Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-29@08:52:31 GMT

تضییع حقوق شهروندی در شهرداری کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۸۵۵۷

تضییع حقوق شهروندی در شهرداری کرمانشاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، از آنجایی که تمام ابعاد ماجرای تخریب آلونک آسیه پناهی برای ما هنوز مشخص نشده است نمی‌توان با قاطعیت در مورد ابعاد ماجرا سخن گفت؛ اما حتی اگر آسیه را مجرم بدانیم باز هم او یک انسان بود و کرامت انسانی‌اش باید حفظ می‌شد.

در ابتدای منشور حقوق شهروندی مصوبه شورای عالی اداری این‌چنین آمده است: اداره شایسته امور کشور بر پایه قانون مداری، کارآمدی، پاسخگویی، شفافیت، عدالت و انصاف توسط همه مسوولین و کارکنان دستگاه‌­های اجرایی الزامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازخوانی روایت بی‌خانمانی با مرگ آسیه پناهی | پناه بازماندگان آسیه پناهی زیر سقف مسکن مهر همه در مرگ «آسیه پناهی» مقصریم | عذرخواهی می‌کنم

در اینجا این سوال مطرح است که باوجود این همه قوانین زیبایی که بر رعایت حقوق شهروندی تاکید کرده است؛ چرا باید شاهد ماجراهایی مانند تخریب آلونک آسیه پناهی و استفاده از اسپری فلفل و انعکاس تصویر یک پیرزن در دهانه لودر در ابعاد بین‌المللی و در نهایت جان باختن او باشیم.

شیوه برخورد با خانم پناهی خلاف حقوق شهروندی بود

روح الله وکیلی، رییس کانون وکلا استان کرمانشاه در این باره گفت:  طبق قانون اساسی دولت موظف به‌تامین مسکن مناسب برای آحاد جامعه است و خانم پناهی نیز از این موضوع مستثنی نبوده است. ضمن اینکه آیین نامه ماده ۱۰۰ شهرداری ها مشخص کرده است که افراد قبل از احداث عمرانی و اعیانی باید پروانه ساخت کسب کنند؛ اما اگر کسی به‌صورت غیرقانونی بنایی را ساخت؛ پس از رای این کمیسیون مبنی بر تخریب بنای اعیانی، شهرداری می‌تواند وارد عمل شود.

وی افزود: هرچند حتی اگر کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز رای به تخریب بنا بدهد در اینجا شیوه برخورد نیز اهمیت پیدا می‌کند و متاسفانه باید گفت شیوه برخورد با خانم پناهی خلاف میراث شهدا و حقوق شهروندی بوده است.

وکیلی گفت: همچنین از آنجایی که به نظر می‌رسد تخریب آلونک خانم پناهی در استان کرمانشاه بدون رای صادره از طرف کمیسیون ماده ۱۰۰ بوده در اینجا شهرداری ضامن در جبران خسارت است. ضمن اینکه باید بررسی شود که آیا نوع برخورد ماموران اجراییات شهرداری منجر به فوت این خانم شده است یا نه که باید منتظر اعلام نظر پزشکی قانونی و مراجع قضایی باشیم.

خشونت در هر جامعه و جایگاهی به‌ویژه به‌نام قانون محکوم است

وکیلی در خصوص حقوق شهروندی نیز تاکید کرد: دولت در اعمال حاکمیت مکلف به حرمت مداری و قانون مداری در قبال شهروندان است به‌گونه‌ای که حتی اگر فردی جرمی را مرتکب شده باشد حکومت اجازه شکنجه  او را ندارد؛ در نتیجه بر اقدامات غیرانسانی نمی‌توان عنوان قانونی گذاشت.

رئیس کانون وکلا استان کرمانشاه افزود: در اینکه باید با تخلفات افراد حتی با وجود به وابستگی به هر شخصی برخورد شود تردیدی وجود ندارد، اما باید در برخورد حرمت‌مدار بود و شان و شخصیت انسان را نشکنیم.

وکیلی گفت: ضمن اینکه اعمال قانون ضوابطی دارد و افرادی که در اعمال قانون عامدا موجبات بدبینی به نظام را فراهم می‌کنند را نمی‌توان خدمتگزار به نظام دانست و باید گفت خشونت در هر جامعه و جایگاهی به‌ویژه به‌نام قانون محکوم است.

وی افزود: در برخورد با خانم آسیه پناهی نیز باید پس از محرز شدن تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ و با توجه به وضعیت معیشتی ایشان از نهادهای حمایتی کمک می‌گرفتند و به او فرصت می‌دادند.  ضمن اینکه فلسفه مسکن مهر نیز برای تامین مسکن امثال آسیه پناهی بوده و باید پرسید که چرا این طرح نتوانسته است که موفق باشد؟

وکیلی در پایان هشدار داد که باید مراقب آوارگی سایر آسیه ها بود و دولت و مردم باید بتوانند با کمک هم رفاه حداقلی را برای این قشر از جامعه فراهم کنند. همچنین باید هشیار بود که فوت خانم پناهی دستاویز تسویه حساب سیاسی و جناحی در شهرداری قرار نگیرد.

 اقدام شهرداری بدون رای کمیسیون ماده ۱۰۰  

شهاب تجری دیگر حقوقدانی است که در خصوص تخریب آلونک آسیه پناهی گفت:  با اینکه برخی از اطلاعات ما از وضعیت خانم پناهی در خصوص چگونگی روند ساخت و ساز ناقص است؛ با این وجود براساس بند ۱۲ اصل سوم قانون اساسی دولت و حکومت مکلفند تا شرایط صاحب مسکن شدن افراد جامعه را فراهم کنند.

وی افزود: اما امثال خانم پناهی بی‌سرپناه مشخص می‌کند که دولت به درستی تکلیف خودش را ادا نکرده است. موضوع دیگر به نحوه برخورد شهرداری بر می‌گردد؛ اینکه از ابتدا باید جلوی ساخت و ساز غیرقانونی گرفته می‌شد؛ اما بعد از ساخت آلونک مرجع رسیدگی کننده کمیسیون ماده ۱۰۰ و صدور حکم  پرداخت جریمه یا قلع بنا می‌شود؛ که متاسفانه این روند قانونی برای خانم آسیه پناهی رعایت نشده است.

تجری  افزود: در نتیجه اقدام شهرداری بدون رای کمیسیون ماده ۱۰۰ را باید تضییع حقوق شهروندی دانست. بعد سوم ماجرا به نوع برخورد واحد اجراییات شهرداری و استفاده از اسپری فلفل بر می‌گردد و این برخورد خلاف حقوق شهروندی بوده است؛ در حالی که می‌شد به‌شکل مناسب‌تری این خانم را هدایت کنند که این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

حتی کرامت انسانی یک زندانی باید حفظ شود

تجری  گفت: به طور کلی باید گفت که دولت‌ها و حکومت‌ها مکلف به رعایت کرامت انسانی افرادند و حتی کرامت انسانی یک زندانی که به اتهام قتل محکوم شده است نیز باید حفظ شود. در آیین نامه حفظ حقوق شهروندان در ادارات مصوب شورای عالی اداری نیز که چند سالی از ابلاغ آن می‌گذرد؛ بر حفظ کرامت شهروندان تاکید شده و این کرامت اگر حفظ نشود قابل تعقیب است.

این حقوقدان افزود: باید گفت که کل سیستم حکومت و بروکراسی اداری برای خدمات‌رسانی به شهروندان است و اگر این اتفاق نیفتد نقض غرض شده است!

وی ادامه داد:  با اینکه مرگ آسیه پناهی باعث جا به‌جایی چند مقام رده پایین شهرداری کرمانشاه و حتی اعطای یک واحد مسکن مهر به دختر و نوه او شد، اما اصلاحات در ساختار شهرداری باید منجر به پاسخگو شدن این نهاد و رعایت کامل مفاد منشور حقوق شهروندی به‌خصوص در موضوع حفظ کرامت انسانی و رفع تبعیض و فساد شود.

دستگاه قضایی پیگیر محاکمه عاملین اصلی حادثه شهرک فدک است

مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه نیز گفت: به مردم استان اطمینان می‌دهیم دستگاه قضایی به جد پیگیر محاکمه عاملین اصلی این حادثه است.

مهدی قنادی اظهار داشت: دستگاه قضایی استان پیگیری این پرونده را به‌صورت جدی مورد توجه قرار داده است.

وی تاکید کرد: به مردم استان اطمینان خاطر می‌دهیم که دستگاه قضایی استان اجازه ضایع شدن حق کسی را در این پرونده نمی‌دهد و محاکمه عوامل اصلی این حادثه را به شکل ویژه‌ای در دستور کار قرار داده‌ایم.

در حادثه فدک حفظ موازین شرعی و کرامت انسانی رعایت نشده است

مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه در حادثه مذکور حفظ موازین شرعی و کرامت انسانی از سوی ماموران اجراییات رعایت نشده بود.

وی گفت: ۲ نفر از مدیران شهرداری کرمانشاه در رابطه با این حادثه بازداشت شده‌اند.  پرونده قضایی این افراد در حال رسیدگی است و برای یکی از آنها عنوان اتهامی «تسبیب در قتل شبه عمد مرحومه آسیه پناهی ناشی از تقصیر و مباشرت در نگهداری یک عدد اسپری فلفل غیرمجاز» و دیگری اتهام «معاونت در قتل شبه عمد» در نظر گرفته شده است.

قنادی در پایان با تاکید بر رسیدگی ویژه به این پرونده، یادآورشد: از مردم استان می‌خواهیم تا زمان رسیدگی کامل به این پرونده خویشتندار  و منتظر اعلام رای دستگاه قضایی باشند.

۳۰ اردیبهشت ماموران اجراییات شهرداری کرمانشاه خانه آسیه پناهی، زن آلونک نشین در شهرک فدک را به دلیل ساخت و ساز غیرقانونی در حریم فضای سبز و برق فشار قوی تخریب کردند.

پس از تخریب کپر، خانم پناهی برای انتقال به کمپ «چشمه سفید» در جنوب شهر، سوار خودروی اجراییات شد اما در مسیر انتقال دچار سکته قلبی شد و جان خود را از دست داد.

کد خبر 518125 برچسب‌ها استان کرمانشاه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کرمانشاه شهرداری کرمانشاه کمیسیون ماده ۱۰۰ استان کرمانشاه حقوق شهروندی دستگاه قضایی کرامت انسانی تخریب آلونک خانم پناهی آسیه پناهی باید گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۸۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قانونی با متخلفان انتقال زباله به سایت پسماند در مـُهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، حمزه محمدی گفت: انتقال هرگونه پسماند خشک و‌ تر از شهرستان‌های همجوار به سایت پسماند شهرداری خوزی ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

او در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر انتقال زباله‌های منطقه ویژه پارس جنوبی به سایت پسماند شهرداری خوزی، اظهار داشت: سایت پسماند شهرداری خوزی بر اساس قرارداد به بخش خصوصی واگذار شده و شرکت طرف قرارداد شهرداری، اجازه حمل پسماند از هیچ شهرستانی را ندارد و اگر کسی با این شرکت پیمانکار قراردادی بسته خلاف قانون است.

فرماندار شهرستان مهر گفت: بر اساس قانون موضوع در دست بررسی است و چنانچه شخص یا اداره و نهادی تخلفی در این خصوص کرده باشند با آن ها برخورد قانونی می شود.

محمدی افزود: در حال حاضر در مکاتبه با اداره محیط زیست شهرستان ، خواستار جلوگیری از ورود کامیون‌های حمل زباله خشک و‌ تر به سایت حمل زباله شهرداری خوزی شده‌ایم و در صورت تکرار این موضوع ، با متخلفات برخورد قانونی می شود.

دیگر خبرها

  • بررسی ساخت و سازهای غیرمجاز در کردستان
  • برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در کرمانشاه شدت می‌گیرد
  • ساخت و سازهای غیرمجاز تضییع حقوق عامه شهروندان است
  • ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران اجرا می‌شود
  • حرمت ماه مبارک رمضان باید حفظ شود/ با روزه خواری در ملاء عام برخورد می‌شود 
  • حرمت ماه مبارک رمضان باید حفظ شود/ با روزه‌خواری در ملاء عام برخورد می‌شود
  • برخورد قانونی با متخلفان انتقال زباله به سایت پسماند در مـُهر
  • با روزه خواری در ملاء عام برخورد می شود 
  • انفجار مین در قصرشیرین باعث فوت یکی از عشایر منطقه شد
  • ۱ فوتی و ۲ مصدوم در برخورد زنجیره ای محور کرمانشاه به حسن آباد