Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@19:40:28 GMT

اهدای خون اشتراک زندگی با دیگران است

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۹۴۴۳

اهدای خون اشتراک زندگی با دیگران است

بانوان در بسیاری از موارد از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های آن به شمار می‌روند؛ اما به دلیل باورهای غلطی که وجود دارد، کمتر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند. درحالی‌که بانوان به دلیل گرایش کمتر به رفتارهای پرخطر می‌توانند اهداکننده مستمر خون باشند.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ خون ماده‌ای ارزشمندی است که تنها از منابع انسانی به دست می‌آید و باوجود پیشرفت‌های گسترده در دانش پزشکی، هنوز جایگزین مناسب برای آن پیدا نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خون و فرآورده‌های خونی امروزه نقش مهمی در تأمین سلامت برخی از بیماران دارد‌، به این منظور سازمان انتقال خون در سطح شهرها برای دریافت خون از اهداکنندگان و انتقال آن به مراکز درمانی سال‌ها مشغول فعالیت است.

 

نکته قابل‌تأمل اینکه در هر سه ثانیه‌، یک بيمار نياز به خون و فرآورده‌های آن پيدا می‌كند و از هر سه نفر یک نفر در طول زندگی نياز به خون پيدا خواهد کرد‌، ازاین‌رو یک واحد خون اهدایی كه فقط اندکی از خون موجود در بدن است می‌تواند جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات دهد. هميشه چشمان یک بيمار نيازمند به خون همنوعان خود است.

 

خوشبختانه در کشور ما اهداكنندگان مستمر و باسابقه‌ای وجود دارند که سالی 3 تا 4 مرتبه برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه می‌کنند، ولی متأسفانه درصد مشارکت بانوان در بحث انتقال خون در کشور بسیار پایین بوده و حدود ۴ درصد است که این موضوع نشان‌دهنده نبود انگیزه در بانوان برای اهدای خون است این درحالی‌که است که بانوان به دلیل گرایش کمتر به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به زندگی سالم، می‌توانند اهداکننده مستمر این مایع حیاتی باشند.

بانوان این را هم بدانند در بسیاری از موارد از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی و بیمارستانی به شمار می‌روند و نیمی از نیازمندان تزریق خون را تشکیل می‌دهند. به‌طور نمونه شمار زیادی از بانوان طی دوران بارداری و یا در زمان زایمان جان خود را از دست می‌دهند که مهم‌ترین علت مرگ این زنان خونریزی است و اگر خون به آن‌ها تزریق شود از مرگ جان سالم بدر می‌برند.

 

آمار مشارکت زنان برای اهدای خون در استان مازندران هم پایین است. دراین‌بین هستند بانوانی که سال‌ها به‌صورت مستمر به مرکز انتقال خون مراجعه کرده و با اهدای خون سالم وظیفه انسانی خود را نسبت به هم نوعان بیمار انجام می‌دهند‌ و نجات جان بیماران مزد این خیرخواهی و نوع‌دوستی آن‌ها خواهد بود.

 

در این راستا ما در خبرگزاری شبستان، باهدف ایجاد انگیزه بیشتر در بانوان استان و سرزمینمان به سراغ دو بانوی مازندرانی رفتیم‌ که پای ثابت اهدای خون بوده و این کار خداپسندانه را به دیگران پیشنهاد می‌کنند. 

 

« صبورا مهمانچیان» بانوی ۲۹ ساله ساروی که از ۱۸ سالگی پای ثابت اهدای خون است‌، در مورد انگیزه اصلی‌اش برای مراجعه به سازمان انتقال خون گفت: راستش را بخواهید از همان ابتدای جوانی برای اینکه حس دلسوزی نسبت به بیماران را در وجودم کم کنم اقدام به اهدای خون کردم تا جایی که این کار برایم تبدیل وظیفه شده است.

مهمانچیان افزود: معتقدم  اهدای خون تنها کاری است که می‌توانیم برای نجات جان یک بیمار انجام دهیم.

 

 وی ادامه داد: تا زمانی که توان دارم خون‌رسانی به بیماران را دریغ نخواهم کرد‌، می‌دانم بسیاری از بیماران به همین مقدار خون کم من احتیاج دارند و باید دست‌به‌کار شد نه این‌که بگوییم خوب دیگران هستند به‌جای ما خون اهدا می‌کنند.

 

*اهدای خون در اوج بحران کرونا 

این اهداکننده مستمر خون ابراز کرد: در طی این دوران هیچ‌گاه در مسیر خون دهی اذیت نشدم ترس از سرنگ و خون‌گیری ندارم، آخرین بار هم در ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۸، درست در بحبوحه بحران کرونا اقدام به خون‌دهی کردم. هدفم نجات جان بیماران است و بس.

 

 وی که در حال حاضر یک فرزند پسر دارد حتی پس از دوران بارداری و زایمان هم اهدای خون را ترک نکرد، در این رابطه گفت: به نظرم خون‌دهی بدن را ضعیف نمی‌کند، همسرم هم مشکلی با اهدای خون من ندارد و خودش هم به انجام این کار روی آورد‌، ما همواره تبلیغ اهدای خون را کردیم که تا حدودی مؤثر واقع‌شده است.

 

*تلاش می‌کنم پسرم اهداکننده مستمر شود

مهمانچیان ادامه داد: خودم تازنده هستم اهدای خون را هر سه ماه و نیم یک‌بار انجام می‌دهم، حس خوبی می‌گیرم و هیچ آسیبی در این راه نمی‌بینم! به فرزندم می‌آموزم برای نجات جان دیگران اهدای خون که کمترین کار ممکن است را سرلوحه زندگی قرار دهد.

 

وی افزود: من فرزندم را به اهدای خون تشویق می‌کنم. چون وقتی من در جامعه تبلیغ اهدای خون می‌کنم، مردم هم ببینند فرزندم خون اهدا می‌کند، با چشم مثبت‌تری به موضوع اهدای خون نگاه می‌کنند. 

 

در ادامه گفت‌وگویی با بانویی ترتیب داده شد که برای اهدای خون انگیزه‌های تلخ و شیرینی داشته تا جایی که از سال ۱۳۹۴ تا به امروز پای ثابت اهدای خون در مرکز مازندران است.

 

*برگزاری کنفرانس باهدف گسترش فرهنگ اهدای خون 

«حمیرا اکبر زاده» متولد ۱۳۵۱،  عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد ساری، هر چهار ماه یک‌بار برای اهدای خون به مرکز انتقال خون ساری مراجعه می‌کند و تاکنون کنفرانس‌های بسیاری درباره فواید انتقال خون و جزییات تغییرات انتقال خون در بدن انتقال‌دهنده و بیماران برگزار کرد.

*بعد از فوت دخترم اهداکننده خون شدم

این بانوی قائم‌شهری که باهدف نجات جان بیماران خون خود را اهدا می‌کند، گفت:  متأسفانه دختر ۲۱ ساله‌ام را در ۱۴ خرداد سال ۱۳۹۴ درحالی‌که دانشجوی ترم پنج رشته پزشکی در دانشگاه آزاد واحد ساری بود در اثر ابتلا به سرطان خون از دست دادم‌، خوب درک می‌کنم نیاز بیماران به خون چه معنایی دارد.

 

*دختر کوچکم در فکر اهدای خون 

وی ادامه داد: نگین، دختر کوچکم هم که گروه خونی‌اش O منفی است راغب به اهدای خون است و به‌زودی برای اهدای خون به مرکز انتقال خون ساری مراجعه خواهیم کرد.

 

این بانوی اهداکننده خون اظهار کرد: اهدای خون برای من یک وظیفه محسوب می‌شود، اولین پیامک اهدای خون از مرکز انتقال خون که به دستم می‌رسد صبر نمی‌کنم دومی برسد، خودم را برای اهدای خون آماده می‌کنم و حس خوبی می‌گیرم.

 

*تلاش برای اهدای خون باانرژی بالا و حال خوب

اکبر زاده ادامه داد:  سال گذشته که جراحی پاداشتم و مدتی را نتوانستم خون اهدا کنم تازه فهمیدم خیلی‌ها آرزوی اهدای خون رادارند ولی شرایطش را ندارند چقدر بد است با رعایت و تأمین آهن خون حال دوباره می‌توانم برای اهدای خون حاضر شوم.

 

وی افزود: روزی که قرار است روی صندلی اهدای خون بنشینم از صبح همان روز انرژی خود را کمتر وقف حرف زدن می‌کنم تا باحال خوب خون اهدا کنم. بعد اهدای خون، انرژی معنوی بسیار زیادی دریافت می‌کنم و حال دلم خوب می‌شود مؤثر بودن در نجات جان بیماران را دوست دارم.

 

*صدمه جسمی نداریم ولی حال خوب داریم

این اهداکننده مستمر خون بیان کرد: در محیط کارم در بین دانشجویان پرستاری و مامایی و پسرها آن‌ها را تشویق به اهدای خون می‌کنم و مزایای این کار را شرح می‌دهم، پس از خون دهی مغز استخوان تحریک‌شده و هموگلوبین جدید می‌سازد، صدمه جسمی نداریم در عوض حال خوب روحی خواهیم داشت.

 

اکبر زاده گفت: بانوان یکی از جمعیت‌های سالم برای اهدای خون هستند و می‌توانند جزو اهداکنندگان مستمر خون باشند اما متأسفانه به دلیل باورهای غلطی که وجود دارد، کمتر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند.

 

وی ترس از کم‌خونی، ابتلا به بیماری‌های عفونی، ممانعت همسر، ترس از ضعیف شدن و... را ازجمله دلایل دوری بانوان از اهدای خون برشمرد و افزود: بانوان باید این نگرانی‌ها را به کناری بگذارند و با آرامش و اطمینان خاطر به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند چراکه در این مراکز مکمل‌های حاوی آهن نیز برای اصلاح کم‌خونی به‌صورت رایگان به مراجعین در همه مراکز انتقال ارائه می‌شود.

 

*تصور زندگی بدون اهدای خون را ندارم

وی در پایان یادآور شد: به توصیه پزشکان وقتی به ۵۰ سالگی رسیدم برای به وجود نیامدن مشکلات جسمی باهدف عدم قطع اخذ خون به‌ناچار باید سالی دو بار خون بدهم تا احتمال قطع این مسیر نباشد هضم این موضوع اولش برایم سخت بود چون به سالی سه بار خون دادن عادت کردم ولی برای اهدای خون سلامت مهم است.

 

به گزارش شبستان، بین بانوان و آقایان تفاوت زیادی برای اهدای خون وجود ندارد، سؤال اینجاست که چرا آمار مشارکت زنان برای اهدای خون رو به کاهش است. طی مصاحبه با این دو بانو دریافتیم که اهدای خود در خانم‌ها نه‌تنها ضرری دارد بلکه آثار معنوی خوبی را هم به دنبال دارد به امید مشارکت بیشتر بانوان این سرزمین برای کمک به بیماران چشم‌به‌راه...

 

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: اهدای خون بانوان کم خونی بیماران تالاسمی اهدای عضو اهدای زندگی دوران بارداری انتقال خون اهدای خون خون و فرآورده نجات جان بیماران اهداکننده مستمر مرکز انتقال خون برای اهدای خون اهدای خون اهدای خون خون مراجعه مستمر خون خون اهدا خون دهی حال خوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۹۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرانی‌ها چقدر کار می‌کنند دیگران چقدر؟

  اما تنها گاهی به وضعیت کشورهایی با بالاترین میزان ساعت کاری می‌توانیم به‌نادرستی این گزاره پی ببریم. این‌که لزوما هرچه ساعت کاری در هفته بیشتر باشد به معنای بهبود وضعیت نیست. البته نباید از این موضوع هم بگذریم که اساسا میزان ساعت مفید کار در ایران از میانگین جهانی فاصله دارد و ساعات مفید کار در کشور به شکل معناداری پایین است. براساس آمارهای به دست آمده از سازمان بین‌المللی کار، کشور بوتان با میانگین ۵۴.۳ساعت کار در هفته بیشترین میزان ساعات کاری درجهان را طی سال۲۰۲۳ داشته است. کشور امارات متحده عربی با میزان ۵۳ساعت وکشور لسوتو با ۴۹.۵ساعت کار درهفته به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم بیشترین میزان ساعات کاری در جهان قرار دارند. ایران با میانگین ۴۴.۱ساعت کار درهفته دررتبه بیست و پنجم این آمار طی سال ۲۰۲۲ قرار دارد. میانگین ساعات کاری هفتگی درجهان می‌تواند ازکمتراز۳۰ساعت تابالای ۵۰ساعت متغیر باشد؛ کشورهای با درآمد بالا و توسعه‌یافته‌تر با تأکید فرهنگی برایجاد تعادل بین کار،اوقات فراغت و زندگی شخصی وخانوادگی، معمولا هفته‌های کاری کوتاه‌تر و روزهای تعطیل بیشتری دارند. داده‌های سازمان جهانی نیروی کار نشان می‌دهد، درسال۲۰۲۳ هرفردشاغل در سن کار در جهان به طور متوسط درهفته۴۱ساعت و شش دقیقه مشغول به کار بوده است.البته این نرخ در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته است. داده‌های سازمان جهانی نیروی کار نشان می‌دهد درسال۲۰۲۳ هر فرد شاغل در ایران طی یک هفته به طور متوسط ۴۴ساعت و شش دقیقه مشغول کار بوده است.بدین ترتیب ایران ازحیث میانگین ساعت کارهفتگی به ازای هرفرد شاغل رتبه ۲۶ جهان رابه خود اختصاص داده است.همچنین بررسی‌ها حکایت ازآن دارد که هرفردشاغل ایرانی دو ساعت و۵۴دقیقه بیشتر ازمیانگین جهانی کار کرده است.البته دراین رده‌بندی نام کشورهایی چون کویت،مصروپاکستان پیش از ایران به چشم می‌خورد. مقایسه‌ها حاکی از آن است که هرایرانی شاغل تنها۵۴دقیقه کمترازچینی‌هادرهفته کارکرده است.همچنین کشورهایی همچون هنگ‌کنگ،کره، کانادا،انگلستان و فرانسه از این حیث پس از ایران قرار گرفته‌اند وبه طور متوسط درهفته ساعت کارکمتری داشته‌اند.براساس داده‌های سازمان جهانی نیروی کار درسال۲۰۲۳، هر ایرانی شاغل به طورمتوسط درهفته بیشتر ازمردم۱۶۱کشور جهان مشغول کاربوده است وبه طور متوسط دو ساعت و ۵۴ دقیقه بیشتر از میانگین جهانی کار کرده است.

دیگر خبرها

  • برنامه‌های ویژه‌ای برای نشاط اجتماعی بانوان قزوین داریم
  • این برنامه جدید، رقیب تازه برای اینستاگرام
  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
  • غرس ۴۰۰ اصله نخل در یک کارخانه
  • اهدای گل توسط جمعی از بانوان بابلی به کارکنان نیروی انتظامی برای اجرای طرح نور + تصاویر
  • برگزاری ۳۷۴ پاتوق گفت وگو در گلستان
  • ایرانی‌ها چقدر کار می‌کنند دیگران چقدر؟
  • واگذاری ۶۴۵ اشتراک رایگان گاز در استان چهارمحال‌ و بختیاری
  • سازمان انتقال خون هیچ جایگزینی ندارد