Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک نویسنده کتاب گفت: پرداخت یارانه به حوزه فرهنگ سبب می‌شود تا نویسندگان دغدغه اصلی امرار معاش را کنار بگذارند و مشغول نگارش شوند، اگر دولت بتواند تعدادی از نویسندگان موفق را استخدام کند، شرایط برای تولید کتاب‌های ارزشمند به راحتی فراهم خواهد شد. تاریخ انتشار: 08:31 - 17 خرداد 1399 - کد خبر: ۶۲۶۵۱۰

وحید حسنی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون توسعه فرهنگی کتاب و کتابخوانی گفت: اگر بتوانیم این باور را در مخاطب ایجاد کنیم که خواندن یک کتاب به مراتب عمیق‌تر از دیدن یک فیلم است آنگاه باید گفت توانسته‌ایم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در جامعه توسعه دهیم، باید تلاش کنیم تا با تغییر ذهنیت افراد نسبت به کتاب، سرانه مطالعه را افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفی آخرین کتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

وی در همین راستا ادامه داد: افزایش سطح سرانه مطالعه کتاب ارتباط مستقیمی به فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد، این مهم نیازمند فرهنگ سازی از دوران کودکی است، متاسفانه هم اکنون شاهد این معضل بزرگ هستیم که چندان برنامه درستی برای علاقمند کردن کودکان برای مطالعه آثار غیردرسی وجود ندارد. 

حسنی با اشاره به دوران طلایی افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور تاکید کرد: دوران طلایی مطالعه در ایران به دهه ۶۰ و ابتدای دهه هفتاد باز می‌گردد، در این زمان کتاب‌هایی همچون کتاب‌های شهید مطهری از جمله پرفروش‌ترین و جذاب‌ترین کتاب‌ها محسوب می‌شدند، بعد از این مدت و با حضور فیلم‌های متعدد، کتاب و مطالعه از جریان فکری کنار گذاشته شد.

حسنی وضعیت نامناسب معاش نویسندگان را عاملی مهم در عدم تولید کتاب دانست و ابراز کرد: وقتی کتاب‌های خوب تولید نمی‌شود یعنی نویسنده در شرایط مناسب برای تولید قرار نگرفته است، کاهش سطح دستمزد نویسنده سبب می‌شود وی برای امرار معاش به کار‌هایی غیر از نویسندگی روی آورده و از دغدغه‌ اصلی‌اش که نویسندگی است فاصله بگیرد، به همین ترتیب میزان تولید آثار و طبعا انتشار آثار تازه نیز کاهش می‌یابد. 

وی پرداخت یارانه به حوزه کتاب و انتشارات را یکی از راهکار‌های موفق و موثر برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و تاکید کرد: پرداخت یارانه به حوزه فرهنگ سبب می‌شود تا نویسندگان دغدغه اصلی امرار معاش را کنار بگذارند و مشغول نگارش شوند. اگر دولت بتواند تعدادی از نویسندگان موفق را استخدام کند، شرایط برای تولید کتاب‌های ارزشمند به راحتی فراهم خواهد شد.

حسنی درباره استقبال ناشران از آثار ترجمه اظهار کرد: انتشاراتی‌ها از آثار ترجمه استقبال بیشتری می‌کنند، زیرا هزینه کمتری را باید بابت آن بپردازند، از سوی دیگر برخی از این کتاب‌های ترجمه شده جوایز جهانی را به خود اختصاص داده و قطعاً مورد استقبال خوانندگان نیز قرار خواهد گرفت. 

نویسنده کتاب «برنامه نویس» ضرورت نظارت خانواده‌ها بر انتخاب کتاب از سوی نوجوانان را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان  کرد: از آنجا که شاکله اولیه فکری در هر فرد در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد، لذا توجه به کتاب‌هایی که توسط نوجوانان خوانده می‌شود یک موضوع مهم است، نباید فراموش کنیم که برخی از کتاب‌های ترجمه شده به علت ناهمخوانی با فرهنگ و آداب و رسوم کشور ما می‌تواند اثرات نامطلوبی را بر روحیه نوجوانان برجای بگذارد. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات سرانه مطالعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۵۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ کتابخوانی را بین پیشکسوتان جهاد و مقاومت ترویج دهیم

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ پاسدار محمدحسن سلامی عصر دوشنبه در نشست کتابخانه‌های عمومی استان از هدف‌گذاری بازدید ۳۰ هزار دانش آموز از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران خبر داد و اظهار داشت: مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی یک دستگاه فرهنگی حاضر در صحنه است که در حوزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت فعال است.

وی بر لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه پیشکسوتان جهاد و مقاومت تأکید کرد و افزود: باید در این راستا به دنبال عوامل انگیزشی باشیم.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران یادمان‌های شهدای گمنام و مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران را یک ظرفیت برای فرهنگ کتاب و کتابخوانی برشمرد و بر ضرورت ایجاد کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در این دو مکان تأکید کرد.

این مسئول ایجاد بزرگترین کتابخانه تخصصی دفاع مقدس را در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران ضروری دانست و با اشاره به مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت، کتابخانه‌های عمومی را بهترین ظرفیت برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: ایجاد کارگروه مشترک بین دو اداره کل در تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی مؤثر خواهد بود.

سرهنگ سلامی بر لزوم توجه به حوزه کودک و مهدهای کودک تأکید کرد و ادامه داد: تدوین کتاب‌هایی با محوریت کودکان و دفاع مقدس باید از اولویت‌های دستگاه‌های فرهنگی باشد و در این راستا نیازمند همکاری و مشارکت نهادهای فرهنگی هستیم.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی استان باید در مناسبت‌های دفاع مقدس به فضای ارزشی و معنوی تبدیل شود، تصریح کرد: ایجاد غرفه‌های کتاب دفاع مقدس در کتابخانه‌های عمومی استان کار ارزشمندی است که باید هدف‌گذاری شود.

این مسئول بر همکاری و مشارکت در اجرای جشنواره‌های دفاع مقدس و مقاومت و تجلیل از نویسندگان حوزه جهاد و مقاومت تأکید و خاطرنشان کرد: همچنین تقویت تعامل دو مجموعه مورد تأکید است.

کد خبر 6085846

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • اجرای طرح کوله پشتی کتاب در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • فرهنگ کتابخوانی را بین پیشکسوتان جهاد و مقاومت ترویج دهیم
  •  اجرای طرح «کوله پشتی کتاب» در چهارمحال و بختیاری
  • تنها راه نجات جامعه توسعه فرهنگ همگرایی است
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • بسته کتاب هفته با اخبار نویسندگان
  • اعلام برنامه شبکه‌های رادیویی برای نمایشگاه کتاب