Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل عراق معتقد است در داخل عراق اعتقاد راسخی وجود دارد که داعش ساخته و پرداخته خارج است، آمریکا با برگه داعش در شرایط بسیار حساس در فرایند سیاسی عراق بازی می‌کند. ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پس از گذشت 5 ماه از استعفای دولت عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق و طرح اسامی مختلف برای تصدی پست نخست‌وزیری و انصراف محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی از برعهده گرفتن این ماموریت، سرانجام نمایندگان ملت عراق در جلسه‌ای که بیش از سه ساعت به تأخیر افتاد، به کابینه «مصطفی الکاظمی» و اکثر وزیران پیشنهادی رأی اعتماد دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جلسه رأی اعتماد که تا ساعاتی از بامداد پنجشنبه 18 اردیبهشت ادامه یافت، نمایندگان به 15 وزیر کابینه وی رأی اعتماد دادند و البته با پنج گزینه پیشنهادی دیگر مخالفت کردند، اما در نهایت الکاظمی توانست به‌عنوان نخست وزیر به‌همراه وزیرانی که رأی اعتماد کسب کردند، در جمع نمایندگان سوگند یاد کند و به این ترتیب عراق، یک دوره ملتهب و پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت، دوره ای که از زمان آغاز اعتراضات در این کشور از تاریخ اول اکتبر 2019 و استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» و حواشی گسترده مربوط به تشکیل دولت جدید در این کشور و مسائل مربوط به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام آغاز شده بود.

درباره آخرین روند تکمیل کابینه مصطفی الکاظمی و رایزنی ها و مذاکرات جریانها و احزاب سیاسی عراق با «حیدر الموسوی» کارشناس مسائل عراق‎ به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:

مهمترین محورهای مصاحبه :

- به اعتراف شخص ترامپ، داعش ساخته و پرداخته آمریکا است.

-ما در داخل عراق اعتقاد راسخ داریم که داعش ساخته و پرداخته خارج است،آمریکا با برگه داعش در شرایط بسیار حساس در فرایند سیاسی عراق بازی می‌کند.

-ایران، تنها طرفی بود که به عراق و ارتش و نیروهای امنیتی و دولت عراق برای مقابله با داعش کمک کرد و سلاح‌هایش در مقابله با این گروه تروریستی موثر بود.

- ایران اولین کشوری بود که درهای خود را به طور بسیار گسترده باز و از عراق در همه زمینه‌های امنیتی و اقتصادی حمایت کرد.

- تکامل اقتصادی بین ایران و عراق یک ضرورت است. یک ضرورت حتمی است که دوطرف این فرایند را آغاز کنند و لازم است که از توسعه و پیشرفت اقتصادی و فناوری ایران استفاده کند.

تسنیم: برخی گزارش‌های رسانه‌های حاکی است که اسامینامزدهای وزارتخانه‌های خالی کابینه جدید عراق تحویل پارلمان شده است و قرار است امروز در پارلمان درباره این اسامی رای گیری شود درباره تعیین تکلیف وزرای باقیمانده کابینه الکاظمی لطفا توضیح بدهید:

حیدر الموسوی: تشکل‌های سیاسی عراق سازوکار تکمیل توافق را نهایی کرده‌اند..  تقریبا توافقی درباره اسامی وجود دارد، اما مشکل درباره وزارت‌خانه‌های نفت و خارجه است. در خصوص وزارت خارجه، برادران کُرد اصرار دارند که نامزد آنها برای این پست فواد حسین باشد و اما از طرف تشکل‌های سیاسی و به طور مشخص تشکل‌های شیعی مخالف وجود دارد.. یک سری شرط و شروط وجود دارد و این شرط مطرح شده است که ما در بحث وزارتخانه‌ها تکرار اسامی گذشته یا متوسل شدن به (وزیران) دولت عادل عبدالمهدی را نداشته باشیم. پافشاری کردها روی گزینه فواد حسین و اصرار تشکل‌های شیعه بر مخالفت با این گزینه باعث شده است که شرایط درخصوص انتخاب وزیر خارجه عراق پیچیده شود.

پارلمان عراق امروز برای تکمیل کابینه الکاظمی رای‎ گیری‌ می‌کند

در همین حال، برخی نمایندگان استان بصره نیز مطالباتی دارند. آنها می‌گویند که با توجه به تولید بخش اعظم نفت عراق از استان بصره و متکی بودن اقتصاد این کشور به نفت پس حق این استان است که نامزد تصدی وزارت نفت را انتخاب کند. اسامی زیادی برای تصدی این پست نامزد شدند که شمار آنها از 50 نفر فراتر می‌رود. انتخاب از بین این تعداد افراد برای تصدی پست وزارت نفت دشوار است و همچنین اصرار می‌شود که وزیر نفت از استان بصره باشد. استان بصره همواره در راه اقتصاد عراق جانفشانی کرده است و عیبی ندارد که نامزد تصدی پست وزارت نفت از این استان باشد،اما باید تعداد مناسبی نامزد وجود داشته باشند که مجالی برای نخست وزیر جهت انتخاب بدهد و این نامزد نیز متناسب با پست و جایگاه وزارت نفت و اهمیت آن باشد.

شمار حملات تروریستی بقایای گروه تروریستی داعش در برهه اخیر در عراق افزایش یافته است. چه عواملی باعث تحرکات این هسته‌های خفته و شکست خورده داعش شده است و آیا کسانی در داخل عراق هستند که این هسته‌ها را به حرکت در می‌آورند یا اینکه طرف‌های خارجی از آنها حمایت می‌کنند؟ البته شنیدیم که وزیر دفاع عراق گفت که داعش از فضایی حمایتی در داخل عراق برخوردار بوده است؟

حیدر الموسوی:  می‌دانیم که داعش ساخته و پرداخته آمریکا است. خود ترامپ به این موضوع اذعان کرده است. او گفت که داعش را اوباما ایجاد کرد. ما در داخل عراق اعتقاد راسخ داریم که داعش ساخته و پرداخته خارج است، اما بستری حامی در داخل عراق دارد. هیچ بذری بدون وجود بستر مناسب رشد نمی‌کند؛ حال این بذر هرچه می‌خواهد باشد. داعش را آمریکا آورد و در داخل پیکر عراق کاشت. این آمریکا است که با برگه داعش در شرایط بسیار حساس در فرایند سیاسی عراق بازی می‌کند.

می‌بینیم که آمریکا دست پرورده خود یعنی داعش را در داخل خاک عراق به حرکت در می‌آورد تا به دولت عراق و نیروهای سیاسی شرکت کننده در فرایند سیاسی فشار وارد کند تا آنها را به سمت و سوی معینی سوق دهد. تحرکات اخیر نیز همزمان با دو رویداد انجام شد. نخست، انتخاب مصطفی الکاظمی نخست وزیر و دوم بعد از تصمیم شجاعانه پارلمان عراق درخصوص اخراج نیروهای خارجی و به طور مشخص نیروهای آمریکایی از خاک عراق. این دو رویداد به آمریکا فشار آورد، زیرا آمریکا نیاز دارد که نخست وزیر آینده عراق همسو با سیاست‌های آمریکا باشد. فشار مردمی گسترده برای اخراج نیروهای آمریکایی نیز مطرح بود.

از این رو، آمریکا، داعش را به حرکت درآورد و از آن به عنوان بهانه‌ای برای باقی نگه داشتن نیروهایش در عراق بهره برداری خواهد کرد. یعنی خواهد گفت که عراق تا این لحظه به ثبات امنیتی نرسیده است، لذا ما نیاز به باقی ماندن این نیروها در داخل عراق برای تحقق امنیت داریم. اما هر دوی این بهانه‌های آمریکا ساختگی است و هدف از آن نیز گمراه کردن شهروندان عراقی و فشار بر آنها و فشار بر نیروهای سیاسی عراق است تا براساس خواست سیاسی آمریکا حرکت کنند یا نیروهای خارجی در داخل عراق به حیله‌های دیگری باقی بمانند.

روز جمعه عناد وزیر دفاع عراق در گفت وگوی اخیر خود به قراردادهای تسلیحاتی با ایران درباره تجهیز عراق به پهپاد و سامانه‌های پدافند هوایی اشاره کرد. شما این همکاری نظامی را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا جزئیاتی در این باره دارید؟

حیدر الموسوی: ما عراقی‌ها به ایران به عنوان یک کشور همسایه و برادر نگاه می‌کنیم، زیرا تاریخ و سرنوشت مشترک داریم و روابط اقتصادی مشترک بین دوطرف نیز ایجاب می‌کند که روابط بین دوطرف مستحکم باشد و تبادل تجاری و اقتصادی و نیز همکاری نظامی وجود داشته باشد. ایران لطف زیادی کرده است، زیرا تنها طرفی بود که به عراق و ارتش و نیروهای امنیتی و دولت عراق برای مقابله با داعش کمک کرد و سلاح‌هایش در مقابله با این گروه تروریستی موثر بود.

به یاد داریم که همه قراردادهای تسلیحاتی که با بسیاری از طرف‌های بین المللی به ویژه آمریکا بستیم، به جایی نرسید و این کشورها تلاش واقعی برای رساندن سلاح‌ها به دولت و ارتش عراق نکردند و همین نرساندن سلاح به دست عراق علت اصلی گسترش داعش در خاک عراق شد. نکته اساسی این است که باید روابط گسترده‌ای بین ایران و عراق و به طور مشخص درباره جنبه‌های نظامی و تسلیحات نظامی و لجستیکی وجود داشته باشد، زیرا می‌تواند به پاسداری از خاک عراق کمک کند. در نتیجه اگر امنیت در داخل عراق به ثبات نرسد، دغدغه‌هایی در خاک ایران وجود خواهد داشت و بی ثباتی در عراق بر ایران تاثیر خواهد گذاشت. زیرا دو کشور همسایه در یکدیگر تاثیر می‌گذارند و در نتیجه این قراردادی که وزیر دفاع از آن صحبت کرد، ریشه‌دار است و تکمیل قراردادی است که بین دوطرف ایرانی و عراق بسته شده است.

این صحبت مطرح است که وزیر دارایی عراق قصد دارد در روزهای آینده به ایران سفر کند. شما به فرصت‌های همکاری بین ایران و عراق اشاره کردید. اهداف این سفر و فرصت‌های همکاری بین دوطرف به ویژه در سایه شرایط کرونا چیست و چطور می‌توان روابط اقتصادی قوی بین دو کشور در راستای خدمت به مردم وجود داشته باشد؟

حیدر الموسوی: تکامل اقتصادی بین ایران و عراق یک ضرورت است. یک ضرورت حتمی است که دوطرف این فرایند را آغاز کنند. در نتیجه سفر وزیر دارایی به ایران برای اجرای همه توافقنامه‌های اقتصادی امضا شده است. می‌دانیم که دو کشور روابط اقتصادی مستحکمی دارند که بخشی از آن به سال‌های گذشته از سال 92 و 93 قرن گذشته میلادی باز می‌گردد. عراق در آن سال‌ها به خاطر تحریم‌های اقتصادی از طریق ایران می‌توانست نفس بکشد. اکنون بعد از توسعه این روابط و نیز تغییر رژیم سابق عراق، نظامی روی کار آمده است که به جنبه اقتصادی و حسن همجواری با کشورهای دیگر اهمیت و اهتمام می ورزند و بدیهی و مسلم است که روابط اقتصادی با ایران داشته باشد زیرا لازم است که از توسعه و پیشرفت اقتصادی و فناوری ایران استفاده کند.

اولین کشوری که نظام جدید عراق را به رسمیت شناخت و نزدیکترین کشور ایران است. این ایران است که درهای خود را به طور بسیار گسترده باز و از عراق در همه زمینه‌های امنیتی و اقتصادی حمایت کرد بنابراین این سفرهای دوجانبه برای تحکیم روابط است و می‌دانیم که برخی طرف‌ها در تلاش برای تنگنای شدید ایجاد کردن برای ایران از طریق محاصره اقتصادی علیه این کشور هستند لذا دولت عراق باید موضع شرافتمندانه در قبال این کارها و موضع اخلاقی در قبال مواضع اخلاقی ایران در قبال عراق داشته باشد و محاصره ایران را رد کند.

این سفر بیانگر روابط اقتصادی و نیز روابط امنیتی بین دو کشور دوست است و در نتیجه خاستگاه گفت‌وگوهای بسیار بین دو کشور در آینده خواهد بود و می‌دانیم که توافقنامه‌های اقتصادی زیادی وجود دارد و این سفر بر این مسئله تاکید می‌کند چرا که بحث و حدیث‌هایی مطرح است که رویکرد دولت عراق در مسیر قطع روابط با ایران است و این بحث و حدیث عرصه سیاسی را نگران می‌کند،لذا ما به چنین سفرهایی برای اطمینان بخشیدن به عرصه سیاسی و مردمی عراق نیاز داریم تا به آنها اطمینان دهیم که روابط بین دو کشور مستحکم است و هیچ کسی نمی‌تواند به این روابط دو کشور برادر آسیب بزند و آن را تخریب کند.

رسانه های عراقی از اجماع سیاسی درباره برکناری آقای الحلبوسی از ریاست پارلمان این کشور صحبت می‌کنند. چه مشکلاتی وجود دارد که برخی به آقای الحلبوسی اعتراض دارند و آیا بحرانی سیاسی میان وی و طرف‌های سیاسی وجود دارد؟

حیدر الموسوی: بله درست است، صحبت از جمع آوری 130 امضا در مجلس نمایندگان تا به امروز برای برکناری آقای الحلبوسی وجود دارد. اطلاعاتی به دست ما رسیده است که نشان از برخی ملاحظات در قبال رفتار و سازوکار مدیریتی الحلبوسی در مجلس دارد. برخی معتقدند که مدیریت الحلبوسی باعث شده است تا جلوی بسیاری از مصوبات مهمی که دولت عراق به آن نیاز دارد، گرفته شده و تصویب نشود. برخی معتقدند که عملکرد مجلس نمایندگان از طریق برگزار نشدن جلسات یا دعوت نکردن یا موافقت نکردن با دعوت برای برگزاری جلسات فوق العاده مجلس متوقف شده است.

ما می‌دانیم که ساختار عراق یک ساختار و نظام پارلمانی است و در نتیجه، برپایه قوانینی است که از مجلس بیرون می‌آید. همزمان مجلسی برای دولت اجرایی به شمار می‌رود. از این رو، این مدیریت الحلبوسی بوده که باعث توقف عملکرد مجلس شده است. این همان مسئله‌ای است که باعث شده است که بسیاری از نیروهای سیاسی به سازوکار مدیریتی الحلبوسی و تلاش برای سوق دادن برخی مصوبات دیگر به سمت و سوی معینی و تدوین آن در چارچوب تاحدی طایفه‌ای اعتراض کنند. همچنین مصوبات مهمی از جمله مصوبه اخراج نیروهای خارجی از عراق بود که نیاز به حضور الحبلوسی داشت اما دیدیم که آقای الحلبوسی با آن چطور برخورد کرد و در نتیجه، مصوبات زیادی بود که نیاز به حمایت الحلبوسی داشت اما علیه اراده اکثریت موجود در مجلس عمل شد لذا دیدگاه این نیروهای سیاسی این است که الحلبوسی باید تغییر کند.

موضع نیروهای شیعی در خصوص لزوم تغییر روشن است. نیروهای کُرد نیز موضع بی طرفانه‌ای دارند. شکاف روشنی نیز بین خود نیروهای اهل سنت وجود دارد، زیرا این کرسی حق نیروهای اهل سنت عراق است و در نتیجه این امر باعث شده تا برخی نیروهای سیاسی در مسیر لزوم درخواست برای تغییر آقای الحلبوسی حرکت کنند.

انتهای پیام/

R7969/P/S8,90/CT2

منبع: تسنیم

کلیدواژه: داعش ساخته و پرداخته بین ایران و عراق روابط اقتصادی نیروهای سیاسی داخل عراق بین دو کشور رأی اعتماد وجود داشته استان بصره نخست وزیر دولت عراق وزارت نفت باعث شده خاک عراق یک ضرورت سلاح ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۶۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدرت‌نمایی انقلاب اسلامی با اقتدار کامل در منطقه

ایسنا/مازندران کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حملات سپاه به مواضع رژیم صهیونیستی گفت: انقلاب اسلامی با اقتدار کامل اینگونه قدرت‌نمایی می‌کند.

جواد خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیچیده بودن حمله سپاه به مواضع رژیم صهیونیستی در جبران حمله این رژیم به کنسولگری ایران در سوریه، اظهار کرد: این حمله در فضای کاملا آماده و تا دندان مسلح اسرائیل و سامانه‌های پدافندی این رژیم و کشورهای انگلیس، آلمان، آمریکا و فرانسه اتفاق افتاد.

وی افزود: نیروهای ما با یک تاکتیک خاص با پهپادهایی از نسل شاهد ۱۳۵ و ۱۳۶ سامانه‌های رژیم را در هم ریختند و آنها توان ردیابی نداشتند و موشک‌ها در پایگاه‌های حساس رژیم صهیونیستی فرود آمد.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه ایران هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم نوردید، گفت: تمام آزادگان جهان چشم امیدشان به ایران و نیروهای ما است.

خسروی با تاکید بر اینکه امروز مشروعیت کامل مقابله با رژیم صهیونیستی را خود آنها برای ایران ایجاد کردند، یادآور شد: امروز آمریکا و اروپا اگر مواضعی در محکومیت می‌گیرند ملت خودشان هم این‌را باور ندارند.

وی خاطر شان کرد: حمله دو شب قبل به سرزمینهای اشغالی وعده صادق سپاه بود که به تحقق رسید و در حقیقت حرکتی در مسیر شتاب سقوط نظام استکباری با پیش قراولی اسرائیل جنایتکار بود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: انقلاب اسلامی در اقتدار کامل و با همه دشمنانی که در خارج دارد اینگونه قدرت‌نمایی می‌کند.

خسروی ادامه داد: نگاه پدیدارشناسانه نگاه مبتنی بر منطق موقعیت به ما می‌گوید ایران در این وضعیت حرکت بسیار عظیمی را انجام داد و جهان را در مسیر ظهور آقایی قرار داد که ریشه ظلم را به زودی خواهد کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحلیلگر سیاسی آمریکا: مصونیت اسرائیل از مجازات تمام شد
  • دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد
  • چرا داعش تاکنون حتی یک تیر به اسرائیل شلیک نکرده؟
  • رییسی: ایستادگی یمن در بازدارندگی جنایات رژیم اسراییل موثر بود
  • حمایت مردم عراق از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره روابط با ایران و آمریکا
  • قدرت‌نمایی انقلاب اسلامی با اقتدار کامل در منطقه
  • نقشه آمریکا برای ایجاد یک تشکیلات تروریستی جدید در عراق و سوریه
  • تحلیلگر عراقی: آمریکا برای حفاظت از اسرائیل در خاک ما سامانه پدافند هوایی ایجاد کرده است
  • گردان‌های حزب‌الله عراق عملیات «وعده صادق» را تبریک گفت