Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن خندان دل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به تغییرات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در خراسان رضوی اظهار داشت: یکی از بدترین آثار شیوع همگانی کرونا این بود که ما بدون فکر وارد مقابله شدیم و هیچ برنامه از پیش تعریف شده‌ای برای مقابله با آن نداشتیم، زیرا در حوزه اقتصاد زمانی که نگاه ما تحلیلی نباشد، بیشترین صدمه را از حوادث خواهیم دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شهری مانند مشهد و استانی مانند خراسان رضوی دو ویژگی متمایز نسبت به سایر استانها دارد، زیرا خراسان رضوی، استانی بزرگ دارای اقلیم‌های متعدد و یک پهنه روستایی، غیرشهری و حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ خود می‌باشد لذا در حوزه بهداشت عمومی بسیار آسیب پذیر است.

خندان دل بیان کرد: قرار گرفتن در استانی مانند خراسان رضوی با شرایط مزبور، مقابله با ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن بسیار دشوار است، همان طور که دیدیم خراسان رضوی به سرعت جزو استانهای دارای شرایط "قرمز" به لحاظ شیوع کرونا قرار گرفت و پهناور بودن آن مزید بر علت شد.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: مشهد نخستین شهر سیاحتی- زیارتی کشور است و سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر یا مسافر از اقصی نقاط کشور می‌باشد و این حجم از مسافر ناخودآگاه حجم زیادی از کسب و کارهای مربوط به حوزه سیاحتی و زیارتی را به خود وابسته می‌کند.

وی بیان کرد: شرایط مزبور باعث شد که شیوع کرونا تاثیر عمیقی بر  کسب و کارهای سیاحتی و زیارتی در مشهد بگذارد و به تبع آن آسیبهای اقتصادی خیلی جدی را برای شهر مشهد و استان خراسان رضوی شاهد بودیم.

کاهش میزان تولید ناخالص داخلی، بزرگترین نشانه تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد کشور

رییس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی درباره تغییرات اقتصادی ناشی از کرونا در کشور گفت: تغییرات اقتصادی ناشی از کرونا در سطح ملی از چهار جنبه قابل بررسی است، به طوری که فارغ از جنبه های سیاسی، کرونا در حوزه اخلاق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تغییرات جدی را در سطح کلان کشور بوجود آورد.

خندان دل در حوزه تبعات اقتصادی ناشی از کرونا گفت: شهرهایی که پایه صنعتی داشتند، به واسطه تغییراتی که ناشی از کرونا بوجود آمد، کمتر آسیب دیدند زیرا اغلب واحدهای صنعتی این شهرها توانستند فعالیت خود را با رعایت پروتکلهای بهداشتی ادامه دهند اما واحدهایی که متاثر از تغییرات در مصرف اجتماعی ناگزیر به انقباضی کردن فعالیتهای خود شدند، متضرر شدند

وی اظهار داشت: استانهای دارای شهرهای صنعتی رفتار کاملا متفاوتی نسبت به استانهایی مانند تهران در مقابل کرونا داشتند، کما اینکه وقتی ارتباطات مسافری با تهران قطع شد، رفتارهای اجتماعی و اداری پایتخت به شدت تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت.

رییس انجمن تخصصی خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی گفت: در مجموع از نیمه بهمن ماه سال گذشته تا نیمه اردیبهشت ماه امسال تولید ناخالص داخلی به شدت کاهش یافت و این نشان دهنده تاثیرات خیلی جدی کرونا بر اقتصاد کل کشور است.

خندان دل اظهار داشت: در دنیا نیز فارغ از اینکه کرونا در کشورهای مختلف تاثیر خود را گذاشته، رفتارها را در سطح جهان نیز تغییر داده است.

تغییر رویکرد اقتصادی، پایدارترین تاثیر کرونا

رییس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال گفت: به عقیده ما تغییر نگاه اقتصادی پایدارترین تغییری است که در نتیجه کرونا بوجود آمده است و اثر آن تا مدتها باقی خواهد ماند.

خندان دل افزود: اگر در هر مقطعی به فراخور نیازهای هر کشور و هر جامعه‌ای مبانی اقتصادی را نظر بگیریم، شیوع ویروس کرونا به واسطه اینکه نگاه فرهنگی و اجتماعی جامعه را تغییر داده است، نگاه اقتصادی آن را هم تحت شعاع خود قرار داده است و آن را تغییر خواهد داد اما مناسبات اقتصادی مانند مناسبات فرهنگی و اجتماعی نیستند که تغییرات را به سرعت بروز دهند.

وی بیان کرد: زمانی که به افراد جامعه گفته می‌شود که باید پروتکلهای بهداشتی و فاصله اجتماعی را در پیشگیری از کرونا رعایت کنند، مردم بلافاصله تغییر رفتار از خود نشان می‌دهند اما این اتفاق در رفتار اقتصادی یک جامعه رخ نمی‌دهد.

خندان دل ادامه داد: سرمایه داران در طول زمان خط مشی یا فرآیندی از فروش و خدمات پس از فروش را برای کسب و کار خود طراحی کرده، براساس آن سرمایه گذاری و سپس کالایی را تولید می‌کنند یا خدمتی را ارایه می‌دهند، به همین دلیل تغییر این روند به سرعت قابل انجام نیست و ایستادگی در برابر آن به صورت جدی انجام می‌شود.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: به عقیده من بزرگترین تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا در حوزه تغییر دیدگاه‌های اجتماعی و بعد از آن تغییراتی است که در حوزه اقتصاد رخ می‌دهد زیرا اقتصاد باید شرایط خود را براساس الگوی جدیدی از پروتکلهای اقتصادی و تعاریف جدید اقتصادی در دوران کرونا تنظیم کند.

خندان دل اظهار داشت: تغییر دیدگاه‌های اجتماعی و سپس تغییر اقتصادی نه تنها هزینه آفرین است و تغییر نگاه علمی افراد را به دنبال خواهد داشت،  اثرات خیلی جدی تری در طول زمان در حوزه زندگی انسانها از خود بجا می‌گذارد.

آمادگی مواجهه با بحران کرونا را نداشتیم

رییس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: کرونا بحران بوجود آورده است اما بیشتر از آنکه خود یک بحران باشد، در حقیقت فی البداهه بودن آن یک مصیبت بزرگ است زیرا ما آمادگی مواجهه با این بیماری را نداشتیم.

خندان دل اظهار داشت: چه بسا اگر ما شرایط را برای مقابله با کرونا مهیا می‌کردیم، این گونه این بیماری گریبان ما را نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم کرونا را به عنوان یک نگرانی بزرگ و پدیده عمیق اقتصادی در دهه‌ یا سده‌های اخیر بدانیم، به طوری که در هیچ دورانی از گذشته اعم از جنگ سرد، جنگهای جهانی، اپیدمی وبا در اروپا و سایر بیماریها، اینقدر حجم از بیکاری، پایین آمدن سطح درآمد عمومی مردم و بهم ریختگی تراز اجتماعی و اقتصادی در کشورهای مختلف مانند آنچه کرونا در کشورهای دنیا رقم زده است، بوجود نیامده بود، پس به طور قطع می‌توانیم کرونا را یک بحران بزرگ اقتصادی در سده‌های اخیر بدانیم.

نسخه‌های متفاوت برای درمان آسیبهای ناشی از کرونا

رییس انجمن تخصصی خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان زیست بهتر اقتصادی را در شرایط پساکرونا بوجود آورد، گفت: پاسخ به این پرسش جامع الاطراف و دشوار است زیرا باید نسخه‌های متفاوت برای موضوع کرونا برای کشورهای مختلف پیچید.

خندان دل افزود: اما برای ایران بواسطه برخورداری از اقتصاد دولتی، شاید نسخه‌ای که توسط یک اقتصاددان برای کرونا پیچیده می‌شود، خیلی کاربردی نباشد، شاید این نسخه باید توسط دولتمردان پیچیده شود.

وی بیان کرد: با وجود این اولین اتفاقی که باید در زمان بروز بحرانی مانند کرونا رخ دهد، حمایت از کسب و کارها است که آنها در رسته‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند، از کسب و کارهای خرد خانگی گرفته تا حوزه کسب و کار حمل و نقل ریلی و هوایی و شرکتهای بزرگی که مبتنی بر صادرات طراحی شدند و هر کدام از اینها نسخه‌های خاص خود را طلب می‌کنند.

رییس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: به اعتقاد من در کشور ایران با اقتصاد دولتی و سیاسی که حاکم بر آن است، در وهله نخست باید بستر لازم برای ارایه محصولات تولیدی و خدماتی کسب و کارهای مختلف فراهم شود یعنی براساس روابط اجتماعی شرایطی را بوجود آوریم که نوع برخورد مصرف کننده‌ها با کالای نهایی تولید شده، تغییر کند، تحقق این مهم نیازمند تغییر فرهنگ و رفتاری مصرف کننده است که این مهم بایستی توسط متولیان دولتی از پایین ترین سطح انجام گیرد.

خندان دل افزود: نباید این گونه فکر کنیم که باید امروز مساله خودرو یا پتروشیمی را حل کرد، بلکه باید اگر حل مشکلات و تغییرات فرهنگی و رفتاری را از پایین ترین سطح مشاغل و کسب و کارها یعنی مشاغل خانگی آغاز کرد تا مشکلات در سطح کلان اقتصادی با این تغییر فرهنگ حل شود.

ایران و جهان پساکرونا متفاوت از پیشاکرونا

رییس انجمن تخصصی خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال گفت: از آنجا که جهان پس از کرونا متفاوت از جهان پیش ار کرونا است، به طور قطع ایران پس از کرونا نیز متفاوت از ایران پیش از کرونا خواهد بود، زیرا ایران بخشی از این جهان است و هرچقدر بخواهد به واسطه تغییر و تفاوت در نوع دیدگاه‌های مذهبی و سیاسی، خود را تافته جدا بافته بداند، باز هم متعلق به این جهان است و تاثیرات پس کرونایی در تمامی لایه‌های اجتماعی و آموزه‌های اخلاقی و رفتاری جامعه مدنی آن رخنه می‌کند.

وی تاکید کرد: به طور قطع ایران پساکرونا متفاوت از ایران پیشاکرونا است و دیدگاه‌های اخلاقی، رفتارها و مقابله‌های اجتماعی و نوع استفاده از مواد مصرفی و نوع علاقه مندی به کالاهای مصرفی ما متفاوت خواهد بود و باید زندگی جدیدی را با یک مهمان ناخوانده به نام کرونا ادامه دهیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

پیشنهادات برای داشتن اقتصادی بهتر

رییس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در شرایط کنونی باید از واژه جدیدی تحت عنوان "اقتصاد فرهنگی" استفاده کنم، زیرا اقتصاد در دوران کرونا و پس از آن نیازمند تغییر در نگاه، نگرش و رفتارهای فرهنگی و اجتماعی است، به این دلیل بزرگترین عاملی که باید به دنبال اصلاح و تغییر آن باشیم، نگاه فرهنگی و رفتارهای اجتماعی مردم است که پس از تحقق آن اقتصاد پساکرونایی نیز اصلاح می‌شود.

خندان دل افزود: اگر بتوانیم نگاه لایه‌های متعدد اجتماعی را که هنوز بعد از چهار ماه افرادی کرونا را باور ندارند و به این مساله جدی نگاه نمی‌کنند، برخی از آنان معتقدند که " مرگ یکبار و شیون یکبار"؛ را نسبت به مساله کرونا تغییر دهیم، گام بلندی در این خصوص برداشته خواهد شد.

وی اظهار داشت: تغییرات فرهنگی و اخلاقی بزرگترین عواملی است که باید در دوران کرونا و پساکرونا به آن پرداخت و به تبع آن تغییرات زیادی در بخشهای مختلف رخ می‌دهد، یکی از آنها تغییرات در حوزه اقتصاد است که از دل فرهنگ بوجود می‌آید.

رییس انجمن تخصصی خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی گفت: اگر ما بتوانیم پایه تغییرات فرهنگی و اجتماعی یا فرهنگ اجتماعی را شناسایی کنیم و تغییر دهیم، باقی مصارف، تحت شعاع این قضیه قرار می‌گیرد، البته این مهم در کوتاه مدت میسر نخواهد بود بلکه در میان مدت تغییر می‌کند و ما یک زندگی همراه با ویروس کرونا را تجربه خواهیم کرد.

برچسب‌ها ویروس کرونا توسعه صادرات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا توسعه صادرات ویروس کرونا توسعه صادرات فرهنگی و اجتماعی خراسان رضوی گفت اقتصادی ناشی خندان دل خراسان رضوی ناشی از کرونا کسب و کارهای ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۰۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف ۱۴۲ شرکت فاقد اعتبار مالیاتی در خراسان رضوی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: ۶۴ هزار شرکت فعال در خراسان رضوی طی سال جاری شناسایی شده‌اند، به این ترتیب حدود ۲۲ دهم درصد شرکتهای شناسایی شده در استان را شرکتهای فاقد اعتباری مالیاتی یا کاغذی تشکیل می‌دهند.

شاکررضا مریدی افزود : در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال معاملات صوری توسط شرکت‌های فاقد اعتبار مالیاتی (کاغذی) در استان شناسایی شده است.

وی، یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام مالیاتی کشور شکل‌گیری شرکت‌های فاقد اعتبار است که زیان‌های مالی فراوانی را به همراه دارند، افزود: شرکت‌های فاقد اعتبار روی کاغذ بوده و هیچ فعالیت اقتصادی واقعی ندارند، اخلال در نظم اقتصادی جامعه ایجاد می‌کنند و مانع از شفاف شدن وضعیت اقتصادی می‌شوند، و با فروش فاکتورهای فاقد اعتبار، اجرای نظام مالیات را با اختلال و فعالان اقتصادی را با چالش سرمایه در گردش روبه‌رو می‌کنند.

مریدی گفت: شرکت‌های فاقد اعتبار پس از ثبت‌نام در نظام مالیاتی و دریافت کد اقتصادی اقدام به فعالیت کرده و به انجام فعالیت‌های غیرقانونی و زیرزمینی در اقتصاد دامن می‌زنند، در این راستا بسیاری از شرکت‌ها که تمایل به پنهان کردن فعالیت خرید یا فروش خود دارند، به این شرکت‌های فاقد اعتبار مراجعه و اقدام به تهیه فاکتور فاقد اعتبار می‌کنند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: اهمیت پدیده شرکت‌های صوری و فاقد اعتبار به گونه‌ای است که به استناد بند پنج ماده ۲۷۴ قانون مالیاتهای مستقیم، جرم انگاری شده و از طرفی فعالیت‌های آن ها بر اساس دستورالعمل صادره سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان یکی از مصادیق فعالیت‌های مشکوک به پولشویی تلقی شده است.

 
 

دیگر خبرها

  • تاکید بر انجام ۵۳ طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت
  • انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی
  • اتمام ۵۳ پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • توقیف خودرو قاچاق ۱۰۰ میلیاردی در مشهد
  • لازمه تحقق جهاد اقتصادی چیست؟
  • خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت صحت ندارد
  • توقیف ۱۴۲ شرکت فاقد اعتبار مالیاتی در خراسان رضوی
  • افزایش تعاونی‌ها به حل مشکلات استان‌ها کمک می‌کند