Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجدالحرام به عنوان مقدس ترین مکان برای مسلمانان است که بارها مورد توسعه قرار گرفته و نخستین مسجد بزرگ جهان نیز محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مسجدالحرام، بزرگ ترین مسجد جهان و از مقدس ترین اماکن اسلامی است که کعبه مشرفه در آن قرار دارد.

 

بنابر آموزه‌های اسلام هر انسان و موجود زنده‌ای که وارد آن شود ایمن است و نباید به او آسیب رسانده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسجدالحرام در شهر «مکه مکرمه» واقع شده است و مساحت داخلی وبیرونی مسجد حدود 400 هزار و 800 متر مربع است و برای حدود چهار میلیون نفر ظرفیت دارد.

 

علت تسمیه مسجدالحرام آن است که خداوند کشتار را در آن حرام کرده است و خداوند ورود مشرکان را به این مکان مقدس حرام و ممنوع کرده است.

 

بنابر آیاتی از قرآن و روایات امامان شیعه، خانه کعبه نخستین و مقدس‌ ترین بنا و اولین مسجدی است که بر روی زمین ساخته شده‌است.

 

ساختمان کعبه به شکل مربع مستطیل و دارای چهار ضلع است که هر ضلع آن را رُکن می‌نامند و به مجموع چهار ضلع ارکان کعبه می‌ گویند که سه رکن آن رکن یمانی، رکن شامی و رکن عراقی نام دارد.

 

 

ساختمان کعبه ۸۵ / ۱۴ متر ارتفاع دارد، طولش ۵۸ / ۱۱ و عرضش ۲۲ / ۱۰ متر است. بنای کعبه از سنگ‌های سیاه و سختی ساخته شده ‌است که پرده سیاهی بر روی آن قرار دارد.

 

این بنا دارای بخش‌های دیگری همچون حجر الاسود، ملتزم، مستجار، حطیم و حجر اسماعیل است که در نزدیکی آن نیز مقام ابراهیم و چاه زمزم واقع است.

 

بر اساس این گزارش،  تعداد ستون های دورتادور مسجد الحرام 110 ستون است.

 

 

مسجدالحرام در دوره های مختلف مورد توسعه قرار گرفته است و نخستین بار، عمر بن خطاب دستور داد خانه‌هایی بخرند و بر مساحت مسجد بیفزایند. تا آن زمان، به دور مسجد دیوار نبود.

 

عثمان برای مسجد رواق ساخت و به این ترتیب قسمت‌هایی از مسجد سر پوشیده شد. پس از آن ولید مسجد را به زیبایی بازسازی کرد و ناودان کعبه را با طلا ساخت. از آن زمان تاکنون بارها مسجدالحرام توسعه یافته است.

 

سومین توسعه در زمان «ملک فهد» در سال 1409 هجری قمری صورت گرفت و در آن زمان این مسجد تا ظرفیت 152 هزار نمازگزار توسعه پیدا کرد و شامل توسعه بخش غربی بین «باب العمره» و «باب الملک» می شد.

 

 

بزرگ ترین توسعه مسجدالحرام در زمان «ملک عبدالله بن عبدالعزیز» آغاز شد و در زمان «ملک سلمان بن عبدالعزیز» تکمیل شد.

 

این طرح شامل توسعه ساختمان اصلی مسجد الحرام، توسعه مسعی، مطاف، آستان های خارجی، پل ها، اماکن خدمات دهی، تونل ها، ساختمان های امنیتی، بیمارستان، ایستگاه های حمل و نقل منتهی به مسجدالحرام و راههای منتهی به آن بود که در آن منطقه قرار گرفته است.

 

پایان پیام/43

منبع: شبستان

کلیدواژه: معرفی مساجد مساجد جهان مسجدالحرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست استقلال در یک بازی دوستانه

به گزارش "ورزش سه"، با کنار رفتن استقلال از رقابت های جام حذفی، این تیم از زمان برگزاری دیدار برابر شمس آذر تا جدال حساس هفته بعد مقابل تراکتور، دوازده روز زمان داشت و به همین دلیل، آبی پوشان امروز یک مسابقه دوستانه را برگزار کردند.

استقلال که در این مسابقه با ترکیبی از بازیکنان جوان و نیمکت نشین خود پای به زمین مسابقه گذاشته بود، با یک گل برابر آریو اسلامشهر تن به شکست داد.

در این بازی تدارکاتی، محمدرضا خالد آبادی، مجتبی فراشبندی، محمدحسین مرادمند، سامان تورانیان، میلاد فخرالدینی، جعفر سلمانی، امید حامدی فر، حسین زواره ای، سینا عامری، پیمان بابایی و امیرمحمد عالیشاه در ترکیب اصلی تیم استقلال به میدان رفتند.

همچنین در نیمه دوم، امیرعلی صادقی، ایمان سلیمی و زبیر نیک نفس به زمین رفتند.

دیگر خبرها

  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • زمان برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان
  • شکست استقلال در یک بازی تدارکاتی
  • شکست استقلال در یک بازی دوستانه
  • ببینید | نخستین بنای مذهبی ایرانیان
  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • نخستین بنای مذهبی ایرانیان + فیلم
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • نخستین اطلس کامل تنها قمر زمین منتشر شد