Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ترامپ سعی می‌کند با ابزار تهدید صاحبان توئیتر را با خود همراه کند و بعید به نظر می‌رسد وی چنین ابزاری را در آستانه انتخابات از دست بدهد، چون در تقابل با رسانه‌های جریان اصلی توئیتر ابزار قدرتمندی برای او محسوب می‌شود. سیدمصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره تهدید ترامپ مبنی بربستن توئیتر و امضای دستور محدود کردن آن و اینکه اساسا با توجه به اینکه این پلتفرم توئیتر عامل اصلی پیروزی او در انتخابات۲۰۱۶ بود و تا چه حد این تهدید عملیاتی خواهد شد، گفت: ترامپ و توئیتر در یک بازی که هر دو متنفع می‌شوند قرار دارند این در حالی است که ترامپ بسیار از اقدامات خود را از طریق توئیتر انجام می‌دهند تا رسانه‌های جریان اصلی را دور بزند و مستقیما با مخاطبین خود در ارتباط باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: با توجه به تعداد بالای فالوور‌هایی که او در فضای توئیتر دارد، موفق هم عمل کرده است. با توجه به نزدیکی انتخابات و اینکه او نیاز دارد با مردم بیشتر و به صورت مستقیم صحبت کند به ویژه بعد از دوران کرونا و با توجه به اعتراضات کنونی بعید به نظر می‌رسد که محدودیت‌های جدی برای توئیتر در فضای مجازی ایجاد کند.

خوش چشم تصریح کرد: با توجه به اینکه ترامپ به منظور پیروزی در انتخابات نیازمند بهبود وضعیت اقتصادی در کشور است یکی از راه‌های آن برقراری ارتباط با مردم از طریق توئیتر است، بر همین اساس ترامپ سعی می‌کند با ابزار تهدید صاحبان توئیتر را با خود همراه کند و بعید به نظر می‌رسد وی چنین ابزاری را در نزدیکی انتخابات از دست بدهد، چون در تقابل با رسانه‌های جریان اصلی توئیتر ابزار قدرتمندی برای او محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه ترامپ از تهدید همواره بهره‌مند شده است، گفت: در بسیاری از موارد البته این تهدیدها عملیاتی نمی‌شود همان طور که در سیاست خارجی او نسبت به ایران این رویه بار‌ها به چشم آمده است.

وی با تاکید بر اینکه تهدید بدون اقدام عملیاتی منجر به اعتبارزدایی از اقدامات ایالات متحده خواهد شد، افزود: این روند خسارت بزرگی برای آمریکایی‌ها به بار خواهد آورد لذا در چنین مواردی به نظر نمی‌رسد که ترامپ بخواهد تهدید خود را در مورد توئیتر عملیاتی کند.
خطای ترامپ در قبال توئیتر ناشی از عادت او نسبت به ریسک و قمار است
خوش چشم درباره اینکه چرا ترامپ در قبال توئیتر دچار خطایی با این وسعت شد، گفت: ترامپ عادت به ریسک و قمار دارد او از تهدید شفاهی به عنوان یک امر ریسک پذیر استفاده می‌کند و قاعدتا به جهت اینکه نحوه نگاه او به حوزه‌های داخلی و خارجی یک نگاه دیکتاتورمآبانه است که خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند لذا ریسک چنین اقداماتی نزد او کمتر محاسبه می‌شود. اینجاست که احتمالا خطای فاحشی به وجود خواهد آمد و آن ضربه‌ای بزرگ به آینده سیاسی آمریکا خواهد بود.
توئیتر و نگرانی از تقابل با ترامپ
این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه ترامپ تصور می‌کند تهدید در همه حوزه‌ها جواب خواهد داد، گفت: به نظر می‌رسد او در انتظار این است که با این تهدیدات توئیتر عقب نشینی کند این در حالی است که تا همین جا نیز توئیتر از حداکثر ظرفیت‌های خود در قبال ترامپ استفاده نکرده تا به تقابل مستقیم با او نرود اما ادامه این سیاست تا مقطعی نتیجه بخش خواهد بود و بالاخره توئیتر نیز باید جوابگوی افکار عمومی آمریکا باشد.

وی با اشاره به اینکه بعید به نظر می‌رسد توئیتر در فضای فعلی آمریکا گرفتار مباحثی، چون فیلتر شود، گفت: اساسا توئیتر یکی از شرکت‌های بزرگ عصر جدید از لحاظ منافع اقتصادی است که در صورت فیلتر شدن ضرر بزرگی به این بخش از نیروی اقتصادی جامعه وارد خواهد شد و به تبع آن سایر شبکه‌های اجتماعی نیز دچار تهدید و ضرر‌های مالی می‌شوند.

خوش چشم در پایان تصریح کرد: در افکار عمومی نیز فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نه تنها سودی برای ترامپ ندارد، بلکه بازخوردی منفی خواهد داشت. اساسا واکنش‌های آمریکا در مهار این قبیل مسائل تقابل مستقیم نیست و با پنبه سر می‌برد یعنی اگر  بخواهد کاری کند که فعالیت توئیتر محدود شود ابتدا محدودیت‌هایی در مورد این فضا ایجاد می کند تا به عنوان مثال سهام آن در بازار بورس سقوط کند، از طرف دیگر ترامپ اگر چنین برنامه‌ای را در دستور کار خود داشته باشد قطعا اول یک پلتفرم دیگر جایگزین توئیتر می‌کند که دست کم ۴۰ الی ۵۰ میلیون فالوور داشته باشد و بعد دست به فیلتر توئیتر می‌زند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خوش چشم توئیتر فیلتر ترامپ آمریکا انتخابات کارشناس مسائل بین الملل بعید به نظر می رسد رسانه ها خوش چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۵۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوشش رسانه‌ای که قدرت «وعده صادق» را به رخ جهانیان کشید

قدرت رسانه در دنیای امروز، قدرتی است که با هیچ‌چیز قابل مقایسه نیست؛ در واقع می‌توان گفت اگر رسانه‌ای نبود، ابعاد موفقیت‌های گسترده «وعده صادق»، آنطور که باید، بروز و ظهور پیدا نمی‌کرد و بر همین اساس است که یک پوشش رسانه‌ای قوی می‌تواند تکمیل‌کننده نقش‌آفرینی موشک‌های مقتدر باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این روزها جنگ رسانه‌ای به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راهبردهای دشمن در دنیای فعلی به‌کار می‌رود چراکه این نوع از جنگ مهم‌ترین ابزار جنگ نرم در جهانی که به‌عنوان عصر اطلاعات، عصر ارتباطات و عصر حاکمیت جریان آزاد اطلاعات، نامگذاری شده به شمار می‌آید.

این امر تا جایی قابل اهمیت است که رهبر معظم انقلاب به‌عنوان بالاترین مقام کشور در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ در خصوص جنگ رسانه‌ای دشمن هشدار داده و اعلام نمودند: «براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون‌های منطقه اطراف کشور ما، تشکیلاتی را برای این جنگ رسانه‌ای راه‌اندازی کرده‌اند و به‌طور جدی در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای آلوده کردن فضای تبلیغاتی و فکری جامعه هستند.» و با این هشدار فرمانده کل قوا، تردیدی باقی نمی‌ماند که بدانیم در حال حاضر در شرایط جنگ رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم و باید بیش از هر زمانی این موضوع را مدنظر قرار دهیم.

با این تعریف، باید به این نکته نیز توجه داشت که در دنیای امروز جنگ رسانه‌ای حتی در میان جنگ و قدرت‌نمایی نظامی نیز قابل توجه است و اهمیت امر تا جایی قابل بحث است که بنا به فرمایش رهبر انقلاب، می‌تواند جای «شهید و جلاد» را عوض کند و اینجاست که موضوع «روایت اول» بیش از هر زمان دیگری معنا پیدا می‌کند و یکی از مصادیق این موضوع، عملیات «وعده صادق» بود؛ عملیاتی که در عرض چند ساعت هیمنه پوشالی رژیم کودک‌کش را در هم شکست و نیرویی تازه به جهادگران عرصه مقاومت داد و بر همین اساس منصور براتی کارشناس مسائل رسانه و اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از ابتدای طوفان الاقصی و بعد از آن، رژیم غاصب صهیونیستی مطابق حمله به غزه یک کمپین ترور، خرابکاری و عملیات روانی علیه ایران، افراد، گروه‌ها و دولت‌هایی که در آن سهیم بودند ایجاد کرد.

وی ادامه می‌دهد: در این حمله به نحوه‌های مختلف، با اینکه گفته می‌شد ایران از این حمله اطلاعی نداشته (اما در عین حال به کمک به گروه مقاومت تردید نداریم)، اسرائیلی‌ها یک کمپین انتقام‌گیری را شروع کرده و حمله به ایرانی‌ها در خارج از کشور، حمله به منافع ایران، برخی ترورها در داخل، یا کمک به بعضی از حملات در داخل کشور از جمله انفجار در کرمان نقش‌آفرینی داشتند.

این کارشناس بین‌الملل با بیان اینکه رژیم غاصب صهیونیستی نهایتاً بزرگ‌ترین اقدام خود یعنی حمله به کنسولگری ایران را در اولین روز از آوریل ۲۰۲۴ انجام داد، تصریح می‌کند: این مسئله باعث شد سطح تقابل به سمتی برود که دیگر ایران امکان تداوم دادن به سیاست صبر استراتژیک خود را نداشته باشد، چراکه جایگاه کنسولگری برای هر دولت و به‌خصوص به شهادت رساندن افراد مهم نظامی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ در همین راستا نیاز بود که اگر ما قدرت نظامی قابل توجهی داریم از آن استفاده کنیم.

اگر واکنش مستقیمی به رژیم غاصب نشان نمی‌دادیم بازدارندگی ایران تضعیف می‌شد

براتی عنوان می‌کند: اسرائیلی‌ها، ایران را در شرایطی قرار داده بودند که اگر ما واکنش مستقیمی نشان نمی‌دادیم بازدارندگی ایران تضعیف می‌شد و این موجب می‌شد که اسرائیلی‌ها جلوتر بیایند و شاید پاسخ ندادن به این حمله منتهی به جنگ می‌شد، یعنی بیشتر از اینکه پاسخ داده شود احتمال جنگ مستقیم زیاد می‌شد، چراکه طرف مقابل جلوتر می‌آمد و احتمالاً دفعه بعد کاری می‌کرد که مجبور به جنگ با آن‌ها می‌شدیدم، در همین راستا باید جلوی آن را پیش از آنکه به آستانه جنگ برسیم می‌گرفتیم.

وی با بیان به اینکه حمله موشکی ۱۴ آوریل ایران از نظر گستردگی و از نظر اینکه یک دولت مستقل اسرائیل را هدف قرار داده در نوع خودش بی‌نظیر بود، می‌گوید: آخرین بار در سال ۱۹۷۳ جنگ یومکی پور بود که چنین اتفاقی افتاده و ۲ دولت به اسرائیل حمله کرده بودند، همچنین در سال ۱۹۹۱ یعنی ۳۳ سال پیش، زمانی که احتمال حمله آمریکا به عراق وجود داشت دولت صدام حسین یک حمله مصنوعی را انجام داد و یک سری موشک به اسرائیل زد که در آن حمله نیز اتفاق خاصی نیفتاد چراکه او می‌خواست یک ائتلافی را در بین کشورهای اسلامی به نفع خود ایجاد کند و هزینه حمله آمریکا به عراق را افزایش دهد یعنی می‌توان گفت قصد آن دشمنی با اسرائیل هم نبوده است، در همین راستا بعد از آن در ۳۳ سال اخیر هیچ دولتی این جرئت را به خود نداده است که به قلمرو اسرائیل حمله کند، از این‌رو این اتفاق نشان داد که ایران چنین قدرتی را دارد.

این کارشناس بین‌الملل با اشاره به به برنامه‌ریزی که برای حمله انجام شده بود، اظهار می‌کند: کاملاً مشخص است که در این حمله هدف ما نشان دادن قدرت بود چراکه سر جنگی روی موشک‌ها نصب نشد و می‌خواستیم نشان دهیم که ما می‌توانیم سامانه دفاعی اسرائیل را دچار اختلال و موشک‌های خود را از آن رد کنیم؛ همچنین این حمله نشان داد که سامانه دفاعی گنبد آهنین آنقدر که ادعا می‌شود دقیق نیست و نمی‌تواند همه موشک‌ها را رهگیری کند.

براتی با بیان اینکه در رابطه با تعداد موشک‌های ایران دو روایت وجود دارد که موضوع مهمی است، ادامه می‌دهد: یک روایت می‌گوید که کمتر از ۱۰۰ موشک پرتاب شده و روایتی دیگر می‌گوید که تعداد موشک‌ها حدود ۳۵۰ مورد بوده است.

وی تصریح می‌کند: باید توجه داشت که از روزهای اول جنگ غزه، گروه‌های مقاومت به سمت اسرائیل در یک روز ۱۰۰۰ موشک ارسال کردند که این موشک باران انبوه باعث شد گنبد آهنین و سامانه دفاعی اسرائیل نتواند آن‌ها را بگیرد؛ همچنین ما الان با تعداد بسیار اندکی این حمله را انجام دادیم و طبیعتاً زرادخانه موشکی ایران چندین برابر قدرتمندتر از زرادخانه موشکی حماس است، بنابراین ایران می‌تواند در یک روز چند ۱۰۰۰ موشک را اگر بخواهد روانه کند و در آن شرایط باید ببینیم که امکان گنبد آهنین چه هست.

این کارشناس بین‌الملل می‌افزاید: همین الان اعتراف آمریکایی‌ها این است که ۹ موشک با اسرائیل برخورد داشته و در ویدئوهای مختلف نیز شاهد بودیم که چند موشک برخورد داشته است، به طوری که در یکی از آن ویدئوها فقط هفت تا از موشک‌ها با پایگاه نواتیم برخورد می‌کرد؛ بنابراین هدف اصلی در این حمله نشان دادن قدرت و امکان ایران بود نه تلفات گرفتن.

براتی با بیان اینکه در حال حاضر ما دست برتر را داریم و باید ببینیم که اسرائیل چه واکنشی نشان می‌دهد، می‌گوید: هرچه زمان می‌گذرد به نظر می‌رسد که احتمال حمله هم سطح اسرائیل با هم سطح ایران کمتر می‌شود چراکه اکنون فشارهای بین‌المللی روی اسرائیل مبنی بر این است که پاسخ نظامی به اقدام ایران و حمله انتقامی ندهد، از این رو احتمال دارد با شکل‌گیری یک ائتلاف و اجماعی برای تحریم ایران و گسترش آن به خصوص تحریم علیه سپاه همراه شود.

پوشش رسانه‌ای که قدرت را به رخ می‌کشد

وی با بیان اینکه در این حمله هدف سیاست‌گذاران ایرانی برخورد موشک‌ها به قلمرو اسرائیل بوده و تا حد زیادی این اتفاق محقق شد، ادامه می‌دهد: در طوفان‌الاقصی چنین اطلاعی رخ نداد و به صورت غافلگیرانه انجام شد که بر موفقیت آن‌ها تأثیرگذار بود، اما در این حمله اولاً از قبل اطلاع‌رسانی انجام شد بنابراین در درجه اول نمی‌توان انتظار داشت که تعداد زیادی از موشک‌ها برخورد کنند چراکه طرف مقابل در آماده‌ترین حالت و در صد درصد آمادگی به سر می‌برد، از طرفی دیگر روایت‌های مختلفی مبنی بر اینکه بین ۲۰ درصد از موشک‌ها برخورد کرده، یا بعضی از رسانه‌های خود اسرائیل حدود ۳۰ درصد را مطرح کردند و روزنامه‌ای معاریو نیز اعلام کرد ۸۴ درصد رهگیری موفقیت‌آمیز انجام شد یعنی در واقع ۱۶ درصد از موشک‌ها برخورد داشته وجود دارد؛ در همین راستا روایت‌ها متفاوت است و باید زمان بیشتری بگذرد تا این موارد بررسی شود و نهایتاً آمار دقیق‌تر برای اینکه چه میزانی برخورد انجام شده و… را اعلام کنند.

این کارشناس بین‌الملل با اشاره به پوشش رسانه‌ای «وعده صادق» تصریح می‌کند: پوشش رسانه‌ای این اتفاق نسبت به سایر پدیده‌ها و تحولات چه درمورد رسانه ملی و چه در مورد رسانه‌های مکتوب خیلی بهتر بوده و سطح بالاتری داشت و ما شاهد تلاش برای آماده‌سازی اذهان بودیم که نمی‌شود گفت ایده‌آل بوده اما نسبتاً در سطح خوبی نسبت به سایر پدیده‌ها و اتفاقات قبلی بود؛ در همین راستا امیدواریم این سطح پوشش رسانه‌ای و جدی گرفتن رسانه در میان سیاست‌گذاران و مقامات ایرانی افزایش پیدا کند.

براتی ادامه می‌دهد: ارائه روایت اول در چنین مواقعی خیلی مهم است، چون زمانی که ما روایت اول را خودمان ارائه دهیم بعداً این امکان را داریم که روایت را اصلاح کنیم اما اگر روایت اول را ما ارائه نکردیم و جامعه و افکار عمومی چه در خارج چه در داخل آن را باور کرد خیلی فرصت نداریم که اصلاحی در آن انجام دهیم.

به گزارش ایمنا، قدرت رسانه در دنیای امروز، قدرتی است که با هیچ‌چیز قابل مقایسه نیست در واقع می‌توان گفت اگر رسانه‌ای نبود، ابعاد موفقیت‌های گسترده «وعده صادق»، آنطور که باید، بروز و ظهور پیدا نمی‌کرد و بر همین اساس است که یک پوشش رسانه‌ای قوی می‌تواند تکمیل‌کننده نقش‌آفرینی موشک‌های مقتدر باشد.

کد خبر 746903

دیگر خبرها

  • سه گروه اصولگرایان از نظر عباس عبدی : از "ارزشی های واقعی" تا "بی شخصیت های هتاک"
  • پوشش رسانه‌ای که قدرت «وعده صادق» را به رخ جهانیان کشید
  • اراده ایران در کنشگری فرامنطقه‌ای
  • سپاه هر جا که انقلاب دچار تهدید باشد، پاسدار ایران است
  • احتمال تقابل دو قدرت فوتسال آسیا/ حفظ رکورد یا انتخاب مسیر آسان؟
  • سکوت برای کاهش تنش؛ سیاست اسرائیل در برابر قدرت نظامی ایران
  • ظریف: ترامپ از من چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما اجازه نداشتیم/ آمریکایی‌ها هم در برجام علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات
  • قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است
  • سردار شکارچی: هرگونه تهدید مرزها با درس بزرگ نیروهای مسلح ایران مواجه خواهد شد