Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@09:07:08 GMT

مبارزه با سوسک چوبخوار در جنگل های فارس/ پایش ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۶۳۰۵

مبارزه با سوسک چوبخوار در جنگل های فارس/ پایش ادامه دارد

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: خشکسالی‌های فارس طی چند سال گذشته خسارات زیادی به جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی در این استان وارد کرد به گونه‌ای که جنگل‌های بلوط استان به خصوص در کازرون مورد هجوم آفت‌هایی مثل سوسک‌های چوبخوار قرار گرفته و با وارد کردن خساراتی و همچنین خشک کردن برخی درختان، جنگل‌های بلوط کازرون را در بحران قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این مدت عوامل بسیاری در خصوص زوال درختان بلوط در جنگل‌های استان فارس وجود داشت که مهم‌ترین آنها خشکسالی، ورود آفت‌ها، بریده شدن درختان برای تولید زغال توسط سودجویان، استفاده جنگل نشینان از چوب درختان بلوط برای تولید حرارت و… بود.

در این راستا جنگل‌های دشت برم بیش از هر زمان دیگری مورد هجوم آفت قرار گرفت و آفت سوسک‌های چوبخوار درختان بلوط را خشک کرد. طی این مدت منابع طبیعی استان فارس برای مبارزه با این پدیده اقدامات زیادی را انجام داد که به عنوان نمونه می‌توان به خروج درختان افت زده از منطقه و… اشاره کرد.

در این رابطه مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: طی چند سال گذشته آفت سوسک‌های چوبخوار یا بیماری زغالی مشکلات زیادی را برای پوشش‌های گیاهی و درختان بلوط در استان فارس به وجود آورد.

شهرام منتصری افزود: در این سال‌ها اقدامات زیادی از سوی منابع طبیعی برای مهار این آفت انجام شده و عملیات‌های بهداشتی و حفاظتی برای کنترل بیماری در عرصه‌های جنگلی فارس به ویژه منطقه دشت برم صورت پذیرفت.

وی به گوشه‌ای از این اقدامات اشاره کرد و توضیح داد: در این راستا درختان درگیر و خشکیده از منطقه خارج شد.

منتصری ادامه داد: برای محافظت از درختان در مناطق جنگلی فارس، با همکاری تیم تخصصی گیاه پزشکی واحد حفاظت منابع طبیعی، عملیات پایش برای مقابله با این آفات و امراض در اولویت برنامه‌های مراقبتی قرار داد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر تا حد قابل توجهی این پدیده مهار شده است، گفت: مساحت قابل توجهی از عرصه‌های جنگلی فارس به ویژه در مناطقی مانند رستم، نورآباد، کازرون و فیروزآباد با این آفت دست و پنجه نرم می‌کردند.

منتصری با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون هکتار اراضی جنگلی در فارس به لحاظ بیماری‌ها و آفات نباتی، پایش می‌شود، ادامه داد: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی در فارس وجود دارد که تیم‌های حفاظت و گیاه پزشکی منابع طبیعی فارس، سالانه حدود ۵۰ درصد از مناطق جنگلی در شهرستان‌ها و مناطق تحت مدیریت را از نظر وجود بیماری‌ها و آفات رصد و پایش می‌کنند.

کد خبر 4942095

منبع: مهر

کلیدواژه: درختان بلوط منابع طبیعی فارس ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا گرگان سالروز ارتحال امام خمینی قزوین آتش سوزی ایلام امام خمینی ره بیرجند سانحه تصادف ستاد مقابله با کرونا درختان بلوط منابع طبیعی استان فارس جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۶۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید

با توجه به نامگذاری شعار امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» پروژه کنترل سیلاب و آبخوان‌داری طغر شهرستان اقلید با مشارکت شرکت تولیدی کشاورزی سبزه زار این شهرستان اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: برای ساخت و تکمیل این پروژه اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با مشارکت این واحد تولیدی احداث می‌شود.

حجت‌الله مرادی بیان کرد: برای ساخت این پروژه ۷۶ هزار و ۵۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی و ۱۲هزار و ۲۶۵ متر مکعب حجم عملیات سنگی ملاتی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، حجم مدیریت سیلاب سالانه در این طرح را ۳ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: مساحت این حوزه آبخیز ۵۷ هزار و ۳۰۰ هکتار است.

مرادی تصریح کرد: این پروژه آبخیزداری از طرح‌های مهم و شاخص شهرستان است که می‌تواند با مدیریت روان آب‌های سطحی تحول خوبی در بخشی از شهر اقلید ایجاد کند.

او افزود: تکمیل این پروژه علاوه بر کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌ها نقش بسزایی در تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی، تقویت منابع آبی و افزایش پوشش گیاهی نیز دارد.

مرادی هدف از احداث این طرح را پیشگیری از خسارات ناشی از سیل، کنترل روان آب‌ها، جلوگیری از فرسایش و تخریب خاک، کمک به تقویت سفره آب‌های زیرزمینی و احیای عرصه‌های جنگلی و مرتعی منطقه عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته این پروژه آبخیزداری در مدت یکسال ساخته و به بهره‌برداری خواهد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • فردی که متهم به قطع درختان بود در گرگان دستگیر شد
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط
  • ادعای یک مسئول؛ درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند + فیلم
  • نابودی در کمین درختان زاگرس+ فیلم
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام
  • درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند