Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه جنس بودجه شرکت­‌های دولتی با بودجه عمومی تفاوت دارد، گفت: بودجه شرکت­های دولتی شبیه صورت­‌حساب­‌هایی است که هر مغازه برای خودش دارد. لزوما اعداد مندرج در این صورت‌­حساب‌­ها مساوی سود مغازه نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدعباس پرهیزگاری کارشناس اقتصادی در برنامه «دیده بان» رادیو اقتصاد درباره اهمیت شفافیت هزینه­‌ها و درآمدهای دولت در بودجه عمومی کشور گفت: همه مردم انتظاراتی از بودجه کشور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر شهروندی به عنوان یک فرد ایرانی که در کشوری با ذخایر غنی زندگی­ می­‌کند، این سوال برایش مطرح است که سهم او از بودجه چقدر است و از این منابع چه خدماتی به او داده می­‌شود؟ این قبیل سوالات می­‌تواند در بحث شفافیت هزینه‌­ها و درآمدهای بودجه دسته‌­بندی کرد.

پرهیزگاری در مورد منابع تامین درآمد بودجه خاطر نشان کرد: در این خصوص سه محور وجود دارد: یک محور بحث مالیاتی است که تمام افراد و فعالین اقتصادی که در طول سال درآمدهای مختلفی دارند، پرداخت می‌­کنند. در این رابطه اینکه درآمدهای مالیاتی چگونه وصول می­شوند و چه موضوعاتی مشمول مالیات می­شوند، موضوعات مستقلی هستند که می­توان درباره بهینه و عادلانه بودن آن­ها جداگانه صحبت کرد. شفافیت مبحث مالیات می­‌تواند به مردم کمک کنند تا آگاه شوند چه بخشی از هزینه و خدماتی که دولت ارائه می­کند از مسیر مالیات تامین می­شود. برای مثال در بودجه سال گذشته 165 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی وصول شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: محور بعدی واگذاری دارایی­های مالی از قبلی استقراض و فروش اوراق است. محور سوم هم واگذاری دارایی سرمایه‌­های است که بخش عمده آن فروش و صادرات نفت و مشتقات نفتی و همچنین فروش اموال دولت است. مجموع این سه محور «منابع و مصارف عمومی» را در بودجه تشکیل می­دهند که مبلغ آن حدود 500-400 هزار میلیارد تومان است. همچنین بخش دیگری در بودجه وجود دارد که از آن با عنوان «درآمد و مصارف اختصاصی» یاد می­شود و میزان حدود 70 هزار میلیارد تومان است. این حوزه برای مثال شامل بیمارستان­های دولتی است که در عین کسب درآمد از طریق ارائه خدمات، باید حقوق کادر پزشکی خود را از راه درآمد حاصله بپردازند. براین اساس حاصل جمع ارقام منابع و مصارف عمومی با مصارف اختصاصی، کل بودجه عمومی کشور است.

*جنس بودجه شرکت­های دولتی با بودجه عمومی تفاوت دارد

وی تصریح کرد: در کنار این موضوع باید به بودجه شرکت­های دولتی نیز اشاره کرد که از لحاظ ارقام، بودجه این شرکت­ها دو سوم بودجه کل کشور است اما جنس این ارقام با بودجه مصارف عمومی تفاوت­هایی دارد؛ لذا کارشناسی و صحیح نیست که این دو عدد را با هم جمع بزنیم. زیرا این تصور اشتباه حاصل خواهد شد که بودجه شرکت های دولتی، دو سوم کل بودجه عمومی کشور است.

پرهیزگاری برای توضیح بهتر این موضوع افزود: بودجه شرکت­های دولتی شبیه صورت­‌حساب­‌هایی است که هر مغازه برای خودش دارد. لزوما اعداد مندرج در این صورت‌­حساب‌­ها مساوی سود مغازه نیست. برای مثال بودجه شرکت ملی نفت که تقریبا نیمی از بودجه شرکت‌­های دولتی را به خود اختصاص داده، کل نفت استخراج شده به قیمت غیریارانه‌­ای را منعکس می­کند. لذا جنس بودجه شرکت­‌های دولتی با بودجه عمومی تفاوت دارد.

این کارشناس اقتصادی در مورد سهم هریک از محورهای سه‌­گانه تامین درآمد بودجه سال جاری اظهار داشت: در بودجه سال 99، از محل فروش دارایی­های سرمایه­ای یعنی صادرات نفت و فروش اموال دولتی حدود 110 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. شفاف بودن ارقام بودجه به این موضوع کمک می­کند که هر شهروند متوجه شود که چقدر درآمد نفت حاصل شده است و و از این مبلغ سرانه هر فرد به چه میزان است تا در نهایت انتظارات جامعه با آن تنظیم شود.

وی ادامه داد: در بودجه سال جاری درآمد دولت از راه فروش نفت 40 تا 50 هزار میلیارد تومان لحاظ شده که اگر این رقم را به 80 میلیون نفر تقسیم کنیم، سهم هر فرد ایرانی ماهانه 40 تا 50 هزار تومان می­شود. با اطلاع از این مساله، این سوال پاسخ داده می­شود که سهم منابع طبیعی کشور در بودجه و خدماتی که دولت ارائه می­دهد چقدر است.

پرهیزکاری خاطر نشان کرد: همین محاسبه را می­توان در بحث مالیات انجام داد. همان طور که اشاره کردم این موضوع انتظارات را نسبت به بودجه و خدمات دولتی روشن می‌کند. همچنین به ما کمک می‌کند تا وقتی در آینده بخواهیم هزینه‌های دولت و بودجه­‌ریزی برای خدمات را بررسی کنیم، ببینیم آیا دولت توانسته است برای مثال سرانه 40 هزار تومانی هر شهروند از صادرات نفت را به نحو بهینه خرج کند؟

وی افزود: در از طریق شفافیت درآمدهای مالیاتی نیز می­توان به این نکته پی برد که سهم فعالین اقتصادی کشور در تامین هزینه‌­های عمومی چقدر است. در حال حاضر ممکن است به علت غیر عادلانه بودن نحوه مالیات­‌ستانی و پایه‌­های مالیاتی بر برخی افراد فشار زیادی وارد باشد و برخی دیگر که درآمدهای زیادی دارند و بعضا هم برای آن چندان زحمت نکشیده‌­اند، سهم اندکی را بپردازند. اما بودجه می تواند نشان دهد مثلا مالیات بر ثروت یا مالیات اقشار خاص چه سهمی از تامین هزینه‌­های کشور را پوشش می­‌دهد.

*ابتکار پاکستان برای شفافیت مالیات پرداختی توسط افراد مختلف

این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر برخی کشورها بدون آنکه شخص‌­محور باشد، مالیات پرداخت شده را شفاف می‌­کنند. یعنی با کدهای رمزگذاری شده معلوم می­‌شود هر فرد چقدر مالیات داده است. پاکستان از جمله این کشورها است. در این کشور بدون ذکر نام فرد، و صرفا با درج عنوان شغلی‌­اش، مشخص می­‌شود چه میزان مالیات پرداخت کرده است، ضمن آنکه مالیات افراد حاکمیتی با ذکر نامشان مشخص می­‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بودجه مالیات شفافیت دولت بودجه شرکت های دولتی هزار میلیارد تومان کارشناس اقتصادی برای مثال بودجه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۴۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس

در حالی که با اصلاح بخش دوم بودجه درامدهای مالیاتی ۷۰ همت کاهش یافته به نظر میرسد در صورت تصویب طرح مجلس ۱۰۰ همت از درامدهای مالیاتی نیز با کاهش رو به رو شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی بخش دوم لایحه بودجه نشان میدهد دولت حدود 70 هزار میلیارد تومان از درامدهای مندرج در قانون بودجه را تعدیل کرده است.

این عقب نشینی 70 هزار میلیارد تومانی تحت تاثیر انتقادها از دولت در خصوص افزایش 50 درصدی مالیاتها در 1403 صورت گرفته است.

این درحالی است که مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره 6 قانون بودجه را تصویب کرده که در صورت تصویب نهایی حدود 100 همت از درامدهای ناشی از حذف معافیتها کاهش خواهد یافت.

ساماندهی معافیتهای مالیاتی با نقطه نظر مثبت وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه وبودجه و رئیس سازمان مالیاتی در دستورکار قرار گرفته بود که نخستین بار رئیس سازمان بورس نسبت به حکم قانون بودجه، نکات انتقادی را مطرح کرد.

بر این اساس مجموعا 170 همت از درامدهای مالیاتی بودجه 1403 کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • سقف پرداخت حقوق در شرکت های دولتی چقدر است؟
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق‌های بورسی می‌شود؟
  • پرسودترین و پرزیان‌ترین شرکت‌ های دولتی مشخص شدند | سقف پرداخت حقوق در شرکت های دولتی چقدر است؟
  • شفافیت در هزینه‌کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق های بورسی می شود؟
  • تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی
  • دغدغه بی ثباتی قیمت‌ها به ایستگاه سوئیس رسید
  • شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • شفافیت در هزینه کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند