Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «مکث» معتقد است که این برنامه بیشتر به جای بیان غصه‌ها به‌دنبال روایت قصه‌های مردمی بوده است.

به‌گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، « مکث» عنوان ویژه‌برنامه مناسبتی شبکه دو سیما برای  ماه مبارک رمضان امسال بود. این برنامه به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی مریم نوابی‌نژاد در روزهای ماه رمضان و ساعتی پیش از افطارروی آنتن این شبکه رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مکث با نگاهی ویژه سراغ قصه‌های اجتماعی رفته‌ بود و قصه‌ آدم‌ها و موقعیت‌هایی را روایت می‌کرد که قبل و بعد از کرونا حال و روزشان عوض شده است.

این برنامه اجتماع‌محور به صورت گپ وگفت میان هنرمندانی نظیر گلاره عباسی، فریبا متخصص، فرناز رهنما، پیام دهکردی، الهام پاوه‌نژاد، رسول نجفیان، داریوش کاردان، چنگیز جلیلوند، گیتی خامنه، مریم سعادت و رضا رفیع به عنوان میزبان از یک سو و صاحبان داستان‌های اجتماعی مربوط به کرونا در طرف دیگر، ضبط و پخش شد.

مکث پس از ماه مبارک رمضان هم به پخش خود ادامه داده و روزهای پنجشنبه و جمعه بعد از پخش خبر سراسری ساعت 22/30 روی آنتن می‌رود.

تهیه‌کنندگی این برنامه تلویزیونی به عهده جواد فرحانی است. تهیه‌کننده جوان اما باتجربه‌ای که چندسالی است هم در تلویزیون و هم در سینما به نامی شناخته‌شده بدل شده است.«شکرستان»، «خندوانه»، «شبی با عبدی» و «هزارداستان» از جمله برنامه‌های تلویزیونی هستند که نام جواد فرحانی را به عنوان تهیه‌کننده در کنار خود می‌بینند. سریال‌های «شب عید» و «دل» (شبکه نمایش خانگی) در کنار فیلم سینمایی «خوابم میاد» از جمله کارهایی است که این تهیه‌کننده خرمشهری سینما و تلویزیون تهیه‌کنندگی آن‌ها را به عهده داشته است.

جواد فرحانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا  درباره این که چرا محتوا و ساختار کلی هزار داستان را در «مکث» هم ادامه داده‌ است گفت: داستان تعریف‌کردن برای مردم، کارکرد و لازمه رسانه است.اگر دقت کنید، برنامه‌های سلبریتی‌محور دیگر در نظرسنجی‌های سازمان رتبه بالایی ندارند و درعوض برنامه‌هایی مثل عصر جدید اول می‌شود، چرا؟ چون مردم عادی سوژه آن هستند، مردم هستند که جلوی شما نشسته‌اند و اصل قضیه آنها هستند. از مردم عادی‌‌گفتن و شنیدن را رسالت خودمان می‌دانیم. این اصلاً رسالت ماست. حالا نسیم نشود، شبکه دو! شبکه دو نشود، یک جای دیگر!

وی با تأکید بر این نکته که مکث هم مثل هزارداستان حاصل یک کار گروهی است افزود: برخلاف بسیاری از برنامه های تلویزیون کسی نمی‌تواند این دو برنامه را به نفع خودش مصادره کند. هزارداستان به عنوان اولین برنامه مناسبتی شبکه نسیم از معدود برنامه‌های سازمان بود که این خصلت متکی به فرد نبودن در آن برجسته بود.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون اظهار کرد: من وقتی تولید هزارداستان را شروع کردم، تجربه اتفاقات خندوانه و تک‌محوری بودن و اینکه که یک آدم بخواهد همه چیز به نام خودش ثبت شود را داشتم.همیشه اصرار دارم که در تیتراژ اسم همه عوامل از کارگدان و دستیاران تا عوامل فنی و مسئول استودیو و خدمات و... بیاید چرا؟ چون این برنامه برای منِ تنها نیست! اینها این برنامه را ساخته‌اند، طبیعی است که شاید یک نفر  بیشترمطرح شود اما  بقیه را هم ببینیم.

فرحانی درباره عوامل موثر در استقبال مخاطبان از «مکث» نیز گفت: در برنامه‌سازی تلویزیون وقتی نیتت خوب باشد، استانداردها را رعایت کنی و به کیفیت برنامه فکر کنی و یک گروه حرفه‌ای هم داشته باشی شانس موفقیت بالاتر می رود.

وی عنوان کرد: طرح اولیه و درحقیقت ایده اولیه این برنامه و «هزارداستان» متعلق به خانم نوابی‌نژاد بود. من جنسِ مردمی این کار را دوست داشتم. ضمن‌این‌که تنوع گسترده فرهنگی و جغرافیایی مهمانان برنامه هم برای ما مهم است. معتقدم که تلویزیون واقعاً باید آینه تمام‌قدی برای همه مردم ایران باشد.

فرحانی افزود: این را با جرئت می‌گویم که هزینه تولید برنامه مکث در ماه رمضان نصف برنامه‌های گفتگو محور شبکه‌های دیگر بود. کلاً دیده‌شدن در شبکه دو خیلی سخت است. در هزارداستان ما هر روز یک مجری یا به تعبیر بهتر «میزبان» داشتیم و در «مکث» ماه رمضان  میزبانان هفتگی شدند؛ یعنی هر روز هفته متعلق به یک مجری بود. انتخاب این میزبانان هم حاصل تجربه‌ای است که از «هزارداستان» داشتیم.

وی گفت: در مکث صاحب قصه‌ها مردم هستند و اصالت با این قصه‌هاست نه یک مجری مشهور. من اصلاً اعتقاد ندارم که بیایم غصه‌های مردم را نشان دهم. درد را نشان دادن یک بحث  است و مدام غصه را نشان دادن یک بحث دیگر؛ از درد مردم گفتن در تلویزیون هزار هنر و شگرد خاصی دارد. این که صرفاً بیان غصه‌های مردم را در تلویزیون نشان دهیم چه دردی از آنها دوا می‌کند؟ اما آن آدمی که بر مشکلات غلبه کرده و توانسته در این سختی‌ها روی پای خودش بایستد برای مردم جذابیت دارد. این باید الگو باشد! حالا بنشینیم و مدام آقا ما این‌قدر بدبختی داریم! این‌قدر گرفتاری داریم! خب؟ آخرش چه می‌شود؟ ما در «مکث» دنبال روایت قصه‌های مردم بودیم نه فقط غصه‌هایشان.

تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «مکث» اظهار کرد: برنامه «ماه‌عسل» برای خودش یک  سبک  خاص داشت و بسیار هم  خوب و پرمخاطب بود؛ برنامه دیگری هم نمی‌تواند  جانشین آن بشود. احسان علیخانی با تجربه بیش از یک دهه تولید برنامه ماه‌عسل  به یک  برنامه ساز کاربلد و به‌اصطلاح «اوستای کار» تبدیل شده و با چنین تجربه‌ای است که عصر جدید را هم به برنامه یک سازمان تبدیل کرده است.

فرحانی تصریح کرد: هزارداستان در شبکه نسیم یک برنامه پربیننده بود و حتی در جشنواره جام‌جم در کنار برنامه‌ای مثل برنامه نود به عنوان برنامه برگزیده انتخاب شد. درحالی‌که رقبای قدری مثل ماه عسل و برنامه‌های ترکیبی دیگر داشت. 

تهیه‌کننده «مکث» گفت: متأسفانه برخی از دوستان ما در شبکه نسیم کم‌لطفی کردند و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که امکان همکاری فراهم نشد. خودم هم نمی‌دانم چرا به این نتیجه رسیدند که هزارداستان ادامه پیدا نکند. البته آقای احسانی (مدیر شبکه نسیم) یک مدیر فرهنگی درجه یک و دوست‌داشتنی است، اما به نظرم مدیران میانی قدر این برنامه را ندانستند؛ درحالی‌که مدیران کلان خوب برخورد کردند و ارزش کار و برند را می‌شناختند.

وی افزود: متأسفانه در بین مدیران سازمان صداوسیما خیل فضای نقد و گفتگو باز نیست. به تو اجازه نقد کردن نمی‌دهند و نمی‌توانی ایرادی را گوشزد کنی. من قرار بود در شبکه دو  برنامه دیگری بسازم؛ به نظر من شبکه دو یکی از مظلوم‌ترین شبکه‌های تلویزیونی است. به خاطر اینکه دوتا از بهترین زمان‌های پخش آن یعنی ساعت‌های هشت و نیم و 10 و نیم شب به پخش اخبار اختصاص دارد. یعنی زمانی که شبکه‌های دیگر برنامه‌های پرمخاطب و تاک‌شوهای شبانه را پخش می‌کنند، شبکه دو اخبار را دارد.

فرحانی اظهار کرد: وقتی به مدیران شبکه پیشنهاد کردیم که مکث را برای ماه مبارک رمضان بسازیم استقبال کردند آقای دیبایی قائم‌مقام شبکه  مدیری است که تفکر سینمایی دارد و در این زمینه به ما کمک کرد.ما مکث را با سه روز پیش‌تولید شروع کردیم که به نظرم در برنامه‌سازی یک رکورد است. ما در سه روز دکور زدیم و پیش‌تولید داشتیم.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: شبکه دو سیما جواد فرحانی برنامه مکث جواد فرحانی تهیه کننده شبکه نسیم شبکه دو قصه ها غصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۰۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت صادقانه مقاومت و مظلومیت در به افق فلسطین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، در ابتدا، علی گنجی مدیر گروه سیاسی شبکه افق، گفت: تلاش کردیم بعد از طوفان الاقصی صفر تا صد ماجرا را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: تا الان ۲۰۰ برنامه به صورت مداوم روی آنتن شبکه افق رفته و در کنار به افق فلسطین، برنامه نقش جهان هم برای روایت درست و تحلیل وقایع غزه روی آنتن می‌رفت.
گنجی درباره حواشی ایجاد شده پس از تغییر عوامل برنامه افزود: تغییرات طبیعی است و مهم برای ما این بوده که صدای مردم فلسطین باشیم.

وی افزود: خیلی از قطعات برنامه ما، توسط بچه‌های جبهه مقاومت در شبکه‌های رسانه‌ای عرب زبان پخش می‌شود و این نشان می‌دهد، که ما در تبیین آرمان فلسطین و مظلومیت مردم غزه موفق بوده ایم؛ لذا تلاش ما انعکاس واقعیات جنگ غزه بوده است.
گنجی در بخش دیگر صحبت هایش هم درباره آینده این برنامه گفت: برای آینده برنامه تدارک داریم؛ پیشنهاد دوستان این بود که آیتمی را با نام به افق مقاومت به برنامه اضافه کنیم.
حسینی مجری برنامه هم در ادامه گفت: از جای جای کشور، از طریق سامانه ارتباطی ۱۶۲ تماس داشتیم و خوشبختانه برنامه به خوبی دیده و شنیده شده است و  قصد و نیت ما این بوده که مخاطب، یک روایت بی طرف و واقعی را ببیند.

دیگر خبرها

  • پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران
  • «پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون
  • پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران
  • دعوت میزبان برنامه محفل برای تماشای مسابقه قرآنی‌ها
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون مشخص شد
  • روایت صادقانه مقاومت و مظلومیت در به افق فلسطین