Web Analytics Made Easy - Statcounter

راهبردنویسان جمهوری‌خواه و رئیس‌جمهور آمریکا امیدوارند بتوانند از تظاهرات سراسری در این کشور به سود خود استفاده کنند و ترامپ بتواند بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، گرچه تظاهرات سراسری در آمریکا که به‌دنبال قتل جورج فلوید، جوان سیاه‌پوست آمریکایی به‌وسیله پلیس آمریکا و به‌طرز وحشیانه‌ای رخ داد، موجب افزایش فشارها بر دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شده است، ولی راهبردنویسان جمهوری‌خواه و شخص ترامپ امیدوارند بتوانند این حوادث را به سود خود رقم بزنند و در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که اگر آشوب‌ها باعث افزایش مشارکت اقلیت‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ شود، به سود دموکرات‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بایدن رسماً نامزد دموکرات‌ها برای رقابت با ترامپ شد

کارشناسان روابط بین‌الملل معتقدند ترامپ با عملکرد خود در بحبوحه اعتراضات و آشوب‌ها باعث وخامت بیشتر اوضاع و شدت یافتن ناآرامی‌ها شده است و رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف اسلاف خود که در چنین مواقعی به‌دنبال التیام بخشیدن به زخم و ایجاد آرامش بودند و بر لزوم کنترل اوضاع تأکید می‌کردند، فرمانداران و شهرداران ایالت‌ها و شهرها را به شدت عمل در برابر «شورش» و «غارت» فراخواند. علاوه بر این، در قانون اساسی آمریکا بر صلاحیت رئیس‌جمهور برای کنترل پلیس  و گارد ملی در ایالت‌ها و شهرها تأکید نشده است، ولی ترامپ با قلدری خاص خود به استفاده از ارتش و پلیس نظامی برای مقابله با تظاهرات مسالمت‌‌آمیز مردم تهدید کرد.

حضور پلیس نظامی آمریکا در خیابان‌های واشنگتن

ترامپ همچنین برای تحریک مردم از تعبیرات کنایه‌‌آمیز دریغ نکرد و باعث شعله‌ور شدن آتش خشم معترضان شد. استفاده از عبارت «غارت آغاز شود، تیراندازی آغاز می‌شود»، نه تهدید به تیراندازی و دستور به آن، بلکه استفاده از عبارت تاریخی یک فرماندار نژادپرست فلوریدا در اوج جنبش مدنی 1967 میلادی بود که حکم ریختن نفت بر آتش داشت. علاوه بر این، گفته می‌شود افزایش ناآرامی‌ها از زمان ترور «مارتین لوترکینگ» در سال 1968 بی‌سابقه بوده است و قطعاً یکی از دلایل آن حضور ترامپ در کاخ سفید است.

تأثیر تحولات آمریکا بر روند انتخابات ریاست جمهوری

بی‌تردید چنین تحولاتی می‌تواند بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری تأثیر بگذارد و بعید نیست ترامپ و مشاورانش با این امید که تظاهرات سراسری در انتخابات به سودشان تمام شود، به عمد بر آتش، نفت می‌پاشد. فرضیه راهبردنویسان و مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا بر این مبناست که تظاهرات جاری همانند آشوب‌های گسترده بعد از ترور مارتین لوترکینگ در آوریل 1968 که موجب پیروزی نیکسون در انتخابات همان سال شد، می‌تواند ترامپ را نیز به پیروزی رهنمون سازد. نکته قابل تأمل وجود چند فاکتور مهم است که باید به همه آن‌ها توجه شود؛ ازجمله اینکه از انتخابات 1968 تاکنون سهم رأی‌دهندگان سفیدپوست از حدود 90 درصد به حدود 67 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، مردم به نحوه مدیریت بیماری کرونا به‌وسیله ترامپ بسیار معترض هستند و بحران اقتصادی ناشی از این ویروس کشور را دچار چالش کرده است. 

تظاهرات آمریکا

نباید از نظر دور داشت که دموکرات‌ها بر این موضوع متمرکز شده‌اند که جلوی سوءاستفاده ترامپ را از اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم بگیرند و طبعاً بر دو موضوع محکوم کردن نژادپرستی نهادینه شده در پلیس و تأکید بر حفظ نظم و قانون حساس هستند. در این راستا جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ تلاش کرد با ابراز همدردی با تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز و تماس با آن‌ها بر حفظ نظم و قانون تأکید کند. همچنین اعتراضات سراسری آمریکا می‌تواند باعث افزایش انگیزه معترضان برای شرکت در انتخابات و تغییر روند سیاسی در این کشور باشد. احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه همواره تلاش کرده‌اند جایگاه خود را حفظ کنند. در این راستا جمهوری‌خواهان در تلاش هستند به اشکال مختلف اقلیت‌های نژادی و قومی را که در انتخابات معمولاً به دموکرات‌ها رأی می‌دهند، به سوی خود جلب کنند.

افزون بر این، جامعه سیاسی آمریکا در سال‌های اخیر به‌‌شدت دو قطبی شده و روند فزاینده آن به‌دلیل عملکرد ترامپ است. در این راستا بخش عمده‌ای از رأی‌دهندگان حتی پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی جهت‌گیری خود را انتخاب کرده‌اند و درقبال آن تعصب دارند. طبعاً در چنین وضعیتی میزان رأی‌دهندگانی که باید در رقابت‌های انتخاباتی تصمیم بگیرند، کمتر می‌شود و می‌تواند عاملی برای رفتارهای خاص ترامپ در جریان ناآرامی‌ها به‌شمار رود. در دور گذشته شاهد بودیم که رئیس‌جمهور آمریکا با حملات بی‌سابقه به اقلیت‌ها و مهاجران، تلاش کرد رأی سفیدپوست‌ها به‌ویژه اقشار فاقد مدرک دانشگاهی را به دست آورد. 

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دموکرات دونالد ترامپ تظاهرات آمریکا جورج فلوید انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهور آمریکا تظاهرات سراسری دموکرات ها اقلیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۰۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات آمریکا و یک بازی خراب کن جدی به نام "رابرت کِنِدی" و معاونش خانم شاناهان! (+عکس)

 جان هندریکسون در آتلانتیک نوشت: آیا رابرت اف کندی جونیور نباید تا الان از دور رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حذف می‌شد؟ روز سه شنبه در یک تجمع انتخاباتی در اوکلند کالیفرنیا، کندی که یک دموکرات سابق و کاندیدای مستقل لاحق محسوب می‌شود، معاون خود برای کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را معرفی کرد و او کسی نبود جز نیکول شاناهان، یکی از کارآفرینان سیلیکون ولی.

به گزارش انتخاب ، در ادامه این مطلب آمده است: شاناهان به هیچ وجه یک نام شناخته شده در عرصه سیاسی آمریکا نیست. او از ۳ جهت جایگاه کندی به عنوان یک کاندیدای خارج از ساختار دو حزبی آمریکا را تقویت خواهد کرد. خانم شاناهان تنها ۳۸ سال دارد و می‌تواند به کندی در جلب آرای جوانان کمک کند. بر اساس قوانین چند ایالت، کاندیدا‌ها باید حتما نام معاون خود را برای چاپ نامشان در برگه‌های رای اعلام کنند، بنابراین صرف انتخاب او می‌تواند به حضور کندی در عرصه رقابت در ایالت‌های مختلف کمک نماید؛ و البته اینکه او پول دارد. کمک‌های خیریه شاناهان نشان می‌دهد که این زن ده‌ها یا شاید صد‌ها میلیون دلار برای ستاد انتخاباتی کندی ارزش دارد. شاناهان در تجمع انتخاباتی این هفته حامیان کندی گفت: «هدف از کسب ثروت کمک به افراد نیازمند است... و من می‌خواهم این موضوع را به عرصه سیاست برگردانم.»

رابرت کندی

حزب تازه تاسیس "ما مردم" کندی همچنان شانس خیلی کمی برای پیروزی در انتخابات ماه نوامبر دارد. وی تاکنون تنها توانسته در ایالت یوتا نام خود را روی برگه‌های رای گیری ثبت کند. با این حال پتانسیل حضور وی برای "خراب کردن انتخابات" همچنان بالاست. کندی هم به خوبی از این موضوع مطلع است. اما او این ادعا را که به احتمال زیاد آرای یک کاندیدای مشخص را کاهش خواهد داد رد می‌کند. وی خود را یک تهدید بالقوه برای کاندیدا‌های هر دو حزب مطرح آمریکا می‌داند. کندی در جمع حامیانش گفت: «فعالیت انتخاباتی ما یک اقدام تخریب کننده است.» وی تصریح کرد که هدفش بزرگتر و گسترده‌تر از یک انتخابات است. «حضور مستقل ما در انتخابات ریاست جمهوری قرار است در نهایت انحصار قدرت را از دست دموکرات‌ها و جمهوری خواهان خارج کند.»

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

فعالیت انتخاباتی وی ممکن است همچنان برای برخی مانند یک جوک به نظر برسد، اما تاثیر آن در انتخابات ماه نوامبر ملموس و واقعی خواهد بود. کندی برای اثر گذاری بر انتخابات نیاز به پیروزی در هیچ ایالتی ندارد، او تنها باید در برخی مناطق آرای کافی را به سبد خود واریز کند.

نیکول شاناهان

در سال ۲۰۱۶، موسسات نظرسنجی، اصحاب رسانه، فعالان سیاسی و اعضای ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون تعداد شهروندان آمریکایی‌ای که از حزب ثالث حمایت می‌کردند یا آن‌هایی که تمایلی به اعلام نظر واقعی خود در نظرسنجی‌ها نداشتند و در نهایت به ترامپ رای دادند را دست کم گرفتند. این اتفاق ممکن است یک بار دیگر در مورد کندی رخ دهد.

پاییز سال گذشته، چرخش کندی از حزب دموکرات به سمت مواضع مستقل او را از مباحث انتخاباتی در سطح ملی کنار نگذاشت. در حقیقت این اقدام تاثیری عکس داشت. تونی لیونز، مسئول جذب کمک‌های مالی ستاد کندی به من گفت که تغییر موضع کندی در ماه اکتبر جلب کمک‌های مالی را بسیار آسان‌تر کرده است. لیونز از جمله شخصیت‌های کنجکاو در میان اطرافیان کندی است. وی فعال سیاسی نیست. او رئیس انتشارات اسکای هورس است که برخی از کتاب‌های کندی از جمله کتاب پرفروش "آنتونیو فائوچی واقعی" را منتشر کرده است. 

لیونز به من گفت که "کاملا قانع" شده که نام کندی در ۵۰ ایالت و منطقه کلمبیا بر روی برگه‌های رای چاپ خواهد شد. هرچند این موضوع بعید به نظر می‌رسد، اما لیونز و همکارانش ادعا می‌کنند که توانسته اند امضا‌های کافی برای حضور کندی در رقابت انتخاباتی در ۴ ایالت جورجیا، آریزونا، میشیگان و کارولینای جنوبی را جمع کنند. کندی یکی از مطرح‌ترین چهره‌های مروج تئوری‌های توطئه در آمریکا به شمار می‌رود. بر اساس ادعای لیونز، دموکرات‌ها "گروهی از افراد نیرنگ باز کثیف" را گرد هم جمع کرده اند تا از هر نکته فنی ممکن برای سلب حق رای مردم آمریکا استفاده کنند.

تا کنون ستاد انتخاباتی بایدن کاندیدا‌های مستقلی نظیر جیل استین و کورنل وست را زیر نظر داشته، اما بیشترین توجه این ستاد معطوف کندی بوده است. سخنگوی ستاد بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرده: «ستاد ما حتی از یک رای نیز به سادگی نمی‌گذرد. ما در حال انجام یک سرمایه گذاری تاریخی هستیم تا اطمینان یابیم که شهروندان آمریکایی می‌دانند در این انتخابات پای چه چیز‌هایی در میان است... مردم آمریکا در نوامبر امسال با یک انتخاب دشوار بین دو کاندیدا برای رسیدن به ۲۷۰ رای الکترال مواجه هستند.»

اظهارات لیونز درباره بکارگیری گروهی از نیرنگ بازان کثیف ظاهرا به استخدام کارشناسانی نظیر لیز اسمیت و مت کوریدونی توسط حزب دموکرات اشاره دارد که وظیفه آن‌ها مقابله با کاندیدا‌های احزاب ثالث است. در گفتگو‌های اخیر اعضای حزب دموکرات سخنان ضد کندی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد. برای مثال با هر کسی که مرتبط با کمیته ملی دموکرات است صحت می‌کنید این نکته را مطرح می‌کند که بزرگترین تامین کننده مالی کندی، فردی به نام تیموتی ملون است که سابقه کمک مالی به ستاد ترامپ را نیز در کارنامه دارد.

ستاد انتخاباتی ترامپ به درخواست‌های من درباره اظهارنظر در خصوص این موضوع پاسخ نداده است. حتی الان هم، بسیاری از شهروندان آمریکایی اطلاع چندانی درباره موضع کندی درباره اسرائیل یا بدبینی و مخالفت وی نسبت به تزریق واکسن ندارند. آن‌ها صرفا اسم فامیلی او را می‌شناسند و یا مطالب مبهمی درباره رفتار‌های آنارشی طلبانه دهه ۶۰ او شنیده اند. اما مسئله تنها موضع وی نیست. دموکرات‌های سنتی همچنین از جذابیت نسبی کندی برای رای دهندگان غافل اند. هرچند او اکنون ۷۰ سال سن دارد، اما حداقل در مقایسه با بایدن و ترامپ جوان به نظر می‌رسد.

سالخوردگی بایدن مشخصا یک عامل منفی به شمار می‌رود و در ماه نوامبر نیز یک فاکتور ملموس خواهد بود. اما من احساس می‌کنم که اطرافیان بایدن معتقد و امیدوارند رای دهندگان دموکرات پس از اطلاع از مواضع کندی و به محض اینکه تابستان تمام شود و اهمیت و حساسیت انتخابات امسال مشخص شود، در نهایت به نامزد اصلی حزب روی خواهند آورد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: با ترامپ چه کنیم؟ / مذاکرات موازی قبل از انتخابات آمریکا انتخابات آمریکا؛ فشردگی حداکثری در سایه عدم قطعیت!

دیگر خبرها

  • انتخابات آمریکا و یک بازی خراب کن جدی به نام "رابرت کِنِدی" و معاونش خانم شاناهان! (+عکس)
  • ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • مقام آمریکایی ضد ایران زمین خورد و مرد!
  • سناتور آمریکایی ضد ایران در گذشت
  • سناتور ضدایرانی در ۸۲ سالگی درگذشت
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • حکم ممنوعیت رسانه‌ای برای ترامپ
  • نظرسنجی ها: رقابت ترامپ و بایدن تنگاتنگ است