Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@11:37:31 GMT

کرونا در هرمزگان؛ ازوضعیت سفید تا قرمز

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۰۶۸۰

کرونا در هرمزگان؛ ازوضعیت سفید تا قرمز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هنگامی که وزارت بهداشت و درمان جدول ابتلا به بیماری کرونا را در استان‌ها نشان می‌داد در آن روزها هرمزگان وضعیت سفید داشت و حتی مسئولان هم این استان را سفید اعلام کردند، اما دیری نپایید که رنگ‌ها عوض شدند از سفید به نارنجی و اکنون به وضعیت هشدار و قرمز رسید.  ظرف ۲ هفته اخیر سرعت انتشار آن آنقدر بالا رفته که نگرانی عمیق برای آحاد جامعه ایجاد کرده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعمال محدودیت در هرمزگان  برای مهار کرونا

بیماری کرونا در این استان جا خوش کرده، چرا که استانی پر رفت وآمد و مهاجر پذیر است؛ از یک سو مردم هرمزگان به شهرهای دیگر می‌روند و از سوی دیگر اهالی شهرهای دیگر به استان سفر می‌کنند و سوغات هر ۲ گروه، کرونا بوده و هنوز خیلی‌ها به این باور نرسیده‌اند که دارند به شیوع این بیماری کمک می‌کنند.

 استان‌هایی که وضعیت قرمز داشتند به یک ثبات نسبی رسیده و تقریبا بیماری کنترل شده ولی موج سوم این بیماری در روزهای اخیر در همه نقاط استان هرمزگان شدت یافته تا حدی که وضعیت تخت‌های بیمارستانی دیگر جوابگو نیست و با این حجم حتی امکان پذیرش هم نیست.

در این روزها که مسئولان تاکید دارند مردم از خانه خارج نشوند، بساط عروسی‌ها و دورهمی‌ها بیشتر رواج پیدا کرده و حال به جای برگزاری این مراسم‌ در شهر به اطراف و روستاها کشانده شده که باز هم در افزایش مبتلاها بسیار موثر است، چرا که این بیماری دامن همه را گرفته‌است.

از یک طرف برخی افراد که ناقل بیماری هستند تا لحظه‌ای که از پا نیفتاده‌اند در حال گردش و سیر و سیاحت هستند و به سایر افراد انتقال می‌دهند. از سوی دیگر نیز افرادی که تست بیماری آنها مثبت شده، باز هم با وجود اطلاع از سخت بودن آن به جای استراحت در منزل مدام در حال حرکت هستند که در نهایت چرخه بیماری ازسوی این گروه‌ها دست به دست می‌شود.

چرا کرونا به هرمزگان بازگشت

ویروس کرونا که به گفته مسئولان استان هرمزگان تحت کنترل بود و حتی بین استان‌های دیگر وضعیت به نسبت بهتری داشت و اعداد بیماران تک رقمی و نهایت ۲ رقمی بود چگونه روزانه تا بالای ۲۰۰ مورد رسیده و نگرانی‌ها را از این بابت بیشتر کرده‌است؟

از یک سو شرایط کسب وکار فراهم شده و سفرهای درون وبرون شهری آغاز شد و از سوی دیگر مردم هم برای اینکه با بیماری کنار بیایند دیگر از دستکش و ماسک استفاده نمی‌کنند و در اجتماع هم بدون رعایت فاصله اجتماعی حضور می‌یابند و امروز کار به جایی رسیده که کسی نمی‌داند که فرد ناقل و یا بیمار است، همین امر به شدت شیوع این بیماری افزوده است.

حال فرد بیمار، ناقل وسالم در یک صف قرار گرفته‌اند و کسی نمی‌داند که وضعیت چگونه است، به‌طوری که افراد پس از اینکه به مرحله سخت رسیده که توان حرکت نداشته باشند معلوم می‌شود که بیمار بوده ولی اظهار نکرده، زیرا این افراد از رفتن به بیمارستان و بستری شدن نگران بوده واقدام به خود درمانی می‌کنند.

دربین این افراد از کادر پزشکی و درمانی تا افراد عادی دیده می‌شود که به نوعی بروز داده نمی‌شود و یکی از عوامل شیوع این بیماری در موج سوم می‌تواند همین باشد که این افراد با وجود اطلاع از بیماری خود در اجتماع حضور دارند  و می‌توان گفت اینها همان طیف هایی هستند که گفته می‌شود که به آنها اعلام شده درخانه استراحت  و دارو مصرف کنند.

دراین شرایط که همه‌گیری بیماری کرونا مطرح است نباید به بیمار قطعی اعتماد کرد و اجازه داد که به خانه برود و در آنجا استراحت کند، چراکه چرخه بیماری را گسترش داده و دامنه شیوع را بیشتر می‌کند و به همراه خود شمار زیادی را روانه بیمارستان‌ها می‌کند.

گرانی ماسک های بهداشتی هم می‌تواند به شیوع این بیماری کمک کند، زیرا ماسک یک بار مصرف ابتدا رایگان بوده و بعد نایاب شد، قیمت یک عدد ماسک از ۳۰هزار ریال شروع شد و اکنون به ۱۵۰ هزار ریال رسیده و خود این موضوع به همراه رهاسازی ماسک ودستکش مصرف شده در معابر عمومی هم می‌تواند به شیوع بیماری کمک کند.

همچنین استفاده نکردن برخی از مسوولان ادارات در نشست‌ها و برنامه‌ها از ماسک و کم توجهی آن ها به استفاده نکردن مردم نیز کمک کرده‌است. وقتی هم مردم می‌بینند مسئولان به‌راحتی و بدون ماسک ودستکش در انظار عمومی ظاهر می‌شوند، آنها هم فکر می‌کنند بیماری اثری ندارد یا چیز مهمی نیست.

 نکته اساسی دیگر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تنها شمار بیماران و فوتی کرونا را اعلام می‌کند، درحالی که بیماران حاد تنفسی و مشکوک به کرونا آمار آن ها کمتر اعلام می شود که اگر اعلام شود جمع این افراد دوبرابر می‌شود، اما  تدفین و تشییع این افراد براساس پروتکل بهداشتی کرونا صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر کرونا معیشت مردم عادی که هیچ شغل ثابت و کارمندی نداشته را هدف قرار داده و بسیاری از مردم که رزق  و روزی شان روزانه است نمی‌توانند به مدت طولانی در خانه بمانند، زیرا این‌ها افرادی هستند که دارای کسب وکار بوده و مشمول کمک‌های مومنانه هم نمی شوند، بنابراین بعد از اعلام ستاد مقابله با کرونا مجبور بودند به کار برگردند.

بسیاری از این افراد کسب وکار خود را از دست داده و مشاغل خرد و دستفروشی زمان می‌برد که به رونق قبلی برگردد لذا این قشر به جای وام  تا مدت‌ها حتی حقوق ماهیانه دریافت کنند زیرا دراین مدت هرچه اندوخته داشته خورده و بازگشت به کسب اولیه را ندارند.

 شهرهای بندرعباس، میناب- رودان و قشم در وضعیت قرمز

طبق اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم اکنون شهرستان های بندرعباس، میناب و رودان و قشم از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند و بندرخمیر و حاجی آباد هم درحال نزدیک شدن به این وضعیت هستند.

 دکتر «حسین فرشیدی» افزود: با وجود تقویت زیرساخت های درمانی، افزایش مراقبت‌های بهداشتی و قرنطینه های موثر، سیاست‌های ما برای کاهش روند مبتلایان در استان بوده، ولی در ۲ هفته اخیر، جهش قابل توجهی در آمار مبتلایان کرونا در استان هرمزگان داشتیم.

وی ادامه داد: در راستای اقدام‌های پیشگیرانه وآمادگی هرچه بیشتر، درحال حاضر با تفاهم نامه‌ای که صورت گرفته، ۶۰ تخت به بخش آی. سی. یو بیمارستان شهید محمدی اضافه‌شده و حتی ممکن است یک تا ۲ هتل در سطح استان را برای بیماران کرونایی اختصاص دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: در زمینه افزایش شمار بیماران کووید ۱۹  از قبل پیش‌بینی می‌شد که در نیمه خرداد جاری در این پیک شاهد موج سوم این بیماری باشیم و امید است تا اواخر همین ماه سیر نزولی داشته باشیم.

فرشیدی یادآورشد: در هفته گذشته بدلیل اجباری شدن استفاده از ماسک در دستگاه‌های اجرایی قیمت آن افزایش یافت، ولی باید برای کنترل این بیماری استفاده از ماسک برای تمامی رانندگان خطوط حمل و نقل عمومی و مسافران اجباری شود و حتی اگر بازارها و مجتمع‌های تجاری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تعطیلی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: البته ۳۰ درصد از کسانی که تست ویروس کرونا می‌دهند، احتیاجی به تست ندارند، به‌هیمن دلیل از این پس فقط افرادی که پزشک تایید می‌کند، باید تست بدهند و دیگر به هیچ وجه تست‌هایی که لازم نیست انجام نمی‌شود.

زنگ خطر در هرمزگان به صدا در آمد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این باره گفت: به دلیل گسترش ویروس کرونا، ۷ شهرستان استان شامل شرق، غرب، شمال و جنوب در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

دکتر «فاطمه نوروزیان» افزود: بندرعباس و میناب از هفته گذشته جزو شهرستان‌های قرمز بودند و شهرستان های رودان، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و بستک نیز با توجه به شرایط بیماری، این  هفته در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

وی خطاب به شهروندان گفت: فقط در مواقع خیلی ضروری از منزل بیرون بروید! تنها و بدون خانواده و کودکان باشد و در مکان‌های شلوغ و مسقف مثل ادارات و فروشگاه ها و سوپرمارکت‌ها و سایر اماکن ماسک بزنید و فاصله یک و نیم تا ۲ متری را رعایت کنید! زیرا خطر ابتلاء به کرونا از آنچه که فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یاد آورشد: در ۲ هفته اخیر آمار رو به افزایش در موارد مثبت کم علامت، بستری و فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ داریم که نشان از وقوع یک اوج‌گیری بسیار بزرگ بیماری در استان به‌ویژه در بندرعباس، قشم، میناب، بندرلنگه، رودان و بندرخمیر است.

نوروزیان تصریح کرد: پیش‌بینی اوج بیماری در اواسط خردادماه را داشتیم  و اکنون اگر همکاری و همراهی بیشتر مردم را در رعایت توصیه‌های بهداشتی داشته باشیم، شاید بتوانیم تا اواخر خرداد این پیک را پشت سر بگذاریم و از اوایل تیرماه روند کاهشی را داشته باشیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز گفت: تاکنون ۱۶۴ هزار و ۲۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۸۰۷۱ نفر رسید.

«کیانوش جهانپور» روز پنجشنبه ۱۵ خرداد، درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۵۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۴۹۴ مورد بستری و ۳ هزار و ۸۰ مورد از افراد معادل ۸۶ درصد از موارد جدید در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.

وی ادامه داد: در نتیجه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۶۴ هزار و ۲۷۰ نفر رسید.

جهانپور درباره فوتی‌های کرونا نیز گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۰۷۱ نفر رسید.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره بهبود یافتگان بیان کرد: خوشبختانه تاکنون ۱۲۷ هزار و ۴۸۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۵۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی درباره تعداد تست‌های انجام شده اظهار کرد: تاکنون یک میلیون و ۱۹ هزار و ۳۶۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

جهانپور گفت: وضعیت خوزستان همچنان قرمز است. استان‌های هرمزگان، کردستان و کرمانشاه در وضعیت هشدار جدی قرار دارند.

وی بیان کرد: توصیه‌های بهداشتی مثل رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی و استفاده از ماسک و پرهیز از ترددهای غیرضروری همچنان پابرجاست. امیدواریم با رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی، وضعیت مطلوب‌تری را در این استان‌ها و سراسر کشور شاهد باشیم.   

کد خبر 518190 برچسب‌ها كرونا در ايران استان هرمزگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران استان هرمزگان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شیوع این بیماری استان هرمزگان وضعیت قرمز ویروس کرونا روابط عمومی سوی دیگر کووید ۱۹ استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۰۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای خرمشهر در مرز رسیدن به وضعیت قرمز

آلودگی هوا در آبادان و خرمشهر آغاز شده و در حال حاضر به وضعیت ناسالم برای گروه های حساس تبدیل شده است.

بنا بر آخرین داده های سامانه پایش کیفی هوای کشور ، غلظت آلاینده ها در خرمشهر ۱۴۸ میکروگرم بر متر مکعب است و تنها با افژایش ۲ میکروگرمی به وضعیت قرمز خواهد رسید که برای تمام افراد ناسالم است.

از گروه های حساس و بیماران زمینه ای و سالمندان خواسته شده از خروج غیرضروری بپرهیزند و در صورت خروج از ماسک استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • کدام میوه‌های تابستانی ویتامین C بالایی دارند؟
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • هوای خرمشهر در مرز رسیدن به وضعیت قرمز
  • وضعیت قرمز بازار گوشت
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • بیماری تب برفکی در شرق کشور تحت کنترل است
  • این میوه‌ها از پرتقال بیشتر ویتامین C دارند
  • پر فروش ترین رنگ مبل چیست؟ دیدن این 5 رنگبندی های خاص را از دست ندهید!