Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@14:46:01 GMT

۳ راه رسیدن به آرامش

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۹۷۴۶

۳ راه رسیدن به آرامش

‍‍‍‍‍‍

حجت‌الاسلام رفیعی به سه راهکار مهم دینی برای دستیابی به آرامش اشاره کرد. ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه قم و کارشناس مسائل دینی در بیانی با اشاره به سه نکته مهم جهت دستیابی به آرامش گفت: سه ویژگی وجود دارد که اگر در کسی باشد خیر دنیا و آخرت را دارد و علاوه بر این، در زندگی خود آرامش دارد؛ اول راضی بودن به رضای خداست، دوم صبر بر مصیبت و حوادث و سومین ویژگی شکر نعمات الهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این سه ویژگی، سه نقطه مقابل هم نیز دارد که به سقوط می‌کشاند، اگر انسان راضی نباشد شاکی می‌شود، شاکی هم که بشوی خدا این رفتار را دوست ندارد، اگر انسان صبور نباشد اهل جزع و فزع می‌شود و کفر می‌گوید، اگر انسان شاکر نباشد در مقابلش به کفر کشیده می‌شود.

این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: معنای رضایت این نیست که انسان منفعل باشد، بنشیند و هر بلایی کسی خواست سر او بیاورند، معنای آن این است که اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد، جرع و فزع نکند، ناشکری و ناسپاسی نکند.

شکرگزاری نه تنها باعث آرامش در زندگی و رضای خدای متعال است، موجب ازدیاد نعمت نیز می‌شود و این چیزی است که در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) به صراحت از آن یاد شده است. همچنان که در آیه 7 سوره مبارکه ابراهیم(ع) می‌خوانیم: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ; به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است.»

همچنین امام صادق(ع) در دیگر روایتی درباره اثرات شکرگزاری و ناشکری فرمود: «خداوند متعال به گروهى از مردم نعمت داد، اما آنها شکرش را به جا نیاوردند در نتیجه آن متاع مایه وبالشان شد و گروهى از مردم را به مصائبى گرفتار کرد اما آنها صبر کردند و (شکرگزار بودند) در نتیجه مصیبت‌ها به نعمت‌ها تبدیل شد؛ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَنْعَمَ عَلَى قَوْم بِالْمَوَاهِبِ فَلَمْ یَشْکُرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ وَبَالاً وَابْتَلَى قَوْماً بِالْمَصَائِبِ فَصَبَرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ نِعْمَةً» (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص92)

وجوب نماز آیات برای ماه‌گرفتگی جمعه شبقرائتی: نماز نشانه ادب است نه نیاز خداعواملی که مانع بالا رفتن نماز مؤمن می‌شود

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط اهل بیت علیهم السلام

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اهل بیت علیهم السلام حجت الاسلام رفیعی اهل بیت علیهم السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۹۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن عبادت ۶۰ دختر نونهال همدانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ بیش از ۶۰ نفر از دختران نوجوان همدانی به سن عبادت رسیدن خود و مکلف شدن به انجام فرائض دینی خویش را جشن گرفتند.

جشن عبادت، آغاز درخشش روح خداپرستی در میان این فرشتگان زمینی است، اگر از ابتدای رسیدن به سن عبادت در انجام فرایض و واجبات خود تلاش کنند هیچگاه اسیر هوای نفس نمی‌شوند.

دیگر خبرها

  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی
  • برخورداری ۴۸ روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی
  • جادوی شرق در سمرقند
  • جشن عبادت ۶۰ دختر نونهال همدانی
  • نرم‌افزار حسابداری بازرگانی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • قدردان نعمت سپاه پاسداران و ارتش دلاور هستیم
  • جمهوری اسلامی برای منطقه نعمت است
  • تشدید وابستگی ارزی صنعت خودرو با استاندارد‌های جدید/ افزایش شاخص‌های کیفی قیمت خودرو را بالا می‌برد
  • چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟