Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال‌ها و ماه‌های اخیر مشکلات مربوط به تولید، توزیع، قیمت‌گذاری و بخصوص دپوی خوروها در انبارهای مختلف حاشیه‌ساز شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز، این روزها با شیوع بیماری کرونا و ادامه‌دار شدن تبعات آن، استقبال مردم جهت استفاده از خودروی شخصی برای پرهیز از رفت و آمد با وسائل نقلیه عمومی جهت رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و در نتیجه دوری از ابتلا به این بیماری بیش از پیش دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از طرفی در سال‌ها و ماه‌های اخیر همواره مشکلات مربوط به تولید، توزیع، قیمت‌گذاری خودرو و حتی دپوی آنها در انبارهای مختلف حاشیه‌ساز شده و خریداران را دچار سردرگمی کرده است.

در بخش تولید، تهیه مواد اولیه، تولید قطعات با کیفیت، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و پاسخگویی به تقاضای بازار با مشکلات جدی روبه رو بوده است و در طرف تقاضا نیز موضوع کیفیت، ایمنی و به ویژه قیمت آن همیشه مورد پرسش است.

علاوه بر نوسانات شدید بازار و افزایش‌های غیرمنتظره و غیرمنطقی قیمت، به ویژه در بازار آزاد بار سنگینی بر دوش متقاضیان واقعی تحمیل می‌کند. بدون شک اختلاف قیمت چند میلیونی کارخانه و بازار آزاد سود سرشاری را به جیب دلالان می‌ریزد. اما اکثر مصرف‌کننده‌های واقعی جز گرانی نصیبی ندارند.

همه این مسائل باعث شده است که مردم بیش از پیش منتظر تصمیمات مسئولین سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه برای حل این مشکل باشند، بدون هیچ شکی پس از اقدامات انقلابی قوه قضائیه در برخورد با متخلفین صنعت خودرو حال همه چشم‌ها به نمایندگان مجلس یازدهم دوخته شده است تا آنان با حمایت از این بخش اشتغالزا، مشکلات آن را حل و فصل کنند.

از صنعت خودرو حمایت کنیم نه از شرکت‌های خودروساز

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی در همین رابطه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: صنعت خودروسازی در کشور یک صنعت لوکوموتیو محسوب می شود به طوری که می توانند 25 صنعت دیگر را در کشور همراه با خود توسعه دهد.

وی افزود: بدون هیچ شکی به این صنعت غنی در کشورمان احتیاج داریم ولی متاسفانه سیاست گذاری در این صنعت خیلی ناقص و معیوب بوده و جای کار بسیاری دارد به طوری که بیشتر از شرکتهای خودروساز حمایت کرده ایم این در حالی است که باید از صنعت خودرو حمایت می کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین باید تحول اساسی در این سیاست گذاری ها اعمال کرد، این شیوه های فروش امروزی که متاسفانه به شیوه های بسیار غلط، غیرعلمی و غیرتجربی انجام می شود و بیشتر به یک قمار  اجتماعی شبیه است باید تغییر کند.

ایزدخواه در پایان گفت: توسعه صنعت خودروسازی و ورود به آن از مهمترین اولویت های مجلس یازدهم است که به آن خواهیم پرداخت و تمام تلاشمان را می کنیم تا مشکلات آن را رفع کنیم.

انحصار در خودرو بحران ایجاد کرد

نمایندگان مجلس معتقد هستند در حال حاضر با بحران مدیریتی در بازار خودرو مواجهیم و نظام باید تکلیف خودش با این معضل روشن کند، و علیرغم  تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی در مجلس هفتم، نتیجه‌ای حاصل نشد.

همچنین عنوان کردند که «قرار بود نتیجه این انحصار، پیشرفت تکنولوژی باشد و خودروساز‌ها قیمت تمام‌شده را پایین بیاورند و کیفیت را افزایش دهند، اما این اتفاق نیفتاد و به‌جای قطعه‌سازی، از چین قطعه وارد شد و بحران‌های جدی‌ به وجود آمد؛ از این رو مجلس یازدهم به‌طور قطع برای پیگیری در این‌باره ورود خواهد کرد.»

آنچه که این روزها از زبان نمایندگان شنیده می‌شود این است که یکی از 70 تا 80 اولویت‌ احصا شده، بررسی وضعیت شرکت‌های خودروسازی همچون ایران‌خودرو و سایپا و تولیدات داخلی است و به هیچ‌وجه افزایش قیمت‌های کنونی قابل‌قبول نیست؛ هر چند متأسفانه در همین شرایط هم خریدارانی هستند که با این قیمت‌ها معامله کنند.

مجلس به بخش تحقیق و توسعه توجه کند

امیرحسین عسکریان، مشاور طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در گفتگو با جهانبین نیوز عدم سرمایه‌گذاری روی واحدهای آر ان دی (RND) یا تحقیق و توسعه را از بزرگترین معظلات صنعت خودروسازی کشور عنوان کرد و گفت: ما اگر بتوانیم در دل هر خودروسازی واحد‌های تحقیق و توسعه را ایجاد کنیم مطمئن باشید در یک بازه زمانی مشخص می توانیم به توفیقات بلندی نائل شویم.

وی افزود: کشورهای توسعه‌یافته در صنعت خودرو از جمله آمریکا، آلمان و ژاپن که بازارهای جهانی را در دست دارند سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی این بخش کرده‌اند به طوری که سه تا چهار درصد درآمد خودروساز‌ها صرف تحقیق و توسعه می‌شود.

مشاور طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو اظهار کرد: بنابراین ضروری است وزارت صنعت و معدن و شرکتهای داخلی خودروساز به این زمینه توجه ویژه ای کنند و با توجه به وجود کارشناسان اقتصادان مجرب و جوان در مجلس شورای اسلامی انتظار می رود آنها به این امر ورود کرده و تصمیم گیری ها لازم را به عمل آورند.

عسکریان بیان داشت: واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز داخلی در قالب قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک به طرف خارجی و عدم توسعه پلتفرم توسط خودروسازان، از عوامل عدم پیشرفت صنعت خودرو طی سالیان اخیر بوده است به طوری که هزینه‌های بالای توسعه پلتفرم داخلی، از جمله عواملی بوده که باعث شده خودروسازان به این سمت حرکت نکنند.

وی در پایان افزود: در این راستا می‌توان از طریق صندوق پروژه، منابع مالی لازم برای طراحی و توسعه پلتفرم داخلی را تامین نمود.

خودروسازان داخلی هنوز به معنای واقعی کلمه خودروساز نشده‌اند

سیدمصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در رابطه با آسیب‌های صنعت خودروسازی در کشور گفت: که خودروسازان داخلی باید با همکاری خودروسازان بزرگ جهان نسبت به انتقال فناوری و کسب دانش بهنگام برای طراحی و تولید خودرو اقدام کنند. دانش طراحی و تولید خودرو باید در خودروسازان داخلی نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان داخلی هنوز به معنای واقعی کلمه خودروساز نشده‌اند زیرا خودروساز شدن به معنای کسب دانش لازم برای طراحی و تولید خودرو با برترین کیفیت و ارزان ترین قیمت است اظهار کرد: با بررسی وضعیت فعلی خودروهای تولیدی در کشور مشخص می شود که خودروسازان داخلی هنوز نتوانسته اند به این هدف دست یابند.

میرسلیم تصریح کرد: خودروسازان با محصولات کنونی‌شان نمی‌توانند نظر مشتریان خودرو را در بازارهای هدف جلب کنند چرا که خودروهای کنونی فاقد کیفیت و قیمت رقابتی است. نبود کیفیت و فناوری در محصولات تولیدی خودروسازان و همچنین قیمت گران در این سال‌ها از جمله عوامل اصلی اثرگذار بر کاهش صادرات خودرو بوده است؛ موضوعی که در سال‌جاری همچنان گریبان صادرات خودروهای سواری را گرفته است و موجب شده که حتی فرض خروج از شرایط تحریم نیز نتواند کمک جدی در این زمینه کند.

ساماندهی بازار خودرو در اولویت مجلس است

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو به خبرنگار ما گفت: بدون هیچ شکی ساماندهی به وضعیت بازار خودروی کشور با توجه به اتفاقاتی که در چند وقت اخیر رخ داده از مهمترین اولویت های مجلس جدید به شمار می رود.

وی افزود: بدین منظور همزمان با شروع به کار کمیسیون های مختلف مجلس از آقای مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت دعوت خواهیم کرد تا در خصوص وضعیت بازار خودرو و راهکاری این وزارتخانه برای بهبود آن گزارش دهند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در وضعیت فعلی پیش فروش خودرو با شرایط خاص نمی تواند به عنوان راهکاری اساسی برای بهبود بازار خودرو قلمداد شود و مجلس و دولت باید با تفاهم به دنبال راهکار اساسی باشند.

به دنبال راهکار بلندمدت برای نجات صنعت خودرو هستیم

رضا تقی‌پور نیز با بیان اینکه چاره کار برای حل معضلات صنعت خودرو چیزی جز جهش تولید نیست، اظهار کرد: اصلاح ساختار و سوق دادن صنعت خودرو به سمت سوددهی چیزی نیست که بتوانیم با راه حل‌های زودگذر و سطحی به آن دست یابیم.

وی افزود: با اینکه صنعت خودرو در کشور ایران قدمت ۶۰ ساله دارد، اما اشکالات آن مشخص است. صنایع خودروسازی با رویکرد وابستگی و با مونتاژ وارد ایران شد، شاید این موضوع در ابتدای کار مشکل نبود، اما در ادامه باید به یک نوع استقلال دست می‌یافت که محقق نشده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شواری اسلامی با تأکید براینکه صنایع خودروسازی باید به سمت استقلال در طراحی و اتکا به منابع داخلی بروند، گفت: صنعت خودرو با مافیایی مواجه است که سود خود را در واردات خودرو دنبال می‌کند و این بزرگترین مانع برای تقویت خودروسازی‌های داخلی است.

تقی‌پور با بیان اینکه به اتفاق برخی نمایندگان طرحی برای جهش تولید تهیه کرده‌ایم که آن را به مجلس ارائه می‌دهیم، تصریح کرد: این برنامه مبتنی بر سیاست‌های کلی که تاکنون مقام معظم رهبری در حمایت از تولید و خوداتکایی بیان فرموده‌اند تهیه شده و مجموعه کاملی است که شاخص‌ها در آن مشخص شده و اگر دولت استقبال کند، می‌تواند شروع خوبی برای گره‌گشایی از تولید داخلی و از جمله در صنعت خودرو باشد.

عضو مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه راه‌حل‌های میان مدت برای روانسازی مشکلات در صنعت خودرو هست، خاطرنشان کرد: باید برای رفع نیاز کسب و کارهای مردم باید روی چند خودروی داخلی تمرکز کنیم که کم مصرف و ارزان باشد و به مسائل خودروهای لوکس و واردات آن در دراز مدت پرداخته شود.

وی اظهار کرد: این یک برنامه عملیاتی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به صورت جدی آن را اعمال کند. از این طریق می‌توانیم قدری مافیای خودر را هم کنار بزنیم.

تقی‌پور گفت: حمایت از تولید با اصلاح نظام بانکی و اینکه پول کافی در اختیار خودروسازی‌ها قرار گیرد، نیز از دیگر راه‌کارهای حرکت صنعت خودرو است، به شرطی که این تسهیلات برای رانت و پرداخت حقوق کارکنان هزینه نشود و فقط به سمت تولید برود. همه این مسائل را در برنامه‌ای پیش بینی کردیم که به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیم داد.


انتهای پیام/
 

منبع: دانا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران شرکت های خودروساز خودروسازان داخلی صنعت خودروسازی صنعت خودرو صنعت خودرو تحقیق و توسعه مجلس یازدهم بازار خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۶۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«لایحه امنیت زنان» در هزار توی آمدن یا نیامدن به صحن علنی مجلس

الهام آزاد گفت: لایحه امنیت زنان، مواد و تبصره‌های زیادی دارد و بعید است بتوانیم این لایحه را در مجلس دوازدهم به تصویب نهایی برسانیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ لایحه یک فوریتی «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» امروزسه شنبه 28 فروردین ماه 1403 برای چندمین نوبت متوالی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار نگرفت. پیشتر قرار بود کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، این لایحه را به صحن بیاورد اما مجلس ادامه بررسی لایحه بودجه 1403 را در دستور کار قرار داد.

الهام آزاد؛ عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی درباره علت مطرح نشدن لایحه امنیت زنان در صحن امروز مجلس به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: این لایحه در دستور طرح در صحن علنی مجلس قرار داشت اما هیات رییسه مجلس باید تایید کند کدام لایحه در صحن مطرح شود.

وی در پاسخ به این پرسسش که آیا این طرح در مجلس یازدهم تصویب نهایی خواهد شد یا خیر گفت: لایحه مذکور، مواد و تبصره‌های زیادی دارد و بعید است بتوانیم تمام آن‌ها را در مجلس یازدهم بررسی کنیم زیرا عمر زیادی از مجلس یازدهم باقی نمانده است و وقتی لایحه‌ای در صحن مجلس مطرح می‌شود جزییات و پیشنهادات سایر نمایندگان نیز در تصویب نهایی آن اهمیت دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بعید می‌دانم لایحه «امنیت زنان» را بتوانیم در مجلس فعلی تصویب کنیم و احتمالا تصویب نهایی آن برای مجلس دوازدهم باقی می‌مانند زیرا تا پایان عمر مجلس فعلی فقط ده جلسه باقی مانده است.

20 فروردین سال جاری؛ فاطمه رحمانی، عضو فراکسیون اجتماعی مجلس پس از به تعویق افتادن طرح لایحه امنیت زنان در صحن علنی مجلس به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفته بود: احتمالا هفته آینده در صحن علنی مجلس به «لایحه امنیت زنان» بپردازیم.

بنا بر اخبار دریافتی خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ نمایندگان مجلس یازدهم درهفته‌های پایانی مجلس، تصویب بودجه سال 1403 را در الویت صحن علنی قرار داده‌ند و پس از تصویب آن به لوایح و طرح‌های دیگری مانند لایحه ازتقای امنیت زنان خواهند پرداخت و بنا به گستردگی این لایحه احتمالا تصویب نهایی آن موکول به مجلس دوازدهم شورای اسلامی خواهد شد.

انتهای پیام/

فاطمه نورنژاد کد خبر: 1227415 برچسب‌ها امنیت اجتماعی

دیگر خبرها

  • توسعه مشارکت‌های مردمی در صنعت اولویت وزارت صمت است
  • رفع مشکلات شهرک اصناف دلیجان در اولویت اقدامات قرار گیرد
  • نگاه توسعه ای به شهر در اولویت قرار گیرد
  • مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد
  • «لایحه امنیت زنان» در هزار توی آمدن یا نیامدن به صحن علنی مجلس
  • برگ برنده ایران در تامین امنیت غذایی/انبارها پُر از کالاست
  • لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم تعیین تکلیف شد
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • تعیین تکلیف لایحه تجارت پس از ۲۰ سال در مجلس یازدهم
  • ژست سوئیسی استاندارد خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟