Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در سه ماه گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز علمی، دانشگاه ها، دانشکده‌ها و ... تمام کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی برگزار شد.

تقریبا بیشتر دانشگاه‌ها حدود ۲ الی ۳ هفته به منظور رفع اشکال درسی دانشجویان، ترم جاری را تمدید کردند و حال نوبت نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم فرا رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه‌های مختلف کشور با در نظر گرفتن شیوع ویروس کرونا و لزوم حفظ سلامت دانشجویان اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کرده اند.

نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه خوارزمی

محمد دلنواز مدیر آموزشی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم در این دانشگاه تصریح کرد: ویروس کرونا باعث سخت شدن وضعیت زندگی افراد شده است و از آن جایی که تعداد دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خوارزمی زیاد است، در شورای آموزشی مصوب کردیم تا امتحانات پایان ترم را به صورت مجازی برگزار کنیم. یعنی اولویت برگزاری امتحانات پایان ترم حتما به صورت حضوری باشد و در مواقع خاص با نظر استاد اگر دانشجویی به خوابگاه احتیاج نداشت، می‌تواند برای امتحانات حضوری در دانشگاه آماده شود؛ چرا که بحث خوابگاه و طرح فاصله گذاری اجتماعی مهم‌ترین دغدغه برای دانشگاه و دانشجویان است.

دلنواز با اشاره به نحوه برگزاری امتحانات برای دانشجویان خاص مانند کسانی که مشکلات بینایی دارند، تصریح کرد: تمام محتوای امتحان مجازی دانشگاه خوارزمی به صورت کتبی برگزار نمی‌شود، بلکه در یک سامانه مجازی باید ارزشیابی مستمر در طول ترم، پروژه دانشجو و تکالیف دانشجو مد نظر قرار گیرد. همچنین امتحانات مجازی به صورت شفاهی یعنی سوال و جواب استاد و دانشجو از دیگر روش‌های امتحان مجازی پایان ترم است.

مدیر آموزشی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: روش‌های بسیاری در نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان وجود دارد. یک روش بسیار مهم که برای دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی مطرح شده، این است که دانشجویان با دریافت سوالات مختلف از استاد بتوانند در منزل به این سوالات پاسخ دهند و نمره پایان ترم آنان بر این اساس ثبت شود.

نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه علامه طباطبایی

شجاع احمدوند معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره روند برگزاری امتحانات این دانشگاه اظهار کرد: امتحانات پایان ترم دانشگاه علامه طباطبایی به صورت مجازی از تاریخ ۷ تیرماه تا ۱۸ تیرماه برگزار می‌شود.

او افزود: در گذشته برای نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم پیشنهاداتی را به شورای تصمیم گیری ارائه دادیم. یکی از آن‌ گزینه‌ها، امتحانات کیفی بود که این موضوع بیشتر برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. گزینه بعدی، امتحانات مستمر بود که شامل فعالیت‌های طول ترم به صورت مجازی یا تکالیف دانشجویان در طول ترم می‌شود.

احمدوند تصریح کرد: بخش سوم دستورالعمل‌های این بخشنامه شامل آزمون مجازی از طریق بخش آزمون‌ساز سامانه مجازی دانشگاه علامه طباطبایی است که به سرعت زیاد و با حجم بالا به تمام اساتید آموزش داده می‌شود که چگونه از بخش آزمون‌ساز سامانه بتوانند، آزمون‌های چهار گزینه‌ای یا آزمون‌های تشریحی را در سامانه بارگذاری کنند. البته در دانشکده‌ها کارشناسانی وجود دارند که اگر درصد محدودی از اساتید نتوانستند سوالات را در سامانه مجازی بارگذاری کنند با کمک آن‌ها بتوانند این وظیفه را به خوبی انجام دهند.

او گفت: در حال حاضر بیشتر اساتید نحوه بارگذاری سوالات در سامانه را به خوبی فراگرفته‌ و از بابت این موضوع اعلام رضایت کرده‌اند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نحوه آزمون دادن دانشجویانی که شرایط خاص جسمانی دارند، اظهار کرد: دوستان و همکاران ما در حال بررسی آمار دانشجویانی هستند که شرایط خاص جسمانی دارند و برگزاری امتحانات به صورت مجازی برای آنان مشکل است. شاید بعد از بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که امکان اخذ امتحان برای این دسته از دانشجویان به صورت حضوری در دانشگاه‌های محل زندگی‌شان با هماهنگی دانشگاه فراهم شود، ولی هنوز به جمع‌بندی مشخصی برای نحوه برگزاری آزمون این دانشجویان نرسیده‌ایم.

احمدوند درباره برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن دسته از دانشجویانی که همزمان باید برای دو امتحان حاضر شوند، تصریح کرد: مشکل دانشجویانی که همزمان باید دو امتحان دهند را از طریق افزایش ساعت امتحان حل خواهیم کرد. برای مثال اگر دانشجویی در یک ساعت دو امتحان دارد و امتحان اول را به سرعت تمام کرد با کنترل زمانی که در اختیار دارد می‌تواند امتحانات خود را طی دو ساعت به اتمام برساند و این موضوع در هفته دوم خرداد به صورت قطعی اعلام می‌شود.

برگزاری حضوری امتحانات پایان ترم در دانشگاه آزاد

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره آخرین تصمیمات دانشگاه آزاد برای برگزاری آزمون‌های پایان ترم گفت: کرونا باعث شد تهدید در بخش آموزش به فرصت تبدیل شود و آموزش مجازی به عنوان یک سبک جدید به نحو احسن برگزار شد.

حیدری در ادامه اظهار کرد: امتحانات پایان ترم دانشجویان در دانشگاه آزاد به صورت حضوری و با رعایت تمهیدات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد.

سخنگوی دانشگاه آزاد در ادامه بیان کرد: بازه زمانی برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد از ۲۴ خرداد تا ۲۰ تیر ماه خواهد بود. زمان برگزاری امتحانات در سال‌های گذشته ۲ هفته بوده که امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا به ۴ هفته افزایش پیدا کرده است تا از تراکم دانشجویان جلوگیری شود. در واحد‌هایی که وضعیت قرمز دارند بر حسب زیر ساخت‌های واحد تمهیدات خاصی اندیشیده خواهد شد و شیوه برگزاری امتحانات برای واحد‌های دارای وضعیت قرمز و سفید متفاوت است.

حیدری گفت: واحد به واحد و شهر به شهر و با توجه به زیر ساخت واحد‌های دانشگاهی برای برگزاری امتحانات در مناطق دارای وضعیت قرمز تصمیم گیری خواهد شد. وضعیت به صورتی نیست که یک تصمیم واحد برای واحد‌های دارای وضعیت قرمز گرفته شود.

او در ادامه بیان کرد: زیر ساخت‌های اینترنتی باید بیشتر شود و در پسا کرونا شرایط آموزش عالی بهتر خواهد شد.

جزئیات برگزاری امتحانات پایان ترم در دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور از جمله دانشگاه‌هایی است که با توجه به شیوع کرونا تصمیم به برگزاری امتحانات به صورت مجازی گرفته است. البته بر اساس اعلام دانشگاه ملاک ارزشیابی طول ترم است و مقداری از نمره نیز توسط استاد به صورت آزمون آنلاین است.

چند نکته اساسی درباره شیوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور:

- در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۹ امتحانات پایان ترم طبق روال ترم‌های گذشته برگزار نمی‌شود.

- نمره این دروس توسط استاد مربوطه به صورت غیرحضوری به وسیله ارزشیابی، پروژه تحقیقی و یا آزمون آنلاین ثبت می‌شود.

- عدم شرکت و یا فعالیت دانشجو در طول ترم در فضا‌های مجازی درسی ایجاد شده توسط استادان، به منزله محرومیت از ارزشیابی (آزمون) پایان ترم نیست و در این صورت استاد به صلاح‌دید خود تنها می‌تواند نمره میان ترم برای دانشجو لحاظ نکند.

- تمام امتحانات در این نیمسال به صورت ارزشیابی غیرمتمرکز و غیرحضوری توسط استادان صورت می‌گیرد.

- دانشجویانی که امکان استفاده از ابزار‌های ارتباطی مورد نیاز جهت ارزیابی را ندارند باید، موضوع را به مرکز/ واحد محل تحصیل خود اعلام کنند.

- اطلاع رسانی به دانشجویان و استادان در خصوص ارزشیابی و شیوه‌های آن، توسط مراکز/واحد‌ها انجام می‌شود و تمامی مراکز/ واحد‌ها موظف هستند با استفاده از تمام شیوه‌های در دسترس اطلاع رسانی، اساتید و دانشجویان را مطلع کنند.

- در صورت عدم تسویه شهریه، امکان حضور در ارزشیابی و ثبت نمره برای دانشجو وجود ندارد و دانشجو موظف به تسویه حساب کامل شهریه خود است.

- وظایف راهبری و نظارت بر نحوه ارزشیابی‌ها بر عهده ستاد امتحانات در هر استان و مرکز/ واحد است.

- آخرین مهلت ثبت نمره ارزشیابی ۲۱ تیر ۹۹ است.

-  توصیه می‌شود استادان، آزمون‌ها را به همان نوعی که در زمان انتخاب واحد به دانشجو ابلاغ شده برگزار کنند.

- آخرین مهلت ثبت نمره میان ترم، ۱۰ تیر و آخرین مهلت ثبت نمره پایان ترم، ۲۱ تیر است.

- ثبت نمره ارزشیابی باید حداکثر تا تاریخ ۲۱ تیر توسط مدرس در سامانه گلستان صورت پذیرد.

- مهلت ثبت نمرات درس‌های عملی و درس‌هایی که مطابق مقررات مهلت ثبت نمره بیش از یک نیمسال تحصیلی دارند، تاکنون اعلام نشده است.

- براساس تقویم آموزشی دانشگاه پیام نور، امتحانات این دانشگاه از روز ۱۸ خرداد آغاز می‌شود و تا ۱۰ تیر ادامه خواهد داشت.

- ارزشیابی‌های مستمر دانشجویان در طول ترم از طریق کلاس‌های مجازی صورت گرفته و به همین دلیل، ملاک محاسبه نمره پایان ترم بر اساس این ارزشیابی است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم امتحانات پایان ترم دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی امتحانات پایان ترم باشگاه خبرنگاران دانشگاه پیام نور دانشگاه خوارزمی صورت مجازی مهلت ثبت نمره دانشگاه آزاد برای دانشجو ویروس کرونا وضعیت قرمز توسط استاد دانشگاه ها طول ترم آزمون ها خواهد شد واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۶۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق اهداف نظام اسلامی در دانشگاه‌ها با همکاری بسیج اساتید و نهاد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بسیج اساتید کشور، نشست محمدرضا مردانی رییس بسیج اساتید کشور و اعضای شورای مرکزی سازمان بسیج اساتید کشور با حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در دفتر این نهاد برگزار شد.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور نشست های اینچنینی را زمینه ساز ارتباطات بیشتر این دو جریان مهم در دانشگاهها ارزیابی کرد که می تواند به محقق شدن هر چه بیشتر اهداف و آرمان‌های الهی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها کمک کند.

وی ظرفیت کم نظیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها را فرصت بسیار ارزشمندی دانست که بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شد و گفت: این نهاد با دستور امام راحل عظیم الشأن تشکیل شد و نهایتا تا این مقطع با نگاه بسیار ارزشمند مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دانشگاه‌ها تداوم یافته و ثمرات زیادی داشته است.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور افزود: این فرصت کم نظیر و بی نظیر در دانشگاه و نیز بحث ایجاد گروه معارف و اساتید رشته معارف در دانشگاه‌های ما بسیار مغتنم است. بسیج اساتید هم به عنوان بدنه فعال و انقلابی اساتید دانشگاه‌ها فرصتی دیگر در دانشگاه است که به لطف پروردگار ایجاد شده است.

مردانی همچنین گفت: با هم‌افزایی روزافزون و همکاری‌های مشترک می توانیم اهداف مشترک و بلند نظام اسلامی را در دانشگاه را بیش از پیش محقق نماییم.

وی در ادامه برخی فعالیت‌های سازمان بسیج اساتید کشور در سال گذشته را برشمرده و افزود: بسیج اساتید در سال گذشته حرکت‌های میدانی زیادی در سطح ستادی و نیز در استان‌ها انجام داده است که از جمله آن تشکیل قرارگاه جهاد تبیین در آموزش عالی با مسئولیت مقام محترم عالی وزارت و نیز تشکیل قرارگاه‌هایی در دانشگاه‌های سراسر کشور بوده است.

مردانی از موضوع انتخابات و دعوت به مشارکت حداکثری عموم مردم توسط اساتید دانشگاه‌ها سخن گفت و ادامه داد: در برنامه‌های مختلف و به ویژه انتشار نامه‌ای با امضای ۱۵ هزار استاد بسیجی و درخواست آنان از مردم برای حضور پرشور در پای صندوق‌های رای این مهم دنبال شد.

معرفی اساتید جهادگر تبیین، تشکیل هیات اندیشه‌ورز و کارگروه‌های انتخاباتی جهت ترغیب و تشویق مردم و ایجاد فضای مشارکت حداکثری، ایجاد فضای آموزش و توانمندسازی و شبکه‌سازی جهادگران تبیین با ۱۱۰۰ استاد جهادگر تبیین و سخنرانی در مساجد، مدارس و کارخانه‌ها و ...، برگزاری برنامه‌های روشنگری و اردوهای تبیینی حضوری و مجازی برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و عملکرد نظام، برگزاری نشست‌های مجازی بسیار از جمله در روزهای گذشته با حدود ۳۰۰ دانشگاه سراسر کشور، برگزاری اردوهای پیشرفت و راهیان نور با حضور ۸۹۰۰ نفر، ارزیابی و مستندسازی اقدامات، پیگیری و تجمیع داده‌ها، تشکیل اتاق وضعیت در موضوع انتخابات، تولید محتوای تحلیلی و انتشار کتب و نشریه تحلیلی که ۶۰۰۰ نفر از اساتید دانشگاههای کشور در آن مشارکت کردند، انتشار نشریه بصائر در ایام انتخابات و ویژه نامه‌ها از مواردی بود که رییس سازمان بسیج اساتید کشور به آن پرداخت.

برگزاری ۱۴۷۸سخنرانی تبیینی در دانشگاه‌ها، ۷۹۷ سخنرانی اساتید در مدارس، ۱۳۰۴ مورد سخنرانی در مساجد، ۴۷۱ مورد در مراکز نظامی و پادگان‌های ارتش و سپاه، ارتباط تصویری با رسانه‌ها در استان‌ها و در سطح کشور با فرستادن فیلم و مصاحبه کوتاه، ۳۱۸ مورد سخنرانی در اردوهای فناوری و پیشرفت، ۴۷۰ برای بازاریان، ۸۷۰ جلسه نقد و مناظره در دانشگاه ها، تولید ۱۱۳۶۰ محتوای تحلیلی، تبیینی، خبری توسط اساتید، برگزاری تریبون آزاد در معابر، تهیه و انتشار ۶۲۶ کلیپ، ۲۶۰۷ یادداشت و بیانیه انتخاباتی، ۱۳۸۰ سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه از جمله گزارش عملکرد اتاق وضعیت انتخابات در بسیج اساتید بود که مردانی ارائه کرد.

رییس سازمان بسیج اساتید همچنین در موضوع حمایت از مردم مظلوم غزه از صدور بیانیه‌ای با ۹۰۰۰ امضای اساتید دانشگاه‌ها با همکاری با نهاد مقام معظم رهبری و برگزاری نشست جبهه علمی فرهنگی با حضور ۳۰هزار استاد بسیجی در اولین روز هفته بسیج در دانشگاه تربیت مدرس و تشکیل جلسه شورای معاونین و مشاورین ویژه غزه، برگزاری جلسات گفتگوی تصویری برای تشریح موضوع، برگزاری جلسات متعدد تبیینی در دانشگاهها، راه‌اندازی وبگاهی برای تحریم رژیم صهیونیستی در مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاهها با همکاری دانشگاه اصفهان که به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی، حمایت از عملیات وعده صادق با امضای ۱۳ هزار و ۲۴۵ استاد دانشگاه‌های سراسر کشور و درخواست برخورد جدی در صورت هر اقدام مذبوحانه دشمن و حمایت مردم غزه و تحریم رژیم صهیونیستی سخن گفت.

جمع‌آوری ۲ میلیارد تومان پول نقد از طریق مرکز نیکوکاری شهید شهریاری سازمان بسیج اساتید، حضور فعالانه در فضای مجازی برای روشنگری، تجمع مقابل دفتر سازمان ملل در تهران، ارسال نامه‌ای با امضای ۶۰۰۰ استاد برای دبیرکل سازمان ملل در موضوع غزه که تقدیم وزارت خارجه شد، برگزاری همایش بین‌المللی جهان عاری از استکبار، برگزاری اولین نشست زن مقاوم و شهید غزه با همکاری مجمع اساتید مسلمان دانشگاهها و با حضور همسر شیخ زکزاکی، راه‌اندازی کمپین حمایت از مردم غزه توسط اساتید با ارسال ایمیل به روسای دانشگاههای جهان، راه اندازی کانال اخبار بسیج اساتید جهت انعکاس فعالیت اساتید بسیجی سراسر کشور و بسیاری فعالیت‌های دیگر استادان بسیجی دانشگاه های کشور از دیگر مواردی بود که رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به آن اشاره کرد.

مردانی در ادامه برخی درخواست‌ها و انتظارات بسیج اساتید استان‌ها از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را به نمایندگی از استان به این شکل مطرح کرد: باز تعریف نقش‌ها و وظایف مسئولان نهاد در خصوص نحوه مواجهه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاهیان با رویدادهای دانشگاه به ویژه در تعامل با دانشگاه‌ها و ارزیابی عملکرد آنان به صورت دوره‌ای، استقلال منابع مالی نهاد از دانشگاه به منظور ممانعت از هرگونه استفاده نامتعارف، اعمال گردش مدیران و نخبگان، جلوگیری از اشتغالات گوناگون خارج از نهاد در کسوت امام جمعه و جماعات که فرصت حضور موثر در ایفای نقش نهاد را دچار وقفه می‌کند، حفظ شأن نظارتی، هدایت و راهنمایی در برنامه‌ها و ماموریت‌ها و پرهیز از ورود به اجرائیات، نهادینه‌سازی و عمل به تبری و تولی در مواجهه با عناصر همسو و افراد متخلف و معاند، پرهیز از تمرکز بیش از حد بر فعالیت‌های کلیشه‌ای و اکتفا به برنامه‌های حاشیه‌ای در دانشگاه از جمله این موارد بود.

همچنین وی در ادامه درخواست‌ها از پرهیز از نقدناپذیری و قانع بودن به وضعیت کنونی و دیدگاه خوشبینانه به عملکرد اساتید و برنامه‌ها در دانشگاه، لزوم دانش افزایی اساتید به صورت دوره‌ای و به روز، بازنگری در برنامه‌های درسی، نکات، متون و محتوای آموزشی و روش تدریس دروس معارف و به روز رسانی آن، تولید محتواب متناسب با وقایع روز، ایجاد شبکه اطلاع رسانی و پاسخ گویی به شبهات در سطح اساتید و دانشجویان در حوزه معارف اسلامی و استفاده از فناوری‌های آموزشی و اردوها در آموزش دروس معارف برای تاثیرگذاری بیشتر سخن گفت.

کد خبر 6085601

دیگر خبرها

  • تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی
  • برگزاری دوره مربیگری فوتسال سطح یک بانوان کشور در سقز
  • شرایط مناسب برای برگزاری امتحانات‌نهایی در مهاباد مهیا شود
  • برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی/ارائه طرح‌های ملی عفاف و حجاب
  • جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان پیرانشهر
  • تمهیدات لازم جهت برگزاری کنکور در شهرستان دیلم اندیشیده شود
  • تحقق اهداف نظام اسلامی در دانشگاه‌ها با همکاری بسیج اساتید و نهاد
  • برگزاری دومین دوره جایزه معماری میرحیدر به میزبانی دانشگاه شهید باهنر
  • جلسه هماهنگی دبیرخانه جایزه ملی جوانی جمعیت با ستاد‌های استانی برگزار شد
  • آمادگی مازندران برای برگزاری امتحانات نهایی