Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-03-29@12:07:04 GMT

خطر امام بی‌خطر

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۹۸۸۴

خطر امام بی‌خطر

اولین گام مهم در گام دوم انقلاب، شناخت انقلاب و امام، آن‌چنانی است که بودند و هستند، نه آن‌چنان‌ که تفسیر و تحریف و بی‌خطر می‌شوند!

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدصادق شهبازی؛ هنر امام، ایجاد مرزبندی با قرائت بی‌خطر از اسلام و آوردن اسلام به صحنه و شکل‌دهی انقلاب و حکومت دینی بود.

 

با غالب شدن انقلاب، انقلاب و اسلام مدعی‌های زیادی پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید علی خامنه‌ای در سال 58 و در سالگرد شهید مصطفی خمینی، با درک این خطر، برای مرزبندی انقلابی‌ها با مدعیان اسلام و انقلاب، لغت خط امام را ساخت و شاخص‌های اندیشه امام را بازخوانی کرد (کاری که بعدها در دوره ریاست‌جمهوری و به‌ویژه رهبری او و بیش از همه در 14 خردادها مکرراً تکرار شد). اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد.

 

بعد از چند سال، نسخه سیاسی خط امام تولید شد. در دهه شصت و هفتاد، جناح چپ (اصلاح‌طلبان امروز) و در دهه هشتاد و نود جناح راست (اصولگرایان فعلی) از خط امام برای مبارزه سیاسی با رقیب بهره جستند. ویژگی این مدل برداشت از خط امام، بزرگ کردن بخش‌هایی از اندیشه امام و بی‌توجهی به بخش‌های دیگری از آن بود

 

تحریف مکتب امام، سکه بازار شد و روایتی خلاف واقع از اندیشه امام ارائه دادند، امامی که قدرت را گرفته و تحویل آنان داده، امامی که دولت مدرن ایجاد کرده، امامی که اندیشه ثابتی نداشته و مدام تغییر نظر داده، خمینی اولی که به سبک پادشاهان خمینی دوم و سوم و ... در خاندانش هست، امامی که صرفاً به دنبال حاکم کردن روحانیون بوده، امامی که تنها قدرت و حکومت (با ادبیات دینی‌تر ولایت) محور کارش بوده، اصل برای او صرفاً رشد معنوی بوده، امامی که مسئله اصلی‌اش حقوق شهروندی بوده، امامی که مهم‌ترین اندیشه‌اش حفظ سنت‌ها و ارزش‌ها در حوزه فرهنگ بوده و انواع و اقسامی از اندیشه امام، آغشته به تحجر و التقاط و سرمایه‌داری و وابستگی و دیکتاتوری و صوفیگری و... خلاصه «امامی، مخالف امامی که بود» ایجاد کردند.

 

امام ذیل اندیشه‌های دیگر مطرح شد، ذیل جنگ سنت و مدرنیته، عشق و عرفان و شوریدگی معنوی، سوسیالیسم، لیبرالیسم، سنت‌گرایی، تأسیس تمدن اسلامی، پست‌مدرنیسم و...

 

تکنولوژی تولید امام بی‌خطر تولید شد. امامی که برندگی ندارد و در نهایت افراد را به قیام برای خدا و ایجاد تغییر برنمی‌انگیزد. تفسیر فانتزی و گرد از دغدغه‌های امام ارائه شد؛ به‌گونه‌ای که اندیشه‌های اجتماعی، استقلال‌خواهانه، عدالت‌خواهانه و آزادی‌خواهانه امام و انقلاب از برندگی افتاد و اندیشه و سیره معنوی او نیز درون‌گرایانه و هم‌نتیجه عرفای سنتی شد به نام جامعیت و عقلانیت و هوشمندی، افراد به تحیر کشانده شدند و اولویت‌های اندیشه و عمل امام برای آن‌ها پوشیده ماند یا این اولویت‌ها بزرگ و کوچک شد. مسیر با مقصد (تربیت و معنویت) جابجا شد. این‌گونه افراد حتی با خواندن صحیفه امام و جدال دو اسلام به انفعال کشیده شدند.

 

این‌گونه التقاطی‌ها و بیشتر متحجرین، غرب‌گراها و به‌ویژه طرفداران سرمایه‌داری و وابستگی، سنتی‌ها به‌ویژه محافظه‌کاران و... اندیشه امام را از هسته اصلی‌اش تهی کردند. تغییرگراترین اندیشه تاریخ را به حفظ وضع موجود کشاندند و انقلابی‌ها را به نام انقلاب و خط امام و تفسیر امام از اسلام و... به انفعال.

 

عنصر محوری اندیشه امام، قیام برای خدا و توحیدی کردن و حاکم کردن اراده خدا بر فرد و خانواده و جامعه و تاریخ است. این قیام، مستلزم درگیری با طواغیت درونی و بیرونی است. اسلام عارفان مبارزه‌جو، در مکتب امام، معنویت را همراه و در مسیر مبارزه تعریف می‌کند. اسلام ناب، جامعیت دارد و متوجه همه آرمان‌هاست؛ اما هم میان آرمان‌ها و هم در تقابل با دشمنان (دیگری‌ها، معارضین و رقبا) اولویت‌گذاری دارد. متوجه عقلانیت و معنویت هست، اما در دنیای خارج رویکرد اجتماعی و تغییر بنیادین و نپذیرفتن وضع موجود را به همراه دارد و با نابرابری‌ها و فقر و غنا و استضعاف و استکبار و بی‌توجهی به معنویت و آزادی و عقلانیت و... درگیر است.

 

اولین گام مهم در گام دوم انقلاب، شناخت انقلاب و امام، آن‌چنانی است که بودند و هستند، نه آن‌چنان‌که تفسیر و تحریف و بی‌خطر می‌شوند! و گام بعدی درگیری و مرزبندی با دیگری‌ها و رقبا و معارضین انقلاب به‌ویژه متحجرین و محافظه‌کاران است که انقلاب بیش از همه در تقابل با آنان ساماندهی شد.

 

جنبش عدالتخواه دانشجویی - محمدصادق شهبازی

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اندیشه امام خط امام بی خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۹۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه قم: این بدحجابی ها عادی و متعارف نیست

خطیب جمعه قم با بیان اینکه دشمن امروز عفاف و حجاب را به عنوان نماد ارزش‌های دینی و پرچم ارزش‌های الهی هدف پرفته است، گفت: این بی حجابی ها عادی و متعارف نیست و این را مردم ما می فهمند و پای آرمان ها ایستاده اند. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نمازجمعه 10 فروردین 1403 که در مصلای قدس قم برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت علی علیه السلام،  اظهار داشت: شهادت امیرالمومنین (ع) داستان جانسوزی است که مظلومیت ایشان را نشان می دهد.

وی افزود: در عزای امیرالمومنین (ع) هم باید سوگوار باشیم و هم از زندگی، دوره حاکمیت و خیانتی که به ایشان شد درس بگیریم از آن برای امروز و تداوم حاکمیت الهی بهره ببریم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به آیات دوم و سوم سوره قدر «وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ، لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» گفت: این آیات نشان می‌دهد در ذات شب‌های قدر درخشش است و در این شب استعداد و ظرفیت ویژه‌ای برای پر کشیدن به آسمان و تقرب به خداوند وجود دارد و همه باید به هوش باشیم که این ظرفیت و سرمایه بی بدیل را از دست ندهیم.

امام جمعه قم ضمن گرامیداشت 12 فروردین (روز جمهوری اسلامی) عنوان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند روز حاکمیت خدا بود و بعد از هزار سال برای اولین بار خورشید بر سرزمین ایران تابید. چه نعمتی بالاتر از آن بود که انوار خدا بر زمین بتابد و حاکمیت خدا در عالم جلوه کند.

وی افزود: مردم ایران در برابر ظلم و ستم رژیم طاغوت سینه سپر کردند و مجاهدانه در برابر هم قدرت‌های فاسد عالم ایستادند و از نظام الهی دفاع کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری از ادامه داد: هیچ نعمتی بالاتر از نعمت ولایت و حاکمیت خدا بر سرزمین ایران نیست. پاسداری از این نعمت شرایط زیادی دارد. به فضل خدا جوانان ما نسل به نسل پای این آرمان های بزرگ ایستاده اند.

امام جمعه قم تاکید کرد: با هیچ عذر و بهانه‌ ای نمی‌شود که به حاکمیت الهی که بزرگترین نعمت خداوند است پشت کنیم، لذا همه باید تلاش کنیم این خط ادامه پیدا کند و این پیام و نور در عالم انعکاس پیدا کند.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: دشمنان بدانند امروز هم مردم ما با همه مشکلات، سختی‌ها و تحریم ها پای نظام، اسلام و آرمان شهدا ایستاده اند و هرگز نخواهند گذاشت شما به آمال شیطانی تان برسید. ایران پابرجا خواهد ماند و اسلام بر این سرزمین نور افشان خواهد ماند و شما طعم شکست را خواهد چشید.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: جنگ ادراکی و ترکیبی و تلاش های پیچیده و مرموز شما برای فروپاشی ارزش‌های الهی راه به جایی نمی‌برد. امروز عفاف حجاب که نماد دین ما و نشان ارزش های الهی ما است هدف گرفتید؛ مطمئن باشد زنان قهرمان، مردان فداکار و جامعه مومن و پای کار و اسلام و انقلاب از این موانع عبور خواهند کرد.

وی خطاب به دشمنان اظهار کرد: امروز شما عفاف و حجاب را به عنوان نماد ارزش‌های دینی و پرچم ارزش‌های الهی هدف گرفتید، قطعا آن اقلیت هم بیدار خواهند شد و فضای نورانی امر و به مروف و نهی از منکر این مشکلات فائق خواهد شد. جنگ ترکیبی شما جنگ در برابر تمدن اسلامی و گفتمان نورانی اسلام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اینها مسائل عادی و متعارف نیست و این را مردم ما می فهمند و پای آرمان ها ایستاده اند و به فضل خدا پای این پرچم می‌مانند. مردم و مسئولان در مسیر اسلام حرکت کرده و از ارزش های متعالی دفاع خواهند کرد.

به گفته آیت الله اعرافی، فریب جنگ ادارکی و زنجیره توطئه‌های دشمن را نخوریم. مسئولیت روحانیت، دانشگاهیان و نخبگان و مسئولان سنگین است اما راه واضح و روشن است و باید از همه موانع عبور کرد.

خطیب جمعه قم در رابطه با شعار سال هم بیان کرد: همه باید این شعار را مدنظر قرار بدهند، چرا که پیشرفت در عرصه اقتصاد به مشارکت مردم گره خورده است. دولت سه وظیفه «سیاسیت گذاری و برنامه ریزی»، «حمایت و پشیبانی و تسهیل گری» و «نظارت و عدالت اجتماعی» را دارد و دیگر کارها باید دست بازار، صنعت، مردم و جوانان باشد

وی ادامه داد: هنر دولت و دستگاه ها این است که زمینه را برای کار و تلاش فراهم کنند، البته تحریم در راستای ایجاد مشکلاتی برای ضربه زدن به ما، گرفتن استقلال و آزادگی طراحی شده است، اما باید با حکمت، دانش، کارشناسی و علم، مردم و مسئولین دست به دست هم بدهند و گره های اقتصاد و بازرگانی باز شود.

امام جمعه قم اظهار کرد: در فرهنگ، اقتصاد و سیاست این بدنه و توده‌های بیدار مردم هستند که می‌توانند گره ها را باز کنند. یقینا اگر با نظارت درست دولت، مسئله خودرو را هم به مردم بدهیم، گره ها باز خواهد شد.

وی اضافه کرد: کاهش ارزش پول ملی و سنگینی بار گرانی مصیبت‌های دشواری است که تلاش مضاعف می طلبد که در همه این ها حضور مردم گره گشاست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روز قدس و اهمیت این روز گفت: روز قدس را مهم بدانید و جمعه آینده میعاد همه آزادگان جهان برای حمایت از مظلومان است که در غزه به شهادت رسیدند.

وی افزود: میعادگاه ما روز جمعه آینده است و باید ایران و جهان نشان دهد که در کنار مظلومان است و با حضور پرشور خود از ملت مظلوم فلسطین و غره دفاع خواهند کرد.

امام‌جمعه قم در پایان خطبه دوم، جملاتی را به‌صورت عربی در اهمیت روز قدس بیان کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امام جمعه قم: این بدحجابی ها عادی و متعارف نیست
  • رژیم صهیونیستی را برای نابودی اسلام درمنطقه ایجاد کرده اند
  • تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد
  • قرائتی به «پناه» امام رضا(ع) رسید/بوسه برعمامه درواکنش به تعرض‌ها
  • محفل ورزشگاه آزادی موجب شکست رسانه‌های بیگانه شد
  • راهیان نور ابزار تبیین دوران دفاع مقدس است
  • رمضان و فرهنگ زندگی
  • رهبر انقلاب: مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده/ ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد
  • رهبر انقلاب در دیدار اسماعیل هنیه: مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده است/ جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است
  • رهبر انقلاب به اسماعیل هنیه: مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده است