Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

خداوند به آخرت‌گرایان و دنیاطلبان کمک می‌کند/ دنیاطلبان از آخرت بهره‌ای ندارند

پیغام دوست

در روز پنجشنبه ۱۵ خرداد ۹۹ مصادف با ۱۲ شوال ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌شرح زیر است:

و هيچكس از شما نيست مگر [اينكه] در آن وارد مى‏‌شود اين [امر] همواره بر پروردگارت حكمى قطعى است (۷۱) آنگاه كسانى را كه پرهيزگار بوده‏‌اند مى‌‏رهانيم و ستمگران را به زانو درافتاده در آن [دوزخ] رها مى ‌كنيم (۷۲)

وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا (مریم، ۷۱) ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِينَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا (۷۲)

آیه خبر می‌دهد که همه انسان‌ها در قیامت وارد دوزخ می‌شوند. پارسایان از آن رها می‌شوند و ستمگران در آن فرو می‌مانند.

از بیان آیه می‌شود فهمید که چون بهشت جای پاکان است ابتدا همه انسان‌ها وارد دوزخ می‌شوند. هرکس هر مقدار ناپاکی دارد در دوزخ از او زدوده می‌شود سپس وارد بهشت می‌شود. معصومین (علیهم‌السلام) بدون درنگ از آن عبور می‌کنند و وارد بهشت می‌شوند. کافران و مشرکان نجس‌العین در دوزخ می‌مانند چون هرگز پاک نمی‌شوند. بقیه انسان‌ها به میزانی که ناپاکی دارند در دوزخ می‌مانند و هرگاه پاک شدند وارد بهشت می‌شوند.



عبدالمجید طالب‌تاش، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیه ۷۱ و ۷۲ سوره مریم می‌گوید: اکثریت قریب به اتفاق مترجمان تصریح کرده‌اند که ضمیرها به جهنم بر می‌گردد لذا در ترجمه خود از آوردن کلمه جهنم دریغ نکرده‌اند. مترجم‌هایی مانند آقایان الهی قمشه‌ای، آیتی، انصاریان، مشکینی، مکارم شیرازی و بسیاری دیگر اینگونه عمل کرده‌اند. مثلاً ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی این است: و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم مى‏شويد؛ اين امرى است حتمى و قطعى بر پروردگارت.

وی می‌افزاید: ترجمه‌ای که در عکس بالا آمده و کلمه دوزخ را در پرانتز قرار داده، ترجمه فولادوند است؛ بسیاری از علمای اعراب مرجع ضمیر هاء را جهنم دانسته‌اند. مانند اعراب القرآن نحّاس؛ وی در توضیح مطلب در جلد ۳ ص ۱۸ اعراب القرآن خود می‌نویسد: قال خالد بن معدان: إذا دخل أهل الجنة قالوا: يا ربنا إنك وعدتنا أن نرد النار، فيقال لهم: إنكم وردتموها و هي خامدة. وقتی بهشتیان وارد بهشت شدند می‌گویند: پروردگارا! به ما وعده کرده بودی که ما از دوزخ عبور می‌کنیم. به آن‌ها گفته می‌شود که شما وارد آن شدید؛ لکن آتش آن بر شما خاموش بود.

رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: زمخشری در جلد ۳ ص ۳۵ الکشاف چنین می‌نویسد: و عن جابر بن عبدالله رضى الله عنه أنه سئل عن هذه الآية؟ فقال: سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول «الورود الدخول، لا يبقى برّ و لا فاجر إلا دخلها، فتكون على المؤمنين بردا و سلاما كما كانت على إبراهيم، حتى إنّ للنار ضجيجا من بردها» از جابر درباره آیه پرسش شد. ایشان در جواب گفت که پیامبر فرمود: ورود به معنی دخول است. هیچ نیکوکار و فاجری نیست جز آنکه وارد آن می‌شود. لکن بر مؤمنان سرد و سالم میشود همچنانکه بر ابراهیم سرد و سالم شد؛ البته برخی گفته‌اند منظور ورود به قیامت بوده یا گفته‌اند منظور در لبه دوزخ قرار گرفتن است و همینطور تبیین‌های دیگری از آیه کرده‌اند که با ظاهر آیه سازگاری ندارد. لذا ناگزیر شده اند به سمت تأویل رفته و با تکلّف آن را توجیه کنند. حتی روایاتی در این زمینه وجود دارد که چون با نص آیه مغایر است و با روایت پیامبر اکرم (ص) مغایرت دارد به سختی می‌شود، پذیرفت.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.

انتهای پیام/۴۱۱۸/

منبع: آنا

کلیدواژه: قرآن دوزخ بهشت قیامت پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی پیغام دوست سوره مریم پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی پیغام دوست وارد بهشت انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۳۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتوبوس‌های برقی داخلی تا پایان سال هم ساخته نخواهند شد

رئیس شورای شهر تهران گفت: در مورد اتوبوس‌های برقی داخلی فکر نمی‌کنم تا پایان امسال هم بتوانند این اتوبوس‌ها را بسازند تا در اختیار قرار بگیرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، مهدی چمران صبح امروز پیش از آغاز دویست و بیست و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران و در تشریح دستور جلسه امروز شورا اظهارکرد: در جلسه امروز بررسی حسابرسی‌ها را آغاز خواهیم کرد و عموما حسابرسی‌ها در دستور کار گنجانده شده تا بتوانیم تعدادی زیادی از آنها که مربوط به سال‌های 1400 و 1401 است را بررسی کنیم.

وی درباره ورود اتوبوس‌های جدید در آبان‌ماه سال جاری گفت: این مژده را باید بدهم که تعدادی از واگن‌های ملی در حال گذراندن مراحل آزمایشی هستند که در همین راستا هفته آینده یک بازدید از این واگن‌ها خواهیم داشت. تصور می‌کنم این واگن‌ها می‌توانند وارد چرخه خدمت‌رسانی شوند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در مورد اتوبوس‌های برقی داخلی فکر نمی‌کنم تا پایان امسال هم بتوانند این اتوبوس‌ها را بسازند تا در اختیار قرار بگیرد، گفت: اتوبوس‌هایی که در حال حاضر تحویل داده می‌شود معمولی و دیزلی هستند که همین‌ها نیز متاسفانه براساس آنچه وعده داده شده بود تحویل داده نمی‌شود لذا روز سه‌شنبه معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در گزارشی آمار و ارقام یا درخصوص تعداد اتوبوس‌های تحویل گرفته شده در سالی که گذشته ارائه خواهند کرد.

چمران با تاکید بر اینکه تصور نمی‌کنم از ششصد و خورده‌ای دستگاه اتوبوس چیز بیشتری تحویل داده شده باشد، افزود: این تعداد از کارخانه‌های مختلف بوده که آنها هم مشکل دارند. باید شاسی این اتوبوس‌ها خریداری شود و گریبکس‌ها وارد کشور شود که تعدادی در گمرک گیر کرده. ما همه این موارد را رصد می‌کنیم تا تلاش می‌کنیم مشکلات را حل کنیم. اگر این مشکلات حل شود تعداد زیادی وارد کشور خواهد شد.

وی در خصوص ورود تاکسی‌های برقی به کشور نیز گفت: تاکسی‌ها توسط بخش خصوصی وارد می‌شوند در حقیقت خودشان خودروها را می‌خرند و وارد می‌کنند لذا خیلی در این مورد اطلاعی ندارم و اسراری هم  به ورود تاکسی‌ها نداریم چراکه شهرداری نمی‌تواند تاکسی‌دار شود و باید این خودروها به تاکسی‌ران‌ها واگذار شود. در این زمینه طرح‌هایی پیش‌بینی شده که براساس آن عمل خواهد شد. بی‌تردید اگر تاکسی‌های برقی خوب وارد شود کار ارزنده و خوبی است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: درخصوص تاثیر ورود خودروهای برقی بر میزان آلودگی هوا نیز باید محیط زیست این موضوع را مورد سنجش قرار دهد و نظر خود را اعلام کند. وقتی اعلام می‌شود آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه است با ورود خودروهای برقی که آلودگی ندارند همانند شهرهای دیگر دنیا می‌توانند تاثیر مثبتی بر آلودگی هوا داشته باشند.

چمران در پاسخ به سؤالی درخصوص تامین زیرساخت‌های لازم برای خودروهای برقی گفت: اتوبوس‌ها هنوز وارد شده و برای تاکسی‌ها خودشان می‌توانند در خانه و با برق معمولی این خودروها را شارژ کنند و نیاز نیست که حتما از شارژرهای عمومی استفاده کنند. لذا بخش خصوصی برای خودروهای برقی آماده است. در مورد اتوبوس‌ها نیز باید شب در جایگاه‌ها شارژ شود که نیاز از تعدادی کافی از شارژرها تامین شود.

آخرین جزئیات از فرایند "برقی‌سازی خودروها و موتورسیکلت‌ها"

وی در خصوص روند اجرای مسکن‌سازی در تهران نیز گفت: ما در مورد مسکن برنامه خاصی نداریم و این اقدام توسط وزارت مسکن و شهرسازی دنبال می‌شود. در این میان مدیریت شهری به صورت مشارکتی و با در اختیار گذاشتن زمین به عنوان همکار و هماهنگ‌کننده عمل می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است
  • ببینید | از کجا بفهمیم نماز هایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟
  • قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه وارد شبکه ریلی راه‌آهن شرق نشده است
  • قطار ترانزیتی افغانستان -ترکیه وارد شبکه ریلی راه‌آهن شرق نشده است
  • استقامت مردم غزه دشمن را به زانو درآورده است
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می‌شود
  • اتوبوس‌های برقی داخلی تا پایان سال هم ساخته نخواهند شد
  • دوره سراسری «انسان مدیر؛ انسان سعادتمند» برگزار می شود