Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روز چهارشنبه ۱۶ ماه مه ۱۹۰۸ (برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۲۸۷ خورشیدی) بوی تند گاز از محل حفاری چاه شماره یک مسجدسلیمان استنشاق شد.

اکنون صنعت نفت ایران پس از گذشت بیش از یکصد سال از نخستین تولید نفت  دارای ذخایر عظیم نفت و گاز شامل بیش از ۱۳۸ میلیارد بشکه نفت خام قابل استحصال و بیش از ۲۷ تریلیون مترمکعب گاز خام و همچنین ۲۴ میلیون تن ظرفیت قابل تولید در پتروشیمی و ظرفیت پالایش بیش از ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ میلیون بشکه در روز نفت خام است و تولید نفت خام از ۵۰۰ بشکه در روز از میدان نفتی مسجد سلیمان به بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

بیشتر بخوانید: در پارس جنوبی چه می گذرد؟/ نصب دستاوردی شگرف در فاز ۱۱ 

قباد ناصری مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاریخچه اکتشاف نفت در کشورمان گفت: روز ۵ خرداد ۱۲۸۷ برای اولین بار در ایران، در مسجد سلیمان، نفت کشف شد. این کشف در پی واگذاری امتیاز استخراج و بهره‌برداری از نفت به ویلیام ناکس دارسی انگلیسی انجام شد.

او ادامه داد: شرکت تحت فرمان «ویلیام دارسی» پس از ۵ سال جستجو از چاهی در مسجد سلیمان از شهر‌های استان خوزستان، نفت کشف کرد. هفت سال پیش از این یعنی در روز ۷ خرداد ۱۲۸۰ برای نخستین بار امتیاز استخراج، بهره‌برداری و لوله‌کشی نفت و قیر در سراسر ایران به غیر از ۵ استان آذربایجان، گیلان، مازندران، گرگان و خراسان به مدت ۶۰ سال به ویلیام نکس دارسی انگلیسی واگذار شد.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اضافه کرد: مسجدسلیمان، صاحب نخستین چاه نفت خاورمیانه شده بود. هر چند چاه شماره یک مسجدسلیمان، نخستین چاه حفر‌شده در ایران نبود، اما اولین چاه موفق به شمار می‌رفت و تولید از آن به میزان ۳۶ هزار لیتر در روز انجام می‌شد. این چاه، بعد‌ها به نمره یک معروف شد. این نام، بر روی محله‌ای در مسجدسلیمان که چاه در آن قرار دارد نیز نهاده شده است.

ناصری گفت: با فوران نفت از چاه شماره یک، فرصتی به وجود آمد تا مردم منطقه بتوانند صنعت نفت را به صورت مدرن و با مقیاس گسترده تجربه کنند. در عصر جدید نفت در خوزستان، این امکان فراهم شد تا افراد در تماس با دستاورد‌های دنیای مدرن، توسعه و پیشرفت شهرشان را رقم بزنند و به محک استعداد و توانایی خود بپردازند.

او اظهار کرد: خوشبختانه تولید از مخازن تحت راهبری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در شرایط ایده آلی به سر می‌برد و با اجرایی شدن طرح توسعه میادین، در آینده شاهد دستاورد‌های بزرگتری در این حوزه خواهیم بود.

ناصری تصریح کرد: در بخش استحصال نفت از چاه‌های توسعه‌ای، ترمیمی و تعمیری، به ترتیب ۲۱۰، ۲۵۰ و ۱۰۰ درصد برنامه از پیش تعیین شده را محقق ساخته‌ایم که موجب شد برآیند تولید ۵+ را تجربه کنیم.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان افزود: همچنین با دستور بیژن زنگنه وزیر نفت راه‌اندازی موزه‌ها و حفظ میراث قابل عرضه صنعت نفت در مسجدسلیمان کلید خورد و در حال حاضر بازدیدکنندگان، توریست‌هایی از کشور‌های مختلف و دانشجویان برای بازدید به این منطقه می‌آیند.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طلای سیاه نفت ایران اکتشاف نفت بهره برداری نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۷۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش یک میلیون تن محصولات کشاورزی در اردبیل

استاندار اردبیل گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه عظیم شبکه اصلی پایاب سد خداآفرین یک میلیون تن به تولید محصولات کشاورزی استان اردبیل افزوده می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، سید حامد عاملی عصر امروز در جریان بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های پایاب سدها در اردبیل، اظهار داشت: شبکه اصلی پایاب سد خداآفرین تا آخر شهریورماه تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد تا میزان تولید محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بیشتر تا یک میلیون تن ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: تکمیل این پروژه و افزایش تولید محصولات به تولید ثروت کشاورزان و اهالی شمال استان کمک کرده و در کنار آن فرصت اشتغال بیشتری را برای جوانان بیکار منطقه به وجود می‌آورد.

استاندار اردبیل گفت: در گام نخست تا 500 هزار تن و در گام نهایی یک میلیون تن به تولید محصولات کشاورزی استان با بهره‌برداری از این پروژه افزوده می‌شود که شامل 36 هزار و 700 هکتار اراضی مستعدی است که به کشت آبی خواهد رفت.

عاملی افزود: 60 هزار میلیارد تومان منابع برای تکمیل این پروژه تأمین شده و انتظار می‌رود جهاد کشاورزی با همکاری آب منطقه‌ای بتوانند این پروژه مهم و زیربنایی را در قالب چهار ناحیه عمرانی تکمیل و آماده بهره‌برداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 300 هزار میلیارد تومان تا آخر شهریورماه برای این پروژه عظیم هزینه خواهد شد تا بعد از سال‌ها انتظار بهره‌برداران بتوانند از مزایای شبکه اصلی و فرعی پایاب سد خداآفرین استفاده کنند.

استاندار اردبیل اضافه کرد: در کنار این پروژه عظیم، تا 20 روز آینده شبکه آبیاری سد عمارت نیز به بهره‌برداری خواهد رسید تا صاحبان 750 هکتار اراضی دره‌رود بتوانند از این طرح آبی، خاکی استفاده کرده و به افزایش تولید محصولات خود کمک کنند.

عاملی بیان کرد: یکی از اولویت‌های اصلی توسعه استان توجه به بخش کشاورزی به ویژه افزایش ظرفیت تولید محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای است که در این راستا شمال استان اردبیل منبع و مرکز تولید و تحول در این حوزه خواهد بود.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل یادآور شد: امیدواریم با همتی که دولت سیزدهم در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دارد، بتوانیم فرصت بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام این بخش را انجام داده و با تکمیل و راه‌اندازی آن به افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی کمکی جدی داشته باشیم.

انتهای پیام/131/

دیگر خبرها

  • افزایش یک میلیون تن محصولات کشاورزی در اردبیل
  • تاریخچه شرکت موتورسیکلت سازی یاماها؛ از تولید آلات موسیقی تا ویلچر و اسکوتر (+عکس)
  • تولید ۲۰۰ کیلو شمش طلا در معدن طلای هیرد
  • افزایش ۴۳ درصدی تولید شمش طلا در معدن هیرد
  • تولید شمش طلا در معدن طلای هیرد ۴۳ درصد افزایش یافت
  • افزایش ۴۳ درصدی تولید شمش طلا در معدن طلای هیرد
  • ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌رسد
  • ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد
  • بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۳
  • بهره‌برداری از پولیش رنگ نانویی در شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خودرو