Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، مشکلات اقتصادی کشور در دولت یازدهم و دوازدهم به گونه ای بود که به اقشار کم درآمد بسیار فشار آورد اما با توجه به رویه مجلس دهم در همراهی دولت و عدم توجه به معیشت مردم برخی از مردم در مورد کارآیی مجلس و نقش آن در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی دچار تردید شدند و از سوی دیگر درخواست رهبر انقلاب در توجه به اقتصاد و تحقق عدالت اجتماعی وظیفه سنگینی بر دوش مجلس یازدهم انداخته است، در همین راستا با حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت و گو کردیم؛

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم اهمیت اقتصاد و وضعیت فعلی مردم کشور را درک کرده است گفت: به همین سبب اولین موضوع بررسی که در مجلس یازدهم کلید خورد، فراخواندن  رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تصریح بر عدم برآورده شدن انتظارات نمایندگان از پاسخهای رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: گزارش های آنها مورد نقد و ارزیابی نمایندگان مجلس قرار گرفت بنابراین گزارش آنها نیاز  به بررسی بیشتر و جلسات دیگری دارد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه چنین اقدامی از سوی نمایندگان در جلسه اول مجلس شورای اسلامی نشان دهنده اولویت اقتصادی مجلس یازدهم است افزود: امیدواریم جلسات بعدی منجر به تصمیمات و گام های عملی برای بهبود وضعیت معیشت اقشار کم درآمد جامعه شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت گفت: متاسفانه قوه‌ مجریه پیرامون مسئله ارز  جابجا فکر می کند، آنجاهایی که دولت باید ارز دولتی بدهد نمی‌دهد و آنجاهایی که نباید بدهد می دهد.

وی با تصریح بر اینکه مسئله اختصاص ارز نابجا به برخی مسائل که نه تنها جزء نیازهای اساسی کشور نبودند بلکه جزء اولویت های اختصاص ارز دولتی  نیز نبودند  در سال 97 در مورد انتقاد برخی از نمایندگان بود گفت: اما دولت با بی توجهی به این تذکرات، ادعای وجود ارز گسترده در خزانه می کرد و می گفت که جای نگرانی ندارد و با این اقدام می خواهیم نرخ ارز را در کشور تثبیت کنیم.

حاجی دلیگانی با انتقاد از عدم برنامه ریزی برای استفاده مناسب از ارز دولتی گفت: از سال 97 بحث اختصاص ارز دولتی برای واردات غذای سگ و گربه و اعطای ارز به مسافران و دانشجویان گرفته تا سال 98 که بحث اختصاص 40 درصد ارز دولتی به کالاهای غیر ضرور و موجود در کشور وجود دارد نشاندهنده اقدام نامتوازن دولت در اختصاص ارز نیمایی است.

* تلاطم در تصمیمات ارزی دولت

این نماینده مجلس افزود: بخشی از این اقدامات نابه جای ارزی دولت برای تثبیت قیمت ارز در سال 97 در گزارش تفریغ بودجه توسط دیوان محاسبات نیز آمده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: اما اکنون شاهد آن هستیم که با کمبود ارز دولتی، ارز دولتی برخی کالاهای اساسی نیز برداشته شده است و قیمت برخی کالاهای اساسی افزایش چند برابری پیدا کرده است.

* دولت وظیفه خود را نسبت به اقشار کم درآمد انجام نداد

حاجی دلیگانی با انتقاد از این رویکرد قوه مجریه گفت: بنابراین دولت در تشخیص اولویت‌ها در عمل موفق عمل نکرد و دولت باز با یک خطا سبب فشار به روی اقشار کم درآمد شد و به عبارت دیگر وظیفه خود را نسبت به اقشار کم درآمد به درستی انجام نداد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های مجلس یازدهم در راستای تحقق عدالت اجتماعی گفت: به دولت پیشنهاد داده می شود به جای اختصاص ارز نیمایی به کالاهای نامرتبط بودجه آن مستقیما به مردم واگذار شود.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار اختصاص 14 میلیارد ارز نیمایی به صورت یارانه‌ای به خود مردم است تا  آنها تصمیم گیرنده نحوه مصرفشان در خرید کالای اساسی باشند گفت: دولت وظیفه خود را  در قبال اقشار کم درآمد به خوبی انجام نمی دهد و دچار خطای محاسباتی شده است.

حاجی دلیگانی در مورد ساز و کارهای مجلس یازدهم برای کمک به بهبود معیشت مردم گفت باید از ساز و کارهایی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنند و آن را در قالب سوال تحقیق و تفحص در قالب‌های مختلف نظارتی پیگیری کنند.

* مجلس قوی و کارآمد توان به تحرک درآوردن دولت را دارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا یک مجلس کارآمد می تواند باعث تحرک در فضای اجرایی کشور شود گفت: یقینا یک مجلس قوی و کارآمد توان به تحرک آوردن دولت را دارد؛ ماده 34 و 45 آئیین نامه داخلی مجلس در این زمینه راهگشا است.

وی افزود: در ماده 45 کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط را از وظایف مجلسه دانسته و حتی سؤال از رئیس جمهور را نیز پیش بینی کرده است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: عضو هیئت رئیسه مجلس مجلس شورای اسلامی اقشار کم درآمد حاجی دلیگانی مجلس یازدهم اختصاص ارز ارز دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۲۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبودی در عرضه کالای اساسی خانوار نداریم

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که کالاهای اساسی سبد خانوار به وفور در میادین، فروشگاه‌های زنجیره@ای و مغازه‌ها موجود است که همین فراوانی منجر به روند کاهشی قیمت‌ها و تعدیل در بازار شده است.

اخیرا مسعود امرالهی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد اعلام کرد: هر گونه تغییر در قیمت کالاهای اساسی بدون مجوز ستاد تنظیم بازار کشور مورد تایید نیست و تخلف محسوب می شود ما مشکلی در تامین کالاهای اساسی و ارز برای واردات کالاهای و نهاده های دامی نداریم و اظهار نظرهایی مبنی بر افزایش قیمت گوشت در هفته های آینده با هدف تشویش بازار و اذهان عمومی مطرح می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد هر گونه افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار را در هفته‌های آینده تکذیب کرد و گفت: دولت تصمیمی بر افزایش نرخ ارز نیمایی و یارانه برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی ندارد.

بنابر سیاست‌های وزارت جهاد مبنی بر افزایش جوجه ریزی ماهانه، واردات دام پروار و خرید توافقی گوشت و همچنین افزایش تولید مرغ، گوشت و تخم مرغ و میوه نه تنها کمبودی برای عرضه نداریم بلکه به سبب مازاد تولید و حمایت از تولیدکنندگان صادرات باید در دستور کار قرار گیرد.

بنابر آمار در سال گذشته به میزان ۲۴ میلیون و ۶۱۹ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۱ میلیون دلار وارد کشور شده است. این میزان کالای اساسی وارداتی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه ماقبل به لحاظ وزنی ۱.۳۵ درصد و از حیث ارزش ۹.۷۲ درصد کاهش داشته است.

قیمت گوشت قرمز کاهشی شد

در ادامه منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: استمرار در واردات و عرضه با قیمت مصوب موجب شد تا قیمت گوشت قرمز گرم وارداتی و منجمد تغییری نکند.

او از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در بازار خبر داد و گفت: در ایام نوروز و پرمصرف گوشت منجمد گوسفند و گوساله وارداتی حتی در دورترین نقاط با نرخ  مصوب عرضه شد با توجه به کاهش تقاضا در برابر عرضه گسترده دام شاهد کاهش قیمت هستیم، از این رو خواستار خرید حمایتی دام سبک و سنگین با نرخ ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزارتومان هستیم. با توجه به حجم مناسب تولید گوشت در داخل و واردات گوشت منجمد و گرم، قیمت تا حدودی در بازار کاهش یافته و در برخی مناطق ناهماهنگی سیستم توزیع منجر به نوسانات قیمت در بازار شده است.

همچنین مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزارتومان و مرغ گرم ۸۰ هزارتومان است.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که قیمت مرغ به سبب افزایش جوجه ریزی ها و تولید تغییری نداشته باشد، هرچند مرغداران به قیمت های فعلی معترضند و خواستار اصلاح قیمت هستند.

 یوسف خانی از توزیع روزانه ۷ هزارتن مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: بنابر آمار در استان تهران روزانه ۱۲۰۰ تن مرغ توزیع می شود که میزان مصرف هم در همین حد است. قیمت گذاری دستوری معنایی ندارد و باید تنها قیمت پایه ای برای مرغ اعلام شود.

تخم مرغ کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود

در ادامه حمید رضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۰ تا ۳۲ هزارتومان است که بدلیل مازاد تولید ۱۵ هزارتومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می شود. با توجه به مازاد تولید تخم مرغ در سه ماهه نخست سال به طور متوسط ماهانه ۱۰ هزارتن و در مجموع ۳۰ هزارتن تخم مرغ باید خرید حمایتی شود تا تولید دچار چالش نشود.

کاشانی ادامه داد: در شرایط فعلی قیمت تخم مرغ به حدی پایین است که تخم مرغ با زیان به کشورهای منطقه صادر می شود. اما برآوردها حاکی از آن است که در ۳ ماهه نخست سال ۱۵ تا ۲۰ هزارتن تخم مرغ صادر شود.

کمبودی در عرضه اقلام اساسی نداریم

رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از ثبات قیمت اقلام اساسی در بازار خبر داد و گفت: در شرایط کنونی تمامی کالاهای اساسی در بازار به وفور موجود است و هیچ کمبودی در زمینه تامین این کالاها نداریم.

به گفته او، بنابر اعلام اخیر وزارت جهاد کشاورزی مبنی براینکه تغییر نرخ ارز آزاد ارتباطی به کالاهای اساسی و مواد غذایی ندارد و نرخ ارز کالاهای اساسی و مواد غذایی به هیچ عنوان تغییری نخواهد داشت. امسال کالاهای اساسی از جمله برنج، شکر و روغن در بازار به‌وفور تامین است و نه‌تنها کمبودی در این زمینه‌ها نداریم؛ بلکه با نرخ‌های دولتی عرضه می‌شود.

با توجه به افزایش تولید مرغ، گوشت و تخم مرغ و تامین دیگر اقلام اساسی سبد خانوار در کنار تشدید نظارت ها نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه تمامی کالاها با نرخ دولتی در بازار توزیع می شود که امیدواریم این سیاست ها ادامه یابد تا خانوارها برای تامین سبد معیشتی دچار مشکل نشوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اختصاص بنزین به کد ملی قابل اجرا نیست
  • اختصاص بنزین به شماره ملی قابل اجراست
  • تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ نیما برای واردات کالاهای اساسی
  • منابع و مصارف بودجه تبدیل به قانون شده است
  • ارسال ۳ لایحه دولت به مجلس
  • اختصاص ۴۲۶ میلیون دلار ارز به کالاهای اساسی و دارو
  • وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی در کرج
  • اعطای اعتبار نامه منتخب مردم در مجلس دوازدهم شورای اسلامی
  • کمبودی در عرضه کالای اساسی خانوار نداریم
  • کالای اساسی به نرخ ارز آزاد به دست مردم می رسد