Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@01:25:21 GMT

منظریه، بی‌پناه در برابر سیل

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۴۹۴۲

منظریه، بی‌پناه در برابر سیل

ناگهان سکوت شهر در هم می‌ریزد، آرامش شهروندان به کابوسی دهشتناک تبدیل و ترس و هیاهو همه جا را فرا می‌گیرد. حادثه ناگهان چونان بلایی از راه می‌رسد و کوهی از خرابی و ویرانی بر جا می‌گذارد، اما آیا راهی برای جلوگیری و کاستن از خسارات ناشی از آن وجود ندارد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، غروب یکی از آغازین روزهای خردادماه بود که نهیب سیل آرامش شهروندان شهر منظریه را بر هم ریخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارانی شدید در بالادست بارید و آب از اطراف به رودخانه‌ای که از میانه شهر می‌گذشت، سرازیر شد. متأسفانه از سالیان گذشته برخی از باغداران و مزرعه‌داران به حریم رودخانه تجاوز کرده بودند، در پایین‌دست مسیل به لایروبی نیاز داشت و پل کوچک و قدیمی موجود در میانه راه گنجایش عبور دادن آب را نداشت؛ اینگونه شد که آب طغیان کرد و مزارع و باغات حاشیه شهر و خانه‌های شهروندان را در کام خود فرو برد. حالا جای جای شهر زخم خورده سیل است و برخی شهروندانش که تا دیروز خانه و کاشانه داشتند، امروز چشم‌انتظار تدبیری امیدبخش هستند تا شاید مرحمی بر زخم‌هایشان باشد.

از وقوع سیل بی اطلاع بودیم

مرتضی رفیعی از شهروندان منظریه می‌گوید: سیلاب موجب تخریب خانه و مزارع و باغات برخی از شهروندان شد.

او ادامه می‌دهد: گل و لای اثاثیه خانه‌هایی که دچار آبگرفتگی شده را فرا گرفته، نمای داخلی منازل تخریب شده و بسیاری از این ابنیه دیگر قابل استفاده نیست.

این شهروند شهر منظریه با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت آب آشامیدنی این شهر، می‌گوید: آب شهر کیفتی که در گذشته داشت را ندارد و ما حدود ۱۰ روز از آب معدنی برای شرب استفاده می‌کردیم، زیرا به علت قطعی آب شرب، آب فضای سبز شهری را در شبکه آب خانگی جاری کرده بودند که فقط قابلیت شست‌وشو داشت.

محمود قره‌قانی دیگر شهروند منظریه با بیان اینکه ساکنان این شهر از وقوع سیلاب اطلاعی نداشته‌اند، می‌گوید: با اینکه اداره هواشناسی شهرضا درباره وقوع این پدیده هشدار داده بود، اما هیچ اطلاع رسانی قبل از وقوع حادثه از طریق پیامک یا فضای مجازی انجام نشد و شهروندان پس از وقوع حادثه در جریان شدت آن قرار گرفتند.

او ادامه می‌دهد: دیوار باغ و برخی از منازل شهروندان تخریب شد، البته شهرداری هم برای آواربرداری از کمک کردن امتناع نکرد و با تجهیزات خود اقدام به باز کردن خیابان و امدادرسانی کرد، اما تجهیزات شهرداری هم کافی نبود.

فرشته قربانی از دیگر شهروندان منظریه می‌گوید: آبی که در لوله‌ها جریان داشت قابل آشامیدن نبود و شهرداری و شرکت آب و فاضلاب شهری آب فضای سبز را وارد مدار کرده بودند؛ در آن زمان ما آب آشامیدنی خود را از طریق خرید آب معدنی از مغازه‌ها تأمین می‌کردیم.

او با بیان اینکه از مسئولان می‌خواهیم تسهیلات لازم برای جبران خسارت‌های وارد شده از سیلاب را در اختیار شهروندان قرار دهند، تاکید می‌کند: واقعاً شرایط بدی بود، امیدوارم دیگر تکرار نشود چون در آن شرایط واقعاً هیچکس نمی‌تواند برای دیگری کاری انجام دهد.

آب آشامیدنی شهر از مدار خارج شد

انتقادات شهروندان در حالی مطرح می‌شود که کیوان ایزدی، معاون امور اداری و مالی شهردار منظریه با تأیید نامطلوب بودن وضعیت آب آشامیدنی این شهر، اظهار می‌کند: وقوع سیل موجب گل آلود و سپس قطع آب آشامیدنی شهر شد، به همین دلیل مجبور شدیم آب مورد استفاده در فضای سبز را وارد مدار کنیم که از نظر شوری و میزان املاح موجود در آن در حد مطلوب نبود.

او با بیان اینکه مشکل آب آشامیدنی به زودی رفع می‌شود، می‌گوید: کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا شرایط بهداشتی آب را تأیید کرده‌اند، اما چون تلخی آن محسوس است، شهروندان نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

معاون امور اداری و مالی شهردار منظریه، از تخریب هفت باب منزل مسکونی شهروندان این شهر بر اثر وقوع سیلاب خبر می‌دهد و می‌گوید: ساکنان این خانه‌ها در خانه بهداشت، فرهنگسرای شهرداری و اماکن دیگر با همکاری دیگر شهروندان اسکان یافته‌اند.

ایزدی با اشاره به آسیب‌های وارد شده در بلوار معلم و خیابان‌های اصلی شهر، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر همه تجهیزات برای آواربرداری و رفع مشکلات بکارگیری شده است.

او ادامه می‌دهد: گروه ۲۲ توپخانه ارتش شهرضا نیز آمادگی خود را جهت همکاری در آواربرداری و ادامه عملیات تا عادی شدن شرایط اعلام کرده است؛ امیدواریم اقدامات ما برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده شهر و دیگر درخواست‌های شهروندان به نتیجه مطلوب منجر شود.

شهرداری امکان جبران خسارات را ندارد

عباس بیاتی، رئیس شورای اسلامی شهر منظریه نیز با بیان اینکه برآورد خسارت‌های وارده و تخریب منازل مسکونی هنوز ابلاغ نشده و کارکنان شهرداری همچنان مشغول خدمت‌رسانی، عکس‌برداری و تخمین جهت برآورد خسارت هستند، اظهار می‌کند: برخی از منازل دچار آب‌گرفتگی شده و گل و لای حاصل از تخریب ساختمان‌ها به مدارس و مجموعه‌های اداری شهر رسوخ کرده است، با تلاش کارگران واحد خدمات شهری شهرداری منظریه آواربرداری و بازگشایی مسیرها و رفع مشکلات ناشی از سیلاب ادامه دارد.

او با بیان اینکه شهرداری هیچ‌گونه تسهیلاتی برای جبران خسارات ناشی از سیلاب در اختیار ندارد، تصریح می‌کند: کمک‌های مجموعه شهرداری و اعضای شورا در حد خرید بلوک، تخریب موانع و آواربرداری بوده است، البته این کمک‌ها ادامه دارد و از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر منظریه از بازدید مسئولان ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان شهرضا از مناطق سیل‌زده این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر هیچ‌گونه مساعدت مالی به حادثه دیدگان انجام نشده است.

بیاتی عنوان می‌کند: رفع مشکل آب آشامیدنی، بنا به قول‌های مساعد مسئولان در کمترین زمان ممکن انجام شد و امیدواریم به دیگر مشکلات شهر که ناشی از طغیان رودخانه و جاری شدن سیلاب بوده نیز رسیدگی شود.

میزان خسارت وارد شده به منظریه ارزیابی نشده است

اما محمدرضا قنبری، رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان شهرضا نیز با بیان اینکه اعتبارات حمایتی جهت جبران خسارت‌های وارد شده به تأسیسات شهر منظریه بر اثر سیلاب هنوز ابلاغ نشده است، اظهار می‌کند: بخشی از منازل شهروندان به طور کامل و بخشی نیز تا حدود زیادی تخریب شده است.

او ادامه می‌دهد: درخواست‌های اعتبار و مساعدت به اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و مدیریت بحران استانداری ارائه شده، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرضا خاطرنشان می‌کند: پس از آواربرداری‌ها باید برای تعمیر واحدهای آسیب دیده و احداث منازل مسکونی جدید برنامه‌ریزی شود.

به گزارش ایمنا، منظریه در جنوب شهر شهرضا واقع شده است. شهرداری این شهر در سال ۱۳۷۹ تأسیس و در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 426150

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سیل شهرضا بافت فرسوده منظریه بحران مدیریت بحران شهردار شهرضا بارندگی سیلاب سیل بند امداد رسانی آبیاری فضای سبز طغیان رودخانه شهرهاي ايران شهروند حقوق شهروندی مشارکت شهروندان فرهنگ شهروندی مدیریت شهری مدیران شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق او ادامه می دهد آب آشامیدنی اسلامی شهر شهر منظریه وقوع سیل وارد شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۴۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات افزایش هزینه خدمات بهشت زهرا در سال جدید

«حسین نظری»، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران، در پاسخ به این سؤال که چرا براساس گزارش‌های منتشرشده در برخی رسانه‌ها، در سال جدید هزینه بعضی خدمات مجموعه بهشت زهرا (س) به جای ۳۰ درصد، تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد، اظهار داشت: «آنچه در برخی رسانه‌ها درباره هزینه خدمات سازمان بهشت زهرای تهران در سال ۱۴۰۳ منتشر شده، مربوط به لایحه پیشنهادی شهرداری به شورای شهر است که هنوز در شورا مطرح نشده است و انجام بررسی‌های کارشناسی درباره آن ادامه دارد.»

به گزارش ایلنا، وی افزود: در شهرداری تهران دقت می‌کنیم که حتما هزینه ارائه خدمات مختلف به شهروندان متناسب با نرخ تورم و حتی کمتر از آن افزایش پیدا کند. بر همین اساس طبق رایزنی‌هایی که با کمیسیون مربوطه در شورای شهر داشته‌ایم، هزینه خدمات بهشت زهرا (س) در سال ۱۴۰۳ حداکثر ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ بیشتر می‌شود و حتی در برخی موارد، میزان افزایش هزینه امسال نسبت به سال قبل کمتر از این رقم خواهد بود.

تلاش شهرداری برای همه‌گیر شدن استفاده از نرم‌افزار «نوماند»

نظری با بیان این که در سال جاری طرح «نوماند» برای جمع‌آوری پسماند خشک از درب منازل شهروندان در تمام سطح پایتخت اجرا می‌شود، عنوان کرد: پس از اجرای آزمایشی طرح مذکور در ماه‌های پایانی سال گذشته، امسال شهروندان می‌توانند در تمام مناطق تهران از طریق نصب نرم‌افزار «نوماند» در تلفن همراه خود، پسماند‌های خشک را درب منزل خود به پیمانکاران مجاز شهرداری تحویل بدهند که این کار می‌تواند نقش مهمی در کاهش زباله‌گردی در پایتخت داشته باشد.

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در سال جاری تلاش می‌کنیم که با انجام تبلیغات و ارائه آموزش‌های شهروندی به صورت گسترده، استفاده از نرم‌افزار «نوماند» را در میان تمام اهالی پایتخت فراگیر کنیم که البته این کار به همکاری تمام شهرداری‌های مناطق، دیگر مجموعه‌های ذی‌ربط در شهرداری تهران، رسانه‌ها و سایر دستگاه‌های فرهنگی مرتبط احتیاج دارد.

شهروندان گلایه‌های خود درباره نظافت معابر را از طریق سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند

نظری همچنین با تاکید بر این که مجموعه شهرداری تلاش می‌کند که در سال ۱۴۰۳ با اجرای طرح جامع تنظیف شهر تهران، تحول قابل وجهی را در وضعیت نظافت معابر پایتخت نسبت به سال‌های قبل ایجاد کند، عنوان کرد: شهروندان می‌توانند ناظر‌های خوبی بر عملکرد عوامل شهرداری تهران در زمینه نظافت معابر باشند، به نحوی که مردم در هر نقطه‌ای از شهر که با ضعف یا مشکلی در بخش رفت‌وروب خیابان‌ها مواجه شدند، می‌توانند موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ به همکاران ما اطلاع دهند.

وی در پایان تصریح کرد: علاوه بر سامانه ۱۳۷ که متعلق به سازمان بازرسی شهرداری تهران است، خود معاونت خدمات شهری نیز با استفاده از بازدید‌های دوره‌ای و سرزده و انجام نظارت‌های میدانی، سعی می‌کند به صورت مستمر بر عملکرد پیمانکاران حوزه جمع‌آوری پسماند و نظافت معابر نظارت داشته باشد و از نزدیک در جریان گلایه‌های مردم قرار بگیرد تا برای رفع آن‌ها اقدام کند.

دیگر خبرها

  • ۲۵ درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه
  • شهرداری زباله‌های قابل بازیافت شهروندان تهرانی را می‌خرد!
  • اجرای ۳۱ رشته مسیرگشایی با ۲۰ کیلومتر طول در تبریز
  • جزئیات بودجه شهرداری همدان در دسترس شهروندان قرار گرفت
  • صیانت از جان شهروندان با برقی سازی خودروها
  • لاین دوم بام ایلام احداث می‌شود
  • بدون مشارکت و جلب رضایت شهروندان، هیچ خدمتی مؤثر واقع نخواهد شد
  • بیش از ۱۸ میلیارد تومان توسط شهرداری در منظریه هزینه شد
  • جزییات افزایش هزینه خدمات بهشت زهرا در سال جدید
  • صرف ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در منظریه