Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوروش محمدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر همه زوایای مساله را موشکافی کنیم می‌بینیم شاید الان در مورد رومینا، جامعه متوجه چنین حادثه‌ای شده ولی نباید فراموش کنیم که موارد مشابهی هستند که هنوز به قتل جانی کشیده نشده ولی به قتل شخصیت منجر شده است.

این جامعه‌شناس با اشاره به بروز فاجعه قتل فرزند به عنوان مذموم ترین جنایت غیرقابل بخشش گفت: با این وجود نباید هیجانی وارد عمل شد و بدون ریشه‌یابی این ماجرا و در نظر گرفتن ساختارهای غلط جامعه به سرعت به مجازات مقصر این جنایت بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی در پرونده این جنایت هم باید نهاد خانواده، مدرسه، خدمات اجتماعی، روانشناسی، انتظامی و قضایی پاسخگو باشند.

رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران تصریح کرد: ما سالهاست که با این گونه قتل‌ها روبرو هستیم ولی هرگز برای بررسی و ریشه‌یابی این آسیب‌ها وارد عمل نشده‌ایم.

وی اضافه کرد: جامعه امروز در موضوع رومینا و این جنایت هولناک با قتل یک نسل مواجه شده است، هم نسلی‌های رومینا به انحای مختلف با نادیده گرفتن نیازها، شخصیت و نفهمیدن زبان کودکانه آنها، مورد تهدید قرار دارند.

محمدی ادامه داد: در جامعه‌ای زیست می‌کنیم که سالهاست با چنین مواردی شامل روابط نامتعارف دختر و پسر و قتل‌های خانوادگی و به نوعی ناموسی مواجه است.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: باید  در ابتدا به بررسی نقش نهاد خانواده بپردازیم و به آن خانواده باید به عنوان نماینده بخشی از خانواده‌های جامعه نگاه کنیم و همچنین به آن دختر و پسر نیز به عنوان نماینده یک نسل بنگریم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید بررسی شود که خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی در ارتباط با فرزندان و به‌طور مشخص با رومینا چگونه عمل کرده است که این کودک از ۲ سال پیش و در دوران کودکی به این ارتباط نامتعارف وارد شده است.

به گفته وی باید ریشه‌یابی شود که آبا برای این کودک توانایی تشخیص عشق و دوست داشتن تعریف شده و یا در اصل قادر به تحلیل این مسائل هست و همچنین

باید دید در خانواده رومینا چه گذشته که حتی مادر او نتوانسته با فرزند خود ارتباط صمیمانه برقرار کند و در جریان این مساله قرار بگیرد.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران ادامه داد: می‌توان این گونه نتیجه گرفت که این قطع ارتباط در فضای خانواده آسیب جدی برای این نهاد مهم اجتماعی است که نتیجه آن در قتل رومینا بسیار مشهود است.

وی، نهادهای اجتماعی دیگر مانند آموزش و پرورش را که مسئولیت ویژه‌ای در تربیت نوجوانان دارد را نیز در این قضیه مسئول دانست و گفت: اگر خانواده بنا به دلایلی نتوانسته با کودک خود ارتباط درست و موفق برقرار کند، خانواده دوم او که همانا متولیان مدرسه هستند باید در این مهم نقش‌آفرینی می‌کردند.

محمدی با بیان اینکه رومینا حداقل ۶ تا هفت سال در اختیار آموزش و پروش بوده ولی به ظاهر آنها نتوانستند با استفاده از نظام مشاوره‌ای و تعامل با دانش‌آموز به شناسایی نیازها و خلاءها و رفع آنها اقدام کنند.

وی همچنین نهادهای دیگر شامل نظام خدمات اجتماعی و روانشناسی که متولی آموزش‌های اجتماعی و تربیت و هدایت خانواده‌هاست را نیز در این مهم مسئول دانست.

وی بهمن خاوری را به عنوان نماینده نسلی عنوان کرد که کودکی ۱۲ ساله را فریب داده و او را وادار به فرار از خانواده و خانه خود می‌کند باید بررسی شود که چه عواملی باعث شده که امثال این جوان به این شیوه ارتباط‌گیری وارد شوند.

وی با بیان اینکه در هیچ عرف خانواده‌ای به فرد دیگری اجازه نمی‌دهند که فرزند آنها را  به این بهانه از خانواده رها کند که رفتار پدر به او تهدیدآمیز است گفت: اگر در این مورد دلسوزانه عمل می‌شد می توانستند از اورژانس اجتماعی و دستگاه قضایی کمک بگیرند تا از بروز چنین حادثه‌ای پیشگیری شود.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: ضعف ما این است که  رویکرد هیجانی به این قضیه داریم و افکار عمومی در فضای مجازی حکم به اعدام پدری می‌دهند که خانواده و زندگی خود را از دست داده و حتی همسرش که نتوانسته فرزندش را به سمت خود جذب کند تقاضای قصاص او را کرده است.

وی یادآور شد: به هر حال امروز جامعه کارکرد ضعیف و غلطی از خود در حوزه مسائل تربیتی و ارتباطی اعضا نشان داده است .

محمدی با اشاره به بروز جنایاتی اینگونه در چند دهه گذشته گفت: نباید با رفتار هیجانی و به جای آسیب‌شناسی و ریشه‌یابیی علل و همه عوامل مرتبط باآن به پاک کردن صورت مساله بپردازیم.

به گفته وی به هر حال قاتل در این قضیه مجازات می شود ولی نباید همانند جنایات دهه‌های قبل مانند خفاش شب، فاجعه خمینی‌شهر و سعادت‌آباد، بدون تحلیل و واکاوی دقیق علت‌ها به سرعت به مجازات مجرم پرداخته و در نهایت پس از مدتی به فراموشی سپرده شود.

این جامعه‌شناس بیان کرد: باید ابعاد و عوامل این جنایت در حوزه اجتماعی و از دیدگاه روانشناسی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

قتل رومینای ۱۳ ساله از اهالی یکی از روستاهای شهرستان تالش به دست پدرش در هفته گذشته، واکنش‌های بسیاری را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

بنا به گفته روانشناسان، آنچه در ماجرای قتل رومینا روی داد تلنگری به جامعه و حوزه خانواده بود که ما خلاهایی را در مدیریت روابط، مدیریت کنترل خشم، مدیریت تعارضات و اختلافاتی که به وجود می‌آید، داشته باشیم.

پیشگیری از وقوع و وخامت چنین حوادثی مستلزم تدوین برنامه‌ها و تصویب لوایح و قوانینی است که امکان وقوع آنها را به حداقل برساند،. 

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: جامعه شناس قتل رومینا ریشه یابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۸۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر

رئیس کل دادگستری استان بوشهر از کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان خبر داد و گفت: در این راستا یکی از مهم‌ترین رویکردهای دستگاه قضایی استان، حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مهدی مهرانگیز صبح امروز در سرکشی از چند خانواده زندانی نیازمند در بوشهر با تبریک میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام و ایام نوروز، رسیدگی به خانواده‌های مددجو زندانی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خانواده‌های زندانی ناشی از عدم توجه به رسیدگی و حل مشکلات این خانواده‌ها در ابعاد گوناگون است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر که به همراه رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری، مدیرکل زندان‌ها و مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر با خانواده‌های زندانیان نیازمند استان دیدار و گفت‌وگو می‌کرد، افزود: به همه قضات و دادستان‌ها و مسئولین دادگستری استان درخواست شده که ضمن سرکشی از زندان‌ها و خانواده‌های زندانیان نیازمند، نسبت به رفع مشکلات این اقشار آسیب‌پذیر از هیچ کوششی دریغ نکنند.

وی از تداوم خدمت‌رسانی، سرکشی مستمر، بازدید و حمایت از خانواده‌های زندانیان نیازمند استان خبر داد و بیان کرد: در سال جاری نیز با برنامه‌ریزی صورت گرفته هر شب در ماه مبارک از 3 خانواده زندانیان نیازمند سرکشی و مشکلات آنان بررسی می‌شود.

مهرانگیز با اشاره کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای دستگاه قضایی استان، حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها است که به همین منظور پالایش و بررسی مستمر پرونده‌های زندانیان در دستور کار قضات، مسئولان دادگستری‌ها و دادستان‌ها قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر، استفاده از پابند‌های الکترونیکی، مجازات‌های جایگزین حبس و تخفیفات ارفاقی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: استفاده از این ظرفیت‌ها ضمن کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از میزان آسیب‌های اجتماعی خانواده‌های زندانیان به‌صورت چشمگیری کاهش می‌دهد.

وی با قدردانی از مدیرکل زندان‌ها، انجمن‌های حمایت از زندانیان و دیگر مسئولین و خیرین در حمایت از خانواده زندانیان نیازمند دستور آزادی یکی از این زندانیان واجد شرایط با ارفاقات قانونی را صادر کرد.

مهرانگیز در این دیدارها ضمن تحویل بسته‌های حمایتی و هدایای نقدی به این خانواده‌ها و فرزندان آنان، یک دستگاه کولر گازی و یک تخته فرش نیز به یکی از این خانواده‌های نیازمند اهدا کرد.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • توزیع ۱۵۰۰ بسته کمک معیشتی در کرمان
  • اجتماع «امام حسنی ها» همایش اقتدار و وحدت بی نظیر ملت ایران بود
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند بازآفرینی اکوسیستم جدید است
  • حرمت ماه مبارک رمضان در ایام عید نوروز صیانت شود
  • اهدای قلب و ۳ عضو دیگر جوان دشتستانی + تصویر
  • کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • توزیع ۱۵۰۰ بسته معیشتی کمک‌های مومنانه مردمی در کرمان
  • توزیع ١۵٠٠ بسته معیشتی در بین خانواده های نیازمند کرمانی