Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@17:33:35 GMT

سقوط آزاد حق‌الوکاله های نجومی با شفافیت حق‌الوکاله

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۹۸۲۸

سقوط آزاد حق‌الوکاله های نجومی با شفافیت حق‌الوکاله

با ابلاغ بخشنامه ارتقای منزلت وکلا و شفافیت حق‌الوکاله از سوی ریاست قوه قضاییه وکلا مکلف شدند تا قرارداد وکالت را در سامانه راه‌اندازی شده ثبت کنند.

خبرگزاری فارس-گروه قضایی: با ابلاغ بخشنامه ارتقای منزلت وکلا و شفافیت حق‌الوکاله از سوی ریاست قوه قضاییه، وکلا مکلف شدند تا قرارداد وکالت را در سامانه راه‌اندازی شده، ثبت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وظیفه قانونی که مطابق با بند «ز تبصره 6» قانون بودجه سال 1399، به قوه قضاییه محول شده است و گامی بزرگ در راستای شفافیت قرارداد وکالت و جلوگیری از تضییع حقوق موکل خواهد بود. 

در راستای نظارت و شفافیت بیشتر و ضابطه‌مند نمودن فضای فعلی توافقات وکلا و موکلین، قانون‌گذار بندی را در تبصره6 قانون بودجه 1399 کشور، پیش‌بینی کرد. به همین منظور در «بند ش تبصره 6» قانون بودجه 1399 کشور، قوه قضائیه مکلف شد تا با راه‌اندازی سامانه‌ «قرارداد الکترونیک وکالت»، بستری متمرکز را برای انعقاد قرارداد خصوصی وکالت فراهم آورد. در صورتی که مبلغی اضافه بر حق‌الوکاله مصرح در قرارداد الکترونیک، از موکل اخذ شود، موکل می‌تواند با پیگیری و طرح شکایت از وکیل، به حقوق تضییع شده خود دست یابد.

اهمیت تصویب قانون فوق زمانی مشخص می‌شود که نگاهی گذار به شرایط حاکم در بازار خدمات حقوقی داشته باشیم. بازار خدمات حقوقی به عنوان یکی از ارکان نظام قضایی کشور، در کنار سایر ارکان، زمینه‌ساز تحقق عدالت در جامعه است. یکی از بازیگران اصلی این بازار که نقش عمده‌ای در تنظیم عرضه و تقاضای خدمات حقوقی ایفا می‌نمایند، وکلا هستند.

پایین بودن سرانه وکیل که در سایه قوانین ناکارآمد فعلی اعم از «ماده 1 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت» ایجاد شده، بازاری انحصاری، غیر رقابتی و تضمین شده را شکل داده است. از جمله آثار غیر رقابتی بودن بازار خدمات حقوقی، قیمت‌گذاری بی قاعده و غیر اصولی، فضای غیر شفاف حاکم بر توافقات وکیل و موکل و در نتیجه، دریافت حق‌الوکاله‌های سلیقه‌ای‌خواهد بود. از سوی دیگر، عدم الزام به ثبت قراردادهای مالی وکالت در قالبی یکسان و فقدان نظارت بر حق‌الوکاله‌های دریافت شده از موکلین نیز زمینه تضییع حقوق آنها را بیش از پیش فراهم کرده اند.

تنها به عنوان یک نمونه، حق‌الوکاله پرونده‌های کیفری منجر به قصاص، مطابق با آیین نامه فروردین 99، حداقل پنج میلیون تومان و حداکثر 200 میلیون تومان مصوب شده است در حالی که تا پیش از تصویب این آیین‌نامه، مطابق با عرف بازار وکالت، بین 100 تا 400 میلیون تومان برای این دست از پرونده‌ها دریافت می‌شد.

همین تفاوت فاحش میان حق‌الوکاله‌های مصوب و واقعیت بازار سبب شده است تا وکلا انگیزه کافی برای ابراز دستمزدهای واقعی خود را نداشته باشند و در زمان انعقاد قرارداد مالی با موکل و تنظیم وکالتنامه، با ذکر عبارات مبهمی از قبیل: «مطابق با تعرفه»، «طبق توافق» و ... به هر نحو ممکن، از پرداخت مالیات شانه خالی کنند.

از دیگر تمهیداتی که قانون‌گذار برای جلوگیری از فرار مالیاتی صنف وکالت در کنار سایر کسب و کارهای حقوقی پیش‌بینی نموده است، باید به  الزام کسب‌وکارهای حقوقی در استفاده از سامانه مودیان و صندوق‌های پایانه فروشگاهی اشاره کرد. اجرایی شدن بندهای «ز و ش تبصره 6» قانون بودجه 1399 کشور، زمینه تحقق عدالت مالیاتی و افزایش درآمدهای عمومی جامعه را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس حق الوکاله خدمات حقوقی قانون بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۹۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا سقوط کرد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت طلا در بازار جهانی با کاهش ۲.۵ درصدی، به زیر کانال ۲ هزار و ۳۴۰ دلار رفت.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

بر همین اساس، قیمت اونس طلا افت ۶۰دلاری را تجربه کرد و در بازار جهانی ۲ هزار و ۳۳۰ دلار قیمت خورد.

کاهش قیمت طلا از اولین معاملات روز دوشنبه آغاز شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک هفته گذشته اونس طلا ۴۳ دلار کاهش داشته است. اما همچنان عملکرد یک ماهه بازار، افزایش ۱۷۷ دلاری طلا را نشان می‌دهد.

براساس گزارش بلومبرگ، قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در آسیا به‌دنبال آرام شدن تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و تعدیل شدن تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی آمریکا هستند که می‌تواند دورنمای سیاست پولی این کشور را مشخص کند.

پیش بینی می‌شود شاخص هزینه‌کرد فردی در آمریکا ۲.۶ درصد در ماه گذشته میلادی افزایش یافته باشد، در حالی که در فوریه برابر با ۲.۵ درصد بود. بدین ترتیب احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته که می‌تواند قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228116 برچسب‌ها طلا

دیگر خبرها

  • حل مشکلات حقوقی ۳ هزار مددجوی استان البرز از طریق مشاوره
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • ویسی دنبال قرارداد بلندمدت با فولاد در حال سقوط
  • افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • قیمت زعفران نجومی شد
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در وبگاه شفافیت شهرداری
  • بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در سایت شفافیت شهرداری
  • سقوط آزاد طلا/ فلز زرد چند قیمت خورد؟