Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:30:03 GMT

کرونا و چوبِ‌ لای چرخ کسب و کارهای نوین

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۶۱۰۴

کرونا و چوبِ‌ لای چرخ کسب و کارهای نوین

چند سالی است که رهبر معظم انقلاب بر لزوم حمایت از تولید و رونق کسب و کار داخلی تاکید دارند و این مهم را بارها در سخنرانی‌های مختلف بیان کرده‌اند، چرا که کارآفرینی و رونق و جهش تولید، به معنای استقلال اقتصادی بوده و موجب توسعه و پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف می‌شود.
برخی مشاغل نیز به شکلی دیگر در رونق و شکوفایی اقتصادی کشور گام بر می‌دارند که شاید کمتر مورد توجه مردم و دستگاه‌ها باشند اما آنان نیز با فراهم کردن زمینه ایجاد اشتغال و فعالیت در حرفه خود، به نوعی سهمی مهم در این عرصه بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از این حرفه‌ها، تبلیغات محیطی است که در زمینه طراحی و نصب بیلبوردها و استندهای تبلیغاتی در جاده‌های برون شهری و معابر داخل شهرها و معرفی محصولات مختلف غذایی و برندهای تولید داخلی در بخش‌های گوناگون فعالیت دارند.

بزرگترین شرکت تبلیغات محیطی غرب کشور
ژیور، مشاور و مجری تبلیغات محیطی استان کردستان، بزرگترین آژانس غرب کشور در زمینه انجام تبلیغات محیطی است که در زمینه طراحی و نصب بیلبورد و استرابرد فعالیت دارد.
تبلیغات محیطی یا به اصطلاح تبلیغات خارج از خانه به هر نوع تبلیغی که بیرون از خانه به اشکال مختلف صورت می‌گیرد و به معرفی کالا یا خدمات می‌پردازد، گفته می‌شود.
تبلیغات محیطی یک شیوه رایج است که این فرصت را به تولید کنندگان کالا و محصولات یا ارائه دهندگان خدمات می‌دهد تا بتوانند قبل از ورود مشتری به مراکز خرید برند خود را معرفی و مشتریان بیشتری به سمت خود سوق دهند.
مدیر شرکت تبلیغاتی ژیور که با قراردادهای BOt (قراردادهای ساخت، بهره‌برداری، انتقال و واگذاری) با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کارش را آغاز کرده است، می‌گوید: ۱۲ سال است مشغول به فعالیت هستیم اما سال ۹۷، یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان در بخش تبلیغات محیطی جاده‌های استان کردستان سرمایه‌گذاری کردیم.
کیوان مرادی که برای ۱۲ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است، ادامه داد: بیش از ۸۰ عدد بیلبورد تبلیغاتی در سطح استان ساخته‌ایم و برای بهره‌برداری تجاری در اختیار شرکت‌های مختلف قرار داده و اجاره می‌دهیم.
این کارآفرین بخش عمده‌ای از فعالیت و سرمایه‌گذاری‌اش را در بانه و مریوان بدلیل موقعیت توریستی و تجاری بودن این شهرها متمرکز کرده اما بخاطر مشکلات اقتصادی، فعالیت او هم تحت تاثیر قرار گرفته و به ناچار در تمام شهرها و جاده‌های استان خدمات ارائه می‌دهند.
این جوان ۳۳ کردستانی (اصالتا دیواندره‌ای) که کارشناسی ارشد رشته مکانیک خوانده و مدرک تحصیلی تراشکاری و جوشکاری هم دارد، اظهار داشت: همه کارهای تبلیغات از ایده‌پردازی، طراحی، چاپ بنر و نصب را براساس سلیقه و تایید مشتری انجام می‌دهیم، ضمن اینکه در فرایند فعالیت‌های خود، تلاشمان این است که کمترین آلودگی محیط زیستی به وجود آید، چرا که یکی از مشکلات عمده این صنعت، بنرهایی است که در محیط زیست باقی می‌مانند.
مرادی اضافه کرد: اکنون بزرگترین رسانه‌دار در بحث تبلیغات محیطی غرب کشور هستیم و در تمام جاده‌های کردستان که منتهی به استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، همدان، کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق می‌شود، بیلبورد نصب کرده‌ایم، تاکنون ۳۲۰ عدد بیلبورد در سطح جاده‌ها و داخل شهرهای استان نصب شده است.
او از استان‌های همجوار نیز پیشنهاد همکاری داشته و با توجه به اینکه در آن استان‌ها این حجم از سرمایه‌گذاری در راستای تبلیغات محیطی انجام نشده می‌خواهد قدم به قدم ورود و جایگاه خود را در آنجا محکم کند.

کاهش ۹۳ درصدی درآمد بعد از شیوع کرونا
کرونا از زمان شیوع در کشورمان و به تبع آن در کردستان، تاثیر سو زیادی بر فعالیت مشاغل مختلف گذاشت و موجب رکود بازار بسیاری از فعالیت کسب و کارها شد که به طور قطع در صورت ادامه آن، برخی حرفه‌ها را با ضررهای جبران‌ناپذیری مواجه خواهد کرد.
شرکت‌های تبلیغاتی نیز از جمله کسب و کارهایی هستند که از زمان شیوع کرونا، به شدت دچار افت از لحاظ سفارش تبلیغ و درآمد شده‌اند، همچنان که شرکت تبلیغاتی ژیور نیز جزو مشاغلی است که بیشترین آسیب را از کرونا دیده و کار و درآمد آن از اوایل شروع این ویروس در کشور(اسفند ۹۸) تاکنون نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل تر از آن ۹۳ درصد افت و کاهش پیدا کرده است.
مدیر این شرکت می‌گوید: نقطه اوج رونق کار همه شرکت‌های تبلیغاتی اسفند ماه است که شیوع کرونا باعث شد از لحاظ درآمد و اوضاع مالی بشدت دچار مشکل شویم چون در سایر ماه‌ها و فصول سال فراز و فرودهای زیادی در بحث دریافت سفارش کار داریم.
مرادی ادامه داد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، به دلیل کاهش سفارش کاری، قطعا با مشکلات زیاد مالی مواجه می‌شویم اما ناامید نیستیم و تلاش خود را برای حفظ افراد شاغل در مجموعه به کار خواهیم بست.

گلایه‌ها و مشکلات
مدیر شرکت ژیور از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج بدلیل سیاست‌های تبعیض‌آمیز در انجام مزایده واگذاری استندهای تبلیغاتی گلایه‌مند است و می‌گوید: ۴۳ استند در سنندج در اختیار ما قرار گرفته که برخی از آنها بدلیل موقعیت نامناسب برای تبلیغات، حتی یک روز هم در طول سال اجاره نمی‌رود اما ما باید اجاره شهرداری را پرداخت کنیم.
مرادی با اشاره به اینکه ماهانه ۷۴ میلیون تومان بابت اجاره استندهای تبلیغاتی به شهرداری پرداخت می‌کنیم، افزود: ناچار هستیم برای جبران خسارت ناشی از اجاره نرفتن بعضی استندها، اجاره برخی از آنها را افزایش دهیم که به عنوان گران‌فروشی با جریمه و برخورد سازمان تعزیرات حکومتی مواجه می‌شویم، بنابراین مشکلات مالی زیادی کار تبلیغات را تحت تاثیر قرار داده است.  
به گفته او، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج به جای حمایت از این شرکت‌ها به عنوان پیمانکار، برخی استندهای سطح شهر را که موقعیتی مناسب از لحاظ جانمایی برای تبلیغات دارند، به مزایده نمی‌گذارد و به اصناف و شرکت‌هایی که طرف قرارداد نیستند، اجاره می‌دهد.
مرادی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات کار تبلیغات در کردستان، صنایع ضعیف و کم‌توان در بحث تولید است، به این معنی که اگر محصولی برند نیز در استان تولید شود، قدرت تبلیغاتی نداشته و به دلیل گران بودن هزینه تبلیغات، صنایع کمتر به این سمت سوق پیدا می‌کنند.
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که یکی از چالش‌های صنعت تبلیغات در ایران این است که مردم بویژه صاحبان صنعت و تولید، به سطح سوم تبلیغات یعنی یادآوری چندان اعتقاد ندارند و انتظار دارند در یک بار تبلیغ، همه خصوصیات و کیفیت محصولات روی بیلبورد اطلاع‌رسانی شود در حالیکه زمان مفید برای دیده شدن روی تابلوهای تبلیغاتی، ۵ تا ۱۰ ثانیه است و تبلیغات باید در طول سال و به تناوب انجام تا محصول مورد نظر به مردم معرفی شود.

نبود انجمن صنفی


یکی از مشکلات صنعت تبلیغات نبود انجمن صنفی و عدم برخورداری از بیمه‌های یارانه‌دار دولتی است که صاحبان شرکت‌ها ناچار هستند بیمه کارکنان خود را آزاد پرداخت کنند.
مرادی گفت: شرط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دادن مجوز تاسیس انجمن صنفی، وجود بیمه کارگری اعضا و ۱۰ نفر بودن هیات موسس است که با توجه به اینکه یک یا ۲ کانون آگهی تبلیغاتی داریم که بیمه تامین اجتماعی کارکنان خود را رد کرده است، بنابراین امکان ایجاد انجمن صنفی در حال حاضر وجود ندارد.
او اضافه کرد: شرکت‌های تبلیغاتی زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارند اما به این حرفه‌ها به عنوان هنر نگاه نمی‌شود و بیمه هنرمندان شامل حال این صنف نشده است.



 

تبلیغات رایگان برای موسسه‌های خیریه
شرکت تبلیغات محیطی ژیور در کنار فعالیت‌های خود و با وجود مشکلات مالی،  نسبت به مسوولیت‌های اجتماعی هم بی‌تفاوت نبوده و تلاش داشته در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز نقش ایفا کند.
مدیر این شرکت گفت: تاکنون تمام مراحل طراحی و نصب تبلیغات موسسه‌های خیریه را به صورت رایگان انجام داده‌ایم، چراکه بسیاری از آنها قادر به پرداخت آن نیستند و به نوعی تلاش کردیم سهمی در کار خیر آنان داشته باشیم.
مرادی به مسوولیت خود در قبال جامعه به عنوان یک شهروند اشاره کرد و افزود: کار تبلیغات موسسه‌هایی نیز که در زمینه آموزش زبان کُردی فعالیت دارند را نیز رایگان انجام می‌دهیم. این کارآفرین جوان، همچنین در حال ساخت مدرسه خیریه در یکی از روستاهای دیواندره است.
همه به این امر واقف هستیم اکنون که فشار تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی بر جامعه زیاد بوده و موضوع شیوع ویروس کرونا نیز بر دغدغه‌های موجود افزوده است، وظیفه دولت و دستگاه‌های مختلف این است که از کارآفرینان که جهادگران عرصه اقتصاد هستند، بیشتر حمایت کنند تا چراغ روشن اشتغال به خاموشی سوق پیدا نکند.
براساس آمار موجود در سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در حال حاضر تعداد کانون‌های آگهی تبلیغاتی فعال در استان ۱۱۷ مورد است و در طول یکسال اخیر ۹ کانون مجوز گرفته یا تمدید کرده‌اند.  

براساس اعلام رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر جمعه ۱۶ خرداد در مجموع ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و ۱۳۴ نفر رسید.

برچسب‌ها کرونا کردستان اشتغال زایی کسب و کارهای کوچک بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا و کسب‌وکارها: از دورکاری تا رونق آنلاین‌ها کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا کردستان اشتغال زایی کسب و کارهای کوچک بهداشت و سلامت کرونا کردستان اشتغال زایی کسب و کارهای کوچک بهداشت و سلامت تبلیغات محیطی شرکت تبلیغات انجمن صنفی کسب و کار جاده ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۶۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»
  • ترسیم نظم نوین منطقه در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • همایش جمعیت خدمت رسانی فاطمی‌ها برگزار شد
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ابلاغ شد
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی ابلاغ شد
  • نورآوری باید در شرکت‌های فناوری اطلاعات دنبال شود
  • شرکت‌های تبلیغاتی اینستاگرام
  • رونمایی از هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده