Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@20:52:47 GMT

تفریح چگونه به بهزیستی فرهنگی می‌انجامد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۹۲۶۳

تفریح چگونه به بهزیستی فرهنگی می‌انجامد؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد عیدی رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان درباره رونمایی از مجموعه اَبَر بازی‌های جدید از سوی اداره تفریح سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در باغ بانوان پردیس اظهار داشت: یکی از فلسفه‌های وجودی معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری طبق مأموریت‌های محوله، غنی سازی اوقات فراغت شهروندان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او  افزود: جامعه‌شناسان این حوزه به چهار نوع اوقات فراغت شامل خلأ فراغت، فراغت انفعالی، نیمه فراغت و فراغت فعال اشاره می‌کنند که نشاط انگیزترین و سالم‌ترین آن‌ها فراغت فعال موسوم به تفریح است. همچنین خلأ فراغت معضلی اجتماعی است و فراغت انفعالی نیز کنشگری فرد را سلب می‌کند، در حالی که می‌توانیم با فراغت فعال نشاط اجتماعی را افزایش دهیم و بهزیستی فرهنگی را به شهر بیاوریم.
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه فراهم کردن بستر‌های تفریح و آموزش به شهروندان برای پر کردن اوقات فراغت از وظایف ماست، ادامه داد: تمام بخش‌های معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان این رسالت را بر دوش دارند، ضمن اینکه باید نهاد‌های مدنی را نیز به میدان بیاوریم تا برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک راهبرد، تفریح را نهادینه کنند.
عیدی گفت: به دلیل اهمیت این موضوع اداره‌ای با عنوان اداره تفریح در ذیل معاونت ورزشی در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان فعالیت می‌کند که مأموریت دارد به طور تخصصی روی این موضوع برای تمام شهروندان به‌خصوص کودکان و نوجوانان کار کند؛ چراکه تفریح بستری بسیار مناسب برای آموزش لذت‌بخش و انتقال آموزه‌های شهروندی است.
به گفته عیدی، این سازمان در این زمینه دو راهبرد را در پیش گرفته است؛ نخست اینکه هر سال متناسب با سلایق مردم و مخاطبان خود الگو‌های تفریح سالمی ارائه دهد که در چند سال اخیر در این راستا اهتمام جدی صورت گرفته است، چون تکرار این الگو‌ها می‌تواند موجب دلزدگی شود و دوم اینکه، این تفریحات عرصه‌محور و با رویکرد گفتمان خانواده برگزار شود و تمام ابعاد و اضلاع خانواده در آن حضور داشته باشند.
او اضافه کرد: در همین راستا سال گذشته با همکاری معاونان فرهنگی مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان، این تفریحات را به بیشتر محلات شهر اصفهان به خصوص محلات محروم بردیم و به نوعی، برنامه‌ها به درب خانه مردم رفت که اتفاق خوبی بود و امیدوارم ادامه پیدا کند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد این نوع نگاه در تأمین حقوق فرهنگی شهروندان نیز نقش بارزی دارد، چراکه معتقدیم شهروندان باید با طی کمترین مسافت و صرف کمترین زمان ممکن به خدمات فرهنگی تفریحی برسند.
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزود: این سازمان نقطه آغاز این فرآیند است و ادامه فرآیند باید به صورت کنشی مردمی در دل نهاد‌های مدنی شکل گیرد و ما تسهیل‌گر این فرآیند باشیم، کمااینکه در گذشته‌ای نه‌چندان دور مردم خالق تفریح بودند و نه مصرف‌کننده آن و به این نکته نیز توجه داریم. یعنی اگر شهروندان برای غنی‌سازی اوقات فراغت بر اساس نظام ارزشی و هنجاری خلق تفریح کنند، بسترساز شهر خلاقی می‌شویم که در پی تحقق آن هستیم.
او درباره همکاری با نهاد‌های رسمی از جمله آموزش و پرورش در این خصوص گفت: در کنار نهاد‌های مدنی، به سوی نهاد‌های رسمی که مخاطب ما باشند دست کمک دراز می‌کنیم. تعداد زیادی از مخاطبانی که جامعه هدف ما هستند شامل کودکان، نوجوانان و جوانان مخاطبان نهاد سترگ آموزش و پرورش نیز هستند و از طریق مدارس به این بخش از مخاطبان خود می‌رسیم.
به گفته عیدی، به جز آموزش و پرورش، اداره‌کل ورزش و جوانان استان نیز که متولی حوزه تخصصی فراغت در بخش سلامت جسمی بوده از این دانش و کارشناسی برخوردار است؛ چه در قالب ساختار رسمی و چه در قالب ساختار مدنی که شامل هیئت‌های ورزشی می‌شود، لذا سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان هر دو ساحت نهاد‌های مدنی و نهاد‌های رسمی را برای همکاری مدنظر دارد که نهاد‌های رسمی بعضاً در سیاست‌گذاری نیز فعال هستند.
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به احادیث فراوان ائمه‌اطهار (علیهم‌السلام) و آموزه‌های دینی در حوزه تفریح و اوقات فراغت اشاره و تصریح کرد: بزرگان دین ما بر این نیاز انسان تأکید کرده‌اند و جامعه‌شناسان، مردم‌شناسان و روانشناسان نیز به اهمیت استراتژیک تفریح برای رسیدن به جامعه سالم تأکید دارند که نشان می‌دهد عقلانیت دینی و عقلانیت تجربی بشر بر این مقوله اجماع دارند.
او ادامه داد: اگر می‌خواهیم شهری بانشاط داشته باشیم که بهزیستی فرهنگی در آن نهادینه شود باید شهر و شهروندی فعال داشته باشیم که تجسم آن‌ها در این است که فضا‌های تفریحی را گسترش دهیم و در بُعد سلامت جسمی، شاهد شهری پرشور و نشاط باشیم. اگر به این نقطه برسیم به معنای تأمین سلامت روانی، اجتماعی و حتی معنوی شهروندان است.
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: یک شیوه مقابله با آسیب‌های اجتماعی و روانی این است که به خود آسیب بپردازیم، اما در شیوه موثرتر باید در جهت افزایش فضا‌ها و برنامه‌های تفریحی و نشاط اجتماعی که ارتباط معناداری با کاهش آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روحی و روانی دارد گام برداریم که نقطه مطلوب معاونت فرهنگی شهرداری، آموزش و پرورش و سایر نهاد‌های رسمی و مدنی است و امیدوارم با هم کنشی و هم‌جهتی بتوانیم این امر را محقق کنیم.   انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری اصفهان نشاط اجتماعی اوقات فراغت شهروندان آموزش و پرورش نهاد های رسمی آموزش و پرورش نهاد های مدنی اوقات فراغت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۹۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای خروج کودکان کار اتباع از تهران

احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، با اشاره به پایان طرح تکمیلی ساماندهی اجتماعی که به دستور شهردار تهران به مدت دو هفته در پایتخت برگزار شد، اظهار کرد: «این طرح به‌منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شامل معتادان متجاهر، کودکان کار، زباله‌گرد‌ها و متکدیان سطح شهر انجام شده است.»

به گزارش تسنیم، وی افزود: این طرح توسط معاونت جتماعی و فرهنگی، مناطق ۲۲ گانه و ۱۲۴ ناحیه شهرداری تهران، معاونت‌های امور مناطق و خدمات شهری شهرداری صورت گرفته است.

احمدی‌صدر با بیان اینکه در ۵ روز آغاز اجرای این طرح حدود ۲۰۰۰ نفر توسط گشت‌های حامی شهر جمع‌آوری شدند، افزود: از همان ابتدای اجرای طرح تکمیلی ساماندهی اجتماعی ۱۰۰ گشت حامی شهر به طور ویژه به منظور ارائه خدمات به فعالیت کردند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری درباره جزئیات این طرح عنوان کرد: متکدیان، معتادان متجاهر و کودکان کار و زباله‌گرد پس از جمع‌آوری توسط گشت‌های حامی شهر به منظور غربالگری و ساماندهی به ساختمان فوریت‌های اجتماعی شهر تهران که تحت نظر اعضای قرارگاه اجتماعی فعالیت دارد منقل شده و براساس نوع آسیب تفکیک می‌شوند.

وی با بیان اینکه نیرو‌های گشت‌های حامی شهر در این طرح، اکیپ‌های تخصصی هستند، خاطرنشان کرد: سازمان خدمات اجتماعی درخصوص مددکار و نیرو‌های دیگری که نیاز است اقدامات لازم را با ظرفیت‌های مشخص هماهنگ کرده و با رعایت پروتکل‌های اجرایی با شهرداران مناطق و نواحی همکاری می‌کنند.

احمدی‌صدر ادامه داد: کودکان کار ساماندهی شده به دو گروه دارای خانواده ایرانی و اتباع دسته بندی می‌شوند. آن‌هایی که دارای خانواده هستند تحویل پدر یا مادر شده و از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود که در صورت فعالیت مجدد در خیابان‌ها به طور قانونی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباه اتباع جمع‌آوری شده نیز بیان کرد: قرارگاه اجتماعی تمامی تسهیلات را به منظور رد مرز شدن برایشان فراهم کرده و سپس آن‌ها را به اداره مربوطه جهت انجام اقدامات لازم برای رد مرز قرار می‌دهد.

وی با اشاره به ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر نیز افزود: پس از غربالگری، متکدیان حرفه‌ای به دستگاه قضایی معرفی شده و مابقی به سایر نهاد‌ها و سازمان‌های مربوطه معرفی می‌شوند. معتادان متجاهر نیز به منظور درمان اعتیاد و بهبودبخشی با توجه به شرایطی که دارند به یاورشهر‌های مربوطه منقل شده و افراد بی‌خانمان نیز به گرمخانه‌ها و مددسرا‌ها ارجاع داده می‌شوند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهرن با اشاره به همکاری نیرو‌های خدمات شهری مناطق و نواحی مختلف شهر تاکید کرد: این مجموعه با همکاری گشت‌های حامی شهر شناسایی و رصد زباله‌گرد‌ها را به عهده دارد که تاکنون تعداد چشمگیری از آن‌ها جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند و درخصوص نحوه برخورد با زباله‌گرد‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم نیز صورت گرفته است.

احمدی‌صدر با بیان اینکه با اجرای این طرح تعداد زباله‌گردها، متکدیان، معتادان متجاهر و... کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، مطرح کرد: ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه خواهد داشت تا بتوانیم پاکسازی اولیه از این آسیب‌ها را در سطح شهر و مناطق و نواحی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی نیازمند بستر و زیرساخت مناسب است، خاطرنشان کرد: در دوسال گذشته با تلاش‌ها و اقداماتی که صورت گرفت توانستیم ۸۰ درصد زیرساخت‌های لازم را ایجاد و ۷۷۰۰ ظرفیت را به منظور خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان اجتماعی ایجاد کردیم.

دیگر خبرها

  • برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه
  • شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی مددجویان بهزیستی در بوکان
  • ماجرای خروج کودکان کار اتباع از تهران
  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • احداث سالن ورزشی در محله جروکان
  • ۶۷ مجموعه ورزشی در تهران بازسازی و فعال شدند | جزییات ساخت سه دهکده جدید ورزشی در شهر
  • افزایش ۲ برابری بودجه فرهنگی شهرداری شهرکرد