Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین شهدادی معاون امور بندری و اقتصادی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: ایجاد زیرساخت حمل و نقل ریلی و جاده محرک اصلی توسعه سواحل مکران و مناطق ساحلی این استان و هرمزگان است و این زیرساخت‌ها بین بنادر جنوبی کشور با چابهار ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اظهارداشت: تدوین استراتژی ایجاد مراکز صنعتی، کشاورزی و سرمایه گذاری‌های نفتی در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس از اصول پدافند غیرعامل و تعالی کشور در توسعه دریا محور را موجب خواهد شد موضوعی که طی سالیان اخیر توسط دولتمردان و صاحب‌نظران مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

او  افزود: علی رغم ظرفیت‌های بی‌نظیر تجاری - اقتصادی کشور و طراحی اسناد بالادستی خوب، به دلیل عدم تدوین برنامه‌های میان مدت عملیاتی متاسفانه در بهره‌گیری از فرصت‌ها بویژه در افزایش سهم تجارت از بازار‌های جهانی ناکام بوده‌ایم و شاهد واگذاری فرصت‌های طلایی به رقبا هستیم.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت:سالهاست که بر ظرفیت ترانزیتی ایران و نقش کریدور‌های شمال-جنوب و شرق - غرب تاکید می‌شود، ولی سهم ترانزیتی کشور همچنان از سبد ترانزیتی منطقه بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن در سال ثابت بوده است.

او ادامه داد: این در حالیست که جریان عبور کالا و تجارت جهانی منتظر اقدامات، تاخیرات و قوانین دست پا گیر ما نخواهد بود و یقینا مسیر‌های جایگزین طراحی و استفاده خواهد شد.

شهدادی ادامه داد: نمونه بارز آن بهره‌برداری از خط سراسری TSR از مبدا بنادر چین به مقصد اروپا و خط ریلی TCR ارتباط دهنده کشور‌های شرق دریای خزر و افغانستان به چین و امتداد آن از بندر اکتایو در شرق دریای خزر تا آذربایجان و ترکیه در غرب جهت جابجایی کالاست.

او  بیان کرد: نکته قابل تامل بعدی موضوع تنگه هرمز و عدم برنامه‌ریزی برای رفع محدودیت‌های احتمالی این گذرگاه استراتژیک برای آینده حمل و نقل دریایی کشور است در حالیکه که کشور‌های جنوبی خلیج فارس با برنامه ساخت «پروژه ریلی شورای همکاری خلیج فارس از کویت تا عمان» و ساخت پل سرزمینی از شمال عربستان تا سواحل دریای سرخ در جنوب با جدیت به دنبال کاهش وابستگی کشورهایشان به تنگه هرمز هستند.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت:۹۰ درصد تجارت دریایی کشورمان در خلیج فارس وابسته به تنگه هرمز است.

او  تصریح کرد: با در نظر گرفتن اقدامات کشور‌های همسایه و تجربه واگذاری فرصت‌ها طی سنوات گذشته، توسعه صنعتی، توریستی، کشاورزی و خدماتی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به عنوان آلترناتیو و مکمل بنادر تجاری کشور امکان پذیر خواهد بود.

شهدادی افزود: نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی و استان‌های ساحلی پیگیر تصویب طرح ساخت شبکه ریلی و جاده‌ای مناسب در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس و امتداد آن از غرب به بندر بصره عراق و از شرق به بندر گوادر پاکستان در دستور کار قرار دهند.

او ادامه داد: به طور قطع استفاده از بخش خصوصی با منافع اقتصادی قابل تصور و اختصاص بودجه‌های دولتی در برنامه سنواتی مسیر عملیاتی شدن این پروژه را هموار خواهد کرد در صورت عدم توجه ضمن ایجاد مخاطره برای کشور از منظر پدافند غیرعامل در آینده، موجب کاهش نقش استراتژیک کشور در جغرافیای سیاسی و تجاری منطقه را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حمل و نقل صادرات کالا بندر چابهار سیستان و بلوچستان خلیج فارس حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۶۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها

تین نیوز سید حسین میر افضلی* :

وزیر راه و شهرسازی اخیرا بر مولد سازی با هدف توسعه زیرساخت ها تاکید نمودند. به دلایل زیر حتی اگر ایشان تمام ساختمان ها و اموال و دارایی های وزارت راه را بفروشند و صرف توسعه شبکه مدرن ریلی با قطارهای سریع السیر نمایند ارزشش را دارد و اقدام تاریخی ماندگار مورد رضایت خالق و مخلوق و تحسین برانگیز و قابل ستایش خواهد بود.

۱- سالانه حدود ۳۰۰هزار نفر زن و مرد و جوان و خردسال در جاده های ایران کشته، مصدوم و دچار قطع نخاع یا معلولیت های دائمی می شوند. که حدود بیست هزار نفر از این تعداد کشته و بیش از ده هزار نفر قطع عضو و قطع نخاع و معلولیت دائمی هستند.

۲- تعداد کشته های سوانح ریلی به طور متوسط به صد نفر در سال نمی رسد.

۳- در صورت احداث دو هزار کیلومتر قطار سریع السیر اصفهان تهران مشهد و تبریز زنجان قزوین تهران و همچنین اتصال خط آهن پر سرعت ( با میانگین سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت ) اهواز به اصفهان و شیراز به اصفهان، حداقل سی تا چهل درصد از سفرهای بین استانی در مسیرهای ذکر شده به ریل منتقل می گردد و ضمن خلوت تر شدن جاده ها و کاهش حوادث جاده ای، تعداد کشته های جاده ای حداقل پنج هزار نفر در سال کاهش خواهد یافت تعداد مصدومین و قطع عضو و معلولیت های دائمی نیز جمعا تا بیست هزار نفر کمتر خواهد شد

آیا اگر دولت حمایت کند و وزارت راه به سرعت، تمامی دارایی های خود را مولد و صرفا صرف هدف مقدس فوق نماید ارزشش را ندارد؟

آمار کشته ها و مصدومان حوادث جاده ای در کشورهایی که از شبکه ریلی مدرن و گسترده و پر سرعتی برخوردار هستند بین نصف تا یک سوم ایران است. بدون شک مهم ترین و اساسی ترین اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها می بایست توسعه شبکه مدرن ریلی باشد.

توسعه شبکه قطار های با سرعت متوسط حداقل ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و به دنبال آن کاهش وابستگی مردم به جاده ها این امکان را برای دولت فراهم خواهد نمود که طی برنامه ای متناسب با توسعه شبکه مدرن ریلی قیمت بنزین و گازوئیل را به سمت قیمت های منطقه ای سوق دهد و بدین ترتیب سالانه ده ها میلیارد دلار منابع مالی جهت اجرای طرح ملی مسکن و سایر پروژه های مهم در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

توسعه شبکه مدرن ریلی منجر به کاهش آلودگی هوا می شود منجر به کاهش زجر و شکنجه روحی مردم در ترافیک های جاده ای می شود منجر به افزایش رضایت مندی مردم از حاکمیت می شود منجر به افزایش وابستگی مناطق مختلف کشور به یکدیگر و افزایش انسجام ملی می شود منجر به افزایش جذابیت جهت جذب جهانگردان و افزایش مسافرت مردم می شود منجر به افزایش ترانزیت می شود و صدها مزیت دیگر برای نسل کنونی و نسل های آینده به دنبال دارد.

 * کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تاکید بر توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای ایران و پاکستان
  • خلیج فارس و دریای عمان تا جمعه مواج است
  • وزش باد شدید در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان
  • ارتفاع ۲.۵ متری موج خلیج فارس در سواحل استان بوشهر
  • سواحل جنوبی استان بوشهر میزبان گردشگران نوروزی + تصویر
  • ◄ توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  • وزش باد‌های شدید سبب مواج شدن خلیج فارس و دریای عمان، ۸ فروردین
  • خلیج فارس تا پایان هفته مواج و متلاطم است
  • ممنوعیت رفت و آمد مسافران به جزیره هرمز از امروز هفتم فروردین
  • ممنوعیت رفت و آمد مسافران به جزیره هرمز از امروز