Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-03-28@17:55:49 GMT

نرخ تورم ترکیه باز هم بالا رفت

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۹۵۴۹

خرداد: نرخ تورم ترکیه تا پایان ماه می از ۱۲ درصد نیز عبور کرد.
به گزارش خرداد، ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، نرخ تورم ترکیه در ۱۲ ماه منتهی به می به ۱۱.۳۹ درصد رسید که ۰.۴۵ درصد بیشتر از تورم ثبت‌شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل و کمترین تورم ثبت شده در طول سه ماه اخیر محسوب می‌شود. در بین بخش های مختلف بالاترین نرخ تورم مربوط به آب و برق با ۱۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۵ درصد بوده است و پس از این بخش نیز مواد غذایی و نوشیدنی با ۱۲.۸۷ درصد قرار دارد. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به حمل و نقل با ۶.۶۹ درصد و ارتباطات با ۵.۷ درصد بوده است. 
 از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸  که نرخ تورم ترکیه با رسیدن به ۲۵ درصد در بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر خود قرار گرفت، شیب افزایش قیمتها عمدتا  در مسیر کاهشی بوده است و افزایش مجدد قیمت ها در ماه می  خبر خوبی برای سیاست‌گذار محسوب نخواهد شد؛ به ویژه در زمانی که مقامات دولت و بانک مرکزی حاضر شده اند ریسک داغی بیش از حد را برای اقتصاد به بهای کاهش سرعت نرخ تورم و نرخ بهره بپذیرند.
هسته تورمی که تغییرات قیمتی مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد، با ۰.۳۷ درصد افزایش نسبت به ماه قبل خود به ۱۰.۳درصد رسید که بالاترین تورم ثبت شده هفت دو اخیر محسوب می‌شود.
بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ترکیه در ماه می۱.۳۶ درصد اندازه گیری شده که بالاترین تورم ثبت شده ماهانه این طی پنج ماه اخیر بوده است.
متوسط نرخ تورم ترکیه در سال گذشته ۱۱.۸۴ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ۲۰.۳۵ درصد در ماه ژانویه و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم ۸.۵۵ درصدی ماه اکتبر بوده است.
مقامات ترکیه دستیابی به تورم تک رقمی ۸.۵ را برای سال جاری هدف گذاری کرده اند و بانک مرکزی نیز پیش بینی کرده است تورم تا پایان امسال به ۸.۳۲ درصد برسد. برچسب ها: تورم ترکیه

منبع: خرداد

کلیدواژه: تورم ترکیه نرخ تورم ترکیه تورم ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۹۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری ترکیه رکورد ۱۰ ساله را شکست

نرخ بیکاری ترکیه در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسید.

به گزارش ایسنا، آمارهای رسمی نشان داد که نرخ بیکاری ترکیه در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین حد در ۱۰ سال گذشته رسیده و از ۱۰.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۹.۴ درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های موسسه آمار ترکیه (TurkStat)، تعداد افراد بیکار در سال ۲۰۲۳ با ۳۱۸هزار نفر کاهش به ۳.۲۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

این میزان برای زنان ۱۲.۶ درصد و برای مردان ۷.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ بود.

تعداد افراد شاغل به ۳۱.۶ میلیون نفر رسید که در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ به میزان ۸۸۰هزار نفر افزایش یافته است.

نرخ اشتغال در سال ۲۰۲۳ با ۰.۸ واحد درصد افزایش نسبت به سال قبل ۴۸.۳ درصد بوده است.

نیروی کار ۳۴.۹ میلیون نفر و نرخ مشارکت نیروی کار ۵۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۳ ثبت شد.

به نقل از ترکیش، نرخ بیکاری جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال با ۲ واحد درصد کاهش نسبت به سال قبل در ۱۷.۴ درصد قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نرخ تورم در کدام استان بیشتر است؟
  • بازار بی سرپناه مسکن
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری ترکیه در ۲۰۲۳
  • کاهش نرخ بیکاری ترکیه به کمترین حد خود در ۱۰ سال
  • نرخ بیکاری ترکیه به کمترین حد خود در ۱۰ ساله اخیر رسید
  • عباسی، استاد اقتصاد دانشگاه مریلند: فاصله اقتصاد ایران با ترکیه و عربستان در حال افزایش است/باید بتوانیم تورم را به زیر 20درصد برگردانیم// عبده تبریزی: ایران پتانسیل خروج از وضعیت فعلی را دارد/ در همین نظام هم کم تنش تر با هم زندگی می کردیم
  • عامل تورم در سال ۱۴۰۲ چگونه مهار شد؟
  • نرخ بیکاری ترکیه رکورد ۱۰ ساله را شکست