Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدتی است فیلمی در صفحات مجازی دست به دست می‌شود که در آن از فاجعه‌ای در حوزه میراث فرهنگی سخن به میان آمده. امین داوودی (دبیر انجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی) با انتشار فیلمی از تخریب و از بین رفتن نقش برجسته اشکانی خونگ اژدر ایذه، گفت: اینجا یک سایت تاریخی است که  در میانه آن سنگی وجود دارد که در یکسوی آن نقش برجسته دوران اشکانی و در سوی دیگر آن  کتیبه ایلامی نقش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  یک قلعه و قبرستان تاریخی  نیز در این محوطه قرار دارد. 

 او ادامه داد: باتوجه به شرایط جوی منطقه و عدم حفاظت از این نقش برجسته‌ها، امروز شاهد از بین رفتن آنها هستیم. شاید شکل‌گیری یک  شکاف در بالای نقش برجسته اشکانی که سبب شده تا آب باران مستقیم روی این نقش برجسته بریزد، یکی از عوامل‌ اصلی در تسریع محو شدن این نقش برجسته باشد. 

داوودی با اشاره به آنکه دو سال پیش نامه‌نگاری‌هایی برای رسیدگی به وضعیت نقش برجسته خونگ اژدر با معاون میراث فرهنگی  کشور و مدیرکل میراث و گردشگری استان خوزستان انجام داده است، گفت: در آن دوران این نقش برجسته هنوز شفاف بود و تا این اندازه آسیب ندیده بود. از مسئولان امر درخواست کردیم تا سایبانی روی این نقش برجسته قرار دهند تا آب باران و عوامل جوی  آسیب کمتری را متوجه آن کند؛ با این وجود هیچ اقدامی طی این سال‌ها انجام نشد و بعد از گذشت دو سال شاهد از بین رفتن این نقش برجسته اشکانی هستیم. وضعیت این نقش برجسته بحرانی است.

دبیر انجمن علمی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به بازگشت نقش برجسته سرباز هخامنشی که چندی پیش در سفر رئیس جمهور محقق شد، گفت: این نقش برجسته که حدود ۲۰ در ۳۰ سانتیمتر است، در بازار سیاه فروش اشیای عتیقه ۴ میلیارد دلار قیمت‌گذاری شده بود. اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم، می‌توان گفت نقش برجسته خنگ اژدر که ابعاد آن چندین برابر نقش برجسته سرباز هخامنشی است، ده‌ها میلیارد دلار ارزش دارد، با این وجود به حال خود رها شده و حتی یک سایه‌بان ندارد. باد و باران خطری بسیار جدی برای این نقش نگاره تاریخی است، این درحالی‌ست که سنگ‌نگاره‌ کوچک‌تری در نزدیکی این سنگ‌نگاره وجود داشت که طی یک دهه گذشته به سرقت رفته است.

او با اشاره به نقش برجسته دوران ایلامی‌ها که در روی دیگر این سنگ وجود دارد، گفت: کتیبه‌ای وجود دارد که به دلیل محو شدن مشخص نیست. البته نکته قابل توجه آن است که در پای این سنگ‌نگاره شاهد انجام حفاری هستیم و اینگونه به نظر می‌رسد چیزی که در آن وجود داشته را از بین برده یا برداشته‌اند. البته مسئولان میراث‌فرهنگی می‌گویند  این منطقه توسط هیات ایرانی و ایتالیایی کاوش شده اما هنوز گزارش‌های این کاوش منتشر نشده است. آیا می‌توان حفاری کرد و بعد گودال را پرکرد آنهم بدون هیچ نشان یا تابلو و محوطه را بدون نگهبان به حال خود رها کرد؟

به گفته داوودی ده متر آن‌سوتر نیز گودال‌هایی حفاری شده که بنابر گفته مردم محلی کاملا جدید هستند و نشان از حضور حفاران غیرمجاز در منطقه دارند. بخشی از این نقش برجسته نیز به سرقت رفته است، با این وجود نه از حفاظت خبری هست نه از نگهبان...

 نقش برجسته خونگ اژدر یکی از آثار باستانی استان خوزستان است که در ۱۵ کیلومتری ایذه در منطقه طایفه نوروزی در شرق روستای خونگ اژدر قرار دارد و در سال ۱۹۶۱ میلادی توسط لویی واندنبرگ کشف شد. این سنگ‌نگاره دارای دو نقش برجسته است که یکی متعلق به دوره ایلامیان و دیگری به زمان اشکانیان تعلق دارد. نقش برجسته ایلامی تا حدود زیادی محو شده اما مشخص است که موضوع آن بار عام به حضور پادشاه است. در دومین نقش برجسته (سنگ‌نگاره اشکانی) تصویر یک مرد سوار بر اسب، یک مرد در وسط، سه مرد به صورت ایستاده و دو کبوتر دیده می‌شود. گفته می‌شود مرد سوار بر اسب مهرداد دوم اشکانی است و پشت سر او فردی به عنوان ملازم دیده می‌شود.  در زمان ایلامی‌ها کتیبه‌ای روی این سنگ نقش می‌کنند که امروزه آن را با نام نقشه شماره ۱ خونگ اژدر می‌شناسیم. بعدها در دوره الیماییان نقش بزرگتری در سمت دیگر این سنگ تصویر می‌کنند که آن را به نام نقش شماره ۲ متعلق به دوره الیماییان (همزمان با دوره سلوکی و اشکانی) می‌شناسیم.

مهدی فرجی (رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه) درخصوص وضعیت سنگ‌نگاره خونگ اژدر به ایلنا گفت: این تکه سنگ بیش از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد از بخش اصلی کوه جدا شده و به همین شکل روی زمین می‌افتد و باقی می‌ماند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه با اشاره به آنکه محلی که از آن به عنوان حفاری یاد و گفته می‌شود گنج در آن پیدا کرده و برده‌اند صحت ندارد، گفت: در سال۱۳۸۷ در این محل گمانه‌های باستان‌شناسی زده شد و از آنجا که هیچ لایه باستانی در آنجا پیدا نشد به همان شکل باقی ماند. در همان سال برای اولین بار در ایران اسکن لیزر هوشمند سه بعدی دستی نقش الیمایی و کاوش در  روبروی نقش نیز انجام شد. نتایج این تحقیقات به‌صورت یک کتاب قطور در مقیاس جهانی در مجله جهانی parthica به چاپ رسیده و نسخه‌هایی از آن در اختیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و استان قرار گرفته است و ادعای وجود نداشتن گزارش و منتشر نکردن آن درست نیست. بر همین اساس هم عملیات بازسازی صورت می‌گیرد تا عوامل آسیب‌رسان و چگونگی شکل‌گیری نقش برجسته مشخص شود. درنهایت ما متوجه شدیم سنگ‌نگاره نسبت به زمان کشف تا حدودی  فرسایش پیدا کرده است. این مطالعات همچنان ادامه دارد. همچنین می‌توان گفت در زیر نقش ایلامی، پناهگاه طبیعی یا یک جان‌پناه سنگی قرار داد که هیچ حفاری در آن نقطه انجام نشده و این موضوع که در این منطقه حفاری صورت گرفته تا گنجی به دست بیاید و به یغما برده شود، درست نیست!

با وجود آنکه مطالعه روی نقش ایلامی و نقش برجسته خونگ اژدر از سال ۸۶ در حال انجام است اما به گفته فرجی تا این مطالعات پایان نیابد و به نتیجه روشنی دست پیدا نکند، نمی‌توان نتیجه مطالعات را اعلام کرد. البته اطلاعات قابل توجهی در این دو نقش برجسته  وجود دارد چراکه یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های دوران الیمایی- پارتی با حضور مهرداد اول شاه بزرگ اشکانی است که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی از این دوره در اختیار ما بگذارد. 

کاوش های باستان شناسی سال ۱۳۸۸ در روبروی نقش شماره ۲ الیمایی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه با اشاره به آنکه همواره حفاظت و نگهداری نقش برجسته‌ها یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های حوزه حفاظت و مرمت در دنیا بوده و هست، گفت: نقش برجسته‌ها و سنگ‌نگاره‌هایی که از دوران مختلف به خصوص دوران هخامنشیان  و اشکانیان باقیمانده چه در بیستون،  نقش رستم و...  همواره در طی سالیان سال در معرض تخریب و آسیب قرار داشته و دارند و ما همواره شاهد تاثیر عوامل جوی بر این نقش برجسته‌ها و سنگ‌نگاره‌ها هستیم چنانکه در بیستون کرمانشاه نقش برجسته داریوش در چندین نقطه به دلیل آسیبی که دیده بود، توسط خود هخامنشیان مرمت شده است. می‌توان گفت تخریب آثار سنگی بر اثر فرسایش و عوامل جوی موضوعی است که از هزاران سال پیش تاکنون وجود داشته و دارد ما نیز منکر تاثیرات عوامل جوی مانند باد و باران  بر نقش برجسته‌ها و سنگ‌نگاره‌ها نیستیم اما باید راهکارهایی اندیشیده شود تا کمترین آسیب‌ها  متوجه این میراث تاریخی شود. 

او در خصوص این پیشنهاد که می‌توان نقش برجسته‌ها را در محفظه شیشه‌ای قرار داد، گفت: نباید فراموش کرد که نقش برجسته‌های تاریخی هزاران سال است که در محیط‌های طبیعی قرار دارند و با شرایط آب و هوایی خو گرفته‌اند اگر آنها را در یک محفظه شیشه‌ای قرار دهیم به دلیل تغییرات دما و درصد افزایش رطوبت تخریب سنگ‌ها تسریع شده و شاهد رشد جلبک و گلسنگ خواهیم بود. از این رو نیاز است تا با مطالعات پیش برویم. با این وجود به زودی یک سایه‌بان متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه روی نقش برجسته خونگ اژدر نصب خواهد شد. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه اظهار کرد: از سال ۸۶ تاکنون که همواره وضعیت این نقش برجسته را رصد می‌کنیم شاهد آن هستیم که  تخریب آنچنانی صورت نگرفته اما به دلیل بارندگی از روی منافذی که بر روی نقش برجسته قرار دارد آب باران بر روی نقش برجسته‌ها جاری می‌شود. این موضوع جدیدی نیست. حتی در گزارش‌های واندنبرگ آثار ریزش آب مشخص است. در فصل زمستان تا اواخر بهار آثار این آب‌ها بر روی نقش برجسته مشخص است که به صورت یک لایه تقریباً خاکستری رنگ است  و در فصل‌های بعد، رنگ سنگ به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. با این وجود امیدوار هستیم طی دو سه ماه آینده اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بر اساس مطالعات انجام گرفته حفاظ مناسب روی نقش برجسته نصب کند.

فرجی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون درصدد نصب سایه‌بان روی این سنگ نگاره تاریخی برنیامده‌اند، گفت: به دلیل کمبود اعتبار و اینکه باید پیش از انجام هر کار مطالعات مربوطه انجام شود تاکنون این سایه‌بان نصب نشده است. بدون انجام مطالعه نمی‌توان روی نقش برجسته و انواع و اقسام سایه‌بان‌ها را نصب کرد. به طور مثال چندین سال قبل شاهد نصب سایه‌بان‌های فلزی در کول فرح بودیم. وقتی آب روی این سایه‌بان ریخته می‌شد زنگ می‌زد و این آبزنگ، تبدیل به خوره سنگ شده بود؛ بعد از برداشتن این سایه بان شاهد تنفس سنگ‌نگاره و کند شدن خوردگی آن بودیم. این تجربیات به ما ثابت کرده است که باید در انتخاب سایه‌بان‌ها با دقت و مطالعه عمل کنیم.

به گفته وی، نقوش ایلامی عمق کمی دارند. هرچند در بالای کتیبه ایلامی، عمقی شبیه به ابرو برای هدایت آب باران به طرفین نقش و جلوگیری از تخریب آن طراحی شده اما باتوجه به کم عمق بودن این کتیبه بیشتر در معرض آسیب قرار دارد.

این مقام  مسئول یادآور شد: اینکه ادعا شده یک نقش دیگر در کنار این مجموعه قرار داشت و طی یک دهه اخیر به سرقت رفته است، درست نیست. هرچند درست است که این نقش برجسته سرقت شده اما این ماجرا متعلق به بیش از ۳۵ سال قبل و در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. همچنین بررسی‌های باستان‌شناسی سال ۱۳۸۶ نزدیکترین گورستان و قلعه را در بیش از ۳ کیلومتری این نقش نشان می‌دهد و نه در کنار آن!

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه با تاکید بر آنکه در این فیلم در خصوص ارزش این نقش برجسته و قیمت‌گذاری آن صحبت شده، گفت: بزرگترین اشتباه در خصوص یادمان‌های میراث فرهنگی گذاشتن قیمت روی آن و انتشار آن‌ در سطح وسیعی است چراکه  وقتی چنین کاری انجام می‌شود، حساسیت ایجاد می‌شود و کسانی که به دنبال رمالی، پیدا کردن عتیقه و حفاری غیرمجاز هستند، این تصور برایشان ایجاد می‌شود که در بطن این نقش برجسته‌ها گنج وجود دارد. اصولا قیمت‌گذاری روی نقش برجسته‌ها سبب می‌شود تا عده‌ای به این باور برسند در داخل این نقش برجسته‌ها گنج وجود دارد و برای کشف آن درصدد تخریب نقش برجسته برآیند. این امر چند ماه پیش در شهسوار ایذه اتفاق افتاد و برخی روی شیرهای سنگی قیمت‌گذاری کردند این امر سبب شد تا عده‌ای از سوداگران اشیای عتیقه به منظور کشف گنج درصدد تخریب شیرهای سنگی برآیند تا شاید در میان این شیرهای سنگی گنج پیدا کنند این در حالی‌ست که چنین تصوری اشتباه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایذه تصریح کرد: بیشترین آثار سنگی و سنگ‌نگاره‌ها دور از دسترس و در محل‌های صعب‌العبور قرار دارند و باتوجه به تعداد کم نیروهای حفاظت فیزیکی میراث فرهنگی شهرستان امکان حفاظت و نگهبانی از تمام آثار وجود ندارد و ما نیاز داریم تا مردم محلی در نگهداری و حفاظت از این آثار ما را یاری دهند. ضمن آنکه طی دوران شیوع ویروس کرونا و کاهش گردشگران در محوطه‌های تاریخی شاهد افزایش تعداد حفاری‌های غیرمجاز و حتا درگیری‌های مسلحانه و کشف باندهای سودگران اثار تاریخی هستیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خوزستان عتیقه ایذه ایلامی اشکانیان گنج کتیبه حفاری غیر مجاز نقش برجسته کاوش باستان شناسی سنگ نگاره کول فرح هیات باستان شناسی لایه باستانی گردشگری و صنایع دستی ایذه رئیس اداره میراث فرهنگی نقش برجسته ها روی نقش برجسته سنگ نگاره ها سنگ نگاره قیمت گذاری عوامل جوی کتیبه ای آب باران سایه بان شده اما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۵۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ثبات به بازار نفت / نفت برنت کانال ۹۰ دلاری را از دست داد

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که همواره بازار بین المللی نفت به افزایش تنش در منطقه خاورمیانه و به خصوص حوزه خلیج فارس با رشد قیمت واکنش نشان می‌دهد، آغاز معاملات امروز پس از تعطیلات آخر هفته میلادی با کاهش قیمت حکایت از آن دارد که بازار انتظار ادامه تنش در این نقطه از جهان را ندارد.

آمارهای بلومبرگ نشان‌می دهد در معاملات ساعات گذشته بازار جهانی انرژی قیمت نفت برخلاف انتظارات برای افزایش، روندی کاهشی را در پیش گرفت و نفت برنت با ۵۹ سنت کاهش قیمت ۸۹.۸۶ دلار در هر بشکه در حال معامله است و در واقع نفت برنت کانال ۹۰ دلاری را از دست داد.

قیمت نفت آمریکا نیز ۶۰ سنت عقب نشینی کرد و به ۸۵.۰۶ دلار در هر بشکه رسیده است.

افت قیمت نفت در بازار جهانی نشان می‌دهد که فعالان بازار ماجرای ادامه شرارت رژیم صهیونیستی و پاسخ به آن را تمام شده می‌دانند و بازار پس از حدود دو هفته نوسان به ثبات نسبی رسیده است.

کد خبر 6078656 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • رژه تجهیزات نیروی دریایی در روز ارتش نیروی دریایی ارتش
  • ماجرای سرقت وسایل زنان هوادار تراکتورسازی از امانات ورزشگاه (+عکس)
  • ماجرای سرقت وسایل زنان هوادار تراکتورسازی از امانات ورزشگاه
  • ماجرای سرقت وسایل زنان هوادار تراکتورسازی در اولین تجربه حضور در ورزشگاه
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • پیش‌بینی‌ نفت ۱۰۰ دلاری با حمله رژیم صهیونیستی به ایران
  • جزئیات دستگیری زورگیران پل صدر و ماجرای تیراندازی
  • تشریح جزئیات دستگیری زورگیران بزرگراه صدر و ماجرای تیراندازی / هشدار پلیس به سارقان
  • بازگشت ثبات به بازار نفت/ نفت برنت کانال ۹۰ دلاری را از دست داد
  • بازگشت ثبات به بازار نفت / نفت برنت کانال ۹۰ دلاری را از دست داد