Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، آرش حیدری با اشاره به در پیش رو بودن روز جهانی محیط زیست که در واقع روز گرامیداشت سلامت جهان پیرامونی، زندگی انسان‌ها، حیوانات و تمام فضای پیرامونی ما است، در گفتگو با ایلنا اظهار کرد: جای تأسف است که به مبحثی با این اهمیت که مربوط به سلامت و زندگی عاری از مشکل برای همه موجودات است، فقط یک روز در سال به آن پرداخته شود درحالی‌که در جهان پیرامونی ما عده‌ای مشغول تخریب اعضاء و جوارح زمین، آلوده کردن فضا و آب‌ها و از بین بردن پازل سلامتی موجودات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در چند روز اخیر سریال شوم آتش‌سوزی در زیستگاه‌های طبیعی و جنگل‌های زاگرس آن‌هم در مناطق به اصطلاح حفاظت‌شده نشان از غفلت و فراموشی ما به‌عنوان مردم، مسئولین و در نهایت موجودات دارای تفکر و تعقل است که می‌تواند مانع نابودی و فروپاشی محیط زیست شود.

حیدری ادامه داد: این مطلب قابلیت پنهان‌سازی و اغماض را ندارد که همانند سایر شئون زندگی و بخش‌های مختلف از محورهای توسعه ملی باشد.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: در زمینه حفظ محیط زیست نیز در ایران برنامه‌ریزی مدون و طرح‌های مهندسی وجود ندارد تا بتواند در نقاط مختلف کشور به‌ویژه در مناطق جنگلی، کوهستانی و مناطق عمده زیست گیاهی و جانوری، چتر حفاظت مستمر خود را پراکنده کند و همچنین در دراز مدت نیز با برنامه‌های فرهنگی و تولیداتی که بتواند فرهنگ استفاده از محیط زیست را تقویت نماید و به حفظ ثروت امروز و میراثی برای آیندگان بپردازد، تفکری نشده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در سطح کلان کشور عزم راسخی برای حفظ محیط زیست وجود ندارد و آنچه انجام می‌شود برای رفع تکلیف صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: مصداق واقعی این بی‌ارادگی مسئولین، قرار دادن مجموعه محیط زیست، تحت نظارت یک سازمان و عدم توجه قانون‌گذار به وزارتخانه شدن سازمان حفاظت محیط زیست است.

حیدری اشاره کرد: آنچه که امروز در این حوزه مشاهده می‌شود، هم مردم در آن مقصرند و هم مسئولین، اما قصور قانون‌گذار و مجریان و ناظران قانون قطعاً بیشتر از قصور مردم عادی است.

وی عنوان کرد: پرواضح است اگر قانون خوب، مجری مقتدر و ناظر قوی و قاعده‌مند در هر حوزه‌ای وجود داشته باشد تخلف و تخطی در آن حوزه به حداقل می‌رسد، پس ما اگر ضرورت حفظ محیط زیست را عمیقاً درک کرده باشیم می‌بایست با تدوین قوانین و پیش‌بینی سازوکارهای مؤثر به حفظ گونه‌های گیاهی، جانوری و مجموعه‌ای از اولویت‌های محیط زیستی امیدوار باشیم.

این فعال محیط زیست بیان کرد: در کشوری که هنوز تشکل‌های مردم نهاد و سازمان‌های خصوصی و نهادهای فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی به‌خوبی شکل نگرفته‌اند، نمی‌توان امید چندانی داشت. لذا به نظر می‌رسد در دهۀ پنجم انقلاب اسلامی و در زمانی که اهمیت محیط زیست بر همگان روشن است بایستی در این زمینه تصمیماتی گرفته شود و با صرف بودجه‌های مناسب و به‌کارگیری روش‌های مؤثر به تقویت وضعیت زیست محیطی کشور کمک شود.

حیدری عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم اکنون مجلس شورای اسلامی و مراکز علمی و پژوهشی با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست به تدوین طرح مهندسی محیط زیست و شناسایی نقاط مختلف گردشگری، زیستگاه‌های گونه‌های خاص گیاهی، جانوری و... بپردازند و با تدوین این یافته‌ها و تهیه نرم‌افزار و پیش‌بینی هزینه‌های حفظ و صیانت در کوتاه مدت، میان‌ مدت و بلند مدت بپردازند.

وی گفت: از طرفی رسانه‌ها نیز به‌طور نظام‌مند به تولید و نشر برنامه‌های آموزشی بپردازند و مجلس شورای اسلامی نیز طرح بازنگری قوانین حوزه محیط زیست را در اولویت کاری خود قرار دهد و همچنین بودجه‌های لازم برای به‌کارگیری متخصصان در این حوزه حساس را فراهم نموده و با افزایش تعداد محیط‌بانان و ناظران محیط زیست به این مقوله مهم کمک کنند تا شاید بتوان از وضعیت نابهنجار فعلی نجات پیدا کرد.

 

گفتگو/ مریم جم

منبع: ایلنا

کلیدواژه: محیط زیست خوزستان حفظ محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۲۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ اقدامی به ویژه در حوزه صنعت بدون پیوست زیست محیطی معنا نداشته و در آینده موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، حجت الاسلام و المسلمین قاسم روانبخش در دیدار با کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به مناسبت «هفته زمین پاک»، در سخنانی اظهار داشت: محیط زیست دارای جایگاه بسیار متعالی و ارزشمند در فرهنگ ایرانی و اسلامی است، اما آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه تخریب محیط زیست، امنیت و سلامت مردم را به مخاطره انداخته و مرگ و میر و بیماری های صعب العلاج به دنبال داشته است، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری، فرهنگ حفاظت از محیط زیست باید در جامعه ترویج شود و مردم نسبت به این مسأله آگاهی داشته باشند.

منتخب مجلس شورای اسلامی با اشاره به احادیث و روایاتی در حوزه محیط زیست، ایجاد آلودگی و از بین بردن طبیعت و محیط زیست را از منکرات قطعی و بسیار مذموم دانست و افزود: باید نگاه به سازمان محیط زیست در میان برخی از مردم و مسؤولان تغییر یافته و نسبت به قوانین و ضوابط آن متعهد باشند.

وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست به تنهایی امکان‌پذیر نیست و همه باید در این مسیر همکاری و مشارکت داشته باشند، بیان کرد: هیچ اقدامی به ویژه در حوزه صنعت بدون پیوست زیست محیطی معنا نداشته و در آینده موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد.

روانبخش بر ضرورت تشکیل هیأت اندیشه ورز در حوزه محیط زیست با حضور صاحبنظران علمی و اجرایی تأکید کرد و اظهار داشت: امیدواریم با رایزنی با دولت و دیگر نمایندگان مجلس، بتوانیم در جهت رفع مشکلات زیست محیطی در حوزه تقنین اقدامات خوبی صورت بپذیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • چرا نماینده طالبان برای مذاکره درباره حقابه هیرمند به ایران نیامد؟ + جزئیات
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • مراسم روز جهانی زمین پاک در چالدران
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • لزوم حرکت به سمت سرمایه‌گذاری تخصصی/ قوانین سرمایه‌گذاری در حوزه شهری تسهیل شود
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه
  • اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری