Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، آتش‌سوزی هفته گذشته در خائیز در نبود سخنگوی مدیریت بحران، شایعات و اخبار جعلی در فضای عمومی جامعه در پی داشت.

انتشار تصاویری از جانوران سوخته در آتش از جمله اخبار غیرواقعی بود که با وجود تکذیب دیرهنگام از سوی مسئولان و متولیان، جو روانی و فضای ملتهب ایجادشده را التیام نبخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که با جست‌وجویی ساده متوجه می‌شویم تصاویر سنجاب‌های سوخته مربوط به آتش‌سوزی در ارتفاعات دینارکوه شهرستان آبدانان و منطقه شاه‌بیشه از توابع ایلام در سال ۹۴ بود که تعدادی از گونه‌های مختلف جانوری از جمله سنجاب‌ها در آتش سوختند.

در این حادثه که مرداد ماه ۹۴ روی داد، درختان تنومند و کهنسال بلوط جنگل‌های زاگرس زغال شدند، جانورانی در آتش سوختند و بچه‌سنجاب‌ها سرگردان شدند.

همچنین نماهنگی از گله گرازها منتشر و ادعا شد این حیوانات وحشت‌زده از زبانه‌های آتش خائیز در حال فرار هستند، در حالی که فرماندار کهگیلویه با رد این ادعا گفته بود که کوه خائیز گراز ندارد. تصویر آهوی سوخته نیز چنین داستانی دارد.

تصاویر حیوانات تلف‌شده در فضای مجازی ربطی به آتش‌سوزی ارتفاعات خائیز ندارد فیلم | گرازها از خائیز رفتند!

آتش‌سوزی خائیز اگرچه باعث نابودی حجم وسیعی از طبیعت و مرتع و سوختن پرندگان و خزندگانی شد، اما بر اساس بررسی‌های کارشناسانه میدانی خسارت وارده به درختان جزئی بود و هیچ خسارتی به حیات وحش نرسید.

با این حال، اما فضای مجازی و برخی رسانه‌ها از روزهای پس از حادثه تصاویری از سوختن پرندگان و آوارگی حیات وحش منطقه حفاظت‌شده خائیز حکایت داشت و به نظر می‌رسید این واکنش‌های بی‌اساس به خاطر نبودن سخنگوی ستاد مدیریت بحران در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

می‌طلبد مسئولان برای حوادث احتمالی بعدی این مهم را مد نظر قرار دهند تا از ارائه  آمار متناقض و مطالب کذب جلوگیری شود.

کد خبر 518569 برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش استان کهگیلویه حوادث - آتش سوزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حیوانات حیات وحش استان کهگیلویه حوادث آتش سوزی آتش سوزی سنجاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۱۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمجید AFC از ایران و افغانستان/ ایران زنگ خطر را به صدا درآورد

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتسال ایران در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا برابر کویت با ارائه یک نمایش چشمگیر موفق شد با نتیجه ۴ بر صفر به برتری برسد و به عنوان تیم اول راهی مرحله یک چهارم نهایی شود. ملی پوشان کشورمان در این مرحله باید با قرقیزستان دیدار کنند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از این بازی به تمجید از ملی پوشان ایرانی پرداخت و نوشت ایران با این پیروزی زنگ خطر قهرمانی را برای سایر تیم‌ها به صدا درآورد.

تیم ملی افغانستان هم بعد از پیروزی ۳ بر ۲ برابر بحرین موفق شد با ۴ امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به کویت به عنوان تیم دوم راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص صعود تیم ملی افغانستان هم نوشت: افغانستان با صعود به مرحله یک چهارم نهایی تاریخ سازی کرد و در اولین حضورش در این مسابقات موفق به صعود از گروهش شد.

برنامه دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی به شرح زیر است:

چهارشنبه ۵ اردیبهشت:
* تاجیکستان - افغانستان ۱۰:۳۰
* ایران - قرقیزستان ۱۲:۳۰
* تایلند - عراق ۱۴:۳۰
* ازبکستان - ویتنام ۱۷:۳۰

کد خبر 6085859

دیگر خبرها

  • جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • آن چه از تهاجم ناکام آمریکایی‌ها بر پهنه کویر طبس باقی ماند
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • (ویدئو) جواد خیابانی اشک بازیگران زودیاک را درآورد
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی
  • کلافگی حسینی از موقعیت‌های سوخته
  • تمجید AFC از ایران و افغانستان/ ایران زنگ خطر را به صدا درآورد