Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  بار‌ها شنیده‌ایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی می‌انجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل تلاش صد‌ها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرن‌ها پیش خشت‌به‌خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشته‌اند.

با شما مخاطب گرامی قراری گذاشته‌ایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می‌دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره‌ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.

برای خوشه‌چینی از این خرمن دانش و فرهنگ، جلد اول کتاب «تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» تألیف دکتر علی‌اکبر ولایتی که به سال ۱۳۹۲ در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره برده‌ایم.

سراج‌الدین محمد بن ابی‌بکر ارموی (۵۹۴-۶۸۲ق)، دانشمند و نویسنده ایرانی و از علمای منطق آذربایجان است.

او در شهر ارومیه متولد شد. مدتی را در موصل و دمشق زندگی کرد. سپس به آسیای صغیر مهاجرت کرد و در قونیه ساکن شد. ارموی در دربار عزالدین کیکاووس بن کیخسرو بن کیقباد، از سلجوقیان روم، زندگی می‌کرد و با پشتیبانی‌های او قاضی‌القضات روم شد.

ارموی با علما و بزرگان علم و ادبِ هم‌عصر خود مراوده و دوستی داشت. گفته‌اند در موصل نزد کمال‌الدین بن یونس قرائت کرده است. برخی به سبب مقام بالا و نفوذ اجتماعی‌اش با او به مخالفت برخاستند.

سراج‌الدین تقریباً تا پایان عمر کلاس‌های درس خود را برپا نگه داشت. او در شهر قونیه درگذشت. از سراج‌الدین آثاری در حکمت و منطق و اصول دین به جا مانده است؛ برخی از آثار او عبارت‌اند از:

۱. لطایف الحکمه، در زمینه حکمت به زبان فارسی که در ۶۵۵ق تألیف شده است؛

۲. مطالع الانوار، که در زمینه منطق و کلام نوشته شده است. قطب‌الدین رازی مطالع الانوار ارموی را شرح کرده و نام لوامع الاسرار فی شرح مطالع الانوار بر آن نهاده است؛

۳. التحصیل؛

۴. مختصر «المحصول»، که المحصول نوشته فخر رازی در اصول فقه است؛

۵. بیان الحق؛

۶. مجمل الحکمة؛

۷. ترجمه و تلخیص رسائل اخوان الصفا؛

۸. اللباب؛

۹. شرح کتاب الوجیز غزالی که درباره فروع فقه شافعی است؛

۱۰. مختصر الاربعین، در زمینه اصول دین.

منبع: آنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تقویم تاریخ مشاهیر ایرانی سراج الدین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۴۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماشاریپوف از ایران فرار کرد!

استقلال در روز‌های اخیر با یک جنجال تازه مواجه شده است و باید ببینیم جواد نکونام قضیه را چطور مدیریت می‌کند؟

پس از پایان بازی با شمس آذر، جلال الدین ماشاریپوف هافبک ازبکستانی استقلال، تهران را ترک کرد و برای مدت کوتاهی راهی دبی شد. البته این سفر در حالی صورت گرفت که جواد نکونام به عنوان سرمربی استقلال در جریان قرار نداشت و ظاهراً با او پیرامون این مسئله هماهنگ نشده بود! مربیان استقلال مدعی‌اند که حتی نمی‌دانند پاسپورت بازیکن ازبکستانی این تیم در داخل ساختمان باشگاه قرار داشته یا اینکه دست خود جلال الدین بوده است ولی این را می‌دانند که او از باشگاه برای سفرش اجازه گرفته و همین مسئله باعث تعجب آنها شده است، چون قاعدتاً بازیکن باید سرمربی و سرپرست تیم را در جریان بگذارد و پس از کسب اجازه از آنها با باشگاه جهت سفرش هماهنگی‌های لازم را صورت بدهد!

با توجه به شناختی که از جواد نکونام داریم، قطعاً با بازیکن ازبکستانی استقلال برخورد خواهد کرد و او را بابت اتفاق فوق مورد مخذه قرار خواهد داد ولی نکته اینجاست که شکل برخورد با او چه خواهد شد؟

 اگر قرار بر جریمه کردن ماشاریپوف باشد، نکونام عملاً نمی‌تواند کار اجرایی بکند، چون پرداخت مطالبات و کم کردن قرارداد‌ها بر عهده خود باشگاه است و اگر ثابت شود که کادر مدیریتی استقلال به جلال الدین اجازه خروج داده‌اند، قطعاً این بازیکن زیر بار هیچ جریمه‌ای نخواهد رفت ولی باید منتظر بمانیم و ببینیم که ملی پوش ازبکستانی استقلال در جدال هفته آینده برابر تراکتوربا نظر نکونام نیمکت نشین می‌شود یا اینکه تا آن زمان قضایا حل و فصل خواهد شد؟

منبع: خبر ورزشی

tags # استقلال ، ماشاریپوف سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
  • ببینید | حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی
  • «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها
  • فیلم| حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت رضا(ع)
  • هشدار ابوالغیط به نتانیاهو درباره اشغال محور صلاح‌الدین
  • ماشاریپوف از ایران فرار کرد!