Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-19@10:05:17 GMT

تهدید‌ها و فرصت‌ها در سازمان تامین اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۲۳۳۵

سازمان تامین اجتماعی با ویژگی مشاع بین النسلی، امروزه بدون توجه دولت و مجلس شورای اسلامی به مسائل این سازمان، با تهدید و فرصت‌هایی روبرو است که پرداختن به آنها در حوصله این مطلب نیست ... 

اما در این مطلب سعی می‌شود به گوشه‌ای از آنها در حد اجمال پرداخته شود: 

۱- تورم: تورم‌های نجومی در سنوات مختلف و عدم بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها در حد پوشش تورم توسط سازمان تامین اجتماعی موجب کاهش قیمت دارایی‌های سازمان شده و با تصمیم‌گیری‌های غیر تخصصی مسوولان این امر شدت یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

۲- تصمیمات غیراصولی و بعضا فراقانونی هم در بخش بیمه‌ای و هم درمانی و سرمایه‌گذاری، موجب تضعیف منابع شده است، سابقه‌فروشی قانونی و فراقانونی غیرمنطبق بر محاسبات بیمه‌ای، هزینه‌های سرسام‌آور ارایه خدمات، فرا‌تر عمل کردن در مورد ماده ۲۹ قانون تامین اجتماعی در بخش درمان و نیز فامیل‌سالاری و رفیق بازی در برخی انتصابات و... از جمله این تصمیمات است .

۳- مطالبات کارکنان سازمان که معوق و بعضا انباشته شده است نظیر افزایش 50 درصد مزد از ابتدای سال ۹۸ و نیز افزایش همزمان مزد از ابتدای سال ۹۹ و نیز تضعیف تشکیلاتی کارکنان در خط مقدم خدمات نظیر پرستاران به نفع پزشکان و کارشناسان صف به نفع ستاد از دیگر تهدیدات سازمانی است .

۴- مصادره به مطلوب وزارت بهداشت در برخورد غیر منصفانه آن در ازای بیماری کرونا که خود سازمان بیشترین صدمه را در مقابل این بیماری دیده است نظیر ارسال صورتحساب برای درمان بیماران مبتلا به کرونا عضو تامین اجتماعی و طرح تحول سلامت و لطمات ناشی از آن بر پیکره نحیف سازمان و... از جمله تهدیدهای برون سازمانی است. کرونا عملا ۳۰ هزار میلیارد تومان بر دوش سازمان بار مالی گذاشته است به جای اینکه آن را دولت جبران کند وزارت دولتی بهداشت ادعای طلبکاری هم داشته و صورتحساب نجومی به آن ارسال می‌کند .

۵- مستمری‌بگیران همه نسل‌های گذشته، حال و آینده که مالک اصلی سازمان هستند در زیر بار تورم و فقر کمر خم کرده و بیماری کرونا هم مزید بر علت شده و خرج را افزون بر دخل کرده و درآمد آنها هزینه ده روز اول ماه را تامین نمی‌کند و در فشار و مضیقه‌اند و از سوی دیگر به تحلیل رفتن سازمان را نظاره می‌کنند و به دنبال حقوق حقه خود یعنی افزایش حداقلی مطابق با نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی هستند، این دین دولت است که منابع لازم را از محل بیت‌المال (نه بدهی سنواتی دولت) تامین کند .

۶- تشکیل فراکسیون پیشا افتتاح مجلس تحت عنوان رفاه و تامین اجتماعی به نظر می‌تواند هم تهدید باشد و هم فرصت، تا ببینیم چه عملکردی خواهد داشت .

اما چه کنیم؟

راه‌های متعددی برای تعدیل وضعیت موجود می‌توان یافت که برخی داخل سازمانی و برخی مشارکتی و برخی برون‌سازمانی است . برای مشکلات داخلی باید به مدیریت و کارشناسان دلسوز تکیه کرد، یک مدیریت سالم و دارای اندیشه در زمینه بیمه‌گری و کارشناسان مستقل می‌توانند بسیاری از مشکلات موجود را که سرمنشا آن در داخل است، حل کنند. برای مشکلات قانونی نیاز به مشارکت جدی بین سازمان و شرکای سازمان از یک سو و دولت و مجلس از سوی دیگر است، حداقل وفاق این است که قوانین ضد بیمه‌های اجتماعی را به کمک آنان حل کرد مانند مزد مبنای کسر حق بیمه و متوسط دوسال آخر، جلوگیری از فروش سابقه کمتر از ده سال، حذف قواعد بازنشستگی با شرایط گوناگون، حل معضلات سوءاستفاده از قانون و ...برای رفع ناهنجاری موجود بین تعاملات فیمابین دولت و مجلس با سازمان با انتخاب مدیران مطالبه‌گر و شجاع و یکدل کارساز خواهد بود . همان‌طور که ملاحظه شد، حل مشکلات وابسته به نیروی انسانی سازمان، شرکای اجتماعی، قوای سه گانه است و مهم‌تر از همه ایجاد انگیزه در میان نیروی انسانی به عنوان سرمایه هر سازمان. 

عضو اسبق هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۲۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل صنوف در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

به‌گزارش خبر گزاری مهر، به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، دستمزد مقطوع تعیین شده از طرف این سازمان، به استناد مفاد ماده ۳۵ قانون تأمین‌اجتماعی و منطبق بر ضوابط قانونی از جمله تصویب‌نامه شورای‌عالی کار درخصوص تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون کار، هر سال تعیین می‌شود.

بنابراین کارفرمایان مکلفند برمبنای دستمزد تعیین شده برای هر رشته شغلی، نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان کارگاه اقدام کنند.

به‌عنوان نمونه در این فهرست؛ دستمزد مقطوعی برای فروشنده در فروشگاه لباس به تفکیک فروشنده درجه یک و درجه ۲ تعیین شده و کارفرمای فروشگاه لباس در صورتی‌که شغل یکی از کارمندان خود را به عنوان فروشنده در فهرست حق بیمه ثبت کند، ملزم خواهد بود در محاسبه و پرداخت حق بیمه مربوط به این شخص، دستمزد مقطوع اعلامی از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی را به عنوان مبنای کسر حق بیمه مورد نظر داشته باشد.

براساس این گزارش، فهرست دستمزد مقطوع مشاغل صنوف در دو جدول شامل ۳۲۲ نوع فعالیت از جمله مشاغلی چون مشاغل مرتبط با هتل‌ها و مهمان‌سراها، نجاری، انواع نانوایی، نقاشی ساختمان، مؤسسات نشر و فروش کتاب، مؤسسات بارکشی شهری و بسته‌بندی اثاثیه، مؤسسات تاکسی تلفنی، فروشگاه‌های لباس و پوشاک و … و به‌طور جداگانه برای هر یک از رشته‌های شغلی این مشاغل به تفکیک شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار نفر و شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی منتشر شده و در سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی www.tamin.ir قابل دسترسی و دانلود است.

کد خبر 6080173

دیگر خبرها

  • کاهش حق بیمه در تور صیادان و صاحبان شناور‌های صیادی گلستان
  • وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود
  • افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟
  • حذف شناسه پرداخت تامین اجتماعی برای تسهیل و پیشگیری از اشتباه
  • کاهش حق بیمه در تور صیادان و صاحبان شناورهای صیادی گلستان
  • چگونه سابقه بیمه تامین اجتماعی را افزایش دهیم؟ | شرایط خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی چیست؟
  • اعلام دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل صنوف در سال ۱۴۰۳
  • دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل صنوف در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • اعلام دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل صنوف در سال 1403
  • همه چیز درباره بیمه بیکاری؛ کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری