Web Analytics Made Easy - Statcounter

امسال روز جهانی وهفته محیط زیست را درحالی برگزار می‌کنیم که جهان باویروس کووید ۱۹ وبیماری مرموز کرونا دست به گریبان است و هر روز انسان‌های بی‌دفاع و ناتوان جانشان را براثرابتلای به این بیماری از دست می‌دهند.
گرچه این بیماری فرصتی مهیا کرده تا فشار بر گیاهان و جانوران و عرصه‌های طبیعی که منجربه تخریب گسترده طبیعت می‌شد، کمتر شود، اما تخریب‌های گسترده انسان جانشین خدا در زمین که نقش تکاملی و امانتدار و سازنده خویش را فراموش کرده و همه چیز را برای رفاه خویش می‌خواهد اگر مهار نشود، حیات در محیط زیست با اختلال روبرو خواهد شد و آن زمان هم چندان دور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
«تنوع زیستی؛ فراخوان اقدام به مقابله با انقراض فزاینده گونه ها و تخریب طبیعت»  شعاری است که امسال از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) برای روزجهانی محیط زیست انتخاب شده است.
در کشورمان ایران با وجود  جفاها و بی‌مهری‌هایی که در حق محیط زیستش روا داشته شده، هنوز در زمره  ۲۰ کشور با تنوع زیستی بالا در دنیاست. ضرورت دارد سازمان حفاظت محیط زیست نظارت خویش را نسبت به تدوین و اجرای برنامه‌های راهبردی و اقدام‌های ملی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها ونهادهای مسئول ومرتبط با این عرصه حیاتی معطوف کرده و دستگاه‌های متولی نیز متعهدانه تکالیفشان را انجام دهند.  
حفظ غنای تنوع زیستی در گرو حفظ ذخایر ژنتیکی، شناسایی و حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی درمعرض انقراض، تدوین و اجرای راهبردها و برنامه‌های ملی در موضوعات مختلف همچون آب، هوا، خاک، کشاورزی، سکونتگاه‌های انسانی، ارتباطات و مدیریت شهری است که می‌تواند پایداری حیات راتضمین کند،  زیرا غذایی که میل می‌کنیم و آب گوارایی که می‌نوشیم و هوایی که استنشاق می‌کنیم درسایه «تنوع زیستی» حاصل می‌شود.
اگر می‌خواهیم بر مشکلات عدیده زیست محیطی که حیات مردم و امنیت کشور رابه مخاطره انداخته فائق آییم، باید هرسه قوه اهتمام جدی‌تری درتدوین راهبردها، اجرای برنامه‌های ملی، تنقیح و تدوین قوانین کارآمد و منطبق بر استانداردهای جهانی و ملی و حمایت قضایی موثرتر ازاین عرصه حیات بخش معطوف دارند و راه برای ایفای نقش سخاوتمندانه و بی مزد و منت مردم بازشود و رسانه‌ها و علم ارتباطات حساسیت‌های مردم را در پاسداشت طبیعت با رویکرد حفظ این سرمایه بین نسلی برانگیزانند و ترویج آموزه‌های علمی و دینی و فرهنگی برای جلوگیری ازتخریب محیط زیست  درمدارس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مورد اهتمام جدی قرارگیرد، زیرا  جهل آسیب زیادی به طبیعت وارد کرده است.
درانتهای این نوشتار پیشنهاد می‌کنم هر ایرانی در روز تنها یک دقیقه وقت خویش را (بامدیریت سرپرست خانوار) انفرادی یا جمعی صرف مقابله با اقدامات مخرب محیط زیست انسانی و طبیعی کند.  
نتیجه عملی این پیشنهاد یعنی در مجموع تمامی ایرانیان، در یکسال زمانی معادل ۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دقیقه، (۴۸۶ میلیون و ۶۶۷ هزار ساعت، یا ۲۰ میلیون و ۲۷۸ هزار روز) معادل ۵۵ هزار و ۵۵۶ سال صرف امور مربوط به محیط زیست و طبیعت کنند که نتیجه آن فائق آمدن  برحل بسیاری از مشکلات زیست محیطی ملی و برجای نهادن یادگاری ماندگار مطابق شان و جایگاه تاریخی این ملت پرافتخار درسطح جهان خواهد بود.
 

برچسب‌ها محمدرضا تابش تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمدرضا تابش تخریب محیط زیست محمدرضا تابش تخریب محیط زیست تنوع زیستی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۲۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از گله بزرگ‌ترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی در این جنگل‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، حمزه عشوری امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

عشوری با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند، تصریح کرد: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط‌بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

وی ادامه داد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم‌نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 747472

دیگر خبرها

  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)