Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد - مدیر کل محیط زیست استان یزد گفت : توسعه نا متوازن معادن و استقرار صنایع آلاینده در برخی از محورها ، ازمهمترین چالشهای محیط زیست در استان است .

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، نیره پورملایی پیش ازظهرشنبه در دهمین نشست خبری آنلاینی که به مناسبت هفته محیط زیست توسط خانه مطبوعات استان یزد برگزارگردید در پاسخ به سوال خبر نگار قدس آنلاین درخصوص مهمترین چالش های زیست محیطی استان گفت : توسعه نا متوازن معادن بدون رعایت موارد زیست محیطی و استقرار صنایع  آلاینده در برخی ازمحورهای استان ، بنا به دلایلی که در گذشته انجام  گرفته از مهمترین چالشهای محیط زیست استاناست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل محیط زیست استان تصریح کرد : درمورد استقرار این صنایع هم مشکلاتی وجود دارد  که همه عوامل باید یاریگر محیط زیست باشند و رعایت همه جوانب به تنهایی ازعهده محیط زیست بر نمی آید واگر این واحدها بتواند استاندارهای بین المللی را رعایت کنند می توانند برای محیط زیست و شهروندان کم خطر باشند و متاسفانه با توجه به این استقرار صنایع آلاینده در این محور بیشترین گلایه و نارضایتی شهروندان ازآلودگی این محوراست.

وی با بیان اینکه  آماردقیقی از بهره وری ها ی غیر اصولی معادن در دست نسیت افزود : این سازمان فقط بر مناطقی که تحت پوشش سازمان حفاظت از محیط زیست استان است نظارت دارد و بسیاری از معادن بدون رعایت موارد زیست محیطی و برداشت های غیر مجاز شروع به فعالیت می کنند و بسیاری از این معادن به جاده دسترسی ندارند و از عوامل بوجود آرودنده ریزگردها د رمنطقه هستند .

پورملایی در خصوص فعالیت معدن دره زرشک استان هم که درسالهای اخیر حواشی زیادی را به دنبال داشته خاطر نشان ساخت : یزد یک استان معدنی و صنعتی بوده با قاطعیت تمام اعلام می دارم این معدن هیچ گونه مجوزی از سوزی سازمان محیط زیست دریافت نکرده است.

این مسئول در خصوص آتش سوزی جنگل ها در این فصل گفت : ۹۰درصد از این آتش سوزی ها به دست عوامل طبیعی صورت می گیرد بخصوص اینکه درزمان تعطیلات با آتش روشن کردن و با توجه به گرمی هوا، این امکان وجود دارد که آتش سوزی درجنگلها رخ بدهد و یکی از دغدغه های ما در حفاظت از جنگلهای استان مهار آتش سوزی ها  است و با توجه به امکانات کمی که داریم ولی با کمک محیط بانان و خود مردم  اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده ایم . 

 پور ملایی تصریح کرد: پروسه نجات یوز آسیایی، درغالب طرح ملی دنبال می شود و استان یزد در این حوزه تابع تصمیمات کشوری است که اقدامات اخیر سازمان  محیط زیست کشور در این رابطه در استان سمنان نتیجه بخش بوده وامیدواریم شاهد احیای این ذخیره ژنیتیکی در دیگر زیستگاههای این گونه جانوری از جمله یزد و خراسان باشیم. 

 وی افزود: هم اکنون مهمترین تهدید برای گونه یوز آسیایی، درحال انقراض تخریب زیستگاهای آن و عواملی مانند تصادفات جاده ای است ولی ما می توانیم همچون بسیاری از کشورهای دنیا از طریق استاندارد سازی جاده ها و سایر مداخلات انسانی در زیستگاه ها بتوانیم شاهد کمترین تلفات در حوزه حیات وحش باشیم .

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: صنایع آلاینده در استان یزد محیط زیست استان آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۹۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است

 پیام جوهرچی، در یادداشتی عنوان کرد: «سوم اردیبهشت مصادف با ۲۲ آوریل، به عنوان روز جهانی زمین‌پاک نامگذاری شده که از مهم‌ترین رویداد‌های زیست محیطی جهان به شمار می‌رود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد از طریق این نامگذاری، از همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای، جامعه‌ی مدنی، سازمان‌های غیردولتی و همه‌ی ذی‌نفعان مرتبط دعوت می‌کند تا در صورت تمایل به افزایش سطح آگاهی‌های عمومی درباره‌ی روز جهانی زمین، اقدام کنند.

زمین و بوم سازگان‌های موجود در آن، خانه‌ی ماست. به منظور حفاظت از زمین از یک سو و تأمین نیاز‌های نسل امروز و فردا از دیگر سو، ناگزیر از هماهنگی انسان با طبیعت و زمین هستیم. روز جهانی زمین می‌خواهد به ما یادآوری کند که زمین و بوم سازگان‌های آن، حیات را برای بشر و سایر زیستمندان ممکن می‌سازد. نامگذاری این روز، فرصتی برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی در سراسر جهان، نسبت به چالش‌هایی است که سیاره‌ی ما هم اکنون، برای تأمین رفاه و آسایش انسان‌ها با آن روبروست. ما روز زمین را جشن می‌گیریم تا یادمان نرود که زندگی و تغذیه‌ی ما، به این سیاره وابسته است.

از بین بردن منابع طبیعی و تخریب سریع محیط زیست، نتیجه‌ی الگو‌های نادرست مصرف و تولیدات ناپایدار است که منجر به پیامد‌های نامطلوب برای زمین، سلامت و رفاه عمومی بشر شده است. شواهد علمی نشان داده است که شیوه‌ی زندگی فعلی ما (به ویژه الگو‌های مصرف و تولید پسماند) به شدت بر تحمل تاب‌آوری زمین تأثیر گذاشته است.

از دست دادن تنوع زیستی، بیابان‌زایی، تغییرات آب و هوایی، گرمایش زمین و اختلال در برخی از دوره‌های طبیعی، از جمله هزینه‌های نادیده گرفتن فرصت تجدید حیات برای طبیعت و یکپارچگی بوم سازگان‌های آن است. تحقیقات علمی اخیر نشان می‌دهد که از زمان انقلاب صنعتی، طبیعت به عنوان یک کالا محسوب شده که فقط به نفع مردم و برای رفع نیاز‌های اساسی جمعیت رو به رشد عمل کرده است و مشکلات محیط زیستی بوجود آمده را تاکنون، با استفاده از تکنولوژی حل کرده است. اما باید به یک نکته مهم توجه کنیم و آن این است که منابع این سیاره محدود بوده و بهره‌برداری‌های گذشته از این منابع، دیگر امکان پذیر نیست؛ بنابراین نیازمند یک مدل پایدارتر برای تولید، مصرف و به طور کلی برای اقتصاد هستیم.

محیط زیست به صورت عام و پسماند به صورت خاص یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است. فهم چالش محیط زیست ضرورت ظهور اندیشه عمل‌گرایانه اثربخش است. فهم پدیده‌ها قطعاً مهم‌تر از حل آنهاست و اگر بدون فهمیدن بخواهیم مسائل را حل کنیم، بر دامنه مشکلات خواهیم افزود.

ایجاد یک دنیای جدید، نیاز به ایجاد یک رابطه‌ی جدید میان انسان و زمین دارد. منظومه‌ی شمسی به ما یادآوری می‌کند که همانطور که زمین در مرکز جهان قرار ندارد، ما انسان‌ها نیز مرکز زمین نیستیم. ما همراه با بقیه زیست‌مندان در سیاره‌ی زمین، در شبکه‌ی بزرگ‌تر مشترکی زندگی می‌کنیم.

از سال ۲۰۰۹، مجمع عمومی سازمان ملل با اتخاذ ۹ قطعنامه در مورد هماهنگی با طبیعت، تعریف این رابطه‌ی تازه را بر اساس یک رابطه‌ی غیر انسان محور با طبیعت، آغاز کرده است. این قطعنامه‌ها، حاوی دیدگاه‌های مختلف در مورد ساختن یک پارادایم جدید و غیر انسان محورانه است که در آن، اساس و پایه‌ی اقدامات درست یا غلط در مورد محیط زیست، تنها بر منافع انسان متکی نیست.

در میان انواع آلودگی‌ها، پلاستیک‌ها بیشترین آسیب را به کره زمین وارد می‌کنند. آلودگی‌های پلاستیکی و میکروپلاستیک‌ها از بزرگترین تهدید‌های زیست محیطی ما هستند که باعث صدمه به محیط زیست می‌شوند.

بیشترین حجم میکروپلاستیک‌ها ناشی از زباله‌های پلاستیکی مثل بطری و کیسه پلاستیکی در اقیانوس‌ها و منابع آبی هست که در معرض تابش آفتاب و انرژی آب به ذرات کوچک‌تر تجزیه شده و وارد آب‌های اقیانوس‌ها و منابع آبی می‌شوند.

زباله‌های پلاستیکی پراکنده در اقیانوس‌ها جان میلیون‌ها جاندار دریایی از جمله فک‌ها، نهنگ‌ها، دلفین‌ها، پرندگان دریایی، ماهی‌ها، خرچنگ‌ها، لاک پشت‌ها و بسیاری دیگر از حیوانات دریایی را تهدید می‌کنند.

کافی است به زیان‌های این کیسه‌ها برای سیاره ما و موجودات زنده آن، فکر کنید تا قانع شوید که استفاده از آنها باید با راهکار‌های پایدارتری جایگزین شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ وزن پلاستیک‌های رها شده در اقیانوس‌ها از وزن ماهی‌ها بیشتر خواهد شد. با این حال افزایش آگاهی مردم درباره آلودگی‌های پلاستیکی کورسوی امیدی برای بهبود این شرایط است. در این راستا آئین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی به عنوان گام اول و ابتدایی جهت کاهش آثار مخرب آنها تدوین و در هیئت دولت مصوب شد. اجرای صحیح و به هنگام مفاد این آئین نامه مطالبه عموم و سازمان حفاظت محیط زیست است.»

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است
  • اولویت‌دهی به بهبود معیشت محیط بانان و نیرو‌های یگان حفاظت
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهمترین آلاینده‌های زمین
  • فرصت سوزی ممنوع! /نوآوری و خلاقیت، کلید فتح بازار‌های جهانی است
  • شناسایی ۲۰۱ واحد صنعتی آلاینده در استان البرز
  • احداث کارخانه فرآوری شرط واگذاری معادن جدید استان کرمان