Web Analytics Made Easy - Statcounter

با نگاهی سریع به وضعیت معیشت و توسعه شهری و روستایی منطقه آزاد ارس و شهرها و روستاهایی که در محدوده نیستند ولی از آن تاثیر می‌گیرند، می‌توان دریافت که متاسفانه این هدف نیز از اهداف مناطق آزاد حداقل در مدتی از فعالیت آن می‌گذرد محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یکی از مهم‌ترین اهداف مناطق آزاد بواسطه قرارگیری آنها در نقاط مرزی و محروم مطابق با آنچه که در قانون مناطق آزاد و گفته‌های مسئولان و متولیان امر رشد و آبادانی در این مناطق و در یک نگاه کلی محرومیت‌زدایی از این مناطق و حتی شهرها و روستاهای جوار آنها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی سریع به وضعیت معیشت و توسعه شهری و روستایی منطقه آزاد ارس و شهرها و روستاهایی که در محدوده نیستند ولی از آن تاثیر می‌گیرند، می‌توان دریافت که متاسفانه این هدف نیز از اهداف مناطق آزاد حداقل در مدتی از فعالیت آن می‌گذرد محقق نشده است.

 

وضع معیشتی و کیفیت خدمات عمومی  برای اهالی  روستاهای شجاع و سیلگرد و دهها روستای واقع در شهرستان خداآفرین و شهرهای نزدیک به این منطقه از جمله هادیشهر موید این امر است. در گزارش های قبلی در خصوص وضعیت بهداشت و درمان و زیرساخت های آموزشی، ورزشی، رفاهی و ... مطالبی ارائه شد.

رشد اقتصادی و عمرانی سریع در بخش‌هایی از این منطقه مرزی و کم توجهی به اقشار کم درآمد یا با درآمد متوسط کارمندی و کارگری در کنار تحمیل تورم غیرقابل تحمل به مردم عادی این مناطق آسیب جدی وارد نموده است و فعالیت دستگاه‌های حمایتی و گروه‌های جهادی و مردمی نیز قادر به جبران این شکاف نشده است.

 

فعالیت گروه جهادی شهید عبداللهی با ۹۰ عضو 

مسئول گروه جهادی شهید عبدالهی  که در منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا فعالیت می‌نماید، معتقد است با وجود تمام مشکلات اجرایی و حتی برخی کم کاری‌ها، خوشبختانه فرهنگ محرومیت‌زدایی و دست‌گیری از نیازمندان بین مردم شهرستان جلفا نهادینه شده است.

گروه شهید عبدالهی گروهی است جهادی با بیش از ۹۰ عضو از اقشار مختلف جلفا و شهرستان های همجوار که از سال 90 فعالیت خود را تحت عنوان گروه شهید مغنیه آغاز کرده و سال ۹۴ همزمان با شهادت حاج عباس عبدالهی از شهدای مدافعان حرم آذربایجان شرقی، عنوان این گروه نیز به نام این شهید بزرگوار تغییر کرده است.

بین‌المللی شدن گروه‌های جهادی شهید عبداللهی

محور فعالیت های گروه جهادی شهید عبدالهی محرومیت‌زدایی در شهرستان جلفا و مناطق همجوار آن است و در بیش از هفت سال دوره فعالیتی توانسته علاوه بر جذب و فعال سازی اعضا از مردم محلی، پشتیبانی و حمایت گروهی از دانشجویان مقطع دکترای شهر کونیا در کشور ترکیه را نیز از طریق فضای مجازی جلب کند.

به گفته مسئول گروه جهادی شهید عبداللهی بسیج دانشجویی شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس قرار بوده این دانشجویان ترکیه‌ای پیش از عید نوروز به ایران سفر کرده و در فعالیت‌های جهادی شهرستان جلفا مشارکت کنند که شیوع کرونا مانع این سفر شده اما  علاقمند هستند در صورت مهیا بودن شرایط، تابستان امسال در کارهای عمرانی و فرهنگی گروه جهادی شهید عبدالهی حضور داشته باشند.

 

ساخت ۱۰۰ باب منزل برای محرومان/ ایجاد اشتغال برای ۱۰۰ خانوار

زینالی با اشاره به اقدامات این گروه جهادی در سال‌های پس از تاسیس به خبرنگار فارس می‌گوید: با همراهی و همکاری اعضا از بدو تاسیس تاکنون نزدیک به 100 باب منزل برای افراد محروم ساخته‌ایم و برای بیش از 100 خانواده نیز در رشته‌های قالی، گلیم و ورنی بافی ایجاد اشتغال کرده‌ایم و همه اقدامات به واسطه نهادینه شدن فرهنگ ارزشمند کمک به نیازمند در بین مردم جلفا محقق شده است.

 

تهیه ۴۰ سری جهیزیه کامل

وی از اعزام به درمان دو خانواده نازا و تهیه ۴۰ سری جهیزیه کامل و کمکی نیز به عنوان بخش دیگری از فعالیت های گروه جهادی شهید عبدالهی نام برده و می افزاید: اعضای این گروه تنها در سال ۹۸ در سه دوره متفاوت برای کمک رسانی پس از حوادث رخ داده در سیل و زلزله به استان‌های کرمانشاه، گلستان و لرستان و نیز شهرستان میانه اعزام شده اند و و در میانه نیز برای خانواده زهرا و ریحانه دختران دانش آموز جان باخته در زلزله این شهرستان دو خانه ۸۵متری استاندارد ساخته شده و این اقدامات در سال ۹۹ نیز ادامه داشته است.

همچنین ساختمان بارگاه جرجیس نبی با گنبد و گلدسته صرفا با پشتیبانی گروههای مردمی و توسط این گروه احداث شده است.

 

گلایه از بی‌مهری مسولان به اقدامات گروه‌های جهادی/  عقب‌نشینی هر روزه ادارات و مسئولان در خصوص کمک

مسئول گروه جهادی شهید عبدالهی با گلایه از بی‌مهری‌های مسئولان به چنین اقدامات جهادی می گوید: هرچند برخی ادارات و نهادها از جمله آب و گاز و رسانه های محلی و صدا و سیما همراهی خوبی با فعالیت‌های گروه‌های جهادی دارند اما با وجود مکاتبات و پیگیری‌های متعدد از سایر ادارات بویژه فرمانداری جلفا، شوراهای شهر و شهرداری جلفا و هادیشهر، در بخش اعظم اقدامات جهادی گروه، حمایت مناسبی از سوی این نهادها صورت نگرفته است و متاسفانه شاهد عقب‌نشینی هر روزه ادارات و مسئولان در خصوص کمک به کاهش مشکلات و دشواری‌های چنین اقداماتی هستیم.


خلف وعده مسولان منطقه آزاد ارس

وی با اشاره به برخی حمایت‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته از پروژه‌های خانه محروم و سایر فعالیت‌های این گروه جهادی توسط منطقه آزاد ارس و مدیران آن مجموعه، وعده تامین مصالح دو باب منزل از سوی سازمان منطقه آزاد ارس را نمونه‌ای از رویکرد خلف وعده و بی‌مهری به گروههای جهادی عنوان کرده و می‌افزاید: این وعده در جریان بازدید مدیرعامل منطقه آزاد  از یکی از پروژه‌های جهادی در مهر ۹۷ داده شد و از ما خواستند درخواست مکتوبی در این خصوص ارائه کنیم و از آن زمان تاکنون بارها این وعده تکرار اما عملی نشده است.

منطقه آزاد ارس فقیر را فقیرتر و غنی را غنی‌تر کرده است

زینالی حتی به وعده اهدای چند قطعه زمین نیز اشاره می‌کند و ضمن بی‌نتیجه دانستن تمام این وعده‌ها، از تاثیرات منطقه آزاد ارس بر ابعاد مختلف زندگی مردم منطقه می‌گوید: به عنوان فردی با ۴۰ سال سابقه فعالیت اجتماعی و فرهنگی با صراحت می گویم منطقه آزادی که می تواند نعمتی برای مردم شهرستان باشد، اکنون به عامل آسیب تبدیل شده و ملموس‌ترین خروجی آن فقیرتر شدن فقرا و غنی‌تر شدن ثروتمندان و اغنیا بوده است و به واسطه افزایش سالانه فعالیت‌های گروه جهادی شهید عبدالهی در محرومیت زدایی به وضوح شاهد این موضوع هستیم.

وی ادامه می‌دهد: باید اذعان کرد در کنار مواهبی که با ایجاد منطقه آزاد در بخش‌های مختلف عاید این منطقه شده است و باید آن را هدیه نظام مقدس به مردم مرزنشین جلفا بدانیم، شرایط کنونی منطقه آزاد ارس با آرمان‌های انقلاب، امام راحل و منویات مقام معظم رهبری فاصله بسیاری دارد و هر چند حضور گردشگران و مسافران زمینه‌ساز برخی تغییرات اقتصادی و تجاری در منطقه شده است، اما آسیب‌های آن به باورها و هنجارهای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی نیز کم نبوده است.

 

 قهر صنعت و دانشگاه در صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور 

مسئول گروه جهادی شهید عبدالهی قهر صنعت و دانشگاه در صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور و نیز غیرمردمی بودن مسئولان و کارکنان سازمان منطقه آزاد ارس را از دیگر آسیب های این مجموعه دانسته و می‌گوید: متاسفانه در یک نمونه در سال گذشته اعلام شد که چندین نفر نفر از وابستگان و منتسبان مسئولان بصورت غیرمعمول و غیرعادی در سازمان منطقه آزاد ارس استخدام شده‌اند اما هیچ واکنشی در تایید یا تکذیب این موضوع از سوی مسئولان مرتبط صورت نگرفت که این موارد ضمن ایجاد فضای ناامیدی و یاس در جامعه محلی تاییدی بر این ادعا است که منطقه آزاد برای قاطبه مردم بومی منطقه مایه رشد و توسعه نبوده و بلکه مشکلات جدی برای زندگی برای آنان فراهم کرده است.

وی به آرمان‌های انقلاب برای برچیدن طاغوت و برقراری عدالت اشاره و تصریح می‌کند: هدف امام راحل و انقلاب اسلامی برابری، برادری و برقراری عدل الهی بوده است اما وضعیت امروز منطقه آزاد ارس و نتایج آن بواسطه بی‌تدبیری‌ها و عدم توجه به مردم ضعیف در کنار درآمدهای کلانی که برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌داران ایجاده شده، افزایش نابرابری و ایجاد فاصله طبقاتی بوده که همه با آرمان‌های انقلاب در تناقض است.

وی می‌گوید: به نظر می‌رسد متاسفانه دولت و مجلس در سطح کلان نتوانسته‌اند سیاستگذاری و نظارت خوبی را بر این منطقه آزاد اعمال کنند و همین موضوع آن را از اهداف ایجاد که همان توسعه همه جانبه برای همه است دور ساخته است.

زینالی با تاکید مجدد بر نهادینه شدن فرهنگ دست‌گیری در میان مردم شهرستان جلفا می‌گوید: با وجود تمام این آسیب‌ها و مشکلات اقتصادی، در همین سال‌جاری که هنوز هیچ بخشنامه و دستوری در خصوص فعالیت‌های محرومیت‌زدایی صادر نشده، پنج گروه کاملاً مردمی در حال ساخت پنج منزل برای نیازمندان هستند و حتی ما نیز به عنوان گروهی جهادی و فعال در این حوزه، تنها در حد خدمات مشاوره‌‌ای و نهایتاً تامین برخی ابزار و مصالح در این پروژه‌ها نقش داریم و بقیه موارد توسط نیروهای خودجوش مردمی پیگیری می‌شود.

 

توزیع ۱۶۷۴ بسته معیشتی در منطقه آزاد ارس

وی به موضوع بیماری کرونا نیز اشاره و خاطرنشان می‌کند: به تبعیت از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص کمک‌های مؤمنانه، در زمان شیوع کرونا بیش از ۶۵ هزار ماسک توسط مردم و بویژه سرمایه‌گذاران خیر و خیرین شهرستان جلفا و منطقه بصورت صلواتی تامین و ۲۸ هزار مورد از آنها نیز در خارج از شهرستان توزیع شده و بیش از ۲۲ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده نیز در ۲۰ نقطه از معابر عمومی با مشارکت هشت گروه جهادی و مردمی مورد استفاده قرار گرفته است.

 مسئول گروه جهادی شهید عبدالهی تصریح می‌کند: خوشبختانه با همراهی چشمگیر مردم و خیران و همکاری امام جمعه جلفا و هادیشهر، یک هزار و ۶۷۴ بسته معیشتی نیز در همین مدت تامین و بین نیازمندان شهرستان توزیع شده است که امیدواریم مجموع این اقدامات هر چند اندک زمینه ساز کاهش برخی مشکلات نیازمندان و محرومان آبرومند شهرستان بوده باشد.

انتهای پیام/60002

منبع: فارس

کلیدواژه: رشد اقتصادی منطقه آزاد ارس شهید تبریز خبرگزاری فارس فارس تبریز جلفا خداآفرین ورزقان شجاع شهید مغنیه شهرستان جلفا کرونا ویروس مقام معظم رهبری آرمان امام فقیر تابستان اشتغال بسیج دانشجویی منطقه آزاد ارس فعالیت های گروه گروه های جهادی محرومیت زدایی شهرستان جلفا مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۵۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر پیرستانی معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در هشتمین رویداد نوآورانه «ترنج» که با هدف توانمندسازی راهبردی نوآوران جوان برگزار شده بود، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های دانشگاه آزاد، مهارت‌آموزی است و دنبال خلّاقیت و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه هستیم.

وی افزود: به‌عنوان دانشگاهِ پیشرو، مبدع طرح پیش رو هستیم و تمایل داریم دانشجویان در کنار تحصیل مهارت‌آموزی هم داشته باشند و تیم‌هایی را پیدا کنند و کارآفرینی کنند.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: اتفاقات بسیار خوبی در دانشگاه رقم خورده و دنبال جذب و اشتغال دانشجویان خود پس از تحصیل هستیم؛ از این رو طرح پویش (اشتغال همزمان با تحصیل)) را رقم زدیم.

پیرستانی افزود: یکی از امتیازات طرح پویش این است که اگر دانشجو در دوران دانشجویی وارد محیط واقعی کار شود؛ از منظر میزان دستمزد و حقوق مقایسه نمی‌کند و در انجام کار راحت‌تر است، همچنین در بررسی‌های صورت گرفته در مراکز کارآفرینی و به دلیل اینکه ارتباط و تعامل بین دانشجو و صنعت اتفاق نمی‌افتاد؛ عملاً تناسب بین علاقه و شغل بررسی نمی‌شد، اما اکنون کارشناسان
شرکت‌های بزرگ با حضور در دانشگاه با دانشجو مصاحبه کرده و از توانمندی‌ها و علایق دانشجو برای حضور در عرصه اطلاع پیدا می‌کنند.

وی عنوان کرد: این پروسه دو امتیاز دارد؛ نخست اینکه دانشجو پس از گذار از فیلتر‌های مورد نظر وارد دستگاه مورد نظر شده و حضور ماندگارتر و مفیدتری خواهد داشت و هم اینکه برای صنعت یا آن مؤسسه تولیدی این اطمینان حاصل می‌شود که حمایت معنوی دانشگاه پشت سر دانشجوست و به‌لحاظ حفظ اموال و دستاورد‌های علمی و اختراعات به یک اطمینان خاطری می‌رسد.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: پایان‌نامه‌ها را نیز هدفمند و با شناسایی مشکلات صنایع موضوعات را احصاء کردیم تا کاربردی کنیم؛ به این صورت که یا قابلیت تبدیل شدن به صنعت داشته باشد یا گره‌ای از صنعت باز کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۲ واحد تولیدی در ارس در حال ساخت است
  • شرکت بیش از ۵۰ شرکت صنعتی در رویداد صدرا
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • راه‌اندازی ۳۵ کیلومتر شبکه فیبر نوری در تاکستان
  • هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد
  • تلاش جهادی نیرو‌های صداوسیمای کیش در انعکاس چهره کیش
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد رودهن و یک شرکت صنعتی
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد رودهن و شرکت صنعتی
  • اشتغال دانشجویان در واحدهای بزرگ تولیدی بر مبنای توانایی/ پایان‌نامه‌ها را کاربردی کردیم
  • ۳۰۰ دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند