Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@22:14:40 GMT

پژمانفر: تخریب‌کنندگان عرصه‌های طبیعی کمربند جنوبی باید مجازات شوند

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۳۶۲۸

پژمانفر: تخریب‌کنندگان عرصه‌های طبیعی کمربند جنوبی باید مجازات شوند

‍‍‍‍‍‍

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام کسانی که در این پروژه مرتکب تخلف شده‌اند باید مجازات شوند تا درس عبرتی باشد برای سایر مدیران در این پروژه تا آنها بدانند ارتکاب به تخلف مطمئنا هزینه گزافی برای آنها در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، صبح امروز اعضای سمن‌های مردم‌نهاد و محیط‌زیستی و نماینده مردم مشهد و کلات به همراه جمعی از اساتید دانشگاه‌های مشهد در محل پروژه احداث پارکینگ کمربند جنوبی جمع شدند و ضمن بیان اعتراض خود مبنی بر ادامه یافتن کار تخریب این پروژه، از دستگاه قضایی خواهان مجازات عاملین تخریب ارتفاعات جنوبی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکلیف اصل ۵۰ قانون اساسی در حفظ منابع طبیعی برای آحاد ملت

در این گردهمایی مردمی، نماینده مردم مشهد و کلات اظهار کرد:امروز همه در این محل از کوچک و بزرگ، زن و مرد جمع شده‌اند تا بر حفظ میراث طبیعی و منابع ملی خود تأکید داشته باشند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی بیان کرد: این اصل به‌صراحت حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی را به‌عنوان یک تکلیف برای آحاد ملت قرار داده است.

وی بابیان اینکه محیط‌زیست و منابع طبیعی یک کشور جزو منابع تجدید ناپذیر آن است تأکید کرد: احیای مجدد این منابع امکان‌پذیر نیست مانند میراث فرهنگی و آثار تاریخی و محیط‌زیست که متعلق به یک ملت در طول اعصار تاریخی گوناگون است و باید بدانیم در صورت نابودی آن امکان ساخت و بازآفرینی مجدد آن مهیا نیست.

تله‌ای به نام سیاسی کردن امور جهت رسیدن به اهداف

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تأسف از بی‌اعتنایی که تاکنون در قبال میراث فرهنگی، تاریخی و محیط‌زیست کشور شده، تصریح کرد: تجربه هشت‌ساله من در مجلس نشان داده جریان‌های قدرت و ثروت عموماً به بهانه سیاسی کردن مسائل باعث قربانی شدن موضوعات مهم و اساسی شده‌اند، ما موارد بسیاری را داشته‌ایم که منابع ملی و مصالح مردم قربانی شد به دلیل اینکه عده‌ای توانستند این فضا را آلوده و سیاست زده کنند.

پژمانفر افزود: آخر این بازی که نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب است، بلکه جریان ثروت و قدرت و فساد قرار دارد و در آخر این ماجراها آن‌ها بردند و مردم ضرر کردند.

وی افزود: عده‌ای به من می‌گویند که چرا هم‌اکنون این موارد را می‌گویید و ما در پاسخ جواب می‌دهیم خیر هشت سال است که ما داریم می‌گوییم به شهرداری قبلی هم این موارد را متذکر شده‌ایم و مستندات این موضوع را ارائه خواهم کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین متذکر شد: با هرکسی که در این پروژه تخلف کرده، با او مخالفت کردیم و امیدواریم دستگاه قضایی با همه‌کسانی که در این پروژه مرتکب تخلف شده‌اند برخورد قضایی و جرم‌انگارانه انجام دهد، اجرای این پروژه جرم است و یک تصمیم غلط مدیریتی نیست بلکه وقوع جرم محرز است و باید مجرمان آن مجازات شوند.

برخورد قاطع دستگاه قضا با مجرمان پروژه کمربند جنوبی

پژمانفر با اشاره به یکی از اقدامات صورت گرفته در مجلس در خصوص طرحی که عدم اجرای قانون را جرم‌انگارانه تلقی می‌کند، اظهار کرد: کسی که قانون را اجرا نمی‌کند یک مجرم است و نباید تنها به عزل آن مدیر اکتفا کرد بلکه تمام کسانی که برای اجرای این پروژه مجوز دادند و در این تخریب‌ها شریک هستند و تصرفات را انجام دادند همگی مجرم تلقی می‌شوند و دستگاه قضایی باید با آن‌ها برخورد کند‌.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: تمام کسانی که در این پروژه مرتکب تخلف شده‌اند باید مجازات شوند تا درس عبرتی باشد برای سایر مدیران در این پروژه تا آن‌ها بدانند ارتکاب به تخلف مطمئناً هزینه گزافی برای آن‌ها در پی خواهد داشت، ما باید تلاش کنیم و سمن‌ها به نمایندگی از مردم از مسئولان قضایی بخواهند که کسانی که مرتکب این تخلف شده‌اند را فقط جابه‌جا نکنند بلکه برخورد قضایی با آن‌ها انجام شود و کیفرخواست برای آن‌ها صادر کنند، یقیناً این‌گونه برخورد با مجرمان این پروژه در کاهش جرم نیز مؤثر و نقش بازدارندگی از وقوع سایر تخلفات بعدی را دارد.

پژمانفر ادامه داد: ما در این خصوص تلاش‌هایی را انجام دادیم همه باید پای‌کار بیایند زیرا این موضوع مشترک بین همه افراد این جامعه شهری است، در این پروژه ستاد تدبیری که قانونی در این رابطه تشکیل‌شده بود مصوبه‌ای داشت و آن مصوبه بر این نکته تأکید می‌کند هیچ‌گونه مستحدثاتی در اینجا نباید شکل بگیرد.

شهردار مشهد به وعده اش عمل نکرد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولین موضوعی که مطرح کردند از ابتدا می‌گفتند در اینجا پارکینگ درست می‌کنیم بعد این پروژه تبدیل به کوه پارک شد و حالا به بهانه‌های مختلف می‌گویند مردم امکاناتی همچون سرویس بهداشتی و درمانگاه می‌خواهند، بهانه‌های مختلف واهی می‌آورند تمام این‌ها تخلفاتی است که باید پاسخ‌گو باشند.

پژمانفر با اشاره به بازید سال گذشته خود از ارتفاعات کمربند جنوبی به همراه شهردار مشهد، اظهار کرد: وقتی این سخنان به شهردار گفته شد او تائید کرد اما به قول وعده خود عمل نکرد.

وی گفت: به شهردار مشهد تأکید کردم، تصرفاتی که شما در حال انجام آن هستید باید این موضوع را در ذهن مردم تداعی نکند که کمربند جنوبی در حال ادامه یافتن است و شهردار مشهد ضمن تائید این نکته قول مساعد در این خصوص داده است، شاهدان آن گردهمایی هم‌اکنون در این جمع حاضر هستند که چه صحبت‌هایی با شهردار مشهد شد و او چه قولی داد اما امروز هر انسان منصف و غیر مرتبط با این پروژه را که اینجا بیاورند و بگویند در اینجا پروژه‌ای بود به نام کمربند جنوبی و آیا هم‌اکنون این اقدامات در آن راستا هست یا نیست پاسخ مطمئناً مثبت است.

تاکید نماینده مشهد بر تعارض منافع در کمربند جنوبی

پژمانفر تأکید کرد: این اقداماتی که ما الآن شاهد وقوع آن هستیم در راستای احداث کمربند جنوبی است این پروژه دقیقاً در راستای پروژه تکمیل کردن پازل کمربند جنوبی است چراکه آن سمت کمربند جنوبی را عده‌ای تملک کردند و منافع آن‌ها این اقتضا را ایجاب می‌کند این کمربند ادامه پیدا کند و این امر پنهانی برای نماینده‌ای که ازلحاظ قانونی می‌تواند تمام اسناد را بررسی کند، نیست.
وی متذکر شد: ما تلاشمان این است که در فضای آرام و به‌دوراز تنش مشکلات را حل کنیم و بیان آن حقایق مشکلی ندارد و تمام‌ مستندات مبنی بر همه افرادی که در این پهنه تصرفات و تقسیم‌بندی‌هایی داشته‌اند موجود است .
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنها چیزی که می‌تواند جلوی ادامه این کار را بگیرد این موضوع است که این منطقه حفاظت‌شده باشد و هیچ‌گونه مستحدثاتی در اینجا احداث نشود ما در اینجا نباید مستحدثاتی ایجاد کنیم، این نکته مصوبه است .

تحقیق و تفحص در مجلس در خصوص کمربند جنوبی مشهد

پژمانفر بابیان اینکه و نسبت به همین مستحدثاتی که در اینجا صورت گرفته در محاکم قضایی باید پیگیری کنیم، بیان کرد: من به‌عنوان نماینده مشهد به شما حاضرین قول خواهم داد یکی از کارهایی که در مجلس به‌زودی انجام خواهیم داد تحقیق و تفحص در مجلس در رابطه با تشکیل پرونده‌ای نسبت به تصرفات صورت گرفته در ارتفاعات جنوبی و کوه‌خواری‌هایی که در این زمینه انجام‌شده است و حتماً پرونده تشکیل خواهیم داد و به این موضوع به‌طور ویژه رسیدگی می‌کنیم تا بتوانیم جلوی کار را جدی‌تر و جامع‌تر بگیریم.

وی باری دیگر بر آمادگی خود در انجام مناظره در خصوص کمربند جنوبی تأکید کرد.

پژمانفر گفت: بعد از شکل‌گیری کمیسیون‌های تخصصی مجلس، ظرف یک ماه پرونده تحقیق و تفحص را تشکیل می‌دهیم خوشبختانه سایر نماینده‌های مشهد در این خصوص با ما هم‌راستا هستند، این مقوله چپ‌ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد بلکه خواسته تمام نمایندگان است و قطعاً از همه آن‌ها امضا خواهیم گرفت و مشارکت آن‌ها را در این کارخواهیم داشت .

تخریبات در کمربند جنوبی متعلق به سال‌های گذشته است

مدیر پروژه ارتفاعات کمربند جنوبی هم در بخش دیگری از این مراسم گفت: پروژه کمربند جنوبی قبلاً ۷۰ تا ۸۰ درصد کارهای آن انجام‌شده است و تخریب‌ها در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ به‌طور کامل صورت گرفته بوده و در انتهای سال ۹۶ این پروژه به علت تخلفات زیست‌محیطی توسط شورای حفظ حقوق بیت‌المال متوقف‌شده است.

رمضانی تصریح کرد: این شورا شهرداری مشهد را مکلف کرده است که پروژه کمربند جنوبی را به‌عنوان یک تفرجگاه استفاده کند از همین رو در دی‌ماه گذشته درخواست شهردار مشهد از ستاد تدبیر این بوده است که بخشی از این پروژه به طول ۱۲ کیلومتر به‌عنوان تفرجگاه و پارکینگ آماده‌سازی شود.

وی ادامه داد: علی‌رغم اخذ مجوزهای لازم از طرف شهرداری مشهد با ورود نماینده مشهد و کلات به این موضوع در ۲۳ اسفند ۹۸ باعث شد شهرداری از بخشی از مجوزهایی که داشت صرف‌نظر کند و مجوزی که در آن قرار بود کامل این مسیر را باز کند به این کار مبادرت نورزد.

مدیر پروژه ارتفاعات کمربند جنوبی اظهار کرد: جایی که الآن حضور دارید ورودی به این پارکینگ و تفرجگاه‌ها است ، برای حضور مردم حداقل‌هایی لازم است همان‌طور که نماینده مشهد گفت سرویس بهداشتی ساخته شود و لازم است آبی باید به دست مردم داده شود، تحلیل و راهبردهای نماینده مردم مشهد صحیح است ما در این پهنه نیازمند ساخت امکاناتی جهت رفاه حال مردم هستیم از همین رو در این پهنه، پنج خدمات رفاهی را در نظر گرفته‌ایم .

رمضانی افزود: این محلی که هم‌اکنون در آن حاضر هستید ورودی به کوه پارک است تا پابرهنگان و مستضعفان بیایند و از آن استفاده کنند و پهنه دیگری در انتهای بلوار نخل خواهد بود و یک‌ کیلومتر بالاتر پهنه‌ای تحت عنوان کودک و خانواده و در پل هاشمیه نیز پهنه‌ای برای رویدادها و اقدامات فرهنگی شهرداری در نظر گرفته‌شده است و قسمت بعدی که از قله زو است مسیری برای کوهنوردی و عموم مردم است.

ادعای پیشرفت ۸۰ درصد پروژه کمربند جنوبی جز یک دروغ تخصصی چیز دیگری نیست

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام رضا(ع) مشهد هم مسیر این پروژه را ادامه مسیر قبلی آن و تکمیل کمربند جنوبی عنوان کرد و گفت: پروژه کمربند پروژه‌ای به طول ۲۷ کیلومتر از ابتدای تقاطع نمایشگاه یک قطعه از یک تا سه دارد که در پشت پروژه آبادگران این قطعه تمام می‌شود، ۱۵ کیلومتر دیگر نیز این پروژه در قطعات چهارتا ۶ ادامه دارد و این نکته که پشت سر هم تکرار می‌شود که این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد جز یک دروغ تخصصی چیز دیگری نیست.

سعید شعرباف ادامه داد:در ۱۵ کیلومتر دوم کار و اتفاق جدی برای اجرای این پروژه اتفاق نیفتاده است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت در سه قطعه اول حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم اما مجموع پیشرفت این پروژه قطعاً عددی زیر ۴۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان شهرداری پشت سر هم این نکته را در رسانه‌های وابسته به شهرداری مشهد تکرار می‌کنند که این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تأکید کرد: این ادعا برای این است که بگویند این پروژه غیرقابل‌بازگشت است درحالی‌که این‌گونه نیست و نکته بعدی اینکه این پروژه حتی قبل از اینکه مصوبه همتا و سازمان ترافیک را بگیرد و قبل از اینکه در طرح جامع سوم فرنهاد بیاید استارت اجرایی آن خورده است و این بسیار قابل‌تأمل است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: الآن ما می‌گوییم مجوز همتا دارد اما زمانی که این پروژه شروع‌شده بود حتی مجوز سازمان ترافیک را هم نداشت علت این است که چیزی که این پروژه را به جلو می‌برد اصلاً مقوله ترافیک نیست، بلکه مسئله اراضی این منطقه است.

شعرباف افزود: نکته دیگر اینکه برای اجرای این پروژه تا اکنون مبلغی نزدیک به ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیارد تومان خرج شده است اما محاسبات نشان می‌دهد طبق مشاوره شهرداری فقط برای تملک ۳۴ هکتار در سه قطعه اول، حداقل حدود دو هزارتا دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر پول بیت‌المال باید خرج شود تا این پروژه به اتمام برسد.

وی متذکر شد: کدام منطق می‌گوید اگر ما ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان خرج کردیم و می‌دانیم که این مسیر، مسیری اشتباهی است باید بیش از ۱۰ برابر دیگر این مبلغ برای پایان یافتن آن هزینه شود؟!

تملک اراضی در شمال و جنوب حاشیه کمربند توسط ارگان‌ها و نهادهای دولتی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام رضا (ع) مشهد در ادامه سخنانش به نکته دیگر این ماجرا اشاره کرد و گفت: مسئله جدی ما در این اراضی تملک‌های دولتی است، جالب است بدانید در این مناطق طبق گزارش خدمات شهری شهرداری بیش از ۹۴ درصد از زمین‌های حاشیه شمال و جنوبی این کمربند اراضی متعلق به نهاد‌های دولتی و عمومی است یعنی در اینجا ما با مقوله زمین‌خواری فرد و شخصی طرف نیستیم بلکه در اینجا با زمین‌خواری‌های قانونی نهاد‌ها طرف حساب هستیم به‌طور مثال در اراضی آبادگران که توسط تأمین اجتماعی تملک شده است و مصوبه خاص برای اراضی خوددارند و در اراضی زکریا دو طرح تفصیلی جداگانه شورای عالی شهرسازی و معماری دارد که در آنجا در اراضی آستان قدس مجوز احداث بلندمرتبه‌سازی‌هایی شبیه پروژه لواسان داده‌شده است .

وی افزود: شما شبیه این پروژه در فاصله نزدیک به یک کیلومتر بلندمرتبه‌سازی‌هایی را شاهد هستید روی گسل اصلی زلزله مشهد یعنی اگر نقشه ابلاغی رسمی شورای عالی معماری و شهرسازی دیده شود ساخت و توسعه مسکونی در این مناطق یک خیانت و جنایت برای زندگی مردم است زیرا ثابت‌شده اینجا روی گسل قرارگرفته است.

شعرباف بیان کرد: بر طبق کمیسیون تخصصی شورای شهر مشهد، مشخصات پروژه کوه پارک، چیزی جز احداث فضای سبز آیلند کمربندی و آیلند میانی آن و منطقه فضای سبز شمالی و احداث سه عدد آبشار مشرف‌به ارتفاعات جنوبی مشهد چیز دیگری نیست من این موضوع را به شهردار مشهد هم گفتم صراحتاً باید بگویند این پروژه تناقضی با شریان پروژه کمربند دارد گفتند خیر این پروژه هیچ تناقضی با مسیر ترافیکی کمربند جنوبی و مسیری که ما آن را به‌عنوان مسیر شریانی می‌شناسیم ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام رضا (ع) مشهد توضیح داد: همین الآن در کمیسیون تخصصی شورای شهر چند روز پیش دوستان حمل‌ونقل شهرداری صراحتاً می‌گفتند مگر ما می‌توانیم در پروژه کمربندی جنوبی مانع اجرای آن شویم؟ چه کسی این را گفته است چه کسی گفته این کاربری مغایر کاربری کمربند جنوبی است؟

شعرباف گفت: کاشت درخت و فضای سبز در حاشیه کمربند جنوبی تناقضی با ادامه کار کمربند جنوبی ندارد و من تعجب می‌کنم از اینکه چطور در ستاد تدبیر مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال را به این راحتی کنار گذاشتند و دادستان مشهد در این موضوع غفلت کرد.

غیر قانونی بودن مصوبات ستاد تدبیر

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام رضا (ع) مشهد تصریح کرد: اگرچه اصل ستاد تدبیر و این دسته مصوباتی که قانون را دور می‌زند را قانونی نمی‌دانم و اساساً مگر ما مسیر قانونی برای این مصوبات نداریم؟

شعرباف با اشاره به مطالعات شهری در این رابطه گفت: امروز ۶ مطالعه شهری می‌گوید این مکان باید به کوه پارک با ماهیت حضور خانواده و پیاده مدار با کمترین بارگذاری تبدیل شود منتهی آقایان در شهرسازی و به‌ویژه در شورای شهر مشهد می‌گویند مگر ما ۲۰۰ میلیارد تومان خرج کردیم که در اختیار فضای دوچرخه و پیاده محور باشد!

زیر سوال رفتن سرمایه طبیعی شهر با ادامه کار کمربند جنوبی مشهد 

وی ادامه داد: نکته ما این است که این پروژه اقتصادی نیست، به‌ویژه که با این ۱۲ کیلومتر بزرگ‌ترین سرمایه طبیعی این شهر زیر سؤال خواهد رفت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اینجا مدیریت زمین می‌خواهد این اراضی دولتی است و قیمت اراضی بسیار بالاست و تمایل نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی بر این است که با احداث کمربند مسیر دسترسی برای توسعه آن ایجاد شود و کمربند ترافیکی بهانه است و نکته مهم اینکه ما همه بازطراحی اینجا را می‌خواهیم مطالعات هم همه این را نشان می‌دهد، مشاور آن‌هم وجود دارد مشاور می‌گوید من حاضرم بر مبنای فلسفه وجودی این مکان را به یک بوستان کوه پارک برای همه مشهد با محوریت پیاده محور تبدیل کنم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام رضا (ع) مشهد خاطرنشان کرد: حقوق مکتسبه مردم می‌گوید ما حق نداریم فضای عمومی متعلق به ۴۰ تا ۵۰ سال خاطره مردم را در اختیار شرکت تعاونی‌های نهاد‌های دولتی قرار دهیم و حق نداریم این حق عمومی به‌صورت خاص در اختیارات افراد یا ارگان‌های خاص قرار دهیم مطالعات نیز تائید کننده این موضوع است و تا آخر این ماجرا نیز سر احقاق این حق ایستاده‌ایم.

تغییر کاربری پروژه کمربند جنوبی از ترافیکی به تفرجگاهی

عضو هیأت مدیره انجمن دیده‌بان آب، هوا، زمین هم در ادامه این گردهمایی بیان کرد: کسانی که در شهرداری می‌خواهند اینجا کوه پارک احداث کنند چرا در ابتدای کار این مطالعات را انجام ندادند و نکته بعدی اینکه اگر می‌خواهید واقعاً این بزرگراه را ادامه ندهید چرا این پروژه مخرب را تغییر کاربری نمی‌دهید.

فرشته تقی‌زاده عنوان کرد: ما مطالبه‌مان این هست که اگر واقعاً قصد تغییر کاربری این پروژه را دارید این پروژه را باید تغییر کاربری بدهید و کاربری آن را از ترافیکی به زیست‌گاهی و تفرجگاهی تبدیل کنید،چون این طبیعت قدرت بازسازی و ترمیم خود را به دست آورد و ما نباید یک تخریب دیگر را به آن تحمیل کنیم. 

وی تأکید کرد: این ارتفاعات باید دست‌نخورده باقی بماند و نباید گردشگری شود و مطالبه دیگر ما این است که ارتفاعات شهر مشهد و تمام این اراضی باید به‌صورت قانونی منطقه حفاظت‌شده اعلام شود و هیچ نهاد و شخصی اجازه اینکه این اراضی را تحت تملک و تصرف خود درآورد و ساخت‌وساز در آن انجام دهد را نداشته باشد و باید قانون جلوی آن‌ها را بگیرد.

این فعال محیط‌زیست ادامه داد: مورد بعدی مجازات زمین‌خواران و تخریب‌کنندگان ارتفاعات جنوبی است یک عده تحت عنوان پروژه‌های زمین‌خواری و کوهخواری از پول جیب ملت آمدند و هزینه کردند و کوه‌های این شهر را تخریب کردند و حالا ما می‌گوییم از خطا برگردید و اصرار بر انجام خطا و اشتباه خود نداشته باشید.

وی خاطرنشان کرد: ما اینجا هستیم که شرمنده آیندگان و فرزندتان خود نباشیم در هیچ کجای دنیا کوه‌ها را خراب نمی‌کنند تا جداسازی کنند کوه‌ها فیلترهای هوای یک شهر هستند و هوای آن را تصفیه می‌کنند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن دیده‌بان آب، هوا، زمین توضیح داد: بر طبق نظر اتاق فکر دانشگاه فردوسی باد غالب از سمت جنوب به‌طرف شهر مشهد می‌وزد شما ببینید در بلوار نماز به‌محض کامل شدن این بلوار شروع به ساخت‌وساز کردند آیا کسی توانست جلوی آن‌ها را بگیرد اینجا هم اگر جاده احداث شود چون ارزش‌افزوده این اراضی خیلی قبل‌تر بین افرادی تقسیم و فروخته‌شده و تعاونی مسکن‌هایی احداث‌شده است باعث می‌شود این ساخت‌وساز‌ها تمام این کمربند را نیز در بربگیرد و جلوی وزیدن باد غالب را بگیرد و آلودگی‌های بسیار روی سطح شهر متمرکز شود.

 

گفتنی است در پایان این گردهمایی بیانیه‌ای قرائت شد و در بخشی دیگر نیز دوستداران محیط زیست برای دقایقی به صورت نمادین جلوی فعالیت بیل‌های مکانیکی و کامیون‌ها را گرفتند.

==========================

گزارش از: میثاق اشرافیان

==========================

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: مشهد مجلس شورای اسلامی محیط زیست مجازات کمربند جنوبی مشهد کوه پارک شهرداری مشهد حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی علمی دانشگاه امام رضا پروژه کمربند جنوبی اجرای این پروژه ارتفاعات جنوبی میلیارد تومان تغییر کاربری نماینده مشهد تخلف شده اند مجازات شوند شهردار مشهد ستاد تدبیر محیط زیست متذکر شد هم اکنون شهر مشهد کوه پارک عضو هیئت ۸۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۳۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در منطقه «طسوج» شهرستان چرام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سعید جاویدبخت اظهار کرد: ۱۳۰ هزار مترمربع از عرصه‌های مرتعی معادل ۱۳ هکتار از اراضی ملی منطقه «طسوج» در شهرستان چرام که با دیوار سنگی محصور و در آن نهال‌های مثمر غرس شده بود، رفع تصرف و به عرصه ملی برگردانده شد.

وی افزود: نیروهای یگان حفاظت کهگیلویه و بویراحمد به صورت شبانه‌روزی و در تمام شهرستان‌های استان برای صیانت و پیشگیری تخریب عرصه‌های ملی اقدام می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای حفاظت از منابع طبیعی و انفال با هیچ کسی تعارف نداریم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها هر نوع کاشت درختان مثمر در این عرصه‌ها جرم است، گفت: سودجویانی که اقدام به قطع درختان جنگلی کنند، بر اساس میزان قطر درختان جریمه می‌شوند.

جاویدبخت ضمن دعوت از شهروندان به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از مردم خواست تا گزارش تخریب، آتش‌سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.

کد خبر 745110

دیگر خبرها

  • تداوم ساخت ۲۴۴۶ واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام
  • تخریب دیوار سنگی در چرام برای رفع تصرف اراضی ملی
  • گلایه‌های نماینده ولی فقیه از تخریب جنگل در مازندران
  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • بریکس، میانبر تجارت جهانی
  • نقش کریدور‌های اقتصادی در نظم نوین جهانی
  • ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در قلمرو فرسایش آبی است
  • رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان سوادکوه
  • وقوع سیلاب در پنجشیر و ارزگان