حملات عجیب و تند محسن رضایی به آیتالله هاشمی رفسنجانی/به رهبری گفتم آقای هاشمی را از این خطر بزرگ نجات دهید
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۰۱۳۸
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست تخصصی «جریان شناسی تفکر مدیریتی در خدمت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» در دیدار با جمعی از دانشگاهیان استان تهران با تاکید بر اینکه "با تاسیس جمهوری اسلامی، نظام و الگوی اداره کشور تغییر یافت"، گفت: از پیروزی انقلاب تاکنون، با یک چالش اندیشه ای در مدیریت کشور مواجه بوده ایم؛ در دهه اول انقلاب دو اندیشه در اداره کشور شکل گرفت: اندیشه حکمروایی مردمی (بعنوان یک اندیشه اصیل، بومی، تحولگرا و انقلابی، کم هزینه و پر دستاورد) که نماد آن آزادی خرمشهر بود و اندیشه حکمروایی محفلی (بعنوان یک اندیشه کپی برداری شده، ناسازگار با بوم، غیرتحولگرا، پرهزینه و کم دستاورد) که با فراز و فرودهایی در چهار دهه همراه بود و مهمترین نتیجه یا نماد اخیر آن، برجام است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: این دو اندیشه به شکل گیری دو نوع نهاد منجر شد. حکمروایی مردمی - تحولگرا به تاسیس نهادهای مردمی برآمده از انقلاب پرداخت و حکمروایی محفلی - وارداتی به حفظ رویه ها و نظامات اداری با پاکسازی آنها از نمادهای ظاهری رژیم سابق بسنده کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: حضرت امام (ره)، همزمان، از نهادهای جدید و نهادهای برجای مانده حمایت کرد و چتری بر سر هر دو نوع نهاد ایجاد نمود؛ امام (ره) از یکسو اولویت را به نهادهای انقلابی می دادند، از سوی دیگر از نهادهای برجای مانده قبلی می خواستند که خود را با رویکردهای مردمی و آرمانهای انقلاب تطبیق دهند.
رضایی در پاسخ به این پرسش که "مهمترین چالش مدیریتی دهه ۱۳۶۰ که شایسته بررسی در گام دوم انقلاب می باشد چیست"، گفت: در سال ۱۳۶۰ شاهد دو اتفاق بودیم؛ از یک طرف، ناکارآمدی و انحراف در اندیشه حکمرانی محفلی و صاحبان آن، پایگاه مردمی آنها را به شدت تضعیف کرد. از طرف دیگر موفقیتهای اندیشه حکمروایی مردمی، هرچند محدود، توانست اعتبار و اعتماد اجتماعی این طیف را افزایش دهد.
فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس، گفت: اندیشه حکمروایی مردمی، با کمرنگ شدن اندیشه رقیب، توانست در نهادهای اداری برجای مانده از سیستم سابق هم تعمیم یابد و به این ترتیب، ظرفیت سازی بزرگی انجام داد که هم در جنگ و امنیت و هم در رسیدگی به مردم، دستاوردهای کم نظیری را به صحنه آورد و به نمایش گذاشت.
رضایی با یادآوری اختلالات به وجود آمده از سوی محافل غربگرا در سالهای بعد از جنگ، تصریح کرد: پس از پایان جنگ و رحلت امام(ره)، برخی نهادهای مردمی - انقلابی، یا در نهادهای رسمی ادغام شدند و یا قالب رسمی به خود گرفتند، ولی در نحوه حکمروایی کشور اختلاف پیش آمد. جمعی از یاران امام (ره) معتقد بودند که اتکا به مردم و مدیریت انقلابی یک وضعیت گذرا و موقتی بوده و حال باید شرایط را اصطلاحاً "عادی سازی" کرد. این عده، به حکمروایی محفلی - وارداتی کشیده شدند، ولی رهبر انقلاب الگوی حکمروایی مردمی - تحولگرا را در پیش گرفتند. در اواخر دهه ۱۳۶۰ و اوائل دهه ۱۳۷۰ در حالی که انتظار می رفت اندیشه حکمروایی مردمی و نظام تحولگرا، در همه نهادهای رسمی مبنای کار قرار گیرد چنین نشد و لذا برای بار دوم دوگانگی اندیشه ای در اداره کشور به وجود آمد که به مدت ۳۰ سال ادامه یافت.
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: در اواخر دهه ۱۳۶۰ و اوائل دهه ۱۳۷۰، اندیشه حکمروایی محفلی با ادبیات جدید و متفاوت با اندیشه حکمروایی مردمی در دهه اول انقلاب، در حوزه فرهنگ و اقتصاد آغاز به کار کرد. محور آن، شعار "عادی سازی" روابط سیاسی، فرهنگی و بین المللی بود؛ درست به موازات اندیشه مدیریت مردمی و تحولگرا. این اندیشه حکمروایی، با شعار کار و کار و بازسازی در داخل و ورود سرمایه و تکنولوژی از خارج، اداره دولت و مجلس را برعهده گرفت.
وی افزود: در این مقطع، اولین چالشها در فرهنگ آغاز شد. ابتدا تلاش کردند حساب چهره های شاخص مدیریت مردمی - انقلابی را از اندیشه مدیریت مردمی و تحولگرا جدا کنند. قرار شده بود افراد شاخص مدیریت مردمی - انقلابی و خانواده های شهدا، محترم باشند ولی اندیشه مدیریتی شهدا و تفکر تحولگرایی اصیل و بومی برخاسته از انقلاب، به موزه تاریخ سپرده شود. ترویج پوششهای نامناسب، تبلیغ مصرف گرایی و رواج رشوه خواری، اولین آثار اندیشه ای بود که اخراج مردم از صحنه مدیریت اجرایی کشور و فاصله گذاری با مردم در عرصه سیاست گذاری و برنامه ریزی را با شعار "عادی سازی" به جلو می برد. به گونه ای که مقام معظم رهبری چند بار نهیب زدند و خطر تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و قتل عام فرهنگی را یادآور شدند. در واقع در دولت آقای هاشمی، چالش بین دو اندیشه مدیریت مردمی و محفلی، که از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ فروکش کرده و ترمیم شده بود، مجدداً آشکار شد.
رضایی خاطرنشان کرد: تعبیر آیت الله هاشمی رفسنجانی که در نماز جمعه ۱۸ آبان ۱۳۶۸ گفتند: «اظهار فقر و بیچارگی کافی است. این رفتارهای درویش مسلکانه وجهه جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است. زمان آن رسیده که مسئولین ما به "مانور تجمل" روی آورند. از امروز به خاطر اسلام و انقلاب مسئولین وظیفه دارند مرتب و باوقار باشند. هرچند ما فقیر باشیم و اقتصادمان به سامان نباشد اما برای آنکه در دیدگان سایر ملل مسلمان و غیر مسلمان ملتی مفلوک جلوه نکنیم لازم است تا جلوه هایی از تجمل در چهره کشور و مسئولین حاکمیتی رویت شود»، تا حدی به طور نمادین نشان دهنده این رویکرد بود.
فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: در سال ۱۳۷۲ که چشم انداز این رویکرد در حکمروایی، برایم مشخص شد، در نامه ای به محضر مقام معظم رهبری نوشتم که امروز همراهم آورده ام و از روی متن برای شما قرائت می کنم: «جنابعالی مطلع هستید که اینجانب چه میزان از آقای هاشمی دفاع کردهام... من به روشنی می بینم که تکنوکراتها که از اساس مخالف روحانیت و ایشان هستند چگونه دارند با دهها اقدام بی صدا ریشه حاکمیت سیاسی روحانیت را در این کشور تضعیف می کنند و با بی وفایی کامل نسبت به آقای هاشمی و روحانیت به آن سویی که خودشان می خواهند، نظام را می کشانند. برای آنها ظاهراً مهم نیست که امثال آقای هاشمی شکست بخورند. برای آنها این مهم است که وضع فعلی را یک قدم به سوی غربزدگی ببرند و آن را به دست کسانی بسپارند که از دست روحانیت و سربازان وفادار آن که سپاه و بسیج باشد، زخم اساسی خورده و به جان همه ما تشنهاند. من به عنوان یک سرباز روحانیت دست جنابعالی را می بوسم که آقای هاشمی را از این خطر بزرگ نجات دهید. انقلاب اسلامی و امام راحلمان و حوزه بزرگ شیعه برای امثال آقای هاشمی بهای بزرگ پرداختهاند و زحمت طاقتفرسایی کشیدهاند. خدا را شاهد می گیرم که من به آقای هاشمی علاقهمند هستم و آرزو می کنم که ایشان با سربلندی این سه سال باقیمانده ریاستجمهوری را طی کند».
محسن رضایی اظهار داشت: اندیشه حکمروایی محفلی، در دهه سوم و چهارم، در پوشش شعار عادی سازی و یا انقلاب زدایی در فرهنگ، اقتصاد و سیاست ادامه یافت. در برهه ای نیز از "توسعه اقتصادی" و در مقطعی "آزادی و توسعه سیاسی" صحبت به میان آمد؛ رمز همخانگی این دو نماد این بود که در اندیشه حکمروایی محفلی - وارداتی، در دهه ۱۳۷۰، یک ائتلاف بین لیبرالها و تکنوکرات ها به وجود آمده بود.
وی به آثار و دستاوردهای این دو اندیشه حکمروایی اشاره کرد و گفت: اندیشه حکمروایی محفلی با محوریت شعار عادی سازی و در قالب "تنش زدایی و مذاکره با امریکا" در خارج و "فاصله گذاری با مردم" در داخل، ادامه یافت. مهمترین دستاورد خارجی آن در روابط منطقه ای، عادی سازی مقطعی رابطه با عربستان در اواخر دهه ۱۳۷۰ و اوائل دهه ۱۳۸۰ و در سطح بین المللی توافق با امریکا در برجام در دهه ۱۳۹۰ بود. همچنین در فضای داخلی به برخی واپسگرایی های نمادین در حوزه فرهنگ دست زدند. در بُعد سیاست داخلی، کوشیدند دخالت و مشارکت مردم را در اداره کشور کاهش دهند و این را در انتخابات بعنوان یک مبنا برای تعیین دولت و مجلس قرار دهند که تلاشهایشان با واکنش قاطع مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر مشارکت حداکثری و حفظ جمهوریت نظام ناتمام ماند.
محسن رضایی در پاسخ به این پرسش که آینده حکمروایی محفلی - وارداتی در کشور چگونه خواهد بود، گفت: امروزه اندیشه حکمروایی محفلی - وارداتی، پس از سه دهه تسلط نسبی، به دلیل ناکارامدی و شکست در روابط بین المللی و نیز ناکارامدی اقتصادی و شکست در گسترش رفاه و استقرار عدالت، اعتماد مردم و توجه افکارعمومی را تا حد زیادی از دست داده است. از سوی دیگر، پشتوانه نظری و حمایت سیاسی که از خارج یعنی از سوی نظام های لیبرال دموکراسی و نظم مدنی جوامع لیبرال دموکراسی دریافت می کرد، به علت شیوع ویروس کرونا و بحران های پس از آن، به شدت ضعیف خواهد شد.
نویسنده کتاب "چشم انداز ایران فردا" گفت: پس از توصیف این وضعیت، جای طرح این سوال است که بعد از کنار رفتن اندیشه حکمروایی محفلی - وارداتی در اقتصاد و فرهنگ، چه اندیشه ای می تواند محور اداره کشور در این دو حوزه شود؟ از یکسو، می دانیم که تکرار اندیشه حکمروایی محفلی، با توجه به بن بست آن در برجام، بسیار زیانبار خواهد بود.
محسن رضایی، الگوی حکمروایی مطلوب برای ایران را تعمیم "اندیشه حکمرانی مردمی و نظام تحولگرا" در فرهنگ و اقتصاد دانست و تاکید کرد: خوشبختانه موجی که در سال اول گام دوم انقلاب، با رستاخیز شهادت حاج قاسم سلیمانی آغاز شده و در انتخابات مجلس ادامه یافته است، می تواند سرآغاز ظهور یک اندیشه و جریان مردمی و حرکت اصیل و تحولگرای بومی باشد. اتکای هرچه بیشتر به توان داخلی و مدیریت مردمی تحولگرا و تحقق ایده اخراج امریکا از منطقه، چه از درون اقتصاد و فرهنگ کشورها و چه از بعد دخالت در سیاست داخلی کشورهای منطقه، شعار اصلی این تحول جدید است.
رضایی افزود: امروزه کشور به علت انباشت مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیازمند یک تحول جدید در حکمروایی بویژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ است. این اندیشه باید بتواند: اولاً ضمن ایجاد هماهنگی و همراستایی در سه قوه، یک امتداد اجتماعی هم جهت با قوای سه گانه را در متن مردم به وجود آورد. ثانیاً مشابه دهه اول انقلاب که اوج مشارکت عمیق مردمی بود و کارها و نهادها از مردم، با مردم و برای مردم بود، برای چهل سال آینده، کادرسازی کند. ثالثاً فرهنگ و اقتصاد را مثل دفاع و امنیت، روی ریل مدیریت مردمی و تفکر اصیل تحولگرایی بومی بیاندازد و به کمک جوانان نخبه ایرانی الگوی کم هزینه و پردستاورد پیشرفت را رونمایی کند؛ پیشرفتی که درونزا و پایدار باشد و با آمد و رفت دولتها و مجلس ها، مسیر و شتاب آن تغییر نکند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این دیدار به پرسشهای دانشگاهیان درباره مهمترین موضوعات مدیریتی گذشته، حال و آینده ایران که در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته، پاسخ داد.
2727
کد خبر 1396149منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: محسن رضایی اکبر هاشمی رفسنجانی اندیشه حکمروایی مردمی اندیشه حکمروایی محفلی گام دوم انقلاب اندیشه مدیریت مدیریت مردمی آقای هاشمی محسن رضایی ادامه یافت اداره کشور عادی سازی دو اندیشه اندیشه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۰۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مردم از استعداد و نبوغشان در عرصه تولید استفاده کنند
ایسنا/خراسان رضوی امام جمعه مشهد گفت: مسئولان، مجلس و دولت موانع را بردارند تا مردم به عرصه تولید بیایند و از سرمایه، فداکاری، نبوغ، توان و استعدادشان در مسیر اقتصادی استفاده کنند، اگر مشارکت مردم در این عرصه باشد، موفق هستیم.
آیتالله سیداحمد علمالهدی ظهر امروز ۱۰ فروردین در خطبه دوم نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی(ع)، با اشاره به فرارسیدن شبهای قدر، اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) مظلومترین مظلومان جهان بود، اما مظلومیت ایشان دارای دو بعد بود که یک بعد آن به مردم بازمیگردد.
وی اضافه کرد: خلافت را غصب کردند و مسیر رهبری منحرف شد، خط امامت و ولایتی که پیغمبر ترسیم کرده بودند را جدا کردند، با گذشت مدتی که مسیر رهبری منحرف شد، جریان اسلام در مدیریت جامعه بهکلی تغییر کرد، نظام اسلامی به نظام قبیلهای دوران جاهلیت تبدیل شد، مردم چشم باز کردند دیدند فردی خلیفه پیغمبر شده که تمام مراتع و چراگاهها را به قوم خودش بنیامیه داده و گفته غیر این قوم کسی حق ندارد از این مراتع استفاده کند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: بنا بود عدل اسلامی بر مردم حاکم شود و همه به یک نحو از امکانات جامعه اسلامی بهرهبرداری کنند اما در یک نمونه، شب عروسی دختر خلیفه سپری شد، آقای داماد به دلیل اینکه دیشب داماد خلیفه شده، فردای آن روز به صندوقدار بیتالمال مراجعه کرد و ۱۰۰ هزار مثقال طلا بهعنوان رونمایی از بیتالمال دریافت کرد.
علمالهدی افزود: مردمی که این انتظار را از حکومت اسلامی نداشتند، به تنگ آمدند و با امیرالمؤمنین(ع) بیعت کردند تا اوضاع به زمان پیغمبر بازگردد؛ مولا روز اول گفت همهچیز را زیر و رو میکنم، آنکه پایین است بالا برود و آنکه بالاست، پایین بیاید تا نظام اسلامی رسولالله در جامعه برقرار شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عدهای دیدند اگر امیرالمؤمنین بخواهد اوضاع را به آن روز بازگرداند، تمام دزدیها، چپاولها و سوءاستفادههای اقتصادی آنان از بین میرود، خاطرنشان کرد: برای اینکه این اتفاق نیفتد، آمدند یک جبهه ضد علی تشکل دادند، در این جبهه مسئله کشته شدن عثمان را به عنوان یک جریان ضد ارزشی قلمداد کردند و بهپای علی(ع) گذاشتند تا بهعنوان خونخواهی عثمان با امیرالمؤمنین بجنگند.
وی بیان کرد: خودشان را پشت قرآن مخفی کردند تا به نام دفاع از قرآن با علی بجنگند، در بین مردم فساد ایجاد کردند، قضیه حکمیت را تشکیل دادند، پشیمان شدند و در جریان ظلم و جوری که خودشان انجام دادند، دامن مولا را گرفتند که تو هم شریک جرم هستی و باید توبه کنی، همه این جریانات در مدت ۳ سال اتفاق افتاد.
علمالهدی به تحریک بزرگان سپاه امیرالمؤمنین در جنگ صفین و شکست سپاه اسلام با فتنه عمروعاص اشاره و عنوان کرد: وقتی امیرالمؤمنین از جنگ صفین بازمیگشتند، جلوی دروازه کوفه به فردی از سیاسیون پر مدعا برخوردند، حضرت به او فرمودند در شهر چه خبر است و نخبگان سیاسی چه میگویند؟ گفت مردم از اختلافی که در سپاه شما ایجاد شد پریشانند و نخبگان سیاسی میگویند «علی جمعیتی داشت همه را متفرق کرد و بنای محکمی داشت که خودش آن را خراب کرد، چطور میخواهد این بنا را بسازد و این جمع را فراهم کند»، تمام مظلومیت امیرالمؤمنین در بعد دوم این بود که مردم تغییر کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی امام جمعه مشهد، وی درسهای تاریخی مظلومیت اهلبیت(ع) برای جامعه امروز را برشمرد و گفت: نکته این مسئله برای ما این است که اگر بنا شد مردم وارد صحنه شوند، همهچیز جلو میرود و اگر عقب بکشند همهچیز عقب میرود.
حضور مردم در صحنه انقلاب را جلو میبرد
امام جمعه مشهد مقدس به الگوبرداری امام خمینی (ره) از تجربه تاریخی امت اسلام در جریان انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز شعار امسال را «جهش تولید با مشارکت مردم» قرار دادند، این نامگذاری یعنی ای مردم! از ابتدای انقلاب هر جا شما در صحنه بودید انقلاب جلو رفت و آمریکا با همه فتنهگریاش شکست خورد و هرکجا شما مردم نبودید، کشور در بنبست ماند.
علمالهدی به لزوم حضور آحاد مردم، مردم ولایی و دلداده اهلبیت(ع) در عرصه رشد و تعالی کشور تأکید کرد و ادامه داد: مردمی که میخواهند نظامی روی کار باشد که آخرش به دست وجود مقدس بقیهالله برسد و این نظام را جهانی کند، باید در عرصه حاضر باشند. تا شما مردم در عرصه هستید، انقلاب جلو میرود. از این رو رهبری تمام شعارهای سالیانه در مسائل اقتصاد را با مشارکت مردم ترسیم کردند تا مردم به عرصه بیایند.
وی افزود: امسال نیز همین است؛ یعنی مسئولان، مجلس و دولت موانع را بردارند تا مردم به عرصه تولید بیایند و از سرمایه، فداکاری، نبوغ، توان و استعدادشان در مسیر اقتصادی استفاده کنند، اگر مشارکت مردم در این عرصه باشد، موفق هستیم.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: امام علی جریانی را راهاندازی کردند که آن جریان به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد، اگر ایستادگی در خط ولایت علی و فرزندان علی در این مردم نبود، قصه به پیروزی انقلاب منتهی نمیشد.
علمالهدی تأکید کرد: شعار سال را قطعی بگیریم که همه مسائل همچون اقتصاد، حجاب و ... با مشارکت مردم حل میشود، آنچه مسائل و منکرات شرعی را حل میکند، حضور شما مردم در عرصه است، اگر شما در عرصه بودید همهچیز حل میشود اما اگر نیامدید، کار بهجایی میرسد که نهتنها علی را میکشند، بلکه ۳۰ سال بعد، نان جو و خرما میآورند و از در و دیوار شهر روی سر اهلبیت پیامبر میریزند.
انتهای پیام