Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@15:41:59 GMT

سینما با اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی مجددا فعال شود

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۳۵۱۶

سینما با اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی مجددا فعال شود

به گزارش روز جمعه روابط عمومی موسسه تصویر شهر، هاشم میرزاخانی شامگاه پنجشنبه با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی با موضوع خاموشی سالن‌های سینما در دوران شیوع ویروس کرونا اظهارداشت: سینماها و جریان فرهنگ و هنر به عنوان اولین مدافعان از همان روزهای اولیه شیوع این بیماری به میان آمدند و از اوایل اسفند فعالیت خود را تعطیل کردند، تمامی سالن‌ها را بستند، از تجمع مردم جلوگیری کردند و در کنار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای کنترل این بیماری لبیک گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، ایجاد و حفظ آرامش روحی و روانی را از ویژگی‌های فعالیت‌های فرهنگی و هنری عنوان کرد و گفت: برای هنرمندان و صنوف مختلف سینمایی و فرهنگی و هنری این مقوله بسیار مهم است.

میرزاخانی افزود: خدا را شکر می‌کنیم که کشور ما توانست در این مقوله برگ زرین دیگری را به فعالیت‌های خود اضافه و تا حدودی این ویروس منحوس را کنترل کند و شرایطی را ایجاد کند که آن مرگ عجیب و غریبی که شاهد بودیم را تا حدودی کنترل کند.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر با اشاره به بازگشایی تمامی اصناف در حوزه‌های مختلف تجمعی بیان کرد: این صنوف هیچ قابلیت کنترل فاصله‌های اجتماعی را ندارند، شرایط به گونه‌ای شده که مردم زندگی عادی خود را می‌کنند.

وی افزود: من این مسئله را تایید یا رد نمی‌کنم، اکنون پروازهای هواپیمایی برقرار است، متروها مملو از جمعیت است و فقط سالن‌های سینما و تئاتر بسته است. در حالی که سینماها تنها جایی است که قابلیت شماره‌گذاری دارد و ما به راحتی می‌توانیم فاصله اجتماعی را کنترل کنیم.

یک بام و دو هوا رفتارشدن با مشاغل مختلف آسیب‌زننده است

میرزاخانی با اشاره به تدوین دستورالعملی برای بازگشایی سالن‌های سینما در شرایط شیوع کرونا اظهارداشت: نمایندگان سازمان سینمایی هم با ما هم عقیده بودند، سلامت مردم برای ما مهم است اما یک بام و دو هوا رفتارشدن با مشاغل مختلف آسیب زننده است.

وی که من به نمایندگی از جامعه سینماداران در این برنامه حضور داشت، گفت: اکنون در کشور ما سه هزار نفر مستقیماً در حوزه پخش و اکران سینماها فعالیت دارند و از سوم اسفند تاکنون هیچگونه ورودی به این جریان وارد نشده است.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر افزود: همه اعضای این صنف از روز اول این بحران متفق‌القول می‌گفتند با کمک هم این بحران را پشت سر خواهیم گذاشت اما اکنون تنها جایی که بازگشایی نشده سینماهاست، این عجیب است حتی کارکنان بخش خصوصی به طور کامل فعالیت کارکنان خود را تعطیل کرده‌اند. اینگونه اتفاقات چرخه اکران و تولید را عقب می‌اندازد و در نهایت فعالیت‌های فرهنگی نیز به تعویق می‌افتد.

وی با بیان اینکه ما باید با بیماری کرونا زندگی کنیم، اظهارداشت: تنها جایی که در اثر هر گونه اتفاقی در کشور آسیب می‌بیند حوزه فرهنگ و هنر است، این موضوع اتفاق پسندیده‌ای نیست و باید برای آن فکری اساسی کرد.

پیشنهاد اجرای طرح «سینما روباز» در تابستان

میرزاخانی با اشاره به طرح پیشنهاد راه‌اندازی سالن‌های روباز سینمایی برای ایام تابستان به سازمان سینمایی گفت: طرحی مانند سینماماشین که البته چندان برای مردم جذابیت نداشت اما به هرحال در نوع خود حرکتی است، به نظر من با سینمای روباز می‌توانیم حداقل در تابستان یک گام مثبت برداریم.

وی درباره برخی نظرسنجی‌ها مبنی بر اینکه حتی اگر سینماها بازگشایی شوند مردم استقبال نخواهند کرد، افزود: اگر قرار است یک سال بنشینیم قطعا اتفاقات عجیب و غریبی هم در حوزه اقتصادمان رخ خواهد داد، به هر حال هنر با اقتصاد در هم تنیده است، اگر اکنون پول آثاری که ساخته شده برنگردد قطعاً آن تهیه کننده نمی‌تواند اثر بعدی‌اش را شروع و تولید کند، از آن طرف سینماداری که کارکنان چشمگیری دارد دچار بحران جدی می‌شود.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر خاطرنشان کرد: تمامی فعالیت‌هایی که در اطراف می‌بینیم خطرشان بیش از سالن‌های سینمایی است. در حال حاضر مساجد و زیارتگاه‌ها هم با رعایت نکات بهداشتی بازگشایی شده‌اند. ما دو فصل اصلی اکران را که شامل اکران نوروز و عید فطر بود از دست داده ایم.

وی با اشاره به اینکه در این چهارماه بیش از ۳۵ درصد فروش سینمای ایران عقب افتاده است، اظهارداشت: سال گذشته ۲۹۹ میلیارد تومان فروش سینمای ایران بوده است که این فروش نسبت به سال قبل ۱۸ درصد افزایش داشته است اما مخاطب از ۲۶ میلیون به ۲۴ میلیون رسیده است، اکنون با ضریب ۴۰ درصد اگر این سه ماه را هم کم کنیم درآمد سینمای ایران زیر ۸۰ میلیون می‌رود.

اکران فیلم در سالن‌های کوچک به صورت جمع‌های خانوادگی

میرزاخانی با اشاره به اینکه سالن‌های کوچک سینمایی می‌توانند نسبت به اکران آثار خانوادگی اقدام کنند، گفت: در این طرح سالن‌های کوچک در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد که هر خانواده بتواند با دیگر اعضای خود به صورت دسته جمعی در سالن سینما فیلم ببیند.

وی درباره کاهش نرخ‌گذاری مناسب برای افزایش جمعیت مخاطبان گفت: نرخ بلیت را مسئولان در شورای نرخ‌گذاری بررسی می‌کنند و ما تابع قانون هستیم اکنون ما در مهم‌ترین فصل اکران هستیم و باید تصمیم‌گیری شود، همه ما بلاتکلیف هستیم و این اتفاق بدی است، به هر حال هر کدام از ما جوابگوی خانواده‌ای هستیم و در مجموعه‌های خود فعالیت می‌کنیم.

میرزاخانی با اشاره به توقعات جامعه سینماداران از دولت افزود: هزار میلیارد یورو برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته شده و اعمال سیاست‌های حمایتی از مشاغل یکی از بخش‌های مهم آن است.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر با طرح این سوال که اقتصاد سینماگران باید بچرخد یا خیر؟، بیان کرد: توان مجموعه‌های ما برای حمایت امور مالی کارمندان خود تمام است، بخش خصوصی هم که در این حوزه فعالیت کارمندان خود را کاملا تعطیل اعلام کرده و جاهایی که در این مدت توانسته‌اند تا حدودی سرپا باقی بمانند مجموعه‌هایی بوده که کمک‌هایی از طریق سازمان‌هایشان به آنها می‌رسیده است. ما در موسسه تصویر شهر توانسته‌ایم بخش کمی از حقوق کارکنان را با بودجه‌ای که از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گرفته‌ایم، تامین کنیم.

تهران و کلانشهرها قطب جدی فروش سینمای ایران

وی درباره بازگشایی سینماها در مناطقی که سفید اعلام شده بود، گفت: عمده فروش سینمای ایران در کلان شهرهاست، تهران یک قطب جدی فروش سینمای ایران است، سال ۹۸ و در فروردین ماه سینمای تهران ۳۶ میلیارد تومان فروش داشته است، در حالی که کل فروش کشور ۵۸ میلیارد تومان بوده است.

میرزاخانی افزود: به عنوان مثال در اسفندماه که در اثر کرونا لطمه دیده‌ایم فروش یک میلیارد و ۲۸۰ تومان در تهران بوده است در حالی که کل فروش دو میلیارد تومان بوده است، به نظر من کلانشهرها هستند که عمدتاً در توسعه سالن‌های سینمایی فعالیت داشتند و اکران برای آنها جدی‌تر است. در شهرستان‌های کوچک سینماها یا مخاطب جدی نداشتند یا دست بخش خصوصی بوده و یا زیرمجموعه حوزه هنری هستند.

اختصاص بودجه‌ از صندوق ذخیره ارزی توسعه ملی به بخش فرهنگ و هنر

مدیرعامل موسسه تصویر شهر درباره اختصاص وام ۱۰میلیون تومانی به هر پرده نمایش اظهارداشت: در این شرایط ما درک می‌کنیم که کل بودجه اقتصادی کشور دچار التهاب شده است، درآمدهای خود دولت پایین آمده و بسیاری از درآمدها صرف فعالیت‌های درمانی می‌شود.

وی گفت: اینها همه قابل قبول است اما توقع ما به عنوان جریان فرهنگ و هنر کشور این است از آن عددی که برای این مباحث در نظر گرفته شده و هزار میلیارد یورویی که از صندوق ذخیره ارزی توسعه ملی برداشت شده قابلیت حمایت از این بخش را هم دارد، به هر حال این بخش نیز شامل اقشاری هستند که در این جامعه فعالیت می‌کنند، توقع ما از دولت این است که نیم‌نگاهی هم به این بخش داشته باشد.

میرزاخانی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در خانه سینما مبنی بر بدهی‌های سالن‌داران برای فروش سال گذشته افزود: در این جلسه تصمیم گرفته شد که به صورت وام قرض‌الحسنه این بدهی پرداخت شود، همچنین دید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همیشه کمک به جریان فرهنگ است.

وی بیان کرد: در بخش تولید همیشه کمک بنیاد سینمایی فارابی بوده و بخش اعظمی از آثار سینمایی از این مجموعه کمک می‌گیرد، مجموعه‌های دیگری مانند سینماشهر نیز به این جریان برای ساخت و تجهیز سینمای ایران کمک می‌کنند و اینها زحماتی است که وزارت‌خانه می‌کشد.

مدیرعامل موسسه تصویر شهر گفت: در دوره پس از کرونا ما به اتحاد بیشتر میان مسئولان، تولیدکنندگان، پخش‌کنندگان و سینماداران احتیاج داریم.

تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور از ابتدای اسفند ماه سال ۱۳۹۸ با شیوع بیماری کرونا در ایران تعطیل شده است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باتوجه به ادامه شرایط انتقال بیماری کرونا، بنا به تاکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین ستاد ملی مقابله با کرونا، تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور را در چندین نوبت تا هم‌اکنون تعطیل کرد.

همچنین به علت استمرار شرایط انتقال بیماری در کشور، با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و تاکید صنوف مرتبط، تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور همچنان ادامه دارد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سه نوبت با اطلاعیه‌هایی تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی را اطلاع‌رسانی کرده بود.

آنچه امروز حائز اهمیت است اینکه این تعطیلی‌ها خسارت فراوان مالی را به اهالی فرهنگ، هنر، هنرمندان و همچنین سالن های مختلف نمایش از جمله سینما ،تئاتر و موسیقی وارد کرده است.

مدتی است اهالی فرهنگ، هنر و هنرمندان به عناوین مختلف بصورت مکتوب و شفاهی درخواست بازگشایی سالن‌های سینمایی و نمایش را دارند تا بتوانند از این طریق امرار معاش کرده و کمک حال چرخه اقتصاد فرهنگ و هنر کشور باشند.

برچسب‌ها ویروس کرونا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اکران فیلم پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اکران فیلم ویروس کرونا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اکران فیلم مدیرعامل موسسه تصویر شهر فروش سینمای ایران سالن های سینما میلیارد تومان ویروس کرونا فرهنگ و هنر سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

به گزارش «تابناک»، مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی کشور در اطلاعیه‌ای ضمن قدردانی مجدد از مردم قانون‌مدار ایران برای همکاری و همراهی در اجرای "طرح نور"؛گزارشی از اقداماتِ فراجا را از آغازِ طرح تاکنون تشریح کرد.

 در اطلاعیه شماره سه فرماندهی انتظامی کشور در خصوص "طرحِ نور"(عفاف و حجاب) آمده است:

با اجرای طرح نور از روز شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳  اکثر بانوان این مرز و بوم با مجریان قانون و حافظان امنیت در تعامل، همکاری و همراهی بودند.

گزارش‌های میدانی و بررسی‌های دقیق با ابزار هوشمند نشان‌داده است که وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح مطلوب‌تر بوده و این شرایط در روزها و هفته‌هایِ آینده روندِ بهتر و مناسب‌تری خواهد یافت.

براین اساس اجرای طرح نور منطبق با خواست و ساخت عمومی جامعه و مسئولین اجرایی کشور و براساس وظایف محوله به پلیس بعنوان مجری قانون در کنار دیگر ماموریت‌های امنیتی و انتظامی ، تداوم خواهد داشت و برخی شیطنت‌های رسانه‌ای توسط جریان سازی معاندین در اجرای سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت.ناگفته پیداست که پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد. فضای فعلی و راهبرد فراجا در شرایط کنونی حفظِ نظم و انضباطِ اجتماعی در قالبی ایجابی و تذکره ای است و صِرفاً با هنجارشکنانی که به حریم و حُرمتِ شهروندِ ایرانی تعدی می‌کنند برخورد قانونی توام با دقت و حساسیت خواهد کرد.

در پایان ضمن تقدیر و سپاس از مامورین وظیفه شناس پلیس که با سعه صدر و خویشتنداری توام با اقتدار، در اجرای این ماموریت مهم تلاش میکنند، قدردان شما ملت فهیم و عزیز هستیم که همواره و پیوسته برای ارتقای امنیت روانی و اجتماعی جامعه با پلیس همگام و همراه هستید.

دیگر خبرها

  • برخورد جدّی با متخلفین تبلیغات فیلم‌های سینمایی در ماهواره
  • سالن‌های جدید سینما آزادی همچنان خارج از مدار؛ افتتاح صوری یا ظرفیت واقعی؟
  • ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی
  • فروش ۳۱ میلیاردی سینما در هفته پایانی فروردین ۱۴۰۳
  • تارانتینو از ساخت فیلم «منتقد سینما» منصرف شد
  • اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب
  • اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب
  • اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور
  • هشت فیلم کوتاه خراسان شمالی به مرحله تولید رسید
  • در سینما و تئاتر چه خبر است؟