Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@05:58:12 GMT

چاقی، مغز بزرگسالان را ۱۰ سال پیر می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۰۳۱۸

چاقی، مغز بزرگسالان را ۱۰ سال پیر می‌کند

یک مطالعه جدید نشان داده است که افزایش شاخص توده بدنی و همچنین سایز کمر، باعث تسریع پیری مغز در بزرگسالان می‌شود.

به گزارش ایسنا، متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه میامی که نتایج مطالعه خود را در مجله "Neurology" منتشر کرده‌اند، دریافته‌اند که بین شاخص توده بدنی (BMI) و سرعت پیری مغز ارتباط وجود دارد. شاخص توده بدنی، به نسبت وزن به قد فرد اطلاق می‌شود و روشی برای محاسبه میزان چربی‌های بدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصصان طی یک مطالعه شش ساله روی شاخص توده بدنی ۱۲۰۰ نفر اعلام کردند که داشتن شاخص بالاتر از ۳۰ و سایز کمر بالاتر از ۱۰۴ سانتی‌متر، خطر نازک‌شدن قشر مغز و کاهش ماده سفید مغز را افزایش می‌دهد.

حجم ماده سفید مغز به طور طبیعی بر اثر افزایش سن کاهش می‌یابد؛ ولی چاقی این روند را تسریع می‌کند. به گفته محققان، چاقی و اضافه وزن می‌تواند مغز بزرگسالان را ۱۰ سال پیرتر کند و خطر ابتلا به مشکلات شناختی و بیماری‌هایی مانند دمانس را در آنها افزایش دهد.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، تقریبا ۷۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی در سنین ۲۰ سال و بالاتر دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. این آمار هشداردهنده است، به خصوص که اضافه وزن افراد را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، آرتروز، سرطان‌های کبد، کلیه، لوزالمعده، کیسه صفرا و همچنین اضطراب و افسردگی قرار می‌دهد.

به گزارش دویچه‌وله، شاخص توده بدنی زیر ۲۵ نشان‌دهنده وزن سالم، شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۳۰ نشان‌دهنده اضافه وزن و شاخص توده بدنی بالای ۳۰ نشان‌دهنده چاقی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چاقی مغز شاخص توده بدنی اضافه وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۰۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص

گیتا حاتمی زاده جراح زنان و زایمان، فلوشیپ نازایی و آی وی اف در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با سرطان سینه در بانوان اظهار کرد: سرطان سینه جز شایع‌ترین سرطان‌‌ها در بانوان بوده که وابسته به سن است. هرچه میزان سن افزایش می‌یابد، احتمال ابتلا نیزبیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر به دلیل علت‌های ناشناخته مانند آلودگی‌های غذایی و استرس‌های محیطی، سن ابتلا به این بیماری به صورت چشمگیری کاهش یافته و امروزه سرطان‌های پیشرفته پستان را در جوان‌ترها می‌بینیم؛ اما به صورت کلی هرچه سن بیشتر می‌شود شیوع سرطان پستان نیز افزایش می‌یابد.

جراح زنان و زایمان افزود: سرطان سینه در ابتدا از یک سلول سرطانی در سینه ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر سرطان پستان زمانی ایجاد می‌شود که یک سلول در سینه از حالت عادی خود خارج و تبدیل به سلول سرطانی شود. این سلول سرطانی شروع به تکثیر کرده تا زمانی که یک توده ایجاد کند. برای اینکه یک سلول سرطانی تبدیل به یک توده یک سانتی شود حدود پنج سال زمان نیاز دارد؛ اما بعد از آن برای بزرگ‌تر شدن و رسیدن به دو سانت، نیاز به زمان خاصی ندارد و این اتفاق بسیار سریع رخ می‌دهد.

حاتمی زاده با اشاره به اینکه سلول‌های سرطان سینه از یکدیگر جدا هستند مطرح کرد: این سلول‌ها به دلیل باز بودن از یک دیگر نیازی به سایز، اندازه و زمان خاصی برای پخش شدن در سینه و نقاط دیگر بدن ندارند و حتی یک سلول بسیار کوچک هم می‌تواند پخش شود و درآینده موجب عود بیماری شود.

راهی برای پیشگیری از سرطان پستان وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه تشخیص زودهنگام در درمان این بیماری بسیار مهم است بیان کرد: در خانم‌هایی که سینه کوچک دارند، توده حداقل باید یک سانت شده باشد تا با لمس کردن تشخیص داده شود این درحالیست که در خانم‌هایی با سینه‌های بزرگ‌ترممکن است در آزمایشات هم توده اصلا دیده نشود و نیاز به سایز بزرگ‌ترآن باشد؛ بنابراین با توجه به این موضوع که راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد مهم‌ترین کار تشخیص زودهنگام است. این تشخیص کمک می‌کند تا پزشک قبل از گستردگی و پخش این بیماری آن را مهار کند.

فلوشیپ نازایی و آی وی اف گفت: معمولا عوامل سرطان سینه توسط خود فرد تشخیص داده می‌شود. باید هر فرد از سن ۱۸ سالگی به صورت مرتب، ماهانه و پس از اتمام دوره عادت ماهانه،  خود را معاینه کند. خانم باید با کف انگشتان دستش در حالیکه دراز کشیده است سینه را به صورت چرخشی لمس کند تا اگر توده‌ای غیر طبیعی احساس شد سریع به پزشک مراجعه کند. بر خلاف تصورات مردم، بیشتر توده‌های بدخیم درد ندارند بنابراین اکثرخانم‌ها با لمس متوجه توده‌ جدید می‌شوند.

تفاوت توده خوش‌خیم و بدخیم

حاتمی‌زاده بیان کرد: به صورت طبیعی یکسری توده‌ خوش‌خیم که مانند دانه‌های تسبیح هستند در سینه وجود دارند. این توده‌ها‌ی خوش‌خیم که در همه نقاط پستان پخش و به هورمون‌های سینه نیز وابسته‌اند. توده‌های خوش خیم اکثرا حاشیه منظم، متحرک و صاف هستند درحالی که توده‌های بدخیم به یکدیگراتصال داشته، نمی‌توان حدودی برایشان تعیین کرد و حاشیه نامنظم دارند. معمولاً درصد کمی از توده‌های سرطانی  درد ایجاد می‌کنند و اکثر توده‌های دردناک جز توده‌های خوش‌خیم هستند. اما در حالت کلی اگر خانمی با توده‌ای در سینه خود مواجه شد باید به پزشک مراجعه و مورد بررسی قرار گیرد.

اشعه ماموگرافی سرطان‌زا نیست

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود بانوان ماهانه معاینات لازم را در منزل انجام دهند. هر ۶ ماه یا یکسال یکبارتوسط پزشک معاینه و از سن ۴۰ تا ۵۵ سالگی، هرسال ماموگرافی انجام دهند. معمولا برای تشخیص بهتر، سینه میان دو صفحه تلقی شفاف قرار می‌گیرد که بااین کار شاید در حد چند ثانیه احساس فشار ایجاد شود و این چیزی نیست که درد غیر طبیعی و غیرقابل تحمل باشد. نباید این درد دلیلی برای معاینه نشدن باشد. لازم به ذکر است که برخلاف تصورات بانوان، اشعه ماموگرافی خطرناک و سرطان‌زا نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • اضافه شدن پرواز جدید به فرودگاه شهرکرد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا میدهد
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • طی دو سال هشت میلیون فقیر به تعداد فقرای کشور اضافه شده است!