند پیامدهای منفی انزوای اجتماعی را نیز کاهش دهد.»

مؤلفان این مقاله چنین نوشته‌اند که فاصله‌گذاری اجتماعی به روش استراتژیک و گزینشی یا همان حباب‌های اجتماعی، در همان حالی که گستره همه‌گیری را کاهش می‌دهد، می‌تواند آسیب‌های روانشناختی و اقتصادی ناشی از قرنطینه‌های طولانی‌مدت را نیز کاهش دهد. مردم هم به احتمال زیاد این نوع محدودیت‌ها را بیشتر رعایت می‌کنند، زیرا از قرنطینه‌های سختگیرانه و انزوای کامل راضی‌کننده‌تر است.

این روزها بسیاری از کشورهایی که کانون شیوع کرونا بوده‌اند، به شکل تدریجی در حال برچیدن مقررات قرنطینه هستند، اما مسئولان این کشورها همچنان بر لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید دارند./ یورونیوز

 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید  

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فاصله گذاری اجتماعی حباب های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۷۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌وپرورش برای ترک تحصیل دانش‌آموزان برنامه مدون ارائه دهد

ایسنا/هرمزگان معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان، با بیان این نکته که ترک تحصیل دانش‌آموزان، آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد، گفت: اداره کل آموزش و پرورش با همکاری فرمانداران برنامه مدونی را برای جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دستور کار قرار دهند.

احسان کامرانی امروز (۲۸ اسفندماه) در هفتمین جلسه شورای اجتماعی استان هرمزگان، با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و سال نو، با اشاره به اهمیت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: برنامه‌ریزی و کنترل برای کاهش آسیب‌های اجتماعی علاوه بر تاثیراتی میان مدتی که بر جامعه خواهد گذاشت باعث کاهش هزینه‌های جبرانی در این زمینه خواهد شد.

وی، با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی دستگاه‌های مربوطه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی یکی از مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است و تمام دستگاه‌های اجرایی برای تحقق این مطالبه وارد میدان شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، سازمان امور اجتماعی منابع خوبی را در اختیار استان‌ها قرار داده است که ضروری است دستگاه‌های اجرایی اعتبارات ابلاغی سازمان امور اجتماعی را در محل خود برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هزینه کنند.

مرکز تخصصی سلامت روان سراج در شهرستان‌های هرمزگان راه‌اندازی شود

کامرانی، با اشاره به اهمیت جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل، تصریح کرد: جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل با توجه به آسیب‌های بسیاری که دارد نیازمند اهتمام ویژه است و ضروری است اداره کل آموزش و پرورش با همکاری فرمانداران برنامه مدونی را برای جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دستور کار قرار دهند.

کامرانی با اشاره به اهمیت راه اندازی مرکز تخصصی سلامت روان سراج، اظهار کرد: با توجه به اهمیت سلامت روان جامعه دانشگاه علوم پزشکی، راه اندازی مرکز تخصصی سلامت روان سراج در شهرستان‌های استان هرمزگان را به صورت ویژه دنبال کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خدمت‌رسانی اورژانس اجتماعی فارس طی ایام نوروز به مردم
  • آموزش‌وپرورش برای ترک تحصیل دانش‌آموزان برنامه مدون ارائه دهد
  • مدیران به ماموریت هادر حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی عمل کنند
  • چاقی در افسردگی زنان نقش دارد
  • کاهش آمار دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری در استان کرمان
  • فاصله عجیب قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروهای داخلی | قیمت روز خودروهای داخلی و مونتاژی را ببینید
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / بازار طلا صعودی شد
  • دانشمندان می‌گویند کرونا باعث کاهش هوش مبتلایان شده است!
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 27 اسفند 1402 / حباب سکه‌های امامی و نیم سکه