Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@07:08:07 GMT

استاندارد سازی میزان توزیع کودهای شیمیایی در زنجان

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۱۹۲۵

استاندارد سازی میزان توزیع کودهای شیمیایی در زنجان

بهروز فرخی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: امسال نیز از سوی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد UNEP، شعار روز جهانی محیط زیست "تنوع زیستی؛ فراخوان اقدام به مقابله با انقراض فزاینده گونه‌ها و تخریب طبیعت" اعلام شده است.

وی با اشاره به جرم بودن آتش زدن بقایای مزارع و باغات، اظهار کرد: آتش زدن بقایا به ویژه در مزارعی که در مجاورت زیست‌بوم‌های حساس از جمله جنگل‌های طبیعی و دست کاشت و مناطق حفاظت شده قرار دارند علاوه بر مضرات این اقدام برای خاک، برای طبیعت، تنوع زیستی و حیات آیندگان بسیار خطرناک‌تر و ناپسندتر بوده و طبق قوانین مجازات اسلامی از آنجا که تهدیدی علیه بهداشت عمومی و محیط زیست محسوب می‌شود، به منزله ارتکاب جرم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی زنجان، گفت: از آنجایی که گام برداشتن در راستای قوانین طبیعت در دستور کار این سازمان است و با توجه به اینکه خاک از منابع بسیار مهم با تجدید پذیری چند ۱۰۰ ساله در تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود، به هیچ عنوان نمی‌توان با خاکی که سوزانده و تبدیل به عنصری مرده شده است به تولید محصول کشاورزی قابل توجه، امنیت غذایی و پایداری تولید رسید.

فرخی تاکید کرد: کشاورزانی که اقدام به سوزاندن بقایای مزارع خود می‌کنند به دلیل کم شدن حاصلخیزی خاک در کشت بعدی نیاز به استفاده از کود شیمیایی بیشتری دارند، همچنین این قبیل خاک‌ها به راحتی در معرض فرسایشات بادی و آبی قرار گرفته و کاهش بازده آبیاری از معایب بزرگ آن می‌باشد.

وی افزود: جهاد کشاورزی طلایه دار حفظ محیط زیست می‌باشد و با توجه به نام گذاری سال جهش تولید، توسعه‌ی پایدار در کشاورزی ضمن حفظ محیط زیست موجب بهره وری کیفی و کمی بیشتری می‌گردد و سازمان جهاد کشاورزی طلایه دار و حافظ اصلی محیط زیست می‌باشد.

سرپرست گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی زنجان، ابراز کرد: هدف سازمان جهاد کشاورزی هیچگاه تولید به هر قیمت نبوده و همواره استاندارد سازی میزان توزیع کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی برای تولید محصول سالم و حفظ محیط زیست، عدم آلودگی آب و خاک، مدیریت و بررسی میزان آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی وحفظ سلامت خاک با جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی رویکرد مدیریتی این سازمان می‌باشد.

فرخی از تشکیل کمیته راهبردی با همکاری معاونت امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای طرح ارتقا و کاهش آلاینده در هشت محصول منتخب خبر داد و گفت: با عنایت به ابلاغ مصوبات نشست ملی رؤسای دبیرخانه‌های کارگروه سلامت و امنیت غذایی اصلاح و بهبود میانگین عوامل خطرزای شاخص (سموم آفات نباتی، فلزات سنگین و نیترات) در هشت محصول کشاورزی پرمصرف در استان زنجان صورت می‌گیرد.

وی افزود: سیب درختی، خیار بوته‌ای، خیار گلخانه‌ای، گوجه فرنگی بوته‌ای، گوجه فرنگی گلخانه‌ای، پیاز و سیب زمینی از جمله هشت محصولی هستند که در این طرح در استان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 4942179

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی زنجان محصولات کشاورزی آلاینده ها ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا گرگان قزوین ایلام سالروز ارتحال امام خمینی آتش سوزی امام خمینی ره بیرجند سانحه تصادف ستاد مقابله با کرونا سازمان جهاد کشاورزی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۱۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی سلاجقه پس از نشست با کمیسیون کشاورزی مجلس گفت که طرح پتروشیمی میانکاله «کاملا لغو شده» و خوشبختانه منتظریم وزارت جهاد کشاورزی زمین‌هایی که داده، پس بگیرد.

آقای سلاجقه گفت سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت مشارکتی با مردم را در دستور کارش دارد و لایحه آن در دولت مطرح است تا به مجلس فرستاده شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت اصلاح قانون حفاظت و شکار صید پس از ۵۰ سال در دستور این سازمان قرار گرفته که بر اساس «پدیده‌های نوظهور و مشارکت مردم» است. او این را هم گفت که تا پایان شهریور، در ۹۲ درصد کشور نقشه سازی انجام می‌شود.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افزایش تولید در مناطق کمتر برخوردار با کودهای نانویی «ایران ساخت»
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • سهم ۳۲.۶ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان
  • سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است
  • سمپاشی باغ‌های رودبار علیه ملخ مراکشی
  • آغاز مبارزه با ملخ مراکشی در گیلان
  • مرکز فناوری هسته‌ای کشاورزی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود
  • ضایعات گندم؛ از تولید تا سفره مردم
  • ساماندهی پسماند کشاورزی در دستور کار محیط زیست تهران
  • توزیع حدود ۵۴ هزار تن کود شیمیایی