Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  ایرنا، نگاهی به شلوغی خیابان‌ها و مراکز خرید، تفرجگاه‌ها، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، فروشگاه‌ها و حتی مطب‌های پزشکان، نشان از آن دارد که بسیاری از مردم هرمزگان چندان کرونا را جدی نگرفته و کووید ۱۹ روی فرش قرمزی که با بی‌توجهی برخی از مردم این استان برایش پهن‌شده، همچنان برای خود جولان می‌دهد و گویی در این منطقه نه خانی آمده و نه خانی رفته است و همه‌چیز عادی، عادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم فراموش کرده‌اند که در این مدت ویروس منحوس کرونا، چه خانواده‌هایی را که داغدار نکرد و چه پزشکان و پرستاران نخبه و ارزشمندی را از آغوش خانواده‌هایشان جدا نکرد.

بر اساس آمار اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مدت ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۳ مبتلای جدید در این استان ثبت‌شده که متأسفانه شش نفر جان خود را از دست دادند.

هرمزگان در شرایط هشدار کرونا قرار دارد جلوگیری از ادامه فعالیت برخی اماکن با روند کنونی ابتلا به کرونا

طبق این آمار در بندرعباس سه هزار و ۴۱۹ نفر، میناب ۳۹۷ نفر، رودان ۲۶۰، خمیر ۲۰۴ نفر، قشم ۲۷۹ نفر، بندرلنگه ۱۶۲ نفر، حاجی‌آباد ۱۲۵ نفر، کیش ۶۷ نفر، جاسک ۳۶ نفر، بستک ۳۱ مورد، پارسیان ۲۵ مورد، سیریک ۱۰ مورد و بشاگرد ۴ مبتلا به کرونا ثبت‌شده است.

هم‌اکنون شهرستان‌های بندرعباس، میناب، رودان و قشم ازنظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند و بندر خمیر و حاجی‌آباد هم در حال نزدیک شدن به این وضعیت هستند.

متأسفانه باوجوداین آمار بالای ابتلا، مردم در هرمزگان چنان به زندگی عادی خود مشغول هستند که گویی کرونایی در این منطقه وجود ندارد و همه اخبار و هشدارها در حد شایعه و خواب‌وخیال است.

به‌عنوان نمونه، باوجودآنکه بسیار نسبت به اجتناب از برگزاری هرگونه تجمع و مراسم عروسی و عزا تأکید شده بود، در یک مورد در شهرستان بندرلنگه مراسم ختمی برگزار و یک فرد آلوده ۴۴ نفر دیگر را مبتلا کرده است که یک نفر از این مبتلایان جان خود را ازدست‌داده و چند نفر دیگر بستری و تحت مراقبت هستند.

و یا در یک مورد دیگر، خانمی در بندر خمیر موجب ابتلای ۲۰ نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش شد که این آمارها نشان‌دهنده آن است که نه‌تنها فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود بلکه ابتدایی‌ترین اصول بهداشتی برای مبارزه با کرونا یعنی شستن مکرر دست‌ها و زدن ماسک هم برای این گروه‌ها معنایی ندارد.

البته این بی‌توجهی‌ها مسئولان هرمزگان را ناگزیر به اتخاذ تصمیمات جدید و بازگشت مجدد محدودیت‌ها و اعمال قوانین سخت گیرانِ کرده است.

عادی‌سازی شرایط دلیل بی‌توجهی مردم به کرونا

برخی از شهروندان هرمزگان معتقدند که به دلیل عادی‌سازی شرایط ازجمله ازسرگیری فعالیت‌ها و بازگشایی مراکز تفریحی و زیارتی و نبود قوانین سخت گیرانِ اجرایی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مردم دیگر همچون ماه‌های قبل توجه چندانی نسبت به خطر ابتلا به کرونا ندارند و آن را خیلی جدی نمی‌گیرند.

کسرا شریف دینی که در روزهای گذشته با پرواز هواپیمایی آسمان از رشت به بندرعباس آمده می‌گوید: در این پرواز همچون سفرهای قبل، بسته‌های غذایی شامل کیک و آب‌میوه به مسافران داده شد و بسیاری از مسافران نیز بدون ضدعفونی کردن بسته‌ها، از آن‌ها استفاده کردند.

وی ادامه داد: مگر نه اینکه همواره از سوی کارشناسان بهداشتی هشدار داده می‌شود که باید تمام اقلام، حتی روکش اقلام بسته‌بندی پیش از استفاده باید ضدعفونی شود، پس چرا یک شرکت هواپیمایی نسبت به این موضوع بی‌توجه هست.

شریف دینی گفت: برخی از مسافران ماسک داشتند و برخی دیگر نداشتند و کسی هم نه در فرودگاه رشت و نه در فرودگاه بندرعباس نسبت به این موضوع هشدار یا تذکر نداد.

این شهروند هرمزگانی ادامه داد: خب در این شرایط برخی‌ها این نتیجه‌گیری را برای خوددارند که کرونا پایان‌یافته و همه‌چیز به حالت قبل بازگشته و دیگر نیازی نیست حساسیت خاصی نسبت به رعایت نکات بهداشتی داشته باشند.

مریم ایزدپناه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای متخلفان نیست و از همین رونیز مردم کاملاً بی‌توجه هستند.

وی ادامه داد: ظاهراً فقط برای نمایش و خالی نبودن عریضه است که بر روی شیشه یا درب ورودی بسیاری از ادارات، بانک‌ها و مراکز خدماتی نوشته‌شده ورود بدون ماسک و دستکش ممنوع است؛ زیرا هیچ برخورد یا تذکری به کسانی که ماسک و دستکش ندارند و وارد این مراکز می‌شوند، صورت نمی‌گیرد و درنتیجه مردم هم بی‌خیال شدند که البته این بی‌خیالی به‌غیراز جان خودشان، جان بسیاری دیگر از افراد جامعه را تهدید می‌کند.

امین کریمی دیگر شهروند هرمزگانی می‌گوید: کاش مردمی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، کمی به این فکر می‌کردند که در سایه این بی‌توجهی و شیوع دوباره کرونا، بسیاری‌ها از کار بی‌کار شده وازنان خوردن می‌افتند.

اوج‌گیری شدید ابتلا به کرونا در هرمزگان در هفته‌های آینده

روند فعلی ابتلا به کرونا در هرمزگان یک‌روند افزایشی است که باوجوداین روند افزایشی، مسئولان بهداشتی این استان می‌گویند که در صورت رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی و کنترل نشدن شرایط، یک اوج‌گیری بسیار شدید در هفته‌های آینده خواهیم داشت که به‌طور یقین تبعات جانی و مالی بسیاری را متوجه استان خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن انتقاد شدید از بی‌توجهی مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، گفت: بارها و بارها از طریق رسانه‌ها به مردم هشدار دادیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی در رابطه با کرونا رعایت نشود، وضعیت ما همچون استان خوزستان خواهد شد که متأسفانه امروز شاهد این مسئله و افزایش موارد ابتلا هستیم.

دکتر حسین فرشیدی افزود: بی‌توجهی مردم نه‌تنها جان خودشان و عزیزانشان را تهدید می‌کند، بلکه تهدید جدی برای دیگر افراد جامعه و نیروهای زحمتکش بهداشت و درمان که در خط مقدم مبارز با این بیماری هستند، است.

وی بیان داشت: پیش‌ازاین هشدار داده بودیم که در صورت افزایش شمار مبتلایان، محدودیت‌های فعالیتی و ترددی به حالت قبل بازخواهد گشت که امروز در آستانه ازسرگیری مجدد قرنطینه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر ۲۵۷ نفر از مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این شمار ۱۸۵ نفر در بخش ایزوله بوده و ۱۱ نفر تحت مراقبت‌های ویژه هستند و به کمک دستگاه تنفس مصنوعی نفس می‌کشند.

دکتر فرشیدی اظهار کرد: درصورتی‌که محدودیت‌هایی درزمینهٔ رفت‌وآمدها انجام نشود، هفته آینده با چالش بزرگی روبرو خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مردم خواست در خانه بمانند و از رفت‌وآمدهای غیرضروری به‌شدت پرهیز کنند.

مرگ شش مبتلا به کرونا در هرمزگان در ۲۴ ساعت گذشته

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به خبرنگار ایرنا گفت: در مدت ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۳ نفر در استان مبتلا به کرونا شدند که با ثبت این شمار، مجموع مبتلایان در استان به عدد پنج هزار و ۱۹ نفر رسید.

دکتر محمود حسین پور ادامه داد: متأسفانه در مدت ۲۴ ساعت گذشته شش بیمار مبتلا به کرونا در هرمزگان جان خود را از دست دادند که شامل دو بیمار خانم ۹۱ ساله و ۸۲ ساله باسابقه بیماری قلبی و بیمار ۳۸ ساله بدون سابقه بیماری در بندرعباس، آقای ۸۰ ساله در رودان، خانم ۶۰ ساله در میناب و آقای ۳۴ ساله در بندرلنگه است.

وی با اشاره به روند افزایشی ابتلا به کرونا در هرمزگان، گفت: این هفته در استان درمجموع هزار و ۴۶۹ مبتلای جدید شناسایی شد که نسبت به هفته قبل که ۹۸۹ بیمار شناسایی‌شده بود، ۴۵ درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: فوتی‌های استان نیز هفته گذشته هشت مورد بود که این هفته به ۲۲ مورد افزایش‌یافته است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: از مسئولان ستاد ملی کرونا خواستاریم در صورت امکان، با رعایت تمام جوانب، محدودیت‌هایی در سطح استان اعمال کنند.

وی در خصوص ظرفیت‌های آزمایشگاهی هرمزگان گفت: از ابتدای شروع بیماری کرونا تاکنون ظرفیت‌های آزمایشگاهی استان از ۲۰ به هشت‌صد مورد افزایش‌یافته و از دو روز گذشته تاکنون فقط از بیماران بدحال، پرخطر و علامت‌دار آزمایش به‌عمل‌آمده است.

ابتلای نیروهای متخصص هرمزگان به کرونا زنگ خطری جدی برای استان است

رئیس مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس در کمیته تخصصی کووید ۱۹ که به‌صورت اضطراری با مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار شد، گفت: در حال حاضر تعدادی از کارکنان در رده‌های مختلف اعم از پزشک، پرستار، کارگر و حتی نیروهای پشتیبان واداری به این بیماری مبتلا شده‌اند.

دکتر محمد تمدن دار بیان داشت: متأسفانه اصول ایمنی و خود مراقبتی در جامعه توسط مردم به‌صورت کامل رعایت نمی‌شود و ابتلای نیروهای تخصصی و فوق تخصصی به کرونا زنگ خطر جدی برای استان است.

وی ادامه داد: روند افزایشی ابتلا به کرونا در هرمزگان، علاوه بر خستگی مضاعف کارکنان، امکان ابتلای هرکدام از آن‌ها و خارج شدن نیروهای تخصصی از چرخه درمان را در پی خواهد داشت که در پی‌آن خسارات جبران‌ناپذیری بر بدنه سلامت استان وارد خواهد شد.

دکتر تمدن دار گفت: در حال حاضر به دلیل روند افزایشی ابتلا و بستری شدن تعداد زیادی از بیماران و افزایش تعداد بخش‌های کووید ۱۹، امکان شیفت بندی پزشکان و پرستاران کمتر و مواجهه آن‌ها با بیماران بسیار بیشتر شده است.

شرکت در جشن و عزا، ۹۹ نفر را مبتلا کرد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در هفته‌های اخیر مواردی از ابتلا به کرونا در استان ثبت‌شده که به دلیل حضور مردم در مراسم‌های جشن و عزا بوده است.

دکتر فاطمه نوروزیان گفت: در یک مورد در بندرلنگه حضور در مراسم ختم منجر به ابتلا ۴۴ نفر شده که از این شمار یک نفر فوت‌شده و یک بیمار بدحال بستری است.

وی ادامه داد: مجموع مبتلایان در جاسک ۳۶ نفر است که ۲۵ نفر از این شمار فقط از افراد حاضر در یک مراسم روز عید فطر بودند.

نوروزیان گفت: در مورد دیگری در بندر خمیر، یک بیمار خانم، ۲۰ نفر از اعضای خانواده خود را مبتلا کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: متأسفانه به دلیل بی‌توجهی مردم نسبت به هشدارها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند ابتلا به کرونا در استان در هفته‌های اخیر افزایشی بوده و شمار فوتی‌ها نیز اضافه‌شده است.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال شهرستان‌های میناب، رودان، بندرلنگه و پارسیان هفته گذشته فوتی نداشتند، اما این هفته میناب ۲ مورد، رودان ۲ مورد، بندرلنگه ۲ مورد و پارسیان یک مورد فوتی داشتند.

نوروزیان با تأکید بر توجه ویژه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: شهروندان در ارتباط با افراد مثبت، بدون علامت، علائم خفیف دارند، می‌توانند برای اطمینان از سلامتی خود به سامانه اینترنتی نظام پاسخگویی مراجعه کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: مراجعه‌کنندگان ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد می‌توانند پاسخ خود را در سامانه ببینند و نیاز به مراجعه حضوری نیست.

کرونا دوباره بازارهای بزرگ هرمزگان را تعطیل کرد

استاندار هرمزگان جمعه‌شب در پی شیوع کرونا در استان و رسیدن به مرز هشدار به فرمانداران دستور داد: بازارهای بزرگ به مدت یک هفته تعطیل شوند و سایر اصناف با رعایت پروتکل‌ها فعال باشند.

فریدون همتی در دستور خود اظهار کرد: پارک‌ها، بوستان‌ها و مکان‌های تجمع نیز تعطیل و از ورود و سفر به روستاها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: به‌جز عوامل واحدهای تولید و طرح‌های عمرانی که فقط مجازند با رعایت پروتکل‌ها به فعالیت بپردازند و روند تولید و کارهای عمرانی نباید تحت تأثیر قرار گیرد و سست شود بلکه باید با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی انجام و نظارت بر واحدهای تولیدی و طرح‌های عمرانی به شکل جدی صورت گیرد.

استاندار هرمزگان همچنین خواستار افزایش و فعال شدن تیم‌های نظارت بر فعالیت مشاغل مختلف شد و بیان داشت: نظارت بر وسایل حمل‌ونقل عمومی و لزوم استفاده از ماسک در این وسایل و همه فعالیت‌ها با جدیت انجام و با متخلفین برخورد شود.

همتی خودداری از برگزاری مجالس عروسی، ختم، مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی از دیگر مواردی است که مردم استان هرمزگان نباید به مدت یک ماه انجام شود و مردم باید به‌طورجدی در این روزها آن را رعایت کنند.

وی بر ضرورت فعال شدن کارگاه‌های تولید ماسک تأکید کرد و ابراز داشت: مردم تا جایی که امکان دارد در خانه بمانند و در صورت ضرورت برای خروج از منزل، حتماً از ماسک استفاده کنند.

استاندار هرمزگان توصیه کرد: مردم در مکان‌های فعالیت و مشاغل خود و همچنین در وسایل حمل‌ونقل همچون تاکسی و اتوبوس و فروشگاه‌ها حتماً ماسک داشته باشند و تا حد امکان خریدهای خود را به شکل غیرحضوری انجام دهند.

همتی اضافه کرد: قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا جدی گرفته شود و با توجه به شرایط موجود بیماری کرونا در استان، محدودیت رفت‌وآمد به‌ویژه در شهرستان‌هایی که وضعیت قرمز شیوع کرونا دارند اعمال شود و مردم به‌هیچ‌وجه به مسافرت نروند.

کرونا ازآنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است

با استناد به آمارها و گفته‌های مسئولان به این نتیجه می‌رسیم که تصور عادی شدن وضعیت و بازگشت به شرایط پیش از کرونا یک تصور غلط است که باید از ذهن تک‌تک ما خارج شود و به‌جای آن این نکته در ذهن نقش گیرد که کرونا ازآنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است و سلامت و جان خودمان، عزیزانمان و دیگر افراد جامعه را نشانه گرفته است و یک‌لحظه غفلت می‌تواند عمری پیشمانی برایمان به بار آورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تأکید بر پرهیز مردم از حضور در اماکن شلوغ و فضاهای بسته، گفت: طبق آخرین تحقیقات پزشکی انجام‌شده، امکان معلق ماندن ویروس کرونا تا ساعت‌ها در هوا وجود دارد و از همین رو مردم باید توصیه‌های پزشکی را بسیار جدی بگیرند.

دکتر فرشیدی تأکید کرد: شهروندان باید علاوه بر توصیه‌هایی ازجمله شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها به‌طور حتم رعایت فاصله دوم‌تری را نیز مدنظر قرار دهند و اگر در برخی از مکان‌ها امکان رعایت این فاصله وجود ندارد از ماسک استفاده شود.

 رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۸ هزار و ۱۳۴ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز جمعه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (شانزدهم خرداد) بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی دو هزار و ۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۵۲۷ مورد بستری و دو هزار و ۳۵۹ مورد (حدود ۸۲ درصد) از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۶۳ بیمار دیگر مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان باختند و افزایش نسبی فوتی‌ها را شاهد هستیم که امیدواریم استثنایی باشد. از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۸ هزار و ۱۳۴ نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند.

جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۱۲۹ هزار و ۷۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. ۲۵۷۳ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به‌نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش‌های ای سی یو قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی گفت: تاکنون یک‌میلیون و ۴۰ هزار و ۲۸۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: وضعیت خوزستان همچنان قرمز است. استان‌های هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان‌های شرقی و غربی در وضعیت هشدار قرار دارند. در ۲۴ ساعت گذشته در ۱۳ استان هیچ موردی از فوتی و در ۵ استان فقط یک مورد فوتی براثر کووید ۱۹ گزارش‌شده است.

جهانپور گفت: توصیه اکید وزارت بهداشت همچنان این است که مردم از تردد غیرضروری خودداری کنند. حتماً در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنند. به‌جز این توصیه‌ها در هیچ جای دنیا توصیه دیگری برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد. این توصیه اصلی وزارت بهداشت به‌طور عام در کل کشور و به‌طور خاص در استان‌هایی است که در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند.

ویروس کرونا که رسماً کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

کرونا مانند سایر ویروس‌های تنفسی است که در افرادی که نقص ایمنی دارند مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و افرادی که بیماری‌های خود ایمنی دارند می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ومیر آن تاکنون حدود سه درصد گزارش‌شده است.

این ویروس یک ویروس ناشناخته است و تنها راه مقابله با آن رعایت بهداشت فردی و حاضر نشدن در اجتماعات و محافل عمومی است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید حدود ۸۰ درصد از افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند علائم خفیفی دارند درحالی‌که حدود ۶ درصد آن‌ها دچار علائم جدی نظیر التهابی که در سراسر ریه گسترش می‌یابد، می‌شوند.

کد خبر 518379 برچسب‌ها ستاد ملی مقابله با کرونا كرونا در ايران استان هرمزگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ستاد ملی مقابله با کرونا كرونا در ايران استان هرمزگان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابتلا به کرونا در هرمزگان پروتکل های بهداشتی ۲۴ ساعت گذشته کووید ۱۹ در کشور رعایت پروتکل ها مبتلا به کووید کرونا در استان مبتلا به کرونا بی توجهی مردم وزارت بهداشت روند افزایشی جان خود نکات بهداشتی فاصله گذاری روابط عمومی ویروس کرونا شناسایی شد قرار دارند محدودیت ها یک مورد بی توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۶۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد

زی‌سان: این مرد ۷۲ ساله ناشناس زمانی که در سال ۲۰۲۲ و پس از دریافت چندین واکسن کووید، به نوع اومیکرون (Omicron) ویروس کرونا مبتلا شد، دچار نقص ایمنی شدید بود.

به گزارش زی‌سان، از آن زمان، وی در مجموع ۶۱۳ روز تا زمان مرگش در اکتبر سال گذشته، به طور مداوم تستش به ویروس کرونا مثبت بود.
اگرچه موارد بسیار طولانی کووید-۱۹ در گذشته گزارش شده، اما این طولانی‌ترین موردی است که تاکنون وجود داشته است.

در طول ۲۰ ماه عفونت، پزشکان تمام تلاش خود را برای کمک به مرد مسن انجام دادند، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد. بدن او حتی با کمک دارو‌های آنتی‌بادی نمی‌توانست پاسخ ایمنی کافی برای مبارزه با ویروس داشته باشد و سال گذشته به دلیل تشدید یک بیماری زمینه‌ای درگذشت.

بیماران مبتلا به “SARS-CoV-۲” معمولاً ویروس را ظرف چندروز یا چند هفته از بین می‌برند، اما در این حالت شدید، عفونت تقریباً دو سال ادامه داشت.

در طول دوره عفونت، پزشکان مکرراً از مرد نمونه‌برداری کردند تا مواد ژنتیکی ویروس کرونا را تجزیه و تحلیل کنند و دریافتند که نوع اصلی Omicron BA۱ در بدن او بیش از ۵۰ جهش داشته است؛ جهش‌هایی که می‌توانستند از سیستم ایمنی بدن انسان فرار کنند.

خوشبختانه، «هیچ انتقال مستندی» از این مرد به سایر اعضای جامعه وجود نداشت، اما این مورد بر خطرات طولانی‌مدت عفونت SARS-CoV-۲ تاکید دارد.

محققان نوشتند: «این مورد بر خطر عفونت‌های پایدار SARS-CoV-۲ در افراد دارای نقص ایمنی تاکید می‌کند، زیرا ممکن است انواع منحصر به فرد ویروس کووید به دلیل تکامل گسترده، درون میزبان ظاهر شود.»

tags # کرونا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • آماده همکاری در پروژه‌های پتروشیمی و نفتی هرمزگان هستیم
  • رعایت عدالت و کرامت انسانی رویکرد مدیران لرستان باشد
  • پرداخت ۲۰ میلیارد زکات فطریه از سوی هرمزگانی‌ها
  • عملیات آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • تاکید امام جمعه کیش بر التزام به حجاب و عفاف و رعایت قوانین کشور
  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود
  • صادرات بیش از ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندر چند منظوره خمیر
  • مجید سلحشور مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان شد