Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@15:50:56 GMT

ترام‍پ بابت آزادی وایت از ایران تشکر کرد

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۷۹۰۸

ترام‍پ بابت آزادی وایت از ایران تشکر کرد

رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه از ایران بابت آزادی یکی از شهروندان کشورش تشکر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) از ایران بابت آزادی «مایکل وایت» تشکر کرد.

وایت یکی از شهروندان آمریکا است که حدود ۲ سال پیش در شهر مشهد بازداشت شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران روز پنجشنبه مایکل وایت را در ازای آزادی دکتر «مجید طاهری» آزاد کرد.   

رئیس‌جمهور آمریکا که در کشورش به دلیل ناکامی در آوردن ایران پای میز مذاکره پس از خروج از برجام مورد انتقاد محافل سیاسی و کارشناسی قرار گرفته مدعی شده که این مبادله زندانی نشان می‌دهد توافق با ایران امکان‌پذیر است.

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: «همین الان تماس تلفنی با گروگان آمریکایی مایکل وایت را قطع کردم. او بعد از آزادی از ایران اکنون در زوریخ است. اندکی دیگر سوار یک هواپیمای آمریکایی می‌شود و به خانه می‌‌آید... به ایالات متحده!»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه نوشت: «ما الان بیش از ۴۰ نفر از گروگان‌ها و زندانیان را بعد از به قدرت رسیدن من به خانه برگردانده‌ایم. ممنونم ایران. این نشان می‌دهد توافق ممکن است.»

دونالد ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند. 

آزادی «مایکل وایت» و دکتر «مجید طاهری»

پنجشنبه شب «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران تأیید کرد آمریکا موافقت کرده در ازای آزادی مایکل وایت یکی از شهروندان ایران را آزاد کند. 

ظریف در توئیتر نوشت: «خرسندم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده‌هایشان ملحق می‌شوند. استاد عسگری روز چهارشنبه به جمع خانواده‌شان برگشتند. این اتفاق می‌‌تواند برای تمامی زندانی‌ها بیفتد. نیازی به دست‌چین کردن نیست. گروگان‌های ایرانی بازداشت‌شده در آمریکا باید به خانه برگردند.»

آقای طاهری به جرم نقض قوانین یکجانبه تحریم‌های ضدایرانی آمریکا به تحمل ۱۶ ماه حبس محکوم شده بود. یک مقام آمریکایی به فاکس‌نیوز گفته ایشان از ۳۳ سال پیش ساکن آمریکا است و در ایالت فلوریدا طبابت می‌کند.

خروج مایکل وایت از ایران

قبل از آن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد «مایکل وایت» از ایران خارج شده است.  

۱۹ دی ماه سال ۱۳۹۷ «بهرام قاسمی» سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی به نام «مایکل وایت»‌ در شهر مشهد بازداشت شده است. 

قاسمی گفت موضوع، در نخستین روزهای دستگیری از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران به اطلاع دولت آمریکا رسید و دولت متبوع وی از همان ابتدای بازداشت، در جریان این دستگیری قرار داشته است.

بر اساس گزارش‌ها، این شهروند آمریکایی شاکی خصوصی داشته و پس از رسیدگی به پرونده، به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

گمانه‌زنی درباره مبادله وایت با آقای عسگری

منابع رسانه‌ای از روز سه‌شنبه همزمان با آزادی آقای «سیروس عسگری» از آمریکا گمانه‌زنی‌هایی را درباره مبادله ایشان با وایت مطرح کرده بودند.  آقای عسگری روز سه‌شنبه از آمریکا آزاد شد و به ایران بازگشت. 

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در صفحه اینستاگرامش از عزیمت سیروس عسگری به ایران خبر داد و با انتشار یکی از پیام‌های توئیتریش که خواستار آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا شده بود، نوشت: «سلام دوستان یک خبر خوب، هواپیمای حامل دکتر سیروس عسگری از آمریکا پرواز کرد. تبریک به همسر و خانواده گرامی ایشان.»

رد گمانه‌زنی‌ها

با این حال هم ایران و هم آمریکا این مبادله را رد کردند. ابتدا سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعاهای مطرح‌شده درباره تبادل سیروس عسگری با متهمان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را رد کرد و گفت آزادی دانشمند ایرانی پس از تبرئه ایشان از اتهامات صورت گرفته است. 

موسوی عنوان کرد که عسگری با رایزنی‌های دیپلماتیک و تلاش دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن و نمایندگی دائم ایران در نیویورک، از اتهامات واهی تبرئه و آزاد شده است.

پس از آن «مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت: « «همان‌طور که وزارت خارجه ایران امروز تأیید کرد آقای عسگری مشارکتی در هیچ برنامه مبادله زندانی با ایران نداشته است.»

سرانجام این گمانه‌زنی‌ها روز پنجشنبه با توئیت ظریف درباره مبادله وایت با دکتر مجید طاهری پایان یافت. 

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس جمهور آمریکا سیروس عسگری بازداشت شده خارجه ایران مجید طاهری مایکل وایت گمانه زنی زنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۷۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حراج ۶ میلیون دلاری ساعت های مایکل شوماخر

قرار است که خانواده مایکل شوماخر کلکسیون ساعت‌های لوکس اسطوره فرمول یک آلمان را ظرف چند هفته آینده به حراج بگذارند.

وضعیت این راننده سابق فرمول یک پس از اینکه در سال ۲۰۱۳ در حین اسکی دچار آسیب مغزی شدید شد، همچنان برای مردم یک معما است.

گفته می‌شود که کورینا، همسر ۵۵ ساله شوماخر، تصمیم‌گیرنده اصلی برای حراج ساعت‌های شوهرش بوده است.

کورینا قبلاً دارایی‌های دیگر خانواده از جمله جت شخصی شوماخر و خانه او در نروژ را فروخته است.

انتظار می‌رود که این حراجی برای خانواده شوماخر حدود ۶ میلیون دلار درآمد داشته باشد که می‌تواند برای کمک به مراقبت از شوماخر ۵۵ ساله مورد استفاده قرار گیرد.

طبق اعلام مرکز حراج بریتانیایی کریستیز، هشت عدد ساعت متعلق به شوماخر در تاریخ ۱۳ می‌در ژنو سوئیس به فروش خواهند رسید.

دو مورد از برجسته‌ترین ساعت‌های این حراج، هدایای سفارشی دوست خانوادگی شوماخر و رئیس سابق فراری، ژان تاد هستند.

انتظار می‌رود که یکی از این ساعت‌ها، یک مدل منحصر به فرد FP Journe Vagabondage ۱ که در کریسمس توسط تاد در جشن هفتمین قهرمانی جهان ستاره فرمول یک در سال ۲۰۰۴ به او هدیه داده شد، قیمتی بین ۱.۷ تا ۳.۴ میلیون دلار داشته باشد.

پیامی روی این ساعت با نشان فراری، طرح کلاه ایمنی شوماخر و نماد‌هایی که هفت عنوان قهرمانی این راننده را نشان می‌دهند، حک شده است: «کریسمس ۲۰۰۴ – ژان تاد برای دوست من مایکل شوماخر».

دومین هدیه کریسمس تاد به شوماخر، ساعت سفارشی Audemars Piguet Royal Oak متعلق به سال ۲۰۰۳ نیز به حراج گذاشته شده و انتظار می‌رود که با قیمتی بین ۲۵۵ هزار تا ۴۲۵ هزار دلار به فروش برسد.

پنج ساعت نسخه محدود ۲۰۰۴ FP Journe نیز برای خرید در این حراج در دسترس خواهند بود که به صورت جداگانه به قیمت تقریبی بین ۱.۸ میلیون دلار تا ۳ میلیون دلار به فروش خواهند رسید.

همچنین پیش‌بینی شده که رولکس دیتونا شوماخر که از طلای ۱۴ عیار ساخته شده و هدیه‌ای از طرف مدیر قدیمی شوماخر، ویلی وبر بوده و گفته شده که «از لحاظ تاریخی مهم، بسیار کمیاب و جذاب» است، در حراج ماه آینده به قیمت بین ۴۲۵ هزار تا ۸۵۰ هزار دلار به فروش برسد.

گفته می‌شود که این ساعت رولکس در سال ۲۰۲۱ به ستاره فرمول یک هدیه داده شده است.

وبر در مصاحبه‌ای در ماه دسامبر گفته است:

 وقتی به مایکل فکر می‌کنم، متأسفانه دیگر امیدی ندارم که دوباره او را ببینم. بعد از ده سال هنوز خبر مثبتی در مورد وضعیت او منتشر نشده است.

وبر قبلاً از خانواده شوماخر خواسته بود که حقیقت را در مورد وضعیت سلامت او اعلام کنند و از این که هیچ کسی او را در جریان وضعیت شوماخر پس از حادثه اسکی قرار نداده، «عصبانی» است.

وبر در سال ۲۰۲۲ در مصاحبه‌ای با نشریه ورزشی ایتالیایی La Gazetta dello Sport گفت که «صد‌ها بار تلاش کرده تا با کورینا تماس بگیرد»، اما او هرگز پاسخی نداده است.

کورینا از زمان حادثه به شدت از حریم خصوصی شوهرش محافظت کرده و اجازه نمی‌دهد که جزئیات زیادی در مورد وضعیت او به اطلاع عموم برسد.

امروزه، او نه‌تن‌ها مسئولیت مراقبت از شوماخر را برعهده دارد، بلکه ثروت عظیم ۹۷۰ میلیون دلاری خانواده را مدیریت می‌کند.

شوماخر و کورینا در سال ۱۹۹۵ ازدواج کردند و دو فرزند به نام‌های میک و جینا ماریا دارند.

مرکز حراج این ساعت‌ها در بیانیه‌ای گفته است:

 مرکز کریستیز صمیمانه از خانواده شوماخر به خاطر اعتمادشان به ما و تمایلشان برای به اشتراک گذاشتن این شاهکار‌ها تشکر می‌کند.

 ما مفتخریم که این ساعت‌های نمادین و منحصربه‌فرد متعلق به یکی از مشهورترین اسطوره‌های فرمول ۱ را ارائه دهیم.

 این لحظه‌ای استثنایی برای علاقه‌مندان به ساعت و فرمول یک است. ما مشتاقانه منتظر دیدار با مجموعه‌داران پرشور در نمایشگاه‌های بین‌المللی خود و حراج در تاریخ ۱۳ می‌در ژنو هستیم.

منبع: روزیاتو

tags # ورزش سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ادعای جنجالی ایران‌اینترنشنال؛ سردار علیرضا عسگری کیست و کجا زندگی می‌کند؟
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»
  • وعده جدید: ورزشگاه آزادی متحول می‌شود
  • اتحاد بین آزادی‌خواهان دنیا دستاورد عملیات وعده‌ صادق است
  • حراج ۶ میلیون دلاری ساعت های مایکل شوماخر
  • کنعانی: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • رئیس رژیم اسرائیل از آمریکا تشکر ویژه کرد
  • گل دوم بن وایت به چلسی (آرسنال ۵-۰ چلسی)
  • گل بن وایت به چلسی (آرسنال ۲-۰ چلسی)