Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-29@11:52:57 GMT

قدرت تجزيه و تحليل، لازمه توليد علم در علوم انسانى است

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۸۵۹۶

قدرت تجزيه و تحليل، لازمه توليد علم در علوم انسانى است

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامى گفت: قدرت تجزيه و تحليل، لازمه توليد علم در علوم انسانى است.

محمدعلی نژادیان پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامى در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: تجزيه و تحليل چيزى نيست كه امشب اراده كنيم و از صبح به آن مجهز شويم، بلكه براى به دست آوردن چنين قدرتى نياز به مقدماتى داريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه عنوان کرد: بعضى افراد فكر مى كنند، صرفا با مطالعه مى‌توانند بعد از مدتى به قدرت تجزيه و تحليل مجهز شوند، در صورتى كه براى رسيدن به اين هدف مطالعه لازم است، اما كافى نيست. در واقع يكى از پيش نيازهاى مهم و اساسى براى كسب اين قدرت تدبر و تامل است.

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فردى كه در مسير توليد علم مى‌خواهد قدم بردارد را محقق و پژوهشگر می‌نامند. اما هر كسى نمى‌تواند محقق شود. زيرا تحقيق شرايطى دارد و اگر يكسرى موارد رعايت نشود، فرد نمى‌تواند به حق و حقيقت برسد. قبلا عرض كردم كه صبر و تحمل لازمه تحقيق است، اما موارد مهم ديگرى نيز براى محقق شدن نياز است.

نژادیان افزود: فردى كه تاييد ديگران براى او خيلى مهم باشد و بدتر از همه اينكه به دنبال تاييد ديگران باشد، هيچ وقت نمى‌تواند محقق به معناى واقعى شود. زيرا با هر انتقاد و عكس العملى تغيير مسير مى‌دهد.

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: يك محقق بايد با ذهن خالى به موضوع تحقيق ورود پيدا كند. يعنى در ابتدا بدون هيچ تعصب و قضاوت اوليه ای، فرضيه ها و نظريه ها را گوش كرده يا مطالعه كند و بعد كه به طور كامل آن را درك كرد، با داده ها و اطلاعات قبلى خود بسنجد و نتيجه گيرى كند. از اين رو، هرگونه پافشارى و اصرار به تاييد دانش خود عين جهل بوده و مانع تحقيق درست است.

نژادیان بیان کرد: نكته قابل توجه اين است كه معمولا دانش و آگاهی‌های هر فرد براى وى به صورت هويت در مى‌آید و بسيار براى او ارزشمند است به همين دليل وقتى به كسى گفته می‌شود تو نمی‌دانی يا دانش تو  غلط است، ممکن است عصبانى شود. پس فردى كه مى‌خواهد وارد حوزه تحقيق شود، اول بايد با اين موضوع كنار بيايد كه شايد علم و دانش وى ناقص است و به جاى تعصب بايد انعطاف پذير باشد.

وی در پایان گفت: در نهايت يك محقق نبايد سطحى نگر باشد و از همه ابعاد بايد موضوع تحقيق را بررسى كند و حتى ممكن است، نياز به تحقيق در علوم مختلف نيز داشته باشد و به همين دليل هميشه تاكيد بر صبر و تحمل در اين مسير امری ضروری است.

انتهای پیام/4133 

منبع: آنا

کلیدواژه: علوم انسانی تولید علم تحقیق و پژوهش پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد تجزیه و تحلیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۸۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| دردسر حضور در فضا!

آفتاب‌‌نیوز :

پرواز‌های فضایی می‌توانند دردسری واقعی باشند. از زمان برنامه‌ی آپولو، فضانورد‌ها به‌صورت پیوسته مشکل سردرد در شرایط گرانش اندک را گزارش کرده‌اند. این در حالی بود که بسیاری از آن‌ها هیچ مشکل سردرد عودکننده‌ای را روی زمین تجربه نکرده بودند.

به نظر می‌رسد این مشکل به سفر‌های فضایی مربوط باشد که می‌تواند زمینه‌ساز علائم سردرد میگرن مانند مثل درد، حساسیت به نور و گاهی تهوع هم بشود.

پژوهشی جدید که ۱۳ مارس در مجله‌ی نورولوژی منتشر شد نشان می‌دهد این سردرد‌های اسرارآمیز پدیده‌ای رایج در میان فضانوردان است. پژوهشگر‌ها به تحلیل داده‌های ۲۴ فضانورد پرداختند که گزارش‌هایی را در حین مأموریت‌های فضایی چندهفته‌ای ارائه دادند و همچنین داده‌های سلامتی ۴۲ فضانورد را بررسی کردند که پیش از آغاز مطالعه به مأموریت فضایی رفته بودند.

براساس یافته‌ها، در ۷ روز ابتدایی ترک زمین سردرد‌ها عادی هستند. این آمار بالا توجه پژوهشگر‌ها را به خود جلب کرد. گذشته از این، وقتی بدن انسان برای اولین بار وارد ریزگرانش می‌شود، اتفاق‌های عجیبی رخ می‌دهد.

برای مثال خون در نیم‌تنه و سر انباشته می‌شود و به ورم چهره و گاهی اختلال‌های بینایی می‌انجامد. همچنین مایع درون گوش داخلی که به تعادل ما کمک می‌کند، به دلیل نبود گرانش مختل و به اختلال در جهت‌یابی و بیماری حرکت منجر می‌شود.

فضانورد‌ها معمولا به علائم یادشده عادت می‌کنند و ناخوش‌احوالی، پس از اقامتی چندروزه در فضا برطرف می‌شود؛ اما وضعیت درمورد سردرد‌های فضایی متفاوت است.

بر اساس داده‌های ۸۷ درصد از فضانوردان مورد بررسی، سردرد در طول مأموریت به صورتی عودکننده رخ می‌دهد و غالبا با فشار سینوسی و انسداد همراه است. بیش از نیمی از فضانورد‌هایی که پس از بازگشت به زمین مورد بررسی قرار گرفتند، حداقل یک بار سردرد در طول مأموریت را گزارش کردند. بسیاری از شرکت‌کنندگان هم این علائم را با مصرف آسپیرین یا دیگر دارو‌های مسکن درمان و برخی دیگر خواب و ورزش را کارساز توصیف کردند.

با اینکه به سختی می‌توان علت سردرد فضانورد‌ها را حدس زد، پژوهشگر‌ها گمان می‌کنند که این سردرد‌ها ناشی از افزایش فشار درون جمجمه‌ای است که به دلیل بازتوزیع مایعات داخل بدن رخ می‌دهند. با کاهش قدرت گرانش، خون، لنف و مایعات نخاعی از موقعیت‌های رایج خود جابه‌جا می‌شوند و فشار خود را بر نقطه دیگری وارد می‌کنند.

اگر همین مسئله علت سردرد‌های فضایی باشد، با یک بیماری شناخته‌شده‌ی سفر‌های فضایی به نام «سندرم عصبی-چشمی مرتبط با پرواز فضایی» که در آن فشار مایعات پشت چشم به اختلال در بینایی فضانورد منجر می‌شود، مطابقت دارد.

سردرد‌های فضایی می‌توانند شایع‌تر از آن چیزی باشند که مطالعه نشان می‌دهد. یکی از مشکلات ارزیابی این سردرد‌ها این است که گزارش‌های فردی در معرض سوگیری قرار دارند. برای مثال ممکن است فضانورد به دلیل ترس از زمین‌گیر شدن یا ضعیف به‌نظر رسیدن، فراوانی و شدت علائم خود را کم‌اهمیت جلوه دهد.

همچنین اندازه‌ی محدود نمونه یک چالش به شمار می‌رود. در شرایط ایده‌آل لازم است داده‌ها از نمونه‌ی بزرگی از افراد جمع‌آوری شوند، اما در پژوهش‌های فضایی این کار تقریبا غیرممکن است.

پژوهشگر‌ها برای درک بهتر علت سردرد‌های فضایی، قصد دارند گزارش‌های فضانورد‌ها را با داده‌های بیولوژیکی ازجمله اسکن‌های چشم، اسکن مغز و نمونه‌های خون، مو و ادرار مقایسه کنند. در نهایت آن‌ها امیدوارند با این تلاش‌ها به درمان سردرد‌های فضایی نزدیک‌تر شوند و بتوانند به درمان سردرد‌های مشابه ساکنان زمین نیز کمک کنند.

منبع: زومیت

دیگر خبرها

  • لازمه تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد، رونق و جهش تولید است
  • بازسازی چهره امپراتور چین با استفاده از دی‌ان‌ای باستانی
  • آخرین تحلیل آمریکایی‌ها از قدرت موشکی ایران
  • عکس| دردسر حضور در فضا!
  • تعامل و همکاری دستگاهها لازمه ی تحقق شعار سال
  • حل و فصل جنایات در فضا بررسی می‌شود
  • انجام اقدامات عملیاتی لازمه تحقق شعار سال است
  • پیشرفت تکنولوژی هزینه تحقیق را ارزان‌تر می‌کند/ اختصاص بودجه برای بروز رسانی تجهیزات به دانشگاه‌ها
  • اصلاح انگاره‌های ذهنی و فرهنگی لازمه تحقق جهش تولید است
  • لازمه تحقق شعار سال مشارکت مردم است